Opiniestukken

Dit onderwerp bevat 96 reacties, heeft 19 stemmen, en is het laatst gewijzigd door

dit 3 jaren, 11 maanden geleden.

• Auteur

Voortaan is het mogelijk om een opiniestuk aan te leveren, dat op de website wordt geplaatst. Er staat vandaag al een voorbeeld op de site, waarvan een deel op de homepage. U kunt per mail een tekst aanleveren. Na redactie en eventueel inkorten wordt uw tekst dan geplaatst.

JSwaal 
    Bijdrager

Een geposte reactie is niet edit-baar?

JS

Fransco 
    Bijdrager

Marietta, een goed opiniestuk zal ik met plezier lezen. Maar is het misschien een idee om eerst te melden waar zo’n artikel aan moet voldoen aleer te waarschuwen dat het geredigeerd en mogelijk ingekort kan worden? Redigeren van taalfauten begreip ik wel, maar zomaar ongevraagd inkorten lijkt mij onjuist. Wellicht is het handig om te vertellen dat er een voorkeur is voor een maximum van bijvoorbeeld 800 woorden (ruim 5 keer de lengte van deze notitie). Natuurlijk kunnen er ook andere redactionele redenen zijn om het stuk in te korten, maar dan zie ik graag de mogelijkheid om die bewerkte stukken terug te trekken. En dan bedoel ik met inkorten natuurlijk niet een enkel woordje, maar heb ik het over een stevige redactionele ingreep. Als laatste opmerking wil ik naar voren brengen dat opiniestukken nooit met een pseudoniem kunnen worden ondertekend. Het kan eventueel wel anoniem, maar dat moet dan met redenen zijn omkleed en jullie moeten uiteraard naam en toenaam van de scribent kennen.

Frans

Petrus, Mr Petrus 
    Bijdrager

Geheel eens met Frans.

le bricoleur 
    Bijdrager

Herkenbaar die toelichting van Frans. Hier spreekt een vakman. Heeelemaal mee eens.
    Zoals hij het beschrijft heb ik het ook als redacteur van een clubblad gedaan – je hebt het toch vaak met stukken van leken te maken die dankbaar zijn voor het journalistieke ‘oppoetsen’. Maar: de oorspronkelijke auteur heeft het laatste woord!

Christian von Klösterlein - bricoleur par passion, pas par necessité.
    http://www.klussen-in-frankrijk.eu/

Goedemorgen allen,
    Ik zal inderdaad iets duidelijker zijn over de eisen/voorwaarden aan het opiniestuk.
    Over de lengte: maximaal 1000 woorden.
    Over de redactie: taalfoutjes en eventueel indeling in alinea’s en opbouw van het stuk.
    Vindt er substantiële redactie plaats, dan wordt het stuk eerst aan de schrijver voorgelegd voordat het geplaatst wordt. De schrijver heeft dan ook het recht om het stuk terug te trekken.
    De naam van de schrijver, als hij zich niet voor iedereen bekend wil maken, moet bij ons bekend zijn.
    Wij behouden ons het recht voor om stukken te weigeren als ze aanstootgevend en/of beledigend en/of discriminerend etc. van aard zijn.
    Vriendelijke groet,
    Marietta

@jswaal. De bijdragen zijn inderdaad niet te bewerken. Ik zal zoeken of dit op e.o.a. manier te realiseren is. Tot die tijd is het zorgvuldig typen.

Petrus, Mr Petrus 
    Bijdrager

@jswaal. De bijdragen zijn inderdaad niet te bewerken. Ik zal zoeken of dit op e.o.a. manier te realiseren is. Tot die tijd is het zorgvuldig typen.

Het zelf kunnen bewerken van ’n bijdrage wringt met de redactie door ’n Marietta.
    Het kunnen bewerken van ’n reactie op ’n bijdrage zou niet nodig mogen zijn.

Peter.

@peter. Het bewerken van reacties die je op een opiniestuk geeft – waar JSwaal op doelt – lijkt me niet zo’n probleem; het kan ook met bijdragen die in dit forum worden geplaatst. Een eenmaal geplaatst artikel kan alleen door iemand met genoeg rechten, maar dat is dan weer niet de bedoeling. Het bewerken van forumbijdragen is bedoeld om de schrijver de mogelijkheid te geven taalfauten taalfouten te verbeteren, niet om bijdragen inhoudelijk te wijzigen. Daarom kan het wijzigen van een eigen bijdragen slechts beperkte tijd.

