N.O.S.-journaal & Annechien S.

Dit onderwerp bevat 61 reacties, 21 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198162
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is leuk Wim, je sluit het onderwerp en heropent het direct weer.
    Ik maak daar dankbaar gebruik van.
    Als ik het Franse nieuws zou moeten presenteren dan zou ik er ook bij gaan zitten.
    Het doet me overigens denken aan een oude conference van Jan Blaser. Hij had het over dansen en zei dat hij dat vasthouden wel leuk vond maar het lopen erbij niet.

    Fijn dat dit onderwerp weer nieuw leven is ingeblazen.
    Groeten/Peter.

    #198163
     Anoniem
    Inactief

    Godsakke, hebben jullie geen zwembad of zo?
    Vier bladzijden over een nieuwslezeres met billen!
    Zelf Christian krijgt dat niet voor elkaar in de rubriek techniek, haha.
    Ruim 700 keer bekeken!
    Duik het koude water in zeg.
    Wel grappig trouwens, Wim sluit en heropend tout suit.
    Ik begin zo langzamerhand de indruk te krijgen dat de oudjes hier dus geen steek verschillen met de oudjes in nederland, ze ploffen om acht uur voor de télé om het nieuws te zien, lezen des ochtends de rouwadvertenties, en smiddags, zit u dan op het bankje bij de carefour lekker in de airco?
    Ik had toch werkelijk altijd de indruk dat men hier kwam om het leven nieuwe energie in te blazen, zon, ruimte, berg en zeelucht opsnuivend, lachend om de ellende elders op de wereld 😉

    #198164
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Chambres dHotes Les Vieilles Tantes op 9/07/2013 09:30
    Godsakke, hebben jullie geen zwembad of zo?
    Vier bladzijden over een nieuwslezeres met billen!
    Zelf Christian krijgt dat niet voor elkaar in de rubriek techniek, haha.
    Ruim 700 keer bekeken!
    Duik het koude water in zeg.
    Wel grappig trouwens, Wim sluit en heropend tout suit.
    Ik begin zo langzamerhand de indruk te krijgen dat de oudjes hier dus geen steek verschillen met de oudjes in nederland, ze ploffen om acht uur voor de télé om het nieuws te zien, lezen des ochtends de rouwadvertenties, en smiddags, zit u dan op het bankje bij de carefour lekker in de airco?
    Ik had toch werkelijk altijd de indruk dat men hier kwam om het leven nieuwe energie in te blazen, zon, ruimte, berg en zeelucht opsnuivend, lachend om de ellende elders op de wereld 😉

    😀

    #198192
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Chambres dHotes Les Vieilles Tantes op 9/07/2013 09:30
    Godsakke, hebben jullie geen zwembad of zo?

    Neen Cees, ik heb geen zwembad en keek zojuist weer eens naar ’t N.O.S.-journaal. Huilversum maakt ’t me niet gemakkelijk ’t NL-nieuws te volgen, nu blijkt Jeroen Tjepkema ongeschoren op ’t scherm te mogen komen :
    15455335lb.jpg

    Volgens de N.O.S.-site is ’t nog ’n ideale schoonzoon, hij heeft besloten z’n blote billen te verbergen achter harig behang :
    15455341fs.jpg

    Noem mij ’n Westeuropees land waar baardige nieuwslezers worden uitgezonden. Ze zouden ze moeten heenzenden.

    Peter.

    P.S. Soms gaat ’n plaatje plakken goed, nu weer eens niet …

    #198185
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Peter,
    Er zijn vele landen waar nieuwslezers, al dan niet tijdelijk, voorzien zijn van gezichtsbeharing in enigerlei vorm. Google maar eens: Duitsland, VS, Australië, UK, enzovoorts. Je ziet dan overigens ook dat het vaak veel discussie losmaakt. Vooral door mensen die niets anders te doen hebben. Ik wil hier vooral de betreurde Arend Langenberg naar voren brengen. Ik zou willen dat zijn door een ringbaardje omgeven mond nog steeds het nieuws las voor radio en voor tv. Hij zou trouwens de eerste zijn om te erkennen dat het om het nieuws gaat en niet om de baard. En wat dat aangaat, zijn in de voorgelezen teksten sporen van de ‘Gooise R’ niet vervelender dan die van de ‘Limburgse G’, de ‘Groningse N’ en nog veel meer menselijke accenten. Ik heb ze eerlijk gezegd stuk voor stuk lief.

    Frans

    #198186
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Liefhebben is ’n groot goed, Frans. Ik heb dan ook in ’t geheel niets tegen beharing en spraakgebreken. Maar ’n nieuwslezer is niet zo maar iemand, zeker niet die van ’t N.O.S.-journaal.

    W.F. Hermans heeft haarfijn uitgelegd waarom ’n man zich scheert en dat dat deel uitmaakt van de cultuur. Zowel in Nooit meer slapen als in Het behouden huis.

    Peter.

