paardenvlees

Dit onderwerp bevat 16 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #195034
     Anoniem
    Inactief

    Paardenvlees paardenvlees paardenvlees, iedereen lijkt er over te discuteren.
    Ik ga vanavond een paardenbiefstuk braden, nu wil het weten ook.
    De slager vertelde me er ook geen barst van te snappen, iedereen eet paardenvlees in Frankrijk, en hij laat me een prachtige tartaar zien van paardenvlees.
    Wat is er mis mee?
    Omdat het beest geen poten heeft maar benen?

    Na een gesprek met de buurman blijkt dat paard, naast de kikker niet de enige lekkernij is die op de Franse tafel geserveerd wordt.
    De buurman beweerde dat de gens du voyage in de parken in La Rochelle jagen op Herissons, en de buurman at ze vroeger ook, nee nu niet meer, net als merels overigens, ook niet meer.
    Wel duif, spreeuw, waterrat …….

    Hebt U wel eens paardenvlees op, en wat vind U ervan?

    #195035
     Anoniem
    Inactief

    Paardenvlees is heerlijk, eet het al tientallen jaren maar het gaat erom wat op het etiket vermeld staat en dat klopt niet, tegenwoordig wordt alles door het vlees gedraaid. Er gaat geen stukje vlees of afval meer de container in, alles wordt gebruikt.
    Vlees is ongezond geworden door het overmatige gebruik van medicijnen en hormonen, jammer.
    Ik eet zelf steeds minder en dat bevalt heel goed, maar of ik het helemaal kan laten staan weet ik nog niet.

    http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1580823/2013/02/17/Britse-overheid-in-2011-al-gewaarschuwd-voor-besmet-paardenvlees.dhtml?utm_source=RSSReader&utm_medium=RSS

    #195036
     bosbess
    Deelnemer

    Mijn grootvader van vaderskant was begin vorige eeuw dé paardenslager van IJmuiden. De paarden werden bij hem afgeleverd en hij slachtte ze zelf. Mijn vader en zijn vijf broers en zussen werden dus grootgebracht met paardenvlees en wij dientengevolge later ook. Er waren in mijn jeugd nog behoorlijk wat paardenslagers in Amsterdam, want na de oorlog waren de mensen arm en paardenvlees was goedkoper dan ander vlees. Het vlees smaakt wat sterker dan rundvlees, maar doet er qua kwaliteit niet voor onder. Je kon mijn vader geen groter plezier doen dan met een malse paardenhaas. Het lekkerste heb ik zelf altijd de speciale paardenworst gevonden. Toen ik nog in het Limburgse woonde, nam iemand die regelmatig naar Amsterdam moest af en toe zo’n worst voor me mee.

    Net als Exit zou ik graag vegetariër zijn, maar het lijkt wel een verslaving: na een aantal weken zonder vlees vind ik vegetarisch eten toch altijd dezelfde flauwe smaak hebben en hap ik met smaak in een lekkere biefstuk. Terwijl mijn ouders zich vroeger natuurlijk ook lang niet alle dagen vlees konden permitteren, ook al was dat “maar” paardenvlees. Voor de eiwitvoorziening konden we beter gebakken wilde spinnen en sprinkhanen eten, maar om de een of andere reden moet ik er niet aan denken.

    De hele ophef rond “de affaire” vind ik, net als de mensen in mijn dorp, grote onzin. Overgewaaid uit Engeland, denk ik. En een mediahype. Ben ik eindelijk ontsnapt aan mediahypeland Nederland, beginnen ze hier in LDF ook! Een heel bedrijf naar de knoppen, werknemers dreigen op straat te komen en waarom? Uiteindelijk alleen omdat de etiketten niet de juiste samenstelling vermeldden. Natuurlijk moet daartegen worden opgetreden, maar het is gewoon een economisch delict zoals er zoveel zijn en waar je nooit iemand over hoort, tenzij de gezondheid in gevaar is gebracht. Het enige nut van de hele ophef is dat we weer eens met de neus op de hedendaagse economische feiten worden gedrukt: de internationale handel is wereldwijd volledig verziekt en er gebeuren heel veel dingen achter de schermen waar we totaal geen weet van hebben.

    De moraal van het hele verhaal: eet geen kant-en-klaar maaltijden. Zoals op de etiketten staat te lezen zit er altijd veel rotzooi in (en dan bedoel ik niet paardenvlees) en ze smaken naar niks.

