Over dit forum de laatste tijd; open kaart

Dit onderwerp bevat 68 reacties, heeft 20 stemmen, en is het laatst gewijzigd door

ratatouille 3 jaren, 6 maanden geleden.

• Auteur
     Petrus, Mr Petrus 
    Bijdrager

Sinds kort, om man & paard te noemen : sinds de aanwezigheid van ’n Ali, ’n Lucien en ’n Oscar Zwart, veranderen toon, stijl en strekking van de bijdragen op dit forum.
    Neen, ik ga geen voorbeelden geven want die kunnen alleen maar tot ’n ander onderwerp van discussie leiden.

Heeft dit te maken met die andere site, die nieuwe ‘nederlandersinfrankrijk.com’ i.o. ? Heeft ’t te maken met ’t ter overname zijnde ‘nederlanders.fr’ ? Hebben wij hier te maken met trollen, mollen of ’n vijfde colonne anderszins ?

Ik weet ’t niet. Ik heb slechts – voor mezelf – besloten niet langer te reageren op bijdragen van Ali, van Lucien noch van Oscar Zwart.

Als ik ’t mis heb, corrigeer me.

Peter.

Jos le Conseiller 
    Bijdrager

Bonsoir Peter,

Ik onderschrijf uw observaties doch doe hetzelfde wat ik altijd doe in dergelijke gevallen. Namelijk, gewoonweg niet (meer) reageren, zonder dit verder wereldkundig te maken. Ik voel mij niet geroepen tot oordelen of veroordelen ten aanzien van andermans bijdragen.

Dit is immers niet mijn forum, ik ben hier slechts bezoeker.

Salutations, Jos

Hmm heb het net ook even gelezen, wat een geleuter, heb ik ook geen zin in!!!

bashbm 
    Bijdrager

Willem Parel sprak wijze woorden: “.. niet op reageren Lena!”
    De lol van het plaatsen van die flauwekul zal er dan toch ooit vanaf gaan?

bas

220956ien 
    Bijdrager

Peter,Jos,Wilm en Bas,
    Ik begrijp het niet, dit zijn toch goede bijdragen , niets mis mee!!
    Hij of zij mag ook wel wat over de EU rondgang van David Cameron brengen met wat voor ons de gevolgen kunnen zijn enzo!
    Joost

ratatouille 
    Bijdrager

Wonderlijk, die bijdragers die 1 of 2 antwoorden geven, nog nooit een bijdrage hebben geleverd, net 1 dag lid zijn, en het altijd geheel en volledig eens zijn met de personen die onder druk liggen, ook allemaal alter ego’s? Maar goed, ook die gaan we maar negeren.

Petrus, Mr Petrus 
    Bijdrager

Joost mag ’t weten 🙂

Peter.

220956ien 
    Bijdrager

Joost weet het ook en als geregelde lezer , koppensneller , op deze site heb ik in het verre verleden veel geleerd en interessante artikelen gevolgd .
    Maar fijn om te weten dat je gelijk door de “harde kern” wordt gescreend en genegerd !!

Joost

Rob van der Meulen 
    Bijdrager

Zolang dat soort wat meer onthechte discussies zich beperkt tot de rubriek Entre bavards zou ik zeggen: pak de pen en laat uw gevoelens, meningen en al dan niet onderbouwde analyses maar los op de lezer die de vrijheid heeft naar een ander kanaal te zappen. Maar een duidelijke link met de Franse actualiteit of geschiedenis wordt wel op prijs gesteld. Het lijkt me weinig zinvol hier algemene politieke, economische en sociaal-culturele onderwerpen aan te snijden die we dagelijks ook al uitgebreid kunnen volgen in de buitenlandse persmedia.

En zolang de meer praktische onderwerpen er maar niet door besmet raken: meningen te over, maar praktische en feitelijke kennis lijkt daar toch de voorkeur te verdienen. En dat is de sterkte van deze website en het daaraan gekoppelde forum. En zij die van mening zijn dat de mensheid tekort zou worden gedaan wanneer hun visie op een brede range aan onderwerpen niet op internet zou verschijnen: begin een eigen website of blog, software pakketten te over, en kijk vervolgens hoeveel volgers je krijgt of wat je moyenne qua dagscore is.

oscar zwart 
    Bijdrager

Ik zou er graag even op willen wijzen dat de kennelijk voor enkele forumleden aanstootgevende bijdragen/blogjes dan ook in de rubriek Entre Bavards waren geplaatst.

