korting op aow-toeslag jongere partner

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196968
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo forumleden,
    Het voorjaar breekt weer aan en men heeft mij weer gevraagd voor seizoenwerk in het toerisme.
    Nu zit ik met het volgende:
    Als dat doorgaat, dan werk ik dus met een contract van juni tot half september.
    verder heb ik geen inkomen of uitkering
    Nu gaat mijn man in oktober 2013 met aow.
    En vraag ik me af of de CVB voor de partnertoeslag dat inkomen van de zomer gaat delen door 12, of dat ik dan een nul-inkomen heb omdat het contract is afgelopen, dus de volledige toeslag krijg.
    Ik heb daarover op google gezocht. Op de site van de CVB werd ik niet veel wijzer. Daar had men het gewoon over een bruto maandsalaris. Verder veel mensen op forums die deze vraag ook stelden, maar helaas geen duidelijke antwoorden.
    .
    Als het zo is dat men het inkomen van 2013 gaat vragen, dan is het nl niet meer interessant te gaan werken, want van het salaris moeten ook nog eens heel veel autokosten af omdat de afstanden hier nu eenmaal veel groter zijn om te gaan werken. Dan zou ik er nog bij gaan inschieten.

    En hoe zit het met het aanvragen van die toeslag? Zelf actie ondernemen of krijgen we automatisch bericht daarvan als mijn man 65 wordt?

    Een mogelijkheid is nog zonder contract, dus zwart te gaan werken. Div. . collega’s waar ik mee gewerkt heb deden dat op deze manier. Ik was daar echter geen voorstander van en heb een contract gevraagd.

    Misschien dat iemand in dezelfde situatie zit of gezeten heeft en mijn vraag kan verduidelijken ?

    Zodat ik met een gerust hart een keuze kan maken.

    Dank jullie wel, groetjes, AnneMiek

    #196969
     Noë
    Sleutelbeheerder

    het gaat om het begrip “werken met een contract”. Dit moet nader geduid worden als zijnde of inkomsten uit arbeid in loondienst of als “resultaat uit werkzaamheden”
    Is het het eerste dan wordt het inkomen per maand bekeken, en dan is het dus nihil, zo begrijp ik als uw man AOW krijgt omdat u dan niet meer werkt.
    Is het het tweede dan worden de inkomsten over het kalenderjaar (definitie uit Wet Inkomstenbelasting overigens, dwz na aftrek van kosten) door 12 gedeeld om tot een maandelijks inkomen te komen.

    Essentiele wetgeving is de AOW (met name artt. 8, 10 en 11) en het tot voor kort zo genoemde Inkomensbesluit Volksverzekeringen en Sociale Voorzieningen (met name art. 2.2 en 4.1) voor de definitie van inkomen uit arbeid. In de definiering van “Inkomen uit arbeid” spelen de WFSV, de Wet op de Loonbelasting en de Wet Inkomstenbelasting ook een rol.
    Het is te vinden op http://www.st-ab.nl en wetten.overheid.nl
    Voor de berekening van de toeslag is ook het aantal verzekerde jaren voor AOW van uzelf van belang, evenals de hoogte van uw arbeidsinkomen (in verband met vrijstelling en maximering).

    #196970
     bosbess
    Deelnemer

    Leuke kwestie. Artikel 9 van de Algemene Ouderdomswet bepaalt dat pensioengerechtigden recht hebben op een bepaald percentage van het netto-minimumloon per maand. De toeslag daarop voor een jongere partner is afhankelijk van dat recht op AOW. Ook dat wordt dus per maand berekend. Het AOW-pensioen van je partner gaat in in oktober 2013. Vóór die tijd bestaat er geen recht op AOW en dus ook geen recht op de toeslag. Als het (seizoen)werk dus vóór de ingangsdatum AOW eindigt, telt het mijns inziens niet mee voor de berekening van de toeslag. Ik vraag me alleen af of ze na een jaar niet een opgave gaan vragen van wat jij het laatste jaar eventueel hebt (bij)verdiend. Wel geldt een vrijstelling van ongeveer 200 euro per maand.

    Zelf zou ik, om helemaal zeker te zijn, de vraag per email stellen aan de SVB. Een andere mogelijkheid is om je vraag bijvoorbeeld hier te stellen (zie linkerkolom: Stel uw vraag).

    Ik ben wel benieuwd. Laat je nog even weten hoe het afloopt?

    #196971
     bosbess
    Deelnemer

    😯

    #196972
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vragen aan SVB kan best, maar het staat in het (thans genoemd) Inkomensbesluit Sociale Verzekeringswetten”. Ik zie af van de definitie van “inkomen uit arbeid” (zie art. 2.2 en volgende). De vaststelling van het inkomen is hier namelijk in geding. Dat is in art. 4.1 geregeld (zie geciteerd hierna).

    Zie voor loonvaststelling lid 3, en voor vastelling resultaat uit overige werkzaamheden lid 5, met dus duidelijk een verschillende systematiek van vaststelling. Merk op dat met uitkeringsgerechtigde in art. 4.1. tevens de partner bedoeld is ivm partnertoeslag AOW. Het addertje onder het gras is lid 6 waarbij door SVB bij nogal wisselende inkomsten, ook loon, gemiddeld zou mogen worden over 12 maanden, in afwijking van lid 3. Ik zou me daar zeker tegen verzetten als het mij zou betreffen en ik een seizoensgebonden loon heb ontvangen. Primair door beroep te doen op lid 3, en secundair door daartegen lid 9 in te roepen. Waarschijnlijk is er ook wel jurisprudentie over. De toelichting bij dit artikel 4.1 is overigens ook nuttig. Die citeer ik echter niet.