HP 
    Bijdrager

@Theo:
    Ik vind dat maar faute boel

JSwaal 
    Bijdrager

Zet de redactie aan het werk! Allez! 🙂

Waarom brengen jullie de follow-up op opiniestukken niet gewoon onder in het forum?

JS

dit 
    Bijdrager

berichtje dat niet in een categorie past. Vanmiddag vindt er weer een NLboekenruilbeurs/ledenvergadering plaats in Toulouse, van de club Neerlandia. Ook niet-leden welkom, die betalen een geringe entreeprijs. Voor de plek en route zie de website van Neerlandia : http://www.neerlandia.fr

Anoniem

Helaas,

Zoals gebleken is zal er zeer weinig interesse zijn een opiniestuk te plaatsen indien “de redactie” reeds bij voorbaat aangeeft er naar hartelust in te gaan knippen en modereren.

Men kan zich dan beter de moeite sparen en het opiniestuk daar plaatsen waar het ook in zijn geheel te lezen zal zijn. Er zijn daarvoor mogelijkheden te over.

Jammer want het is een ingeslapen winkeltje en de inbreng van Wim Bavelaar met zijn intuitie, onderkoelde humor en zijn “Fingerspitzengefûhl” worden node gemist.

Petrus, Mr Petrus 
    Bijdrager

Helaas,

Zoals gebleken is zal er zeer weinig interesse zijn een opiniestuk te plaatsen indien “de redactie” reeds bij voorbaat aangeeft er naar hartelust in te gaan knippen en modereren.

Volgens mij heeft Annemieke last van koudwatervrees.

En :

Jammer want het is een ingeslapen winkeltje en de inbreng van Wim Bavelaar met zijn intuitie, onderkoelde humor en zijn “Fingerspitzengefûhl” worden node gemist.

Stel dàt Annemieke met deze observatie ‘gelijk’ heeft, dan vind ik haar bijdrage verre van vrolijk om ’n nieuw jaar mee te beginnen.

Peter.

Fransco 
    Bijdrager

Het is een wat vreemde reactie van Annemieke, en ook onjuist. De redactie heeft helemaal niet gezegd dat er naar hartenlust geknipt en gemodereerd wordt. Integendeel zelfs, kijk maar naar de reactie van Marietta een paar berichten hier boven.
    Ik zit al vele jaren op dit forum en mis Wim Bavelaar ook. Maar niet omdat het vroeger zo veel beter zou zijn geweest. Dat is zeker niet waar. Ik vind het eerlijk gezegd een gratuite bewering van Annemieke.

Frans

Anoniem

Het inleidende stukje zelf is al twee keer gewijzigd. Dat belooft op zich al niet veel goeds als het om opiniestukken gaat en staan voor een opinie.

Verder staat er precies letterlijk in dat openingsstukje :

“U kunt per mail een tekst aanleveren. Na redactie en eventueel inkorten wordt uw tekst dan geplaatst.”

Dat haalt dus de fut er wel uit bij iemand die zo’n opiniestuk zou willen plaatsen.

Een beetje vrijheid van meningsuiting bestaat niet. Een goed opiniestuk is altijd controversieel omdat verschillende mensen verschillende opinies hebben. Dat moet dus kunnen want anders heeft het geen zin. En de één heeft veel woorden nodig om een opinie te kunnen formuleren en een ander maar een paar zinnen. Dus om al voor te schrijven hoe lang of hoe kort het mag zijn is bedenkelijk.

De aanvulling waarin staat dat ook de inhoud vooraf beoordeeld wordt op “beledigend, kwetsend etc” is ook bedenkelijk. Daar zijn andere instanties voor en het forum zelf. Kwetsend en beledigend zijn immers zeer subjectieve begrippen.
    Het geeft de moderator een vrijbrief om vooraf te censureren.

Een linkse opinie is al bij voorbaat kwetsend voor rechtse rakkers en rechtse opinies zijn dat voor linkse lieden.