Voorts heb ik nog even de exacte betekenis opgezocht van het woord negeren. Omdat dat nogal een aantal dubbele betekenissen heeft. En die zijn dus :

1) Afwijzen 2) Doen of iets niet bestaat 3) Doen of iets niet bestaat (crypt.) 4) Fel plagen 5) Geen notitie nemen van 6) Jennen 7) Judassen 8) Loochenen 9) Links laten liggen 10) Met de nek aankijken 11) Niet aanspreken 12) Nalaten 13) Niet willen kennen 14) Niet willen zien is ook een vorm van pesten (crypt.) 15) Ontafschuiven 16) Ontkennen.

Op zich zou het eigenlijk een niet gering voordeel zijn indien enkele forumleden dit negeren letterlijk zouden nemen want de desbetreffende ‘bijdragen’ hebben zelden iets met het onderwerp te maken en beperken zich veelal tot insinuaties.

Maar kennelijk bestaan er bij deze mensen nogal wat frustraties – misschien thuis niet veel te vertellen ? – en daarom moeten zij zich doen gelden op het forum. Hetgeen zij als HUN forum zien, terwijl het dat niet is.
    Wij dienen hier begrip voor op te brengen.

Als u zich ergert aan bijdragen en die als provocerend ervaart, ga er niet op in. Als het te gek wordt en de moderator heeft het niet in de gaten, dan is klikken in deze situatie bij uitzondering toegestaan.

Rob van der Meulen 
    Bijdrager

In een poging nog iets anders te melden dat vanuit het perspectief en de verantwoordelijkheid van de moderator en de website eigenaar van belang kan zijn: auteursrecht & andere ingewikkelde juridische omstreken. De pers mag nieuwsartikelen met bronvermelding van elkaar overnemen, journalisten onderling. Het internet heeft de vermenigvuldiging van wat dan ook aan geschreven- of beeldmateriaal onder muisklik bereik gebracht van een ieder, naar eigen websites en naar forums. Maar dat maakt nog niet iedereen tot journalist die van die uitzondering op het auteursrecht gebruik kan maken.

Gebruikelijk is dat enkele passages van een journalistiek artikel, meer dan alleen een ANP nieuwsbericht maar de pennevrucht van nijvere journalistieke arbeid, nog wel met bronvermelding kunnen worden overgenomen, al dan niet voorzien van een deeplink. Of een samenvatting in eigen bewoordingen, geheel of gedeeltelijk. En zelfs over dat deeplinken is de afgelopen jaren veel te doen geweest. De NRC, Volkskrant, Trouw, Parool en het Rotterdams Dagblad werden daar niet blij van en gingen naar de rechter, en dit is de uitspraak. Deeplinken toegestaan, maar voor de rest is vermoed ik artikel 15 van de Auteurswet van toepassing. Enige terughoudendheid lijkt dus geboden bij het integraal overnemen van persartikelen.

220956ien 
    Bijdrager

Het is dus een denderend succes dit onderwerp “5 bijdragers die u steunen” buiten de bijdrages van Rob van der Meulen, die ik altijd met plezier lees, en die van de sleutelbeheerder loopt het nog niet storm !!

Voor de sleutelbeheerder had ik nog een vraagje : Zijn bij de tewaterlating van dit onderwerp “man & paard” geïnformeerd? Zo niet, dan doet u dus niet aan lid bescherming!

Joost

mimi mentink 
    Bijdrager

Ik ben gewoon blij met dit forum
    Morgen afspraak met onze verzekering, want ik wist niet dat we de grasmaaier waarop ik zit, moesten verzekeren. Dat las ik op dit forum! Bedankt!Doorgaan!

oscar zwart 
    Bijdrager

Beste Joost,

Mag ik nog iets toevoegen aan uw opmerking betreffende “man en paard” ?

Is het niet wonderlijk dat bij “open kaart” en “man en paard” de plaatser van het artikeltje niet verder komt dan de volgende insinuatie :

” Hebben wij hier te maken met trollen, mollen of ‘n vijfde colonne anderszins ?”

