Nieuwe layout van "la une"

Dit onderwerp bevat 10 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Noë 1 jaar, 9 maanden geleden.

• Auteur
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

Vanochtend zag ik dat de vormgeving en menu structuur van de voorpagina van deze website stevig is veranderd. De horizontale menu balk bovenaan is vervangen door een verticale rangschikking. Wanneer ik daar – geheel toevallig – op Verbouwen klik krijg ik het algemene welkomstwoord te zien. Je moet dan naar de rechterkant van de pagina gaan en op “plus” klikken om de submenu’s te zien te krijgen. Onhandig en niet intuïtief. De nieuwe vormgeving vind ik geen vooruitgang. Op m’n smartphone – en daar is deze verandering waarschijnlijk voor bedoeld – ziet het er iets logischer uit. Maar laten we wel zijn: achtergrondartikelen lenen zich meer voor papieren kennisname en via een wat groter beeldscherm. Daar hebben we de verticale structuur die tegenwoordig bijna een must lijkt te zijn niet per se voor nodig.

Het zal duidelijk zijn: ik kijk meer op m’n laptop dan op de smartphone. De oude vormgeving vond ik wat professioneler overkomen.

bosbess 
    Bijdrager

Bij mij is de homepagina zoals gebruikelijk en de indeling ook. Er staan vrijwel alleen artikelen over bouwen en verbouwen, alsof het de informatiepagina van een bouwmarkt betreft.

Jammer dat het aloude concept van Wim Bavelaar (Frans Nieuws op de voorpagina) niet is gehandhaafd. Qua inhoud was dat veel aantrekkelijker dan een homepagina vol met de nieuwste, al dan niet bewerkte, artikelen. Dat nieuws las je met plezier en van daaruit kwam er ook commentaar in het forum. Maar nu ga ik, áls ik de website überhaupt nog bezoek, direct door naar het forum, hoewel ook daar niet veel meer gebeurt. Toevallig?

Een homepagina moet de aandacht trekken en de nieuwsgierigheid opwekken. Wat moet een toevallige bezoeker met al die klusartikelen, ook al zijn ze voor de website als geheel van groot belang? Wie wil klussen klikt op Verbouwen. Maar een homepagina is een visitekaartje, dat de stijl en de inhoud van een website weergeeft. Van daaruit kijk je als belangstellende bezoeker verder. Helaas, met zo’n homepagina vergaat je de lust om verder te kijken, wanneer je niet een man bent die toevallig klust.

Sorry Rob, maar dat vind ik veel belangrijker dan een horizontale of verticale indeling.

le bricoleur 
    Bijdrager

Bosbess,
    toevallig is het redactieteam jongstleden met de verbouwen- en klusrubriek aan de slag gegaan omdat ik hen de toestemming gegeven heb teksten en afbeeldingen van mijn website klussen-in-frankrijk over te nemen.
    Ik vertrouw erop dat de andere rubrieken, en vooral de nieuwsrubrieken, op een vergelijkbare manier aangepakt worden.
    Ook ik denk met weemoed aan de tijden van Wim Bavelaar.

Trouwens, ook bij mij is de presentatie van de homepage zoals gebruikelijk en de indeling ook.

Christian von Klösterlein - bricoleur par passion, pas par necessité.
    http://www.klussen-in-frankrijk.eu/

Rob van der Meulen 
    Bijdrager

Beste Bosbess, het enige dat ik de afgelopen maand heb gedaan, excuses daarvoor, is de verouderde bouwinformatie die er van vóór 2012 nog stond actualiseren. Dat door de gekozen invulling van “la une” de nieuwste berichten daar terecht komen leidt nu inderdaad tot een overdaad aan bouw gerelateerde artikelen. Geloof het of niet, dat is ook mij opgevallen. Het zou inderdaad beter zijn wanneer dit discreet alleen onder een menu item “Verbouwen” zou staan. Er is overigens nog een heleboel andere info die nodig geactualiseerd moet worden, vrijwilligers gevraagd die op die manier helpen de voorpagina aantrekkelijker te maken.

Overigens: zijn er geen vrouwen die klussen? Of zijn al die campagnes van de afgelopen dertig jaar: “Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid”, inclusief het wenkend perspectief van technische beroepen, voor niets geweest?

wannox 
    Bijdrager

Vanochtend zag ik dat de vormgeving en menu structuur van de voorpagina van deze website stevig is veranderd. De horizontale menu balk bovenaan is vervangen door een verticale rangschikking.

.