    #198187
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij nader inzien en voor ’t juiste begrip : waar ik “cultuur” typte, leze men beschaving.

    Peter.

    #198188
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jeroen T. en Annechien S., allemaal uithangborden voor de Bataafse beschaving (?).
    Ik moet denken aan iets dat ik in Onder professoren gelezen heb.

    #198189
     Anoniem
    Inactief

    Niet zeuren, ’t wordt pas erg als dit je nieuwslezer is.
    15460649hf.jpg

    #198190
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit le bricoleur op 11/08/2013 09:20
    Jeroen T. en Annechien S., allemaal uithangborden voor de Bataafse beschaving (?).

    ’n Nieuwslezer van ’t N.O.S.-journaal zou dat moeten zijn, ja.

    Peter.

    #198191
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Napoleon zei het al:
    Niets is een groot forum te klein….

    #198193
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De link naar de afsprakenbalie voor DigiD op Schiphol werkt niet. In het artikel op de hoofdpagina dus.

    #198172
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit geweldige onderwerp met al zijn vreemde antwoorden, komische noten, bizarre zwart-wit richtingen, is gekozen tot PRIX DE BLAIREAU 2013!
    De bijbehorende oorkonde is hierbij geplaatst. Zwart Wit. De tegenstelling zonder grijs.
    16799876vo.jpg

    Vijf pagina’s volkomen onzinnige overpeinzingen over de stem van onze liefste Annechien in Nederland. Maar het handelt ook ook over dode terroristen, Schiphol, baarden, enzovoort. Het is zonder twijfel het meest bizarre stukje Frans Nederlandse weemoed bijdrage van het afgelopen jaar. De jury was er meteen uit. Unaniem. Gefeliciteerd!

    #198173
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik voel mij vereerd.

    Steven

    #198184
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heel leuk Ratatouille!
    Ingrid

    #198178
     bosbess
    Bijdrager

    Ik heb het allemaal nog eens tot me genomen. Inderdaad bizar. De rol van Wim in het geheel is ook komisch. Maar de opmerking van Dit over de link naar de afsprakenbalie op Schiphol slaat wat mij betreft alles! Voel ook een beetje weemoed over een tijd die nog maar zo kort achter ons ligt en waarin er nog gewoon slap geouwehoerd werd over helemaal niks. En de “discussie” alle kanten op ging, behalve de goede. Geweldig. Al met al een verdiende eerste prijs!

    #198183
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Prachtig Ratatouille. Maak er wel even de Prix Blaireau van, dan zit je schrijfkundig ook juist.

    #198171
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het blèrt minder (spraaktechnisch gezien), want blèren, maar -schaamrood aan- je hebt wel gelijk!

    #198170
     bosbess
    Bijdrager

    Ik had het al opgezocht, maar alleen op internet en via Google kwam ik met blereau (onder andere) bij de das terecht. Dus nam ik maar aan dat het allebei kon. Naar aanleiding van Gautier heb ik nu toch de dikke Van Dale maar even ter hand genomen. Geen blereau, alleen maar blaireau: 1. das; 2. scheerkwast; 3. geflipte bourgeois; 4. penseel, kwast. Die geflipte bourgeois vind ik wel heel bijzonder, al heb ik geen flauw idee wat het is.

    #198182
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Klopt Bosbess, alleen wordt het ook vaak gebruikt in het minder formele Frans, het zogenaamde argot bijv., en da’s dan een betekenis die je dan vaak niet in Van Dale vindt.
    Zo weet wiktionary er het volgende over:
    (Argot) Individu grossier et antipathique ; imbécile, idiot

    En in die betekenis wordt het woord vaak in mijn omgeving gebruikt, maar ook soms als ‘gladde aal’, kontlikker, enzovoort. Dus het is voor mij ook soms onduidelijk wat nu de exacte nuance is van een argotwoord. Het volstaat om naar een Franse film uit de jaren 70 te kijken, Lino Ventura en co bijvoorbeeld, die zitten vaak barstensvol van dat soort taalgebruik.

    #198177
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wens je sterkte Gautier, in het nieuwe jaar. Het valt niet mee in een omgeving te leven waar je continue ‘Argot’, kontlikker om je heen hoort.;>) Maar ik heb nu geheel de formele stijl gebruikt voor de oorkonde, het meest bizarre onderwerp in 2013 op de site. Zwart Wit. De tegenstelling zonder grijs.

    Wie wint hem in 2014? De oorkonde zal dan worden opgepoetst!