Hij is echter niet bereid dat nader toe te lichten – hij is ook niet bereid om aan te geven welke bijdragen hem nu gestoord hebben en nog minder wat er nu precies “fout” was aan die bijdragen.

Desalniettemin moet ik wel bekennen dat ik het besluit van de Heer Petrus om niet langer op mijn bijdragen te reageren van ganser harte toejuich. Waarbij ik alleen voor mijzelf kan spreken.

Intussen is het – met uw welnemen – bijna tijd voor een éénvoudige doch voedzame maaltijd. Als mijn goede vader dit nog eens had mogen meemaken…..

Het begon met een vraag van Petrus, Mr Petrus…

Er is geen antwoord te geven of de vraag of de toon en aard van discussies veranderen omdat er iets aan de hand is met Nederlanders.fr of omdat er een nieuwe website in de lucht is, die overigens al weer lange tijd uit de lucht is. Het kan niet, het verband is niet aan te tonen. Overigens veranderen toon en aard voortdurend.

Wat helder is dat er een groepje gebruikers is met dubbele of driedubbele identiteit en dito moraal. Herkenbaar is de stijl, aantoonbaar het gerommel met IP-nummers en bovendien is er natuurlijk niets echt anoniem op het Internet. Niet zelden vergist iemand met meerdere gebruikersnamen zich in gebruikersnaam en de eigen presentatie, dat noemen we dan een trol.

Bij de meeste trollen is er zelden sprake van inhoudelijke bijdragen, veel meer zijn het reageerders die menen discussies te kunnen gijzelen. Woorden als provoceren en zuigen worden dan gebruikt. Het lijkt er op dat dit gedrag ontstaat uit verveling of zo; wij hebben geen idee waarom iemand zoveel tijd en energie steekt – vaak op vele fora tegelijkertijd – in het sarren van anderen.

Zo kennen we iemand die na een confrontatie met de moderatie op eigen verzoek Wonen en Leven ‘verliet’ en alle bijdragen verwijderd wilde zien. Vervolgens gaat deze persoon met een andere gebruikersnaam onverkort door met de activiteit die hij zegt niet meer te willen. Er circuleren op het Internet lijsten van gebruikersnamen die gemakkelijk kunnen worden gekoppeld aan één en dezelfde persoon. We weten dat, herkennen dat en gunnen ‘de trol’ een tweede en soms een derde kans met een andere identiteit; zolang we niet op hetzelfde niveau aankomen als voorheen is er niet zoveel aan de hand.

Wij verwijderen zelden gebruikers van Wonen en Leven in Frankrijk. Soms krijgt iemand een PM als het uit de hand dreigt te lopen en vaak zijn andere gebruikers zo verstandig geen podium te bieden; als het niet om de inhoud gaat kan het alleen maar om manipulatie gaan en een trol heeft een podium nodig.

oscar zwart 
    Bijdrager

Een uitzonderlijke uitbarsting die toch wel enige respons verdient.
    Merkwaardig dat dit komt van ” de techneut ” die nu als sleutelbeheerder nogal heftig uit de kast komt.
    Maar dat even terzijde gelaten.

Terwijl het thema van dit draadje “open kaart en man en paard ” is wordt er door de sleutelbeheerder noch met open kaarten gespeeld en noemt hij ook geen man en paard.
    Het blijft bij insunuaties helaas.
    Ik zou Theo graag uitnodigen man en paard te noemen maar dat durft hij niet want hij is kennelijk bang voor de juridische konsekwenties. Niet erg moedig om het netjes te zeggen.

Ik denk dat ik wel weet wat de reden was voor deze merkwaardige uitbarsting.
    Er was enige voorzichtige kritiek op het functioneren van de website en het forum en dat kunnen we natuurlijk niet hebben. Toch zal ik er even op ingaan in het kader van man en paard.
    Deze site was interessant en informatief onder het leiderschap van Wim Bavelaar.
    Nadat Wim Bavelaar om gezondheidsredenen is teruggetreden is zij overgenomen door de Heer Theo Noorderwier en Mej. Kenkel.
    Overigens is een dergelijke website verplicht alle gegevens van de eigenaren/exploitanten te vermelden. Men is daar in gebreke gebleven evenals in de informatie naar de forumleden toe. Terwijl Wim “on the ball” was met het verstrekken van goede informatie is er sindsdien weinig van overgebleven.
    De informatie loopt hopeloos achter – er vinden nauwelijks updates plaats – en wat er nog aan informatie opkomt is al maanden gelden elders aan de orde gekomen ( zie bijvoorbeeld het net geplaatste item over administratieve vereenvoudiging ).
    De moderatie is niet relativerend en volslagen humorloos (zie het stukje hierboven).