Dus op deze wijze wordt zoiets niets en zegt een ieder die bij zijn volle verstand is ” geef mijn portie maar aan Fikkie”.

En misschien is het wel een vrolijk begin van het nieuwe jaar als wij dingen kunnen benoemen en hier en daar wat kunnen verbeteren. Kleine dingetjes.
    Het gaat met dit forum niet de goede kant op. De fut is er uit. Waarom ?

wannox 
    Bijdrager

De aanvulling waarin staat dat ook de inhoud vooraf beoordeeld wordt op “beledigend, kwetsend etc” is ook bedenkelijk. Daar zijn andere instanties voor en het forum zelf. Kwetsend en beledigend zijn immers zeer subjectieve begrippen.
    Het geeft de moderator een vrijbrief om vooraf te censureren.

Daar zijn geen andere instanties voor; de eigenaar van een website is verantwoordelijk voor de inhoud en die verantwoordelijkheid is gedelegeerd aan de moderator. De procedure hier is dus helemaal correct.
    wimb

Zoals het hamertje thuis tikt, tikt het nergens

Anoniem

Ik zou denken dat als je mensen uitnodigt opiniestukken te schrijven – zij zijn dan eigenlijk gastredacteur/redactrice – het zeer goed mogelijk is om daar dan bij te vermelden dat deze artikelen buiten de redactionele verantwoordelijkheid van de website eigenaar vallen. Verder houd ik de opmerking dat alles dat op een website komt onder de verantwoordelijkheid komt van de eigenaar van de site voor onjuist.
    De eigenaar zal toezicht moeten houden en er voor zorgen dat er geen racistische en opruiende onzin op staat. Zou iemand iets dergelijks posten dan kan hij/zij het er af halen. Bij voorkeur gemotiveerd.

Dat is dus iets heel anders dan reeds bij voorbaat te censureren en te knippen. Dat is lichtelijk stalinistisch en “control-freakerig”. Het zal iemand er van weerhouden om een opiniestuk te schrijven. Het wekt al bij voorbaat de indruk dat alle opinies geuit mogen worden mits zij (grosso modo) in overeenstemming zijn met de opinie van de moderator.

Op die basis denk ik dat een ieder die een opinie heeft beter kan bedanken voor de eer die hier in geknipte en vooraf gecensureerde vorm te mogen publiceren en dat men dat beter kan doen op sites waar men de vrijheid heeft om een opinie, de gehele opinie, en niets dan de ongemodereerde/ongecensureerde opinie, te geven.

Dus wat mij betreft – dank U wel voor de uitnodiging maar ik zal er geen gebruik van maken. Volgens mij niemand.

Fransco 
    Bijdrager

Annemieke,
    Een vermelding dat iets buiten de redactionele verantwoordelijkheid is, ontslaat de eigenaar van de site niet van zijn verplichtingen. Je kunt het wel anders willen, maar daarmee is het nog niet anders. De wet mag je (godzijdank) niet in je eentje wijzigen. Dat betekent ook dat racistische onzin er niet op mag, ook niet even. Verder lees je heel selectief. Je haalt het eerste stukje aan, waar gezegd wordt dat na redactie de tekst wordt geplaatst (wat op zich niet betekent dat er gecensureerd wordt) en je gaat voorbij aan de nadere uitleg die even verderop wordt gegeven. Er is helemaal geen sprake van “bij voorbaat censureren en knippen”. Met de laatste zin van jou ben ik overigens wel gelukkig. Je zult geen gebruik maken van de uitnodiging om een opiniestuk te schrijven.
    Frans

PS: Onder welke naam was je vroeger op deze site aanwezig? Nu staat er bij je profiel dat je slechts reacties op dit onderwerp hebt gegeven. Gezien je opmerkingen moet je in het verleden toch meer hier hebben gepubliceerd.

ruiter 
    Bijdrager

geachte annemiek
    U bevind zich op een forum van oudere jongeren die ontsproten zijn met de jaren 60 gedachten ,alles kan alles moet kunnen als het maar links is.
    Hiervan ondervinden we heden ten dage nog de naweeen .
    Mocht u zich geroepen voelen om een opinie te schrijven doe het dan met een linkse signatuur deze wordt geaccepteerd.
    mocht u op dit forum andere geluiden ten gehore willen brengen dan kan ik u beter van andere forums op de hoogte brengen per pb men wil het toch niet horen zie hoe velen er reeds verwijdert zijn of zelf de conclusie hebben getrokken
    Met oprechte groet
    Ruiter

Anoniem

Beste Ruiter,

U hebt het begrepen – zo werkt dat dus.

