Muur voegen, leem uitgespoeld?

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198753
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb inmiddels alle info op deze site over muren doorgelezen en al een paar reparaties verricht. Maar we hebben ook een muur waar ik toch nog een vraag over heb.

    (vage) foto van de muur: MuurRepareren.jpg

    Bij de schoorsteen lekt het behoorlijk boven op de muur. Dat is te repareren, maar het gat onderaan de muur is vreemd. Daar loopt volgens mij geen water langs (er ligt beton voor en dat loopt vanaf de muur af).

    Volgens de vorige eigenaar zijn de ontbrekende voegen al minstens 30 jaar zo.
    Maar ach, volgens hem lekt de schoorsteen ook niet en dat is complete onzin. Ik had deze winter bij wijze van spreken op de eerste verdieping kunnen schaatsen 😉 Gelukkig is het een betonnen vloer..

    De raamomranding rechts is inmiddels ook overleden door het vocht. (wordt vervangen)

    Nou zijn deze muren zoals meestal “gevuld” met leem.
    Waar ik me een beetje zorgen over maak is dat het zo zou kunnen zijn dat de leem is uitgespoeld tot het onderste gat (m.a.w. dat de muur enigszins hol is geworden)?

    Of is dat onwaarschijnlijk?

    Als dat wel zo zou zijn, wat zou ik er dan aan kunnen doen?
    Of is opnieuw voegen dan toch voldoende?

    #198755
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Timo,
    Ik begrijp je vraag, maar de angst dat alle ‘leem’ naar beneden is gezakt en door het gat verdwenen, is niet nodig. Is ook niet iets om je mee bezig te houden.

    Maak een kalkspecie aan, gebruik zand met een kleur die past, pak een paar stenen en vul dat gat zo diep als je kan op. Kleine stenen met de hand in hole ruimtes proppen. Eerst wat specie op de stenen smeren, zo nu en dan een klodder specie in het gat ‘smijten’. Daarna de voegen eens (kalk/zand 0-2mm) opnieuw invoegen. Zie de artikelen van tuinmuren.

    #198756
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Timo,

    ik zou als eerste actie de zinkslabbe rond de schoorsteen goed inspecteren en zo nodig in orde maken. Ik kan de zijkanten van deze zinkslabbe (garniture de cheminée) op de foto niet zien, maar de uitgespoelde voegen rond om de schoorsteen zijn volgens mij het gevolg van een lekkage tussen schoorsteen en dakpannen. Of is het een lekkage van de dakgoot? Dat ziet ook vaak zo uit.14659948ct.jpg
    En dan (na een behoorlijke drogingsperiode) de reparatie van de voegen doorvoeren zoals door ratatouille en in het stuk oven voegen beschreven.

    #198757
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Timo,

    Allereerst, ik ben het eens met alle antwoorden hierboven.

    Ter aanvulling, mijn oude boerderij heeft ook de nodige buitenmuren van 50cm dik, opgebouwd uit zachte kalksteenbrokken, gemetseld met leem. Op meerdere plaatsen was het dak dermate slecht dat regenwater direct boven op de muur kwam. Dat water sijpelt op den duur door de muur heen en spoelt het leem weg. Er zijn dus holtes in de muur en hier en daar vallen er stenen uit (ook onderaan) net als in jouw foto.

    Natuurlijk begin je de oorzaak van de lekkage weg te nemen zoals Christian al aangeeft. In mijn geval betekende dat een heel nieuw dak 🙁

    Ik heb daarna voor de reparaties in principe dezelfde aanpak gevolg als Ratatouille. Slappe kalkmortel van 350kg NHL-5 per m3 metselzand, rubber handschoenen aan, en gewoon in het gat smijten tot dat bijna vol is. Redelijk passende stenen in de slappe mortel in het gat duwen, eventueel verder intikken met rubber hamer, uitpuilende mortel weghalen, plank met schoor ertegenaan om de boel op zijn plaats te houden, en 24 uur laten drogen. Dan plank weghalen, overtollige mortel wegkrabben, voegen uitkrabbem en nog 1 week laten drogen. Tenslotte later met 300 kg NHL-5 per m3 witzand en pigment op kleur voegen, eventueel met de rest van de muur.