    #195037
     Anoniem
    Inactief

    Mij maakt het ook niet uit, paard of rund, maar het is niet goed voor het vertrouwen. Van paardenvlees gaat niemand dood. Het zou erger zijn als er gesjoemeld zou worden met koemelkeiwit of pindas. Daar kunnen heftige allergische reacties bij ontstaan. By the way, in de zomer hebben we hier stierenvlees, afkomstig van stieren die moedig gevochten hebben in de arena. Echt lekker. Goed, ik koop weleens kant en klaar maaltijden bij ´onze ´ slager en daar hebben we vertrouwen in. Ik ben het eens met BOsbess, de internationale markt is al zwaar verziekt. Houdt het klein ´small is beautiful ´
    Ingrid

    #195038
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een frauderende slachterij moet ook zo snel mogelijk naar de knoppen en de verantwoordelijken in de gevangenis. Knollen voor citroenen verkopen is fraude en zorgt voor oneerlijke concurrentie waardoor eerlijke slachthuizen failliet gaan.

    Je moet de marktwerking beschermen door frauderende bedrijven te sluiten en eerlijke bedrijven de helpende hand toe te steken. Helaas is de praktijk precies omgekeerd, vooral door corrupte politici.

    #195039
     bosbess
    Deelnemer

    Dan moeten door de media tot dief of moordenaar bestempelde mensen ook maar zo snel mogelijk worden gelyncht. Dát zou pas veel besparen! Het hele justitiële apparaat kan overboord.

    Gelukkig kennen rechtsstaten wetboeken van strafrecht, waarin voor bepaalde delicten door de wetgever bepaalde straffen staan beschreven. Deze straffen kunnen alleen worden opgelegd na een strafproces en alleen door de onafhankelijke rechter, die zich daarbij aan de wet moet houden. Wat er nu met het bedrijf Spanghero gebeurt, staat gelijk aan lynchen. Zonder enige vorm van proces en enkel op gezag van de media wordt een bedrijf met 300 werknemers gewoon even de nek omgedraaid. Omdat er “sporen van paardenvlees” in hun produkten zijn gevonden. Gelukkig stelt de regering op dit moment alles in het werk om het bedrijf voor de ondergang te behoeden.

    Natuurlijk moet fraude worden bestraft, dat heb ik hierboven ook gezegd. Maar afhankelijk van de ernst van de zaak en de omstandigheden (te beoordelen door de rechter) variëren die straffen. Zoals Ingrid terecht opmerkt, de volksgezondheid is op geen enkele manier in gevaar gebracht. En geloof me Jako, als alle bedrijven die fraude plegen zo snel mogelijk naar de knoppen moesten, dan hadden we binnen de kortste keren nog maar weinig bedrijfsleven over.

    #195040
     Anoniem
    Inactief

    Een groot bedrijf wat je dichtbij de carrefour vind verkocht iemand een compleet eetkamerset van tropisch hardhout uit Brazilië, geheel behandeld met boenwas (cire)
    Na de eerste avond kregen ze met geen mogelijkheid de vlekken uit het hout, dus belde ze de ébéniste.
    Na een eenvoudige test kwamen w eer achter dat de meubels a. niet van tropisch hardhout zijn maar van mdf, en dat b. de meubels niet gewaxt zijn maar geverfd met een heel dun laagje verf op waterbasis.
    Toch staat duidelijk in de folder “tropisch hardhout ciré”.
    Na een jaar nog steeds geen antwoord van meneer ……
    Wij verwachten over een uurtje de uitspraak van de rechter in de zaak cees versus garage omdat zij me een auto verkochten met een nieuwe distributie, in maart vorig gebroken.
    Ik bedoel maar, bedonderd wordt je overal, of het nu de carrefour is (derde fles shampoo gratis) de visboer (zo vers als wat) of de autohandelaar (van een oud vrouwtje geweest)
    Om nou om die paar stukjes paardenvlees wat overigens gezonder is dan rundvlees omdat paarden minder medicijnen toegediend krijgen dan andere dieren die soms stijf staan van de antibiotica, zo’n heibel te maken en zoveel kosten te verkwanselen vind ik te ver gaan.
    In koeienbrokjes gaat kapotgesnipperd fabrieksafval (autobanden, zaagsel, ed) en in lippenstift en huidcrèmes zitten gerecyclede plastic zakjes omdat het goedkoop is.

    #195041
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Natuurlijk, de rechter moet oordelen over de strafmaat. Maar als de ‘sporen’ in rundvlees 100% paard en 0 % rund bevatten hetgeen ook nog ondersteund wordt met bewijs dat Roemeens paardenvlees overgeplakt wordt met een Franse sticker ‘rund’, dan weet iedereen genoeg.

    De toezichthouder moet dan de vergunning intrekken en de rechter gaat over de boete en gevangenisstraf. Zoals bij veel criminelen snapt Spangero kennelijk niet dat de boekhouding dubbel moet kloppen.

    Door list, bedrog en vooral omkoping van incompetente politici gaan in Frankrijk juist de eerlijke bedrijven failliet.

    De vraag of er ook nog vervuild vlees wordt verhandeld is nog niet interessant. Het gaat nog niet om de gezondheidskwestie, maar om pure fraude met het oogmerk om meer winst te behalen dan met legale handel mogelijk is. Mocht blijken dat het product ook nog gezondheidsrisico’s meebrengt, dan gaat de strafmaat omhoog.

