Naslagwerk sociale zekerheid

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191415
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Naslagwerk sociale zekerheid

    Tot 1 april was ik beleidsmedewerker bij een sociale dienst in Nederland. Daardoor heb ik interesse in de sociale zekerheid. Vanaf 1 april ben ik raadslid in onze gemeente (Frankrijk). Eén van de commissie die ik gekregen heb is Action Sociale. Daar ben ik erg blij mee maar, mijn kennis van de sociale zekerheid in Frankrijk is erg beperkt. Natuurlijk heb ik de artikelen op deze site gelezen die hierover gaan maar ik zoek naar een naslagwerk, een soort handboek waar je alles in kunt vinden (werkloosheiduitkering, schuldhulpverlening, ouderen zorg, zeg maar alles wat in Nederland onder sociale zaken c.q. de WMO valt.
    Wellicht weet iemand hier een goed boek of ander kennissysteem voor. Voor alle duidelijkheid: het is dus niet om zelf gebruik van regelingen te maken maar ik ben gewoon geïnteresseerd in alles van deur tot deur vervoer, maaltijdvoorziening, arbeidsongeschiktheid, pensioen, etc. etc. Merci voor het meedenken.
    William

    #191416
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Naslagwerken zijn in de tijd van het internet een beetje “passé”.
    Er is een goede website – de portail de service public du sécurité sociale.
    Vanuit dat portail kun je navigeren naar elk onderwerp, elke statistiek.
    Misschien is dat iets voor je. Op het gebied van zorg, zorgverzekering etc. is de CLEISS maatgevend. Die sturen onder andere de CPAM aan, geven cursussen en lezingen, bemiddelen in geschillen enzovoort. Die CLEISS zit dus ook op dat portail.
    Kijk eens of je dat kunt vinden en of dat het is dat je zoekt.
    Groetjes
    OEVVD

    #191417
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Merci OEVVD voor het meedenken, ik ga de site bestuderen, klopt dat er veel minder naslagwerken zijn, in Nederland kan je via de Schulinck kennissystemen zoeken. William

    #191418
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Misschien kun je contact opnemen met de assistante sociale (het zijn bijna altijd vrouwen). Van je ‘secteur’. Zou best leuk kunnen uitpakken.
    Ingrid

    #191419
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goede tip Ingrid, bedankt. Dinsdagavond hebben we de eerste vergadering en dan zal ik gelijk actie ondernemen, William

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?