    Zelf heb ik het metselwerk hier en daar bijgewerkt met op maat gezaagde oude dakpannen omdat ik niet genoeg oorspronkelijke stenen had. Die oude dakpannen zien er net zo uit als de ouderwetse dunne metselstenen (bricous) die je in deze buurt vaak ziet. Bijgaande foto´s geven hopelijk een idee.

    Tenslotte, als je je zorgen maakt om de holtes in de muur waar de leem is weggespoeld. Ik heb zelf een paar emmers dunne (bijna waterige) kalkmortel boven in de gaten in de muur laten lopen. Simpelweg elke dag de overgebleven restjes mortel op deze manier verwerkt. Na een paar dagen waren de muren weer “vol” en namen niets meer op, dus ik neem aan dat de door weggespoelde leem ontstane gaten weer grotendeels zijn gedicht. Dat is het leuke van kalkmortel, je kunt het zonder problemen met een overmaat aan water verwerken. Bij cement gaat dat niet omdat deze door teveel water zal verbranden.

    Succes met de werkzaamheden!

    Salutations, Jos


    #198758
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heren, bedankt voor de tips.
    We moeten inderdaad eerst het lek repareren, dat zou een dakdekker doen voor de winter, maar wij hebben de fout gemaakt niet te vragen welke 😉

    We hebben inmiddels een
    Ik heb inmiddels een ander gat in een andere muur precies gerepareerd zoals jullie omschrijven, dat ging prima denk ik.

    MuurBadkamer.jpg

    Overigens heb ik voor dat gat cement genomen omdat ik het eerste een klein gat met een materiaal wilde doen dat ik een beetje ken en delen er omheen eerder ook met cement waren gerepareerd.
    (dit is de noordkant van het huis, die wordt gestuct straks)
    Voor de rest ga ik zeker kalk specie gebruiken.

    Gelukkig ligt er bij ons op het terrein nog een complete muur aan stenen, dus dat was geen probleem (afgezien van een meter mos..)
    Stenen passen en de muur tegelijk “recht” houden was best lastig de eerste keer, ik vind die plank van Jos een erg goed idee, ga ik ook doen. Kalk kun je natuurlijk makkelijker achteraf uitkrabben dan cement ;-). Dunne mortel gieten van boven had ik wel bedacht maar geen idee of dat zou werken, goed om te horen!

    Nogmaals bedankt voor jullie tips!

    Timo

    #198754
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Helemaal eens met Jos. Zo (met een plank) heb ik het ook gedaan, de vroegere eigenaar van het huis helaas niet, zijn reparaties zijn uitgebold.
    Alleen een opmerking:
    citaat Jos: Dat is het leuke van kalkmortel, je kunt het zonder problemen met een overmaat aan water verwerken. Bij cement gaat dat niet omdat deze door teveel water zal verbranden.
    Het is juist andersom, cementmortel en beton ‘verbranden’ door te weinig water.
    Zie bijv. hier.

    #198759
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Over het repareren van scheuren ook door en door in 70cm dikke natuursteen muren:
    http://www.meda-corpus.net/libros/pdf_fiches/liban_frn/rehab/1-02%20FR.pdf
    http://www.lafarge-france.fr/conseil-pratique9-coulis-renforcement-injection-murs.pdf

    Je kan de scheuren ook gewoon heel ruim uithakken, en dan aan twee zijden vullen met een (water), kalk en ultra fijn zand mengsel. Maar holle ruimtes horen in die muren, hebben de steenmarters ook wat.

    #198760
     Noë
    Sleutelbeheerder

    OK, dank mooie links.

    Quote:
    Quote uit ratatouille op 30/05/2013 18:20
    Maar holle ruimtes horen in die muren, hebben de steenmarters ook wat.

    Hmmm, een marter zit / zat ook op een of andere manier in het betonnen plafond boven de keuken lijkt het want er zit een enorm stinkende vochtplek op het plafond. Leek mij nogal klein maar de FR buren garandeerde me dat het een marter was.

    Of we daar bij de muur op zitten te wachten… 😉
    Ik ga het toch maar zo veel mogelijk dicht maken…
    We hebben genoeg bijgebouwen waar ze dan maar moeten gaan wonen 🙂

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?