    Als Spangero failliet gaat, dan gaat geen werkgelegenheid verloren, want het werk blijft bestaan. Opdrachten worden gewoon door een bonafide bedrijf overgenomen.

    Helaas mag het bedrijf vooralsnog verder, kennelijk is de juiste persoon omgekocht.

    #195042
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik deel Jans realistische visie. Paard of rund, daar gaat ’t in deze kwestie helemaal niet om. De consument belazeren om wille van wat extra pegels verdient straf, billekoek en sluiting.
    ’n Oplossing is er overigens ook : mijdt gewoon die grote ketens waarmee je geen enkele binding hebt met en geen enkel zicht op de herkomst van de waar.

    Cees, hoe luidde de uitspraak ?

    Peter.

    #195043
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En wat als bedrijven het vertikken in goede arbeidsomstandigheden te investeren? En daarmee hun “goede” collega’s oneerlijke concurrentie aandoen? In de 14 jaar dat ik als bedrijfsarts werk in Frankrijk heb ik nog nooit een slecht bedrijf daarvoor gesloten zien worden. De Arbeidsinspectie maakt niet eens PV op want het merendeel van de PV’s wordt geseponeerd. En werkgelegenheid, weetjewel…

    Als er een ernstig ongeluk is gebeurd, dan wel maatregelen. Dan is het kalf al verdronken…en het is meestal een paar duizend euro boete en eventueel voorwaardelijke straf.

    Steven

    #195044
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja Steven, maar die arbeidsomstandigheden zie je niet gedeclareerd op ’n etiket.

    Als dat verdronken kalf overigens direct naar ’t slachthuis wordt gebracht, is-t-ie tenminste niet voor niets verzopen.

    Peter.

    #195045
     bosbess
    Deelnemer

    Net Een Vandaag gezien. De affaire breidt zich als een olievlek uit over de hele EU. Bron van alle kwaad: Roemenië, waar ze door slechte wegen en armoede van hun paarden af moeten en die graag voor een appel en een ei verkopen. Oorzaak van alle kwaad: de moordende (vrije?) concurrentie en de weigering van de EU om EU-controle in te stellen. Dus keuren alle landen zelf hun eigen vlees, wat letterlijk dus betekent dat de slager zijn eigen vlees keurt en er geen enkel onafhankelijk toezicht bestaat. Precies zoals Steven beschrijft: overtredingen worden afgekocht met een boete en bekendheid wordt er al helemaal niet aan gegeven. Engeland wist al in 2010 van deze affaire, volgens EU regels waren ze verplicht om dat aan andere EU landen te melden. Dat hebben ze niet gedaan. Overigens wordt met heel veel eetwaren zwaar gesjoemeld. Als voorbeelden werden genoemd strooizout in brood en eipoeder in kindersnoepjes.

    #195046
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En weet u het nog? Antivries in de Oostenrijkse wijn. Werd ie lekker zoet van.
    L’histoire se répète…..

    #195047
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit bosbess op 18/02/2013 19:08
    Bron van alle kwaad: Roemenië, waar ze door slechte wegen en armoede van hun paarden af moeten en die graag voor een appel en een ei verkopen.

    Niet alleen. Door de EU-deelname worden via subsidies paarden vervangen door tractoren. Roemenië is aan het inhalen, dank zij de EU. En zo hoort het ook.

    Steven

    #195048
     bosbess
    Deelnemer

    Uiteraard, Steven, ben ik het daar 100% mee eens. Maar de strekking van het EenVandaag-verhaal, zoals ik hierboven kort heb geschetst, was dat de bron (van de paardenhandel) weliswaar Roemenië is, maar dat de oorzaak ligt bij de Europese Commissie die weigert EU-toezicht in te stellen. Als de EU subsidies verstrekt aan een arme lidstaat, waar de corruptie nog welig tiert (volgens Een Vandaag), dan mag je toch verwachten dat van tevoren is nagedacht over de mogelijke gevolgen. En dat er voldoende EU-toezicht is ingesteld op de handel en wandel van zo’n lidstaat. Dat dat niet is gebeurd, doet mij nóg meer twijfelen aan de deskundigheid en het gezonde boerenverstand van degenen die zóveel van ons geld opslokken en wier beslissingen zó ingrijpend zijn voor ons dagelijks leven en onze gezondheid.

    #195049
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het gaat mij niet om de kwaliteit. Paardenvlees kan een delicatesse zijn. Het gaat gewoon om etikettenbedrog.
    Wat zou u zeggen als u een Mercedes betaalt en dan wordt er een Opel geleverd? Misschien een vergelijkbare kwaliteit, maar het is bedrog.

    #195050
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Om nu een Mercedes met een koe te vergelijken en een Opel met een paard gaat wel wat mank, vele Mercedessen hebben veel meer pk’s. ;>)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?