Meerwaardebelasting

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196123
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou niet mijn vakantiehuis, maar wel een lot waarop een zwembad ligt willen verkopen aan een gebuur. Moet ik daarop ook een meerwaardebelasting betalen en hoe wordt die dan vastgesteld? Ik heb in 1999 namelijk de verschillende loten gekocht voor één prijs. Het zwembad was er toen al, gebouwd in 1993 door de vorige eigenaars.
    Dank voor een antwoord.
    Carl

    #196125
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Carl, gegroet.
    Zit zelf in een min of meer vergelijkbare situatie (meerdere percelen in één deal). Hoe goed is de verstandhouding met uw notaris? Indien goed dan rustig met hem overleggen en ook suggereren dat een zwembad van 20 jaar als afgeschreven onroerend goed beschouwd zou kunnen worden (blijft over de grond: wel of niet constructible?). Uit eigen ervaring blijkt een gesprek met de eigen notaris vaak rustgevend! En geeft hij soms zeer constructief advies!
    P. Brand

    #196126
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Carl,
    Als je het stuk grond met het zwembad voor minder dan 15.000 € verkoopt ben je vrijgesteld van plus-value belasting. Een zwembad van 20 jaar oud heeft nauwelijks nog waarde, als het van beton is gemaakt en getegeld, is het hard aan renovatie toe, is het van ander materiaal of met een liner dan is het “op” ! En inderdaad overleg eea met je Notaris.
    Succes – Joost Kubbe

    #196127
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor de reactie! Ik dacht toch aan min 30.000euro. Het zwembad zelf is 10×5 en 2m diep, gebouwd in beton, nooit betegeld, maar in nagenoeg perfecte staat (te zien op ‘flickr Brugairolles Mialet’).
    Carl

    #196124
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Carl, het is zoals Joost Kubbe schrijft. Een “vast” zwembad wordt gezien als een bouwwerk.

    Wilm

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?