    #198169
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dictionnaire Historique de la Langue Francaise – A. Rey (Le Robert, 2011)

    BLAIR ? BLAIREAU
    BLAIREAU n. m., d’abord blarel (1312), blariau (1387-1391), est dérivé à l’aide du suffixe -eau d’un radical blar-, que l’on trouve dans l’ancien français bler, adjectif de couleur.
    Bler est attesté dans un texte du XIIIe s. où, avec bauçant, il qualifie la robe d’un cheval : bauçant est lui-même attesté dans une glose comme nom du blaireau
    ; blere était encore employé au XXe s. dans le patois de Boulogne pour qualifier une vache ayant une tache blanche sur la tête.
    Bler vient d’un gaulois °blaros qui aurait désigné le blaireau d’après la tache blanche que cet animal porte sur la tête, mot restitué par le gaélique d’Écosse blar « pâle » et le gallois blawr « gris pâle (en parlant d’un cheval) »
    ; ce mot a pu se fondre avec le francique °blari auquel correspond le néerlandais blaar qui qualifie une vache ayant le front taché de blanc. Blaireau a supplanté l’ancien français taisson
    (1247), mot dont le radical est à l’origine de tanière*.
    ? Le mot désigne un petit mammifère carnassier, bas sur pattes, de pelage clair sur le dos et foncé sur le ventre.
    ? Par métonymie, il s’applique à un pinceau en poils de blaireau (1751), tel qu’on en utilise en
    peinture, pour épousseter des objets délicats et, couramment, à une brosse à savonner la barbe
    avant de se raser (à l’origine en poils de blaireau).
    ? En argot, blaireau s’est dit pour « nez » (1834), sens disparu d’où vient blair (ci-dessous)
    ; nez de blaireau « long nez » est attesté dès le XVIIe s. (1646, Scarron).
    ? Au figuré, le mot a désigné en argot militaire (1841, in Esnault) un conscrit, un bleu ; il a été repris dans les années 1970 pour « personnage naïf, insignifiant, ridicule ».
    ? BLAIREAUTER v. tr. (v. 1850), dérivé de blaireau pris comme terme de peinture avec un -t- de
    transition et la désinence -er, signifie « peindre au blaireau, de manière à ce que n’apparaissent
    pas les coups de pinceau ».
    ? Ses dérivés BLAIREAUTEUR, EUSE adj. (1883) et BLAIREAUTAGE n. m. (1904) sont peu usités.
    ?
    BLAIR n. m. (1872) est dérivé par apocope de blaireau « nez », par référence au museau pointu du
    mammifère. Dans ce sens, le mot, également attesté sous la forme blaire (1883), sortie d’usage, a
    vieilli par rapport à certains synonymes.
    ? Il a produit BLAIRER v. tr. (1914), synonyme familier pour « sentir » et au figuré « supporter », surtout employé à la forme négative, ne pas blairer (qqn) correspondant à « détester ».

    janv

    #198181
     bosbess
    Bijdrager

    Als we zo doorgaan wordt dit onderwerp ook in 2014 de onbetwiste winnaar…

    #198180
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik weet eindelijk wie jullie bedoelen. Zij is wel cool. De stem doet mij denken aan Astrud Gilberto. Net een beetje vals zo op de drempel. Daardoor is de ellende die zij aankondigt ook minder erg. Zij schreeuwt niet. Dus, de zestigste reactie en nu over en sluiten?
    Ingrid

    #198168
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Annechien vind ik juist prima, hoewel eigenlijk alleen Frits Thors echt acceptabel is…
    (Jawel, hij leeft nog, en is nu 104 http://nl.wikipedia.org/wiki/Frits_Thors)

    JS

    #198167
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Helaas, haar stem is mogelijk nog acceptabel, maar ze spreekt lelijk. Geen mooie klank, niet prettig om aan te horen.

    #198176
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nu de erkend logopedist Dit heeft gesproken, moeten we dit onderwerp maar als afgesloten beschouwen.
    Frans
    (die zich gelukkig prijst dat hij geen verstand heeft van stemgeluiden)

    #198175
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zoals ze het zich bij de Oosterschelde toen ook al afvroegen:

    “Moet ie open, moet ie dicht of moet ie op een kiertje”

    janv

    #198166
     bosbess
    Bijdrager

    Als je zoals ik al ruim een week zonder stem zit en nauwelijks meer voortbrengt dan gefluister, ben je jaloers op het stemgeluid van Annechien. Er is me trouwens nooit iets bijzonders opgevallen aan haar stem, terwijl ik best wel gevoelig ben voor stemgeluid.

    Verder mag het langzamerhand bekend worden geacht dat pogingen om een onderwerp af te sluiten vrijwel altijd mislukken, doordat er steeds wel weer iemand zijn voet tussen de deur zet. En dit boeiende onderwerp lokt daartoe natuurlijk ook uit…

    #198174
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit bosbess op 25/12/2013 07:08

    Verder mag het langzamerhand bekend worden geacht dat pogingen om een onderwerp af te sluiten vrijwel altijd mislukken, doordat er steeds wel weer iemand zijn voet tussen de deur zet. En dit boeiende onderwerp lokt daartoe natuurlijk ook uit…

    We gaan anders gewoon verder via de brievenbus.

    Dat heen-en-geloop vind ik overigens ergerlijkerder. 😉

30 berichten aan het bekijken - 31 tot 60 (van in totaal 62)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?