Licht doorlatende platen

Dit onderwerp bevat 12 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 7 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #208179
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In ons huis heb ik op een aantal plekken (met name bovenin) groepen van glazen dakpannen geplaatst(dit omdat ik maar een beperkt aantal dakramen mag zetten van de welstandscommissie).
    Nu ben ik bezig met het isoleren van het (onbeschoten) dak.
    Ik wil nu lichtdoorlatende platen aan de binnenkant monteren. Ik denk hierbij aan polycarbonaat kanaalplaten. Aangezien deze enigszins isoleren.
    Vanwege de spouwisolatiedikte is de ruimte tussen de glazen dakpannen en het doorzichtig paneel zo’n 25 cm.
    Heeft iemand ervaring met de verwerking van deze platen? Of zijn er nog andere alternatieven?

    #208185

    Marhout,

    ik heb het nog niet zelf gedaan, maar ik heb eens de volgende (alternatieve) oplossing gezien:
    Iemand had ook de glazen dakpannen in groepen van 2 bij 3 geplaatst, dan daaronder de binnenbekleding van een VELUX dakraam geplaatst, aan de binnenkant van deze ‘lichtkast’ een ruit van draadglas geplaatst, en de isolatie tot aan de rand van deze kist laten lopen.
    Natuurlijk kan men deze lichtkast ook gewoon van planken of plaatmateriaal maken, in jouw geval dan planken van 25cm breed, en bij de beglazing heeft men dan de keuze van draadglas, acrylglas-golfplaten, gewoon acrylglas, of ieder ander lichtdoorlatend materiaal.

    #208186
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aan die vorm van binnenbekleding had ik nog niet gedacht. Overigens is die binnenbekleding van Velux van MDF, dus dat moet dan aan de randen bij de dakpannen wel goed gehandeld worden, vanwege vochtgevaar.
    Draadglas is inderdaad een mooie oplossing.
    Dat is wel enkel-laags, maar ik pas toch eerst dampdichte folie toe aan de binnenkant, dus condens zou zo geen probleem moeten opleveren.

    #208189
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat mij verbaast, is dat dakramen niet zijn toegestaan en glazen dakpannen wel. Bij mij bemoeide het departement zich zelfs met de kleur van de vervangende pannen. Die werd overigens wel goedgekeurd.
    Frans

    #208190
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor dakramen geldt een meldingsplicht.Voor zo ver ik weet, voor glazen dakpannen niet.
    Op basis de melding die ik gedaan heb voor de dakramen kwam de welstandscie uit Chaumont (100 km verderop !) kijken. Ze hebben geen opmerkingen gemaakt over de glazen dakpannen.
    Waar ze wel een opmerking over maakten: ik mocht geen 3 ramen plaatsen, maar max. 2. Ook op de geplande afmetingen hadden ze commentaar: ik moest maar de op een na kleinste ramen van Velux nemen.
    En o ja, de ramen moesten op een door HEN gewenste plek gemonteerd worden. Dit alles met geel gemarkeerd in hun bevestigingsbrief.
    Gevolg: Als ik hun adviezen zou opvolgen zou ik niets aan mijn ramen hebben.
    Het gaat hier om de achterkant van het huis, dat nauwelijks zichtbaar is vanaf openbaar terrein.
    Na een lang telefoongesprek gaven ze eindelijk toe dat ze ons niets konden verplichten, maar dat we toch dringend verzocht werden hun aanwijzingen op te volgen.
    Het laat zich raden wat we gedaan hebben….

    #208193

    … Overigens is die binnenbekleding van Velux van MDF, dus dat moet dan aan de randen bij de dakpannen wel goed behandeld worden, vanwege vochtgevaar.

    Inderdaad, gevaar van vochtopname.
    Daarom heb ik de binnenbekleding van mijn dakramen ook van marine-multiplex gemaakt.
    En daarom heb ik op mijn website ook deze opmerking geplaatst:
    Grap van iemand die professioneel dakramen plaatst:
    Bij binnenbekledingen van dat spaanplaatspul zie je tenminste, als dat door vochtopname bol staat, dat je iets fout gedaan hebt.

    #208194
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoewel als grap bedoeld, ik vind het eigenlijk wel een goede detectie.Stel dat er wel vocht in de constructie komt, maar je ziet het niet, dan kan het de boel aardig doen rotten. Een aftimmerpaneeltje vervangen is het werk immers niet.

    #208195
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Soms accepteert de welstandscommissie of zelfs de Architecte de Bâtiments de France (ABF) niet de modern-uitziende VELUX dakramen, maar wel dakramen die er “klassiek” uitzien zoals deze. Wellicht een mogelijkheid als men per sé dakramen wil hebben maar op esthetische weerstand stuit.
    Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat 🙂

    Salutations, Jos

    #208196
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kan de “Beau Arts’sowieso niet volgen: in de jaren ’70 zijn er bij ons aan de achterkant een soort betonnen sneldekkers op het dak gelegd. Dat mocht toen wel, nu wordt je gestenigd met je eigen dakpannen als je dat nu weer zou doen.
    Maar goed, dat is weer een andere discussie.

    #208197
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,
    Soms accepteert de welstandscommissie of zelfs de Architecte de Bâtiments de France (ABF) niet de modern-uitziende VELUX dakramen, maar wel dakramen die er “klassiek” uitzien zoals deze.
    Salutations, Jos

    Met alle respect voor Jos en de welstandscommissie, maar die stalen frames passen heel goed in een postindustrieel design (voormalige fabrieksgebouwen) maar in een woning zijn ze erg afwijkend. Of in een kerkdak, kijk eens naar die foto op de website. Dan heeft hout toch meer warmte en charme.

    #208205

    … die stalen frames passen heel goed in een postindustrieel design (voormalige fabrieksgebouwen) maar in een woning zijn ze erg afwijkend.

    rattouille,
    met je eens, maar ook in een zinkdak of een dat met leien gedekt is vind ik ze beter passen dan een houten dakraam!

    #208214
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben de velux verzonken versie met zwarte afwerking aan de buitenkant in het leien dak laten plaatsen. Staat echt heel mooi (vinden wij, want over smaak valt niet te twisten toch)
    Jaap

    #208215

    Jaap,
    bedankt voor deze mededeling. Heb het even nagekeken, is hier beschreven met tekst en beeld.
    Kende ik nog niet. Is een goede oplossing.
    Kijk ook in deze reeks van afbeeldingen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?