Bij mij is het menu zoals vanouds. Maar als ik het browser venster kleiner maak, dan springt het over naar een verticaal menu. Dat gebeurt zo ongeveer bij 1000 pixels breed.
    Dus probeer het eens fullscreen.

wimb

Zoals het hamertje thuis tikt, tikt het nergens

bosbess 
    Bijdrager

Christian en Rob, uiteraard gaat het mij niet om het “klussen” of het “verbouwen”. Ik heb allang begrepen dat er achter de schermen hard wordt gewerkt aan het actualiseren van de verouderde inhoud. Een ongelooflijke klus. Hulde voor degenen die dat op zich nemen! En geloof me, ik ben nog steeds “een slimme meid” en ik klus heel wat af, al moet mijn zoon de laatste tijd vaker bijspringen.

Ik hoopte dat jullie zouden begrijpen dat het mij om het systeem van de homepagina gaat. Een homepagina van een site die Wonen en Leven in Frankrijk heet, met alleen maar artikelen over bouwen is onaantrekkelijk. Dat zou hij ook zijn wanneer hij gevuld zou zijn met alleen maar artikelen over makelaars en huizen kopen of over de franse overheid of notarissen.

De homepagina zou algemeen moeten zijn en recht moeten doen aan de titel Wonen en Leven in Frankrijk. Dat er ook een plek wordt ingeruimd voor de rubriek: Nieuwste artikelen, met een korte opsomming (Daken vernieuwen, Ramen plaatsen, Makelaarstermen, Pacsen enzovoort) is prima. Waar ik bezwaar tegen maak is dat de homepagina door het m.i. foute systeem geen indruk geeft van de inhoud van de website en het daardoor niet aantrekkelijk maakt om verder te kijken.

Ook zou het plezierig zijn wanneer degenen die de artikelen herschrijven en actualiseren (de domeinredacteuren) met naam en domein op de homepagina worden genoemd in een colofon. Zij (her)scheppen immers de basis van de bibliotheek. Het is plezierig om een artikel te lezen in een domein waarvan je weet dat de redacteur een deskundige is. Dat geeft vertrouwen.

De vormgeving van de nieuwe website vind ik prachtig. En heel eigentijds. Maar het Nieuws over Frankrijk, zoals dat altijd op de homepagina heeft gestaan, moet er volgens mij dringend terug, zoals het altijd is geweest.

Noë 
    Sleutelbeheerder

Sprake is van een responsive menu. Als het scherm te smal wordt voor een vriendelijke weergave verdwijnt het menu uit zicht en wordt een “hamburgertje” weergegeven. Zoals gezegd, een responsive menu en dat houdt in dat deze wijziging per scherm-afmeting op een ander moment zal plaatsvinden.

Op dit moment hebben we de nieuwspagina startpagina gemaakt. Dit is een tijdelijk experiment en een optische verarming die de site veel minder aantrekkelijk maakt. Bezoekersaantallen zullen dalen maar dat is op dit moment allerminst een eerste zorg. De nieuwsvoorziening is bovendien niet van een kwaliteit die wij voldoende vinden.

Op termijn wil ik streven naar een aantrekkelijk ogende voorpagina die bestaat uit een mix van dynamische nieuwsberichten (eigen oogst) nieuwsgaring uit diverse journalistieke bronnen (zie huidige voorpagina) en een “slimme” scroll-balk van berichten die een relatief langere houdbaarheidsduur hebben.
    De rechterkolom zal niet zoveel meer veranderen dunkt me.

De colofon is een goed idee. Gaan we doen zodra we daarvoor de bijbehorende afspraken hebben.

Met Hanjo de Lange, de goed geïnformeerde “energiebron” achter AllesFrans.com hebben we een toezegging gekregen dat we materiaal mogen overnemen. Natuurlijk onder het voorbehoud dat we een duidelijke bronvermelding toevoegen. Hanjo is bijzonder actief en schrijft op een leuke en informatieve manier over onderwerpen die voor expats en immigranten in Frankrijk relevant zijn. Hij heeft aangegeven dat hij niet zelf de tijd heeft om berichten op Infofrankrijk te zetten.

Wellicht is er iemand in dit forum die het leuk vindt om de relevante informatie van AllesFrans over te zetten in de tekstuele en visuele huisstijl van IF?

Uw suggesties en hulp zijn altijd welkom.

bosbess 
    Bijdrager

Een aardige poging tot verbetering van de startpagina. Maar het nieuws blijft bijzaak en de rommelige nieuwe berichten, nu van alles door elkaar, blijft hoofdzaak. En dat alleen vanwege de plaatjes. Waarom die kolommen niet omwisselen? Links in een smalle kolom de recente berichten, onder elkaar (niet twee naast elkaar) met alleen een plaatje en de korte aanduiding (niet de auteur plus de eerste regels). Wie dan bijvoorbeeld in daken is geïnteresseerd klikt erop en ziet het (mooi geïllustreerde en goed gedocumenteerde) artikel plus de auteur. Nu is het allemaal veel te rommelig.

