Nederlands samenlevingscontract ook geldig in Frankrijk ?

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192256
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Is bij iemand bekend of het Nederlandse samenlevingscontract ook in Frankrijk geldig is ?

    Graag reactie

    Met vriendelijke groet

    Peter

    #192259
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, een nl geregistreerd samenlevingscontract is ook geldig in Frankrijk. Als het ooit getoond moet worden, zal dat in de vorm van een officiele vertaling zijn.
    Wil je dat je geregistreerde partner ook in Frankrijk van je erft, dan moet je een eenvoudig handgeschreven testament opstellen, en dat voor de zekerheid bij een franse notaris deponeren (kosten ca 30 €)
    Een voorbeeld hiervan stuur ik je op verzoek met plezier toe.
    Joost Kubbe

    #192260
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Joost,
    Dank voor je duidelijke antwoord. En graag maak ik gebruik van je aanbod om mij een voorbeeld te mailen van het handgeschreven testament.

    #192261
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Joost Kubbe op 1/01/2014 21:06

    Wil je dat je geregistreerde partner ook in Frankrijk van je erft, dan moet je een eenvoudig handgeschreven testament opstellen

    Is er dan geen verschil in successierechten t.o.v. “echt” getrouwd zijn?

    #192257
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee:

    Concernant les décès survenus depuis le 22 août 2007, les conjoints survivants et les partenaires liés au défunt par un pacte civil de solidarité (PACS) sont exonérés des droits de succession.
    En een geregistreerd nl samenlevingscontract heeft dezelfde waarde als een Pacs.

    Joost Kubbe

    #192258
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er is misschien verwarring mogelijk tussen een samenlevingscontract en een geregistreerd partnerschap. Een paar jaar geleden werden beiden niet erkend. Zou het kunnen zijn dat een geregistreerd partnerschap (bij de burgelijke stand) wel, maar een samenlevingscontract (alleen bij de notaris) niet gelijkgeschakeld wordt met een PACS?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?