Opgeven buitenlandse rekeningen

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Wim Bavelaar.

  • Auteur
    Berichten
  • #196366
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Opgeven buitenlandse rekeningen
    Volgens de nieuwsbrief moeten wij onze buitenlandse rekeningen opgeven. Op zich logisch maar wij dachten dat het voldoende was om deze bij onze eerste belastingaangifte (voor ons volgens jaar omdat wij vanaf 1 januari 2013 hier voor vast wonen). De nieuwsbrief wekt echter de indruk dat dit nu al zou moeten en dat er werkelijk waanzinnige boete bepalingen zijn.
    Als het noodzakelijk is zullen wij het natuurlijk doen maar de noodzaak ontgaat ons voor dit moment.
    Op advies van onze belastingadviseur hebben wij al wel een bewijs aan de Nederlandse belastingdienst gevraagd dat wij in Nederland belastingplichtig blijven (met uitzondering van box 3) .
    Wat is wijsheid, nu maar vast een melding sturen of volgend jaar met de eerste aangifte opgeven.

    Met een hartelijk groet uit een heerlijk zonnig Orniac, William

    #196367
     Wim Bavelaar
    Moderator

    De regeling geldt voor Nederlanders in Frankrijk die in Frankrijk belastingplichtig zijn. De omstandigheden bij jullie moeten fiscaal wel heel bijzonder zijn om nog in Nederland belastingplichtig te blijven, terwijl je in Frankrijk woont.

    Wim

    #196368
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geheel buiten NL wonend kun je opteren voor het ‘keuzerecht’ (het is geen recht en je hebt geen keuze) per fiscaal jaar aan te melden, zelfs tot enkele maanden achteraf. Je kunt erom verzoeken, en het wordt al of niet toegekend door de NL fiscus. Resultaat: belastingplichtig in NL, buiten belasting voor les Impots. Interessant als er volgens NL systeem voordelen aan zitten die de Fr belasting niet kent. (hypotheekrenteaftek). De vakman weet hier het fijne van, eerder al 2 namen langs zien komen.

    #196369
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Volgens mij een beetje kort door de bocht Dit. In principe bepaalt het Frans-NL belastingverdrag waar je belastingplichtig bent voor de inkomstenbelasting. (en een splitsing, wel voor box 1 en niet voor box 3 bv is m.i. niet mogelijk. Alles of niks denk ik)
    Je blijft m.i. belastingplichtig in Frankrijk, ook als je kiest voor behandeling als binnenlands belastingplichtige in Nederland. (Nederland heft volgens het verdrag over overheidsinkomsten, ook zonder de keus te maken)
    Het enige dat je m.i. doet is de belasting, die je in NL betaalt, in mindering brengen over hetgeen je in Frankrijk verschuldigd bent, en dat zelfs niet altijd.
    Wellicht toch nog even een echte deskundige hier aan het woord vragen?

    #196370
     bosbess
    Deelnemer

    De echte deskundige heeft er een artikel over geschreven op de site van de FANF, getiteld: Keuzerecht. Eveneens lezenswaardig van zijn hand: Berekenend emigreren?.

    #196371
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Twee prima voorbeelden van twee specifieke situaties, @Bosbess. Zo zijn er nog diverse andere, alle met een specifieke uitkomst.
    Let dus op, zoals ik bedoelde in mijn reactie naar Dit en ga zeker niet in algemene zin zo kort door de bocht als ik meen dat hij doet.

    #196372
     Wim Bavelaar
    Moderator
    Quote:
    Quote uit bosbess op 8/07/2013 14:27
    De echte deskundige heeft er een artikel over geschreven op de site van de FANF, getiteld: Keuzerecht. Eveneens lezenswaardig van zijn hand: Berekenend emigreren?.

    Het zou toch mooi zijn als men ook de eigen website raadpleegt. Het verhaal over het keuzerecht is al uittentreuren besproken op deze site: Geldzaken/Belastingen/Keuzerecht.

    Wim

    #196373
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor alle reacties, wel zijn we denk ik redelijk ver van de vraag afgedwaald, namelijk of de buitenlandse rekeningen bij voorrang moeten worden opgegeven.
    Antwoord van Wim is duidelijk dat dit moet dus dat zal ik in orde maken, heb het juiste formulier inmiddels geprint.

    Eerlijk gezegd verwacht ik voor ons normale inkomen, want daar wordt het meest op gereageerd, niet veel problemen.
    Zelf ben ik in dienst van een gemeente in Nederland en ontvang levensloop. Wordt door de gemeente gezien als een buitenlands belastingplichtige. Mij vrouw heeft een keuzepensioen (ABP en altijd gemeenteambtenaar geweest) en wordt door het ABP ook gezien als een buitenlands belastingplichtige.

    Willem (Orniac)

    #196374
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Ah, nu is het duidelijker. ABP’ers betalen geen belasting in Frankrijk, ook al wonen zij er permanent.

    Wim

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?