De linkse signatuur om een stukje geaccepteerd en door de censuur te krijgen is echt te veel gevraagd. Verder vind ik het vermakelijk om te zien dat er “marcherende cons zijn” – dat lijkt me op zich een bedenkelijke verschijnsel, en hardi coqs (?) , bricoleurs en natuurlijk Fran(s)co. Tja oudere jongens die hun identiteit zorgvuldig verbergen maar die wel het hoogste woord voeren en natuurlijk altijd het gelijk aan hun zijde hebben. Een soort linkse morele herbewapening.

Maar Fransco Uw wens is mijn bevel. Een opiniestuk van mij heeft sowieso geen kans door de censuur te komen maar zou het dat doen dan zou het U zeker niet welgevallig zijn. En de nieuwe eigenaren van deze site evenmin.

En beste Ruiter wij zullen elkaar nog wel eens ontmoeten op een minder verzuurde akker.

Het ga U goed. Het beste voor het nieuwe jaar.

Annemieke

Petrus, Mr Petrus 
    Bijdrager

Nounounou, Annemieke, u begint nu ’n beetje te emmeren. “De fut is uit dit forum” ? Doe er dan iets aan, doe mee, of verveelt u zich voortaan elders.

En nu u mij noemt : als u dit forum zo zorgvuldig hebt gevolgd, dan weet u a) precies wie ik ben, b) waarom m’n ‘pasfoto’ op zwart is gegaan en c) waarom ik liever die marcherende con ben dan die bezeten en belegen intellectueel.
    M’n identiteit verberg ik overigens evenmin en ook niet zorgvuldig.

Kortom : ik heb geen idee wie u bent. Vooralsnog houd ik u voor zo’n krijsende meeuw, u weet wel.

Peter.

ruiter 
    Bijdrager

Mevr . u heeft het volledig begrepen deze site is alleen voor gelijk gestemde linkse mensen die na dat ze de buik hadden volgevreten met rasse schreden het land ( met de naar hun inziens zeer verdiende buit , zij hebben er zeer hard voor gewerkt tot 30 studeren en dan nog iets gaan doen, en met 57 met een dik betaalt vroeg pensioen er van doorgaan met de buit kortom 27 jaar de boel kapot maken en er dan tussen uit knijpen ) verlaten hebben zodat ze door niemand gepakt konden worden.
    WAAR het niet dat er nu een Europa is een door hen zeer gewild (PEAC BROTHER maakt niet uit wat je bent of hier wilt wij vinden je leuk passen in deze multi cultie en je hebt ook zo’n leuk kleurtje en zo’n leuke geloofs achtergrond kom binnen en neem ons land over) iets wat nu tegen hen gaat werken.
    De vervelende toestand doet zich voor dat nu alle rekeningen bij banken openliggen en de belasting nu ook inzage bij hun heeft, en er eens wat naar meer boven zou kunnen komen .
    ik hoop oprecht dat de kinderen van deze opvreters van de maatschappij niet lang meer aan de macht blijven
    een gedesillusioneerde Nederlander en ondernemer
    Mijn Geachte Groet
    Rienk

ruiter 
    Bijdrager

Geachte peter
    na u geluid hou ik u meer voor een rode stormvogel maar helaas moet ik u meedelen dat rusland (misschien u heilstaat) ook is overgegaan op het kapitalisme misschien bied China nog voor u solaas
    en verder zou ik zeggen blijf in Frankrijk in Nederland zitten we niet meer op u verheven gedachten te wachten mocht u wel langskomen kan u na 31 december met de eerste trein terug
    met geachte groet
    ruiter

Beste Ruiter, wilt u zich aan het onderwerp van deze draad houden: opiniestukken. Wat iemands heilstaat is, moet u niet voor een ander invullen. Blijft u hoffelijk?