Een rubriek “Nieuws aan de lopende band” (met toepasselijke illustratie) in het midden, in een brede kolom. De rechterkolom is totaal overbodig, want die is gelijk aan die van het forum. Velen klikken meteen op Forum en kunnen daar precies hetzelfde lezen. Zonde van de ruimte, die gebruikt kan worden voor leukere dingen (met illustraties?) en een colofon.

Het franse nieuws in het midden kan af en toe mogelijk worden vervangen door een artikel van wie dan ook, zoals Wim Bavelaar vroeger ook (eenmaal per week of per twee weken) een artikel plaatste over een actueel onderwerp (plus illustratie).

Het plaatsen van artikelen van andere websites voor Nederlanders in Frankrijk (en dan ook nog op de voorpagina) vind ik een zwaktebod. Dan kun je net zo goed links plaatsen naar AllesFrans, dat er trouwens buitengewoon onaantrekkelijk en achterhaald uitziet (ook door de kleurstelling) en een grote rommel is, omdat kennelijk alles op één pagina gepropt moet worden. Minder is meer, zou ik tegen deze websitebeheerder willen zeggen, hoewel de onderwerpen interessant en goed geschreven zijn.

Maar de domeinredacteuren zouden ook eens per week of per twee weken een onderwerp kunnen belichten. Of de hoofdredacteur kiest zelf een bepaald artikel uit de bibliotheek, dat hij belangrijk vindt om onder de aandacht te brengen.

Waarom de bezoekersaantallen zullen dalen wanneer er minder plaatjes staan is mij een raadsel. Het gaat op InfoFrankrijk om de inhoud en een draaiend Nieuwsoverzicht is buitengewoon aantrekkelijk, zeker uit NL en vlaamse kranten. Plaatjes zijn aardig, maar daarvoor kom je niet op een website.

Enfin, de mens wikt, maar de hoofdredacteur beschikt…

Noë 
    Sleutelbeheerder

Vaste bezoekers hebben geen enkele boodschap aan een plaatje maar bezoekers die hier voor het eerst komen, en dat zijn er veel meer dan vaste bezoekers/leden, zijn wel degelijk gevoelig voor de grafische kenmerken van de “landingpage”.

Verder nog dit, het forum is voor SEO en passanten niet zo interessant. Zij komen hier omdat ze actuele informatie over Wonen en Leven in Frankrijk zoeken. Daar hoeven ze niet voor in te loggen.

Sinds gisteren kunnen we experimenteren met de indeling van de voorpagina (nu 1/3 – 23). We laten het voor nu nog even zo. Misschien over een week of zo kunnen we de suggestie van Theodora eens proberen.

De rechterkolom is iets ingewikkelder en ik ben het dan ook met de suggestie van Theodora niet eens. Als we het forum verstoppen achter een knopje in de menubalk is de kans om het nog uit de huidige semi-comateuze toestand te halen wel erg klein. Ik vind juist dat het forum meer dynamiek mag vertonen.

bosbess 
    Bijdrager

Anton, leuk dat er ruimte is voor experimenteren. Dat moedigt meedenken aan. Wanneer je per se in de onaantrekkelijke rechterkolom de forumonderwerpen wilt handhaven, dan stel ik voor dat de Recente Reacties verdwijnen en alleen de Actuele Onderwerpen blijven. Nu is het dubbelop, zeker voor nieuwe bezoekers (die je kennelijk belangrijk vindt), die het worst zal wezen of Jako of wie dan ook iets heeft gemeld. Ze kennen deze personen immers niet. De oude leden kijken toch wel in het forum of er nog iets is gebeurd.

Wat de nieuwe bezoekers betreft: al zijn ze volgens jou in de meerderheid, dit heeft nog niet geleid tot een grotere forumactiviteit. Wanneer je de oude leden weet te behouden, die het forum levendig maken (maakten), komen er ook meer nieuwelingen bij die zich aanmelden als forumlid. Ik mis de bijdragen van Cees en Jos de laatste tijd, jammer. Zij zijn altijd goed voor leuke discussies.

Zelf log ik alleen in wanneer ik iets te melden heb in het forum. Ik heb Chrome zo ingesteld dat ik niet ingelogd blijf. Misschien dat meer leden dat hebben gedaan. Dan kun je dus ook niet oordelen of ze de website bezoeken of niet, vermoed ik.

Noë 
    Sleutelbeheerder

Met Google analytics kunnen we alles zien. Big brother…

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2019 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account