Oud en nieuw combineren: een case studie in de Provence

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #209685

    Wanneer ik terugblik op deze rubriek tot aan de geboortedatum dan valt me op dat bij de wat grotere bouwvraagstukken het accent ligt op les maisons paysannes in het midden en noorden van Frankrijk. Niet helemaal verwonderlijk wanneer je bedenkt dat enkele vaste correspondenten daar zelf het meeste zicht op hebben. Tijd om koers te zetten naar de Provence, summer holidays for ever. Maar dat wordt toch eerst stevig bouwvakken wanneer je iets nieuws wilt neerzetten, une demeure rurale met moderne bouwmaterialen en het er tegelijkertijd laten uitzien als een gebouw dat er al meer dan een eeuw staat. Hoe combineer je oud met nieuw? Een voorbeeld van zo’n aanpak.

    #209694
     bosbess
    Deelnemer

    Langzamerhand begin ik te geloven dat je aandelen hebt in Système D, Rob. Fraai huis, dat wel, maar wat moet je met zo’n enorme hut? Alleen maar onderhoud en poetsen. Niet echt aanlokkelijk voor de gepensioneerden die zoiets kunnen betalen. Maar die kunnen zich misschien ook wel een poetsvrouw veroorloven. Leuk dat nostalgische Youtube filmpje van babyface Cliff!

    #209695
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bosbess,
    ik kan me voorstellen dat iemand dat als chambre d’hotes de luxe zou willen exploiteren. 😉
    Of misschien toch leuk om hier het een of ander idee op te doen.
    Opmerkelijk vind ik de aandacht die men besteedt aan de inercie thermique, iets dat bij moderne huizen vaak tekort komt:
    <<Les murs sont construits en brique Monomur. Grâce à son inertie thermique, cette brique procure une bonne isolation et un “climat intérieur équilibré” (faible écart de température jour/nuit). Elle permet à la maison de rester fraîche lors des surchauffes estivales, les murs jouant le rôle d’amortisseur des écarts de température. L’hiver, la température reste stable grâce à l’effet d’accumulation, ce qui évite les à-coups de chauffage.
    Autre intérêt de cette brique : elle permet de construire en une seule opération des murs porteurs isolants, ce qui rend inutile une isolation rapportée.>>

    #209697
     Noë
    Sleutelbeheerder

    maar wat moet je met zo’n enorme hut? Alleen maar onderhoud en poetsen. Niet echt aanlokkelijk voor de gepensioneerden die zoiets kunnen betalen.

    Waarom toch altijd zo’n uitgesproken een mening hebben alsof dat het juiste is?
    Veel Nederlanders die in Frankrijk wonen zijn helemaal niet gepensioneerd, dat is maar een (naar schatting) een kwart.
    Dit zijn Nederlanders die hier wonen, dus niet de vakantiehuisjes.
    Denk je nou werkelijk dat die allemaal in een huisje wonen zoals jij?
    Ik ken er die zelfs hele kastelen bezitten.
    Ik denk, maar dat is natuurlijk gokken, dat de meeste Nederlanders hun rijtjeshuis in Nederland hebben verkocht juist om hier een groter huis als het even kan inclusief zwembad te kopen/hebben.

    Persoonlijk vind ik de nieuwe franse huizen foeilelijk, en er zijn lotissements waar je het gevoel hebt of je in een kazerne bent.
    In Courcon (17) hebben ze een hele wijk zo opgetrokken als in het artikel van Rob, erg mooi.
    Alleen het grootste probleem is dat het te ver van de dorpskern afligt en dus weinigen er willen wonen.
    Pas als de commerce er ook naar toe komt wordt het wat, net al Lelystad.

    Cees.

    #209702
     bosbess
    Deelnemer

    Waarom een uitgesproken mening hebben? Lijkt me simpel, Cees: niemand reageerde op dit toch best leuke onderwerp. En nu zijn er plotseling twee inhoudelijke reacties.

    “Alsof dat het juiste is”??? Natuurlijk niet. Gewoon even een knuppeltje in een hoenderhokje gegooid en zie, de kippen die van de leg af waren produceren weer een ei. Toktoktoktok!

    Christian, ik heb er totaal geen verstand van, maar die brique Monomur klinkt best goed. Vanwege mijn gebrek aan kennis ben ik maar eens gaan googelen. Deze website leek me voor kenners wel interessant. Er worden drie soorten muurstenen vergeleken: parpaing met isolatie, Monomur (van gebakken klei) en cellenbeton.

    Cellenbeton blijkt in prestaties niet veel onder te doen voor Monomur en is veel lichter. Over prijzen wordt niet gesproken, maar in de commentaren op het artikel blijkt cellenbeton goedkoper. Tesamen met het geringe gewicht denk ik dat velen de voorkeur zullen geven aan cellenbeton boven Monomur.

    #209703
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waarom een uitgesproken mening hebben? Lijkt me simpel, Cees: niemand reageerde op dit toch best leuke onderwerp. En nu zijn er plotseling twee inhoudelijke reacties.