Beste Annemieke,

De eigenaar zal toezicht moeten houden en er voor zorgen dat er geen racistische en opruiende onzin op staat. Zou iemand iets dergelijks posten dan kan hij/zij het er af halen.

dit is precies wat er bedoeld wordt. En natuurlijk is dat onvermijdelijk subjectief.

Een opiniestuk van mij heeft sowieso geen kans door de censuur te komen maar zou het dat doen dan zou het U zeker niet welgevallig zijn. En de nieuwe eigenaren van deze site evenmin.

Ik nodig u van harte uit het eens te proberen. Zo erg kan het toch niet zijn?

ruiter 
    Bijdrager

geachten
    U heeft er met uw verheven gedachten uit de jaren 60 voor gezorgd dat wij nu in een hel op aarde leven
    U als baby boomers heeft er als mensen kans voor gezien om alles wat goed was om zeep te helpen
    U vond dat een ieder het recht had zonder omscholing en met zijn geloof Europa binnen moest kunnen komen
    u vond dat een ieder van welke geloofsovertuiging het recht moest hebben op zijn plek in Europa
    Ik hoop dat de idioten van kinderen die u op de wereld gezet heeft nooit meer aan de macht komen

uropa’s wereld en wat hebben jullie met je verheven gedachten gecreeerd!!!!
    ELLENDE en wat gaan jullie er aan doen ( het antwoord: Niks onze tijd zal het nog wel duren )

uropa hier binnen te komen

Fransco 
    Bijdrager

Beste Rienk Ruiter,
    Het is eigenlijk nog veel erger, maar daar mag ik niet over uitweiden.
    F.

ruiter 
    Bijdrager

MEVR, Kenkel een mening mag niet geven worden tenzij hij links is
    ik verfoei u u bent een ware linkse spreker die heel Nederland HEEFT UITGEVRETEN
    WILT U BEWIJZEN ZET IK ZE EVEN ONLINE OP DIT FORUM

Anoniem

Beste MK, Ik denk wel dat het zo erg is.
    Ik peins er dan ook niet over om “het eens te proberen” op uw condities namelijk dat u kunt knippen, en doorstrepen, en modereren, en laten verdwijnen wat u maar wilt. Zelfs pre-censuur zodat u absolute controle houdt over wat er wel en wat er niet gezegd mag worden.
    Ik wil het best doen op mijn condities. U krijgt mijn garantie dat ik niets racistisch, niets opruiend, niets kwetsend ( tenminste niet voor een normaal mens ) , en niets persoonlijk beledigends schrijf – ( naar objectieve maatstaven want mensen kunnen soms de raarste dingen als een aanval op hun persoonlijk ervaren).
    Maar ik mag mijn eigen politieke invalshoek kiezen.
    Maar u publiceert onverkort en ongecensureerd wat ik eventueel te zeggen heb.
    U mag het onderwerp van het “opiniestuk” kiezen. In de hoop dan dat het ook echt een opiniestuk onderwerp is en niet iets truttigs.
    Er zijn “opinieonderwerpen” zat die de moeite waard zijn nader te bespreken.
    Wij kunnen het bijvoorbeeld hebben over de politieke situatie in Frankrijk, wat er gaat gebeuren als Frankrijk besluit uit de EU te stappen, over de perikelen van het kabinet in Nederland, het ultimatum van Juncker aan Frankrijk, de zorgverzekering (waar dat nu staat en welke veranderingen Nederlandse verdragsgerechtigden te wachten staan in 2015), het heffen van sociale lasten op inkomen van Nederlanders in Frankrijk – onderscheiden naar pensioen en ander vervangend inkomen, kaptitaalsinkomsten, inkomsten uit onroerend goed, voor ingezetenen van Frankrijk en voor niet ingezetenen van Frankrijk.

U mag het allemaal kiezen. Als u wilt – het hoeft niet.
    Uw censuurmes moet wel van tafel.

Met vriendelijke groeten

Annemieke

ruiter 
    Bijdrager

Dag mevrouw kinkel
    U tijd is voorbij en u wordt nu geacht u mond te houden
    bomen boven de windvang worden afgebroken op rotten linkse rat
    met vr gr
    ruiter

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 97)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2018 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account