Maar enige kritiek daarop moet met de slopershamer platgeslagen worden.

En nu moet ik toch nog even ingaan op de opmerkingen over activiteiten op vele fora tegelijk waaraan Theo refereert. Ja het klopt in die zin dat Oscar ook wel eens wat gezegd heeft op een ander forum voor Nederlanders in Frankrijk.
    Dat was enigszins problematisch want de eigenaar/uitbater nam zelf onder een pseudoniem aan de discussies deel. Dat was en is in strijd met de wetgeving.
    Verder was het hostingbedrijf niet in Frankrijk geregistreerd en werd de echte naam van de eigenaar/uitbater niet genoemd terwijl dat wel wettelijk voorgeschreven is. Ook werd er voortdurend gejengeld om donaties die daar naar een buitenlandse rekening gesluisd werden.

Tja en wie daar eens wat over zegt die maakt zich – net als hier – niet populair bij de uitbater en zijn discipelen. Die zich veelal zorgvuldig verschuilen achter pseudos terwijl zij pretenderen open kaart te spelen en man en paard te noemen.

Ten laatste ga ik noch even in op de gebruikte terminologie van zuigen en provoceren die door Oscar zou worden gebezigd. Ik wijs er even op dat (niet leten) provoceren de favoriete uitdrukking is van Mej. Kenkel terwijl de term zuigen voor in de mond ligt bij de Heer Noorderwier en de Heren die onder de pseudos Petrus en Ratatouille vaak aan de discussies deelnemen. U kunt dat Oscar niet in de mond leggen.

Nou het draadje zal nu wel snel dicht moeten terwijl het toch verhelderend kan werken.

I rest my case…

oscar zwart 
    Bijdrager

R.I.P.

JSwaal 
    Bijdrager

Het begon met een vraag van Petrus, Mr Petrus…

Zo kennen we iemand die na een confrontatie met de moderatie op eigen verzoek Wonen en Leven ‘verliet’ en alle bijdragen verwijderd wilde zien. Vervolgens gaat deze persoon met een andere gebruikersnaam onverkort door met de activiteit die hij zegt niet meer te willen.

Ik voel mij half aangesproken, ik heb dit ook verzocht, en het is geweigerd. Het forum lees ik nog steeds, de info is welkom, maar ik vind het te “ongezellig” om mee te praten, en nog dingen te vragen of op te merken (ook niet met een andere naam). Deze draad is een exponent van die ongezelligheid. Wellicht toch overgaan naar modereren, behalve voor “bavards”?

JS

Beste Jan,

Een kleine nuance: het staat iedereen vrij om niet meer deel te nemen als gebruiker van het forum van Wonen en Leven in Frankrijk. Het verwijderen van alle bijdragen is een ander verhaal. Als we uit een lopende – of zelfs afgesloten – discussie op het forum alle bijdragen van een deelnemer zouden verwijderen is in één klap de hele discussie onbegrijpelijk geworden. De wetgever heeft daarin voorzien. Het heet een ‘gerecht belang’. Bijdragen hoeven niet verwijderd te worden maar moeten op verzoek van de ‘eigenaar’ van de bijdragen wel worden geanonimiseerd. Dit kan alleen door een gebruiker te verwijderen en zijn of haar bijdragen toe te wijzen aan een andere gebruiker. Deze gebruiker kan anoniem zijn.

U zou kunnen zeggen dat het deelnemen aan een forum niet helemaal vrijblijvend is. Dat is op zich ook een goede zaak; iemand blijft natuurlijk verantwoordelijk voor wat hij of zij schrijft en hoewel de schrijver geanonimiseerd kan worden blijven de bijdragen altijd deel uit maken van de discussie waarvoor ze ooit zijn bedoeld.

