La vérité et son image

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 12 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #190740
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een Nederlandse vriend in een dorp van onze gemeente Haute Amance (53600) had in het net gekochte huis een bundel brieven gevonden die de vroegere eigenaar, soldaat in de eerste wereldoorlog, aan zijn familie geschreven had. Daarbij was ook diens zakboekje.
    Interessant zijn vooral de afwijkingen tussen de brieven (neutraal en soms een beetje positief) en het zakboek (vol met de gruwelen van de oorlog).
    Hierover heeft Nard Loonen, de vinder van deze documenten, een boek geschreven met de titel: La vérité et son image.
    Nard Loonen heeft uitgebreide informatie over achtergrond en totstandkoming ervan op zijn weblog geplaatst:
    http://nardloonen.nl/2013/11/27/la-grande-collecte-1914-1918/
    Bij het boek heeft hij een tweetalige (NL-F) website gemaakt: http://www.parisot52.fr waarin naast een inleiding ook scans staan van alle pagina’s van het zakboekje en van alle brieven, alsmede van alle illustraties in het boek en van nog vele andere foto’s en documenten die niet in het boek terecht zijn gekomen.
    Dit eerbetoon aan een gewone man uit een gewoon dorp heeft een diepe indruk op mij gemaakt.

    #190743
     Noë
    Sleutelbeheerder

    foutje:
    Postcode is 52600, niet 53600
    net drie minuten te laat voor een bewerking

    #190742
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Indrukwekkend en “précieux” maar het toont aan dat er niets nieuws onder de zon is qua berichtgeving aan naasten. Je wilt je zorgen niet in de openbaarheid gooien, ook al niet om anderen te verontrusten.Het huidige Facebook geeft ook bijna alleen maar neutrale of positieve berichten.

    Daarbij was er wellicht ook sprake van censuur in die tijd.

    Steven

    #190744
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Steven,

    niets nieuws, en natuurlijk was er ook censuur. Ik heb net een aantal brieven van mijn vader uit de tweede wereldoorlog nagelezen. Als hij iets veroordeelde schreef hij er een groot lof in Nazi-termen bij, bijvoorbeeld bij de gruweldaden tegen de civiele bevolking: ‘Natürlich sind wir die Herrenmenschen.’ Dan wist iedereen dat hij het tegendeel bedoelde. Joden schreven ook uit de concentratiekampen: Uns geht es sehr, sehr gut.
    In dit licht moet men, denk ik, de brieven naar het thuisfront zien.
    Eerste wereldoorlog, tweede wereldoorlog – hopelijk nooit meer oorlog in Europa.

    #190741
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Eerste wereldoorlog, tweede wereldoorlog – hopelijk nooit meer oorlog in Europa.

    Christian, sorry, maar ik moet je corrigeren. WO I, WO II, en wat voor oorlogen heeft Europa daarna wel niet gekend ?
    En die oorlogen ‘buiten’ Europa raken Europa rechtstreeks. Of wil je al die ellende elders bagatelliseren ? Ik noem slechts ‘Calais’, ‘Griekenland’, ‘Lampedusa’ als pars pro toto.

    Dus : nooit meer oorlog, ja. Ik bid met jou.

    Peter.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?