Opgeven wereldinkomen ivm CVZ

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198026
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De blauwe envelop voor opgave Wereldinkomen is weer binnen omdat ik een bijdrage CVZ betaal.
    Ik ben Frans belastingplichtig.
    Je moet van alles opgeven zoals loon, pensioen etc (box 1 gegevens).
    Maar ook vraag 1e: inkomsten woning op basis van WOZ waarde die je niet hebt.
    En: vraag 4a: de box 3 gegevens.
    Volgens mij bepalen alleen de box 1 gegevens hoeveel je aan CVZ moet betalen.
    Waarom dan toch huis en rendementsgrondslag opgeven?
    Stel ik heb alleen AOW en spaargeld van 100000 Euro.
    Dat zou voor box 3 een “inkomen” van 4000 Euro zijn.
    Moet hierover ZvW en AWBZ betaald worden?

    #198035
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Opgaaf wereldinkomen (ninbi-aangiftebiljet) heeft twee doeleinden:
    1. controle mogelijk maken op de zorgtoeslag toekenning. Daarvoor is het verzamelinkomen (overigens tezamen met dat van de eventuele toeslagpartner) nodig. Dat bestaat uit inkomen uit box 1, box 2 en box 3. Box 3 heeft betrekking op vermogen.
    2. de basisgegevens te leveren voor de berekening van de verdragsbijdrage. Die wordt niet berekend over box 3 (en ook niet: box 2) inkomen. Wel speelt box 3 inkomen (en dus het vermogen) indirect een rol, namelijk bij de controle op de persoonsgebonden aftrek (die wel in beginsel in box 1 neerslaat), bij de toekenning van de heffingskorting voor ouderen en bij de bepaling van de hoogte van het heffingsvrije vermogen.
    Vragen betreffende inkomensposten die niet op u betrekking hebben omdat u dergelijk inkomen niet heeft zijn gewoon over te slaan.
    Wie een eigen woning heeft dient de marktwaarde (leegwaarde) te schatten. Dat is slechts van belang als er daarbaast rente betaald wordt over een voldoende hoge hypotheek, danwel bijzondere kosten aan de woning verbonden zijn (onderhoud en afschrijving monumentenpand, erfpacht etc.)

    Om deze beide bovengenoemde redenen wordt naar inkomen uit alle drie de boxen gevraagd. Op http://www.vngsint.com staat op de thuispagina het rekenmodel dat gebruikt kan worden bij invulling van het Ninbi-biljet. Zowel de verdragsbijdrage als de zorgtoeslag zijn daarmee in de meeste gevallen te berekenen.

    #198027
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit voogdj op 28/03/2013 16:08
    Wie een eigen woning heeft dient de marktwaarde (leegwaarde) te schatten. Dat is slechts van belang als er daarbaast rente betaald wordt over een voldoende hoge hypotheek, danwel bijzondere kosten aan de woning verbonden zijn (onderhoud en afschrijving monumentenpand, erfpacht etc.)

    Begrijp ik het goed? Is de marktwaarde niet van belang als er geen hypotheek rust op de woning en er dus geen rente wordt betaald?

    #198028
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bijna (u noemt namelijk slechts de hypotheekrente en er is soms nog meer aan aftrekbare kosten van de woning) helemaal goed begrepen:
    Er staat op het ninbi-biljet een vraag over het inkomen uit eigen woning. Daar hoeft nooit een positief bedrag ingevuld te worden (dat slechts kan voortkomen uit het eigenwoningforfait). Het kan negatief worden doordat de hypotheekrente, eventueel tezamen met andere aftrekbare kosten als bovengenoemd, groter is dan het eigenwoningforfait. De marktwaarde is van belang voor berekening van het eigenwoningforfait.

    Terzijde: Over aftrekbaarheid van onderhouds- en afschrijvingskosten van monumentenpanden in het buitenland lopen overigens nog processen. Mijn mening is dat u kunt uitgaan van de fictie dat de monumentenwoning in Nederland zou staan. Wel moet u aannemelijk kunnen maken dat indien de woning in Nederland was gelegen deze zou worden ingeschreven in het register voor Rijksmonumentenpanden. Dat wordt eenvoudiger als het woonland een vergelijkbaar register heeft waarin uw woning is ingeschreven.

