Mijn kers is ziek

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #188667
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn kers heeft een ziekte. Sinds een aantal jaren komen er snel nadat het nieuwe groen is uitgelopen bruine plekken op het blad, krullen de bladeren om en uiteindelijk vallen de bladeren af. Vorig jaar had ik in de zomer nauwelijks blad aan de boom en dacht ik dat hij dood zou zijn/gaan. Echter dit voorjaar liep de boom weer prachtig uit, vol in bloesem. De vruchten vallen overigens ook allemaal voordat ze volgroeid zijn van de boom, zijn niet te eten. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? En welke mogelijke (natuurlijke) bestrijdingswijze er kan zijn?
    Ik probeer een foto van aangetast blad in te sluiten.

    hent
    jhl49-kers.jpg

    #188671
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zie overigens geen beestjes op het blad.

    #188672
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vermoedelijk bladvlekkenziekte. Meestal veroorzaakt door schimmels en versterkt door nat en koud weer…
    Middelen tegen schimmels zijn o.a. bordeauxse pap en zwavel. Boom luchtig snoeien zodat wind en zon de bladeren snel drogen en het afgevallen blad verbranden, daar overwintert de schimmel tot volgend jaar.

    #188670
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Jako,

    Ik ga eens kijken of ik hier wat mee kan. Vooral dat bladeren verbranden is ietswat ik me ter harte kan nemen. Bedankt.
    Hent

    #188668
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij ons in de Champagne-Bourgogne een ander verschijnsel:
    de kersen blijven groen of geel en groeien niet. Niet alleen bij ons, ook bij alle buren. Normaal zijn de kersen in de tweede of derde week van juin rijp.
    Niemand weet er raad mee.

    #188669
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vorige week waren onze kersen nagenoeg rijp. Een week later zit alles onder een laag schimmel, ook de onrijpe kersen.
    Een raadsel. (zuidelijke champagne Ardennen)
    In die ene week heeft het 1 dag veel geregend. Zou dat de oorzaak zijn?

    Wim3

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?