opmerkelijke tabaksverschillen

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #189408
     Noë
    Sleutelbeheerder

    M’n herderinnetje was onlangs in België en kwam terug met ’n pakje sigaretten, Benson & Hedges ‘silver’. Dat rookt ze hier ook.

    Bij toeval viel ons op dat er behalve in de prijs natuurlijk (6.10 vs. 5.10) méér verschillen zitten tussen ’n Frans pakje van dat merk/type en ’n pakje voor de BNL-markt :
    teer : 6 vs. 8 mg;
    nicotine : 0.6 vs. 0.7 mg;
    koolmonoxyde : 6 vs. 9 mg.
    Het Franse pakje declareert 93.5 % tabak en 6.5 % papier, het BNL-pakje vermeldt niets.

    Wil de Franse markt ‘lichtere’ sigaretten ? Hoe is dit verschil te verklaren ? Geldt dit ook voor andere merken ?

    Peter.

    #189411
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Lang geleden heb ik in Luxemburg Barclay sigaretten gekocht waarvan ik hoofdpijn kreeg. Zat 2,5 x (1,0 vs. 0,4 mg) aan nicotine in.

    Heb je ook het aantal sigaretten per pakje geteld? Dit wil ook nog weleens verschillen.

    Steven

    #189409
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja natuurlijk, beide twintig stuks. De gedeclareerde bestanddelen slaan op één sigaret, toch ?

    Peter.

    #189410
     Anoniem
    Inactief

    De fabrikant hoeft niet de tabak te kopen in dezelfde fabriek als de ander.
    Mc donalds koopt zijn hamburgers in nederland, de macdo in la rochelle koopt ze in bordeaux.
    De vraag is; waarop betaal de de belasting, op de tabak of op het nicotine gehalte.
    Ik weet bijvoorbeeld dat scheepsmotoren uit amerika belast zijn (is normaal) haal ik nou belangrijke delen van de motor af en monteer ik de motor hier dan betaal ik geen belasting.
    Heeft te maken met de belasting op goederen die Petrol bevatten.
    Wie weet flest de fabriek de fiscus wel, en ons daar bovenop want wij betalen wel de volle honderd procent.

    #189415
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja Cees, maar de receptuur voor al die hamburgers is toch dezelfde ?

    Ik heb hier twee pakjes, één F en één BNL, beide geproduceerd door JT International, fabriqué en UE en made in the EU.

    De accijns lijkt me geen verklaring : de F-prijs is hoger terwijl de belaste/belastende ingrediënten geringer zijn.

    Peter.

    #189414
     Anoniem
    Inactief

    Richtl?n 2001/37/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 juni 2001

    Quote:

    Artikel 4

    Meetmethoden

    1. De gehaltes aan teer, nicotine en koolmonoxide van sigaretten worden gemeten volgens de ISO-normen 4387 (teer), 10315 (nicotine) en 8454 (koolmonoxide).

    De juistheid van de vermeldingen inzake teer en nicotine op de pakjes wordt geverifieerd aan de hand van ISO-norm 8243.

    2. De in lid 1 bedoelde metingen worden uitgevoerd of geverifieerd door laboratoria die zijn erkend door en onder toezicht staan van de bevoegde autoriteiten van de lidstaten.

    De lidstaten delen de Commissie vóór 30 september 2002, en vervolgens bij elke wijziging, een lijst van de erkende laboratoria mee, met vermelding van de voor de erkenning gehanteerde criteria en de voor het toezicht gebruikte middelen.

    3. De lidstaten kunnen voorts eisen dat de tabaksproducenten en -importeurs ook andere door de bevoegde nationale autoriteiten voor te schrijven metingen uitvoeren, en wel om het gehalte na te gaan van andere stoffen die hun tabaksproducten – opgesplitst naar merk en type – voortbrengen, alsook om de gevolgen van deze stoffen voor de gezondheid na te gaan, onder meer rekening houdend met het inherente gevaar van afhankelijkheid. De lidstaten kunnen ook eisen dat deze metingen in erkende laboratoria worden uitgevoerd of geverifieerd, zoals bepaald in lid 2.

    4. De resultaten van de metingen die krachtens lid 3 worden uitgevoerd, worden jaarlijks aan de bevoegde nationale autoriteiten overgelegd. De lidstaten kunnen in gevallen waarin de productspecificaties niet zijn gewijzigd tot een minder frequente mededeling van testresultaten besluiten; zij moeten van wijzigingen van de productspecificaties in kennis worden gesteld.

    De lidstaten zorgen met alle passende middelen voor de verspreiding van de overeenkomstig dit artikel verstrekte gegevens teneinde de consumenten te informeren, in voorkomende gevallen rekening houdend met informatie die een fabrieksgeheim is.

    5. De lidstaten delen alle krachtens dit artikel verstrekte gegevens en informatie jaarlijks mee aan de Commissie, die deze in aanmerking neemt bij de opstelling van het in artikel 11 bedoelde verslag.

    Unquote.

    M.a.w.: de bevindingen van de respectievelijke laboratoria kunnen verschillen niettegenstaande zij dezelfde ISO-norm hanteren (?). Of nog : namaak.

    #189413
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ha Dirk, de verschillen tussen de gedeclareerde waarden lijken me te groot om dit te wijten aan meetfouten of aan verschillende laboratoria.

    Ik heb de vraag inmiddels ook gesteld aan de bron, JT International. Blijkt die J voor Japan te staan, Japan Tabacco Inc. heeft Reynolds &c. overgenomen en heet nu Japan Tabacco International. Vroeger was Volvo Zweeds en Landrover Brits, vroeger zat de BAT nabij de Amsterdamse Houthaven.

    Blijft de vraag waarom die Belgische sigaret significant anders is samengesteld dan z’n Franse broertje.

    Peter.

    #189412
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Antwoord van JT Int’l France : “Due to a certain number of markets specificities, products’ characteristics can be slightly adapted and differ from one country to another.
    This is the reason why you can notice a difference on tar, nicotine & CO levels on the B&H Silver pack.”

    Donc, c’est comme ça.

    Peter.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?