    “Alsof dat het juiste is”??? Natuurlijk niet. Gewoon even een knuppeltje in een hoenderhokje gegooid en zie, de kippen die van de leg af waren produceren weer een ei. Toktoktoktok!

    Zucht.

    Het artikel was amper een dag oud!
    Overigens, ik heb een angstig voorgevoel als je je met technisch gedetaileerde factoren ga bemoeien.
    Het bouwen van een huis, en/of het gebruiken van materialen is niet alleen een factor van “wat zal ik eens kiezen vandaag”
    Er komen duizend en één dingen bij kijken die samen de keuze bepalen voor het gebruik van de juiste materialen.
    Ik denk dat het het forum niet ten goede komt als je zonder kennis van zaken met knuppeltjes gaat gooien om maar wat te zeggen te hebben.
    Dit forum is rijk aan duidelijke technische informatie en daar door subliem in zijn soort.
    Als er ergens een misvatting is beschreven wordt deze met de hoogste spoed door de technische hoogheren veranderd om vooral de gebruiker niet te misleiden.
    Als daar door iemand een waas van verhalen doorheen gaat lopen is dat ten nadele van de kawliteit.

    Cellenbeton staat vol van de voordelen, als je tenminste de fora leest.
    Frapant detail is dat alle artikelen schijnbaar zijn geschreven door de fabrikanten, of de bouwvakkers die bouwen met cellenbeton wel erg handig vinden.
    Je hoort ze nooit over natte muren, scheuren, of huizen die bijna omvallen.
    In mijn optie is cellenbeton leuk als je een vaste droge omgeving hebt.
    Hier een eindje verderop is een huis tegen de heuvel aan gebouwd, garage drijfnat, nog natter, heel erg nat, en toen was het boem, en lag de helft een eind naar beneden.
    De voortdurende stroom nattigheid tegen de bovengevel was de siporex te veel.
    In zo’n geval kies ik er voor een flinke beton-fundering te maken met veel ijzer, dan in parpaing opbouwen tot een eind boven de grond, en zeker waar je grote ramen of tuindeuren hebt géén cellenbeton vanwege de belasting van overspanning.
    Ook het werken met cellenbeton wordt nogal onderschat.
    De blokken moeten droog zijn tijdens de verwerking (dus niet in de regen werken) de lijm moet droog uitharden (dus muurtje afdekken tegen de regenbui), en je mag niet in de hete middagzon met cellenbeton werken want dan gaat de goede vlieger ook niet op.

    Cees.

    #209704
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Update 13:49
    reactie verwijderd omdat er een overlap was met Cees die deugdelijke technische informatie geeft.

    #209715
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Besten,

    Ik kan uit eigen ervaring de woorden van Cees onderschrijven. De binnenmuren, 9 in totaal, die ik heb geplaatst volgens de werkinstructie van Ytong zijn allemaal her en der gescheurd. Bijna altijd onder een raam. De enige muur die is geplaatst volgens eigen inzicht, een gewapende betonnen balk onder de muur, is niet gescheurd. De verwerkingsinstructie van Ytong is dus in Frankrijk in bewegende huizen niet toepasbaar.Cellenbeton is daartegen niet bestand.
    Nu heb ik een huis dat een fundering heeft van max 25 cm diep. Nog boven de vorstgrens dus. Geen last van vocht in en bij de muren overigens.

    Jeroen B, 62

    #209716
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De verwerkingsinstructie van Ytong is dus in Frankrijk in bewegende huizen niet toepasbaar. Cellenbeton is daartegen niet bestand. Jeroen B, 62

    Dat komt overeen met hetgeen ik hier geschreven heb. De daar beschreven binnenmuren vertonen nu, na 13 jaar, nog geen scheuren.

    #209728
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    In zo’n geval kies ik er voor een flinke beton-fundering te maken met veel ijzer, dan in parpaing opbouwen tot een eind boven de grond,

    Dat is natuurlijk de énige juiste aanpak voor élk serieus bouwwerk. In Nederland kennen we daarvoor het oude begrip trasraam. De fundamenten en onderste steenlagen van huizen werden vroeger reeds gemetseld met zogenaamde trasmortel en hardgebakken klinkers. Allemaal bedoeld om ruim boven het maaiveld uit te komen alvorens met minder vochtbestendige materialen (zachte baksteen, kalkzandsteen, siporex, hout) het opgaande werk voort te zetten.

    Ook de in Frankrijk zo populaire “briques” zijn slecht bestand tegen nattigheid, moet je zo’n ding eens een maand in het water leggen, dan heeft ie nog de stevigheid van een natte krant.

    Voor dragende constructies ben ik persoonlijk geen liefhebber van siporex of brique. Zelfs parpaings naast grote openingen maak ik massief om een degelijke oplegging voor de erboven komende latei te garanderen. Maar dat ben ik…

    Salutations, Jos

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?