Parijs:mag u daar morgen wel rijden?

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191616
     Noë
    Sleutelbeheerder

    I.v.m. de luchtvervuiling heeft Parijs besloten dat voorlopig slechts even/oneven kentekens mogen rijden op de even/oneven dagen. Morgen is een oneven dag dus in Parijs en de regio er omheen (petite couronne) mag u alleen rijden als het laatste cijfer van uw kenteken een oneven nummer is. Buitenlandse kentekens zijn uitgezonderd van de regeling en het openbaar vervoer is gratis.
    Voor zover ik kan zien geldt de regeling ook voor iedereen die via Parijs (icl francilienne) verder wil reizen en een Frans kenteken heeft.

    zie:
    http://www.gouvernement.fr/premier-ministre/communique-circulation-alternee-a-paris-et-dans-la-petite-couronne

    De boete is met € 22,- niet hoog, maar als u wordt staande gehouden mag u niet verder rijden…

    #191617
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ja ja, het is me allemaal wat. Luchtvervuiling des doods treft Parijs. Nooit eerder vertoond. Waar de binnenstad van oudsher uitmuntte door zuivere en gezonde lucht, is nu ineens de duistere god van het fijnstof neergedaald om de bevolking te geselen. Dat krijg je ervan als het in het vroege voorjaar té mooi weer wordt. De opwarming van de aarde zal er ook wel weer met de haren bijgesleept worden. Er moet iets gebeuren!

    Iets zegt mij dat we heel binnenkort gaan vernemen dat het een stuk duurder wordt om auto te rijden, met name op diesel. Natúúrlijk niet om extra belastingcentjes binnen te graaien, maar vanwege het milieu. De acute noodtoestand in Parijs heeft immers onomstotelijk aangetoond dat ingrijpen noodzakelijk is. De politiek dient haar verantwoordelijkheid te nemen!

    Of ben ik nu ál te cynisch?

    Saluations, Jos

    #191618
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoe vuil is het nu en hoe erg wordt het.

    Prev’Air

    Edit: In milieupolitiek zit het woord pollutie, zo weet je waarom het gaat
    janv

    #191619
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De Groenen winnen: koop 2 auto’s!

    #191620
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tja, het is anders van woensdag al dat ik de Eiffeltoren in een nevel gehuld zag. En behoudens mist of nevel had ik dat in Parijs nog niet meegemaakt.
    Anderzijds ben ik vandaag in de 94 een stevig stuk gaan fietsen. En ik leef nog! Zo u morgen niks meer van mij hoort, ben ik er misschien geweest.

    #191621
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Alsof fijnstof-luchtvervuiling nieuw is. Honderd jaar geleden verwarmde men zich uitsluitend met turf, hout en steenkool. Zowel binnenshuis als buitenshuis was de lucht vaak sterk vervuild.
    Nu barst het voorjaar los met veel pollen in de lucht. Maar inderdaad wordt het in de steden, met name als ze in een “kom” liggen (Parijs, Grenoble, Lyon) onhoudbaar met vnl. het autoverkeer.
    Duurzame maatregelen moeten gevonden worden in minder vervuilende auto’s (en vergeet de tweetakters als scooters niet die nog veel erger vervuilen), verbod op open haarden in stedelijke gebieden en veel zwaardere eisen aan uitstoot van bedrijven.
    En ja Jos, ik zie de bui al hangen: de dieselprijs gaat vast omhoog 😉

    Steven
    (die vanavond per auto naar Parijs moet….morgen verder….)

    #191622
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Verenigingen van automobilisten hebben zich al uitgesproken tegen de maatregel – ze stellen dat de piek van smogvervuiling niet door auto’s wordt veroorzaakt.

    #191623
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Taciturne op 17/03/2014 07:25
    Alsof fijnstof-luchtvervuiling nieuw is. … verbod op open haarden in stedelijke gebieden en veel zwaardere eisen aan uitstoot van bedrijven.
    Steven

    Wie herinnert zich nog de beroemde Londense smog uit de jaren ’60 die verdween toen het stoken van open haarden verboden werd en de industrie (ook de krachtcentrales) geen unrefined black cole meer mocht gebruiken?

    #191624
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Taciturne op 17/03/2014 07:25
    Alsof fijnstof-luchtvervuiling nieuw is. Honderd jaar geleden verwarmde men zich uitsluitend met turf, hout en steenkool. Zowel binnenshuis als buitenshuis was de lucht vaak sterk vervuild.

    Er zijn tegenwoordig wel wat meer mensen. Die allemaal ’s morgens willen douchen ook nog. Deden ze 100 jaar terug ook niet. Ze leefden wel korter. Zou dat door het douchen komen?

    #191625
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En toen gingen we dus naar Parijs maandagavond. Rond 18H bij de péage Fleury en Bière op de A6. Nooit zo’n rustige weg gezien. Auto neergezet in Villejuif een half uur later, de (gratis) métro genomen (we konden zitten, hij was halfleeg en toch spitsuur) en rond 19.00h waren we op plek van bestemming. Nergens politiefuiken gezien, in feite nergens politie gezien. Inderdaad bijna overal oneven nummerborden.
    Het leek wel een zondagochtend. Ik denk dat een hoop mensen gewoon thuisgebleven zijn.

    Steven

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?