    ” Art. 4:1. Vaststelling inkomen
    -1. Het inkomen, met uitzondering van het inkomen voor de toepassing van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, de Werkloosheidswet, de Toeslagenwet, de Ziektewet en artikel 2:6 van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten, wordt herleid tot een bedrag per kalendermaand.
    -2. Voor de toepassing van het eerste lid wordt de kalendermaand gesteld op 21,75 dagen. De kalenderweek wordt gesteld op vijf dagen. Het boek- of kalenderjaar wordt gesteld op 261 dagen.
    -3. Bij de toepassing van het eerste lid wordt het loon door de uitkeringsgerechtigde geacht te zijn genoten in het aangiftetijdvak waarover de werkgever of de inhoudingsplichtige van dat loon opgave heeft gedaan.
    -4. Bij de toepassing van het eerste lid worden betalingen van het overig inkomen toegerekend aan de perioden waarin hierop recht bestaat.
    -5. Bij de toepassing van het eerste lid worden het belastbaar loon, het belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden, de belastbare winst uit onderneming en de uitkering, bedoeld in de artikelen 2:2, eerste lid, onderdeel c, d en e, en 3:2, eerste lid, onderdeel c, d en e, evenredig toegerekend aan de betreffende kalendermaanden in het boek- of kalenderjaar.
    -6. De SVB of het UWV kunnen op basis van een geschat inkomen een gemiddeld inkomen per kalendermaand bepalen, waarna per periode van ten hoogste twaalf maanden een herberekening plaatsvindt en het gemiddeld inkomen per periode kan worden toegerekend aan maanden in die periode.
    -7. De SVB of het UWV kan bij de vaststelling van het inkomen het loon dat door de uitkeringsgerechtigde is genoten in een aangiftetijdvak, toerekenen aan de dag waarop dat loon betrekking heeft.
    -8. De SVB of het UWV kan bij de vaststelling van het inkomen artikel 3, eerste lid, van het Besluit dagloonregels werknemersverzekeringen overeenkomstig toepassen ten aanzien van loon dat het karakter heeft van een extra periodiek salaris of vakantiebijslag, waarbij in plaats van een refertejaar aangiftetijdvak wordt gelezen.
    -9. Indien toepassing van dit artikel leidt tot een kennelijk onredelijk resultaat, bepaalt de SVB of het UWV het inkomen op een andere wijze.”

    #196973
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat valt tegen wat betreft jurisprudentie over het onderwerp inkomsten uit arbeid in verband met partnertoeslag AOW; uberhaupt wat betreft het vastellen van inkomsten van de partner. Het enige wat van betekenis kan zijn is LJN: AY6359 , uitspraak 11.08.2006, waar het onderscheid “arbeid uit dienstbetrekking” en “belastbaar loon” aan de orde komt, die op verschillende wijze berekend worden voor een maandtijdvak.

    #196974
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tenslotte nog gekeken naar de Beleidsregels van de SVB op dit onderwerp; dat levert niet al te veel extra’s op voor de vraagstelster:

    http://www.svb.nl/int/nl/over_de_svb/actueel_kennis/beleidsregels/beleidsregels/index.jsp?id=D1_H4_S1_P1

    AOW, Anw, AKW, Remigratiewet, MKOB, TOG, TAS en TNS
    Recht op uitkering
    AOW en Anw
    Inkomenstoets, herleiding naar maandinkomen (SB1049)
    En de daar nog vermelde jurisprudentie over vaststelling inkomen bij wisselende inkomsten:
    • CRvB 15 november 2002, RSV 2003/59, «USZ» 2003/24

    #196975
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn conclusie aan Barbeau: zorg voor dit jaar, als u uw seizoenswerk stopt voordat uw partner AOW krijgt, dat het aan te merken is als loon uit dienstbetrekking in de zin van de Nederlandse sociale zekerheidwetegving. Dat houdt vooral in dat u in gezagsverhouding op basis van een (liefst geschreven) contract tot een werkgever staat, met omschreven werkzaamheden, zo mogelijk ook tijden, en dat deze de vereiste inhoudingen doet naar de Franse wetgeving.

    Voor volgend jaar, als het nog relevant is en u nog zin heeft, kunt u overwegen voor dat seizoenswerk juist een contract te krijgen waarbij uw inkomen te kwalificeren is als resultaat uit overige werkzaamheden (bijverdiensten). Dan moet krachtens art. 4.1 Inkomensbesluit dat resultaat/totale inkomen namelijk uitgesmeerd worden over twaalf kalendermaanden, en wordt het maandelijks dus lager. Voor de hand ligt over het kalenderjaar 2014. De vraag is of uw opdrachtgever (“werkgever”) dat zou willen: de gezagsverhouding en regelmatige werktijden moeten dan met name afwezig of sterk afgezwakt zijn in het contract.
    Merk verder op dat recent een extra korting op de AOW partnertoeslag voor niet-lage huishoudensinkomens is ingevoerd. Als u zich richt op het punt “ik moet wel voldoende geld overhouden van mijn werk” zou u dat (op termijn) moeten meewegen.

    #196976
     bosbess
    Deelnemer

    Knap zoekwerk Jan! Maar of het in dit specifieke geval tot een duidelijk antwoord leidt, vraag ik me af. De uitspraak van de Centrale Raad van Beroep gaat namