Openhaard met glasdeur

Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201914
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben in ons nieuwe huis een openhaard met een glasdeur ervoor.
    Nu heb ik die gisteren voor het eerst eengestoken om wat afvalhout van de verbouwing te verbranden, en het valt me op dat met de deur dicht er weinig warmte doorstraalt, terwijl als ik de deur openzet je lekker warm wordt (van voren)
    Langs beide kanten van de schoorsteen lopen kanalen waar onder lucht in komt en er boven weer uit komt.
    Ik vroeg me af: die luchtkanalen worden sowieso verwarmd, dus is het niet beter als de deur openstaat qua warmte straling de kamer in?
    Anderzijds met de deur open zuigt de haard misschien de warmte juist uit de kamer weg de schoorsteen in?
    In het hele huis is een centrale verwarming met radiateurs.
    De marmeren vloer van de salon heeft vloerverwarming.
    Heeft iemand een idee?

    Ps, volgens berekening zuigt de haard ongeveer 450 m3 per uur door de schoorsteen.

    Cees.

    #201915
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees,
    wij hebben een vergelijkbare situatie. Onze ervaringen:
    – Bij gesloten glasdeur brandt het vuur beter (minder foute lucht, lucht alleen van onder het rooster) – en natuurlijk minder ballastlucht, dus minder tocht in de kamer en minder warmteverlies door de schoorsteen.
    – Bij gesloten glazen deur voel ik na een minuut of tien net zo veel stralingswarmte als bij geopende deur.
    – Na meerdere uren stoken heb je ook straling van het gemetselde lichaam van de unit.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?