Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201458
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Enkele malen per jaar loopt mijn kelder, gemetseld van natuursteen en voorzien van een aarde vloer vol ( plm 25 cm water). Tijdens zo’n bui ontdekte ik dat het water binnenstroomt tussen een paar stenen in de achterwand. Hier loopt een weg met een berm. Het gat zat plm 1 meter onder straatnivo. Het huis is ruim 200 jaar oud.
    Is het verstandig hier iets aan te doen? Het eenvoudigst lijkt het dichtmaken van de gaten tussen de stenen aan de binnenkant, maar blijft de muur dan niet nat na zo’n bui. Het vocht kan dan niet meer weg naar binnen.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

    #201459
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jon,

    het lijkt bijna op mijn vochtdoorslag die ik hier beschreven heb (afb. 6+7), en ook hier.

    #201460
     Noë
    Sleutelbeheerder

    M. le Bricoleur,

    Het klopt dat het regenwater van buiten komt wat zich ophoopt in de berm die daardoor verzadigd wordt. vervolgens stroomt het water tussen een paar stenen naar binnen (net een waterleiding) en vult de kelder. Als de bui over is neemt de hoeveelheid water in de berm af en stopt de lekkage. Het is ook alleen bij extreme regenval maar dat zien we steeds meer in de Bourgogne.
    Ik denk dat het wel lukt om de gaten aan de binnenkant van de kelder dicht te maken. Maar blijft er dan geen water in de muur staan. De muur van de kelder is zo’n 60 cm dik en helemaal dichten is niet mogelijk.

    Jon

    #201461

    Water in de muur zal geleidelijk aan omhoog kruipen en verdampen. Omdat dit soort muren vaak met een mortel van leem/zand en soms een beetje kalk werd opgemetseld zijn er wanneer je dat ene zwakke punt aan de binnenkant hebt opgevuld met een min of meer waterkerende mortel ongetwijfeld andere zwakke punten. Die dan daarna aan de beurt komen om de langzaam opbouwende waterdruk van buiten doorgang te bieden. Een meter diep graven aan de buitenkant zou natuurlijk ook kunnen helpen om dat gat ook aan die kant te dichten. Zou het nog te overwegen zijn om tussen huis en greppel een aantal drainagebuizen aan te brengen om daarmee in elk geval het ergste leed te verzachten door (gedeeltelijke) omleiding van het water? Zie Christian’s site bij dit hoofdstuk.

    #201462
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Natuurlijk,
    Rob heeft gelijk:
    Dit soort lekkages moeten aan de buitenkant verholpen worden!
    Ik was een beetje kort in mijn reactie om 15:02 (moest weg voor een afspraak om 15:30).
    Mogelijke oplossingen:
    Vochtkerende bitumenlaag buiten op de wand, of drainage, of ophoping in de berm door een betere afvoer voorkomen, of een combinatie hiervan, of … Dit zijn de oplossingen die ik zou overwegen.
    Beslist niet het vocht door een binnenafwerking in de muur houden!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?