    Mocht u dus tot de conclusie komen dat u geen inkomen uit eigen woning heeft op grond van het bovenstaande, dan is de vraag m.i. over te slaan (dan wel te beantwoorden met : “nihil”).

    #198029
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En ter aanvulling:
    Bij de raming van de aftrekbare kosten speelt de vaststelling van de eigenwoningschuld een rol. Die valt niet altijd samen met de hypotheekschuld, met name door de werking van de bijleenregeling (bij beide partners). Die regeling is al uiterst gecompliceerd in sommige gevallen. Onlangs stonden er postings op internet waaruit bleek dat in complexe gevallen slechts 40% van de hypotheekadviseurs die geraadpleegd waren de juiste eigenwoningschuld konden berekenen. Bovendien bleken de ambtenaren van Financien tot andere berekeningen te komen dan hypotheekadviseurs (let wel: beide groepen mochten deskundig worden geacht, de gemiddelde belastingplichtige in Nederland niet, en de gemiddelde Ninbi-aangifteplichtige nog minder).
    Grote complexiteit in de bijleenregeling ontstaat bij (echt)scheidingen, samenwonen/huwen, huwelijkse voorwaarden,toepassing van verhuis- en uitzendregelingen, voortgaand onderhoud met verhoging van hypotheekschuld, etc.
    Sinds 1.1.2013 bestaan er bovendien twee regimes ter bepaling van de aftrekbare hypotheekrente, afhankelijk van het tijdstip waarop de hypotheek is afgesloten of verhoogd. Die twee regimes intreracteren daarbij dan nog met de bijleenregeling.

    Mijn conclusie is dat in de nabije toekomst in Nederland veel eigenwoningbezitters niet meer in staat zullen zijn de eigenwoningschuld en de aftrekbare hypotheekrente uit te rekenen, laat staan de termijnen van aftrekbaarheid goed vast te stellen. Hetzelfde geldt voor veel belastingadviseurs en belastingambtenaren.

    Of de Belastingdienst overigens op bijleenregeling en overgangsregime en nieuw regime van eigenwoningregeling controleert bij de Ninbi-aangifte is de vraag. Het lijkt me vrijwel ondoenlijk. Buitenlandse instanties zullen het zeker niet bijhouden.

    #198030
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt Jan, dat is duidelijk. En ik zie nu trouwens ook net pas, dat er bij 1e staat “Vul 0 in als het bedrag positief is” Even overheen gekeken.

    #198031
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Duidelijk verhaal.
    Maar als je in Frankrijk woont en daar een huis hebt met of zonder hypotheek gelden al die Nederlandse aftrekposten toch niet?
    Waarom dan dat allemaal opgeven als het absoluut niet relevant is?

    #198032
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij het aangiftebiljet “Opgaaf wereldinkomen”, kortweg Ninbi genoemd, wordt uitgegaan van de fictie dat men in Nederland zou wonen, en worden de inkomensposten dus gevraagd naar die fictie (dwz volgens hoofdstuk 3 van de Wet Inkomstenbelasting 2001, en niet volgens hoofdstuk 7 dat voor buitenlands belastingplichtigen geldt). Aftrekposten als in Nederland moeten dus worden
    opgegeven, waaronder ook eventueel de hypotheekrenteaftrek van de eigen woning in het woonland.
    Een en ander blijkt ook uit de vele toelichtingen per inkomsten- en aftrekpost.

    #198033
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja hoor Renso. Heel relevant. Voor de opgave wereldinkomen/NiNbi kan je de negatieve inkomsten eigen woning, waar die ook staat in de wereld, in mindering brengen op dat wereldinkomen en aldus wellicht de grondslag voor de CVZ bijdrage (AWBZ gerelateerd deel)naar beneden brengen en aldus ook wellicht de bijdrage zelf. Geheel in lijn met wat een in NL wonende doet m.b.t. de grondslag voor de premie volksverzekeringen, waar de AWBZ deel van uitmaakt.
    Maar gebruik in dit verband vooral de rekenmodellen waar Jan de Voogd ook al naar verwees.

    #198034
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ken NIMBY (not in my backyard). Moet nu dus aan de slag met NiNbi. Wens me sterkte.
    Overigens dank voor de vele gefundeerde bijdragen. Zitten nu dus in mijn map CVZ.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?