oscar zwart 
    Bijdrager

Als iemand hier een zaak van zou willen maken dan verliest u dat gegarandeerd.
    Want ten eerste zou die persoon dat niet voorleggen aan een Nederlandse rechter maar aan een Frans Tribunal.
    Het begrip “gerecht belang” is ook onjuist.
    Men zou hoogstens kunnen spreken van een “redelijk belang” om te weigeren op verzoek alle bijdragen te verwijderen.
    Een recente uitspraak van het Europese Hof van Justitie wijst ook in een heel andere richting. De Franse wetgeving op dit gebied is ook heel duidelijk ” le droit d’être oublié” laat er geen twijfel over bestaan dat u op verzoek alle bijdragen dient te verwijderen.
    U doet een poging om dat recht te omzeilen. U ” wijst de bijdragen van een auteur toe aan een andere gebruiker ” uitdrukkelijk zonder zijn of haar toestemming die u dan een gefingeerde identiteit geeft.
    Hierbij steelt u als eigenaar van de gefingeerde nieuwe “bijdrager” de teksten van de auteur. U manipuleert dus niet alleen de wetgeving, maar u doet ook nog inbreuk op het auteursrecht van die persoon. En U doet afbreuk aan zijn of haar recht om vergeten te worden omdat de door gefingeerde nieuwe forumgebruiker de plaats in neemt van de auteur en daarmede ook makkelijk naar die persoon te herleiden is.
    Uw opmerkingen zoals hierboven quote/unquote weergegeven onderstrepen dat nog eens.

Zou iemand de moeite willen nemen hier een zaak van te maken dan heeft u geen poot om op te staan.
    Hierbij dient men ook nog in overweging te nemen dat deze website in andere handen is overgegaan. Derhalve kan iemand die iets heeft willen bijdragen ten tijde van het Bavelaar tijdperk met de daarbij behorende moderatie en nu wel eens heel anders over denken. De uitbarsting van Theo was tijdens de “stewardship” van de Heer Bavelaar niet voorgekomen.

le bricoleur 
    Bijdrager

Ter herinnering:

Sinds kort, om man & paard te noemen : sinds de aanwezigheid van ‘n Ali, ‘n Lucien en ‘n Oscar Zwart, veranderen toon, stijl en strekking van de bijdragen op dit forum.

bold door mij aangebracht.

Christian von Klösterlein - bricoleur par passion, pas par necessité.
    http://www.klussen-in-frankrijk.eu/

@Christian

Mee eens, bij deze hebben we ingegrepen.

mimi mentink 
    Bijdrager

Jaren geleden probeerde Wim Bavelaar mij te betrekken in dit forum. Ik vond de toon echter niet altijd prettig. Mariëtta wist me over te halen het punt over euthanasie in te brengen. Inmiddels loop ik al enige maanden mee in dit forum. Er zijn vele interessante onderwerpen en zeer positieve inbrengers. Maar niet iedereen is beleefd. Dat is jammer. Daarom stop ik ermee.

ratatouille 
    Bijdrager

Mimi.
    Ik vind je onderwerp over ‘oud worden in Frankrijk’ erg interessant! Ga er gewoon mee door, beetje doorzetten. Ik denk dan sommige dingen minder beleefd lijken dan ze bedoeld zijn.

le bricoleur 
    Bijdrager

Mimi,
    begrijpelijk, maar ik vind het jammer.
    Ik doe het zo:
    op berichten waarvan mij inhoud of toon niet bevallen gewoon niet reageren.

Ik concentreer me dan op die dingen die ik belangrijk vind.

Christian von Klösterlein - bricoleur par passion, pas par necessité.
    http://www.klussen-in-frankrijk.eu/

Fransco 
    Bijdrager

Helemaal met Christian eens. Zo probeer ik het ook te doen (de geest is gewillig, maar het toetsenbord is zwak). Als meer mensen dit doen, bloeden rare discussies snel dood. Kom op Mimi! Als het niet zo pregnant was, zou ik zeggen: laat je niet kisten!

Frans

Au revoir! 
    Bijdrager

Mimi wil je hier blijven?

Albert 87

Hallo Mimi, ook ik zou het jammer vinden als je weggaat. Met geschreven berichten is het probleem dat je de intonatie, lichaamstaal etc niet hoort en woorden dus anders kunnen overkomen dan ze bedoeld zijn. Ironie kan je ontgaan. Ik heb wel eens ergens gelezen dat 70% van de boodschap wordt bepaald door andere dan verbale factoren. Op een forum is dat niet altijd handig…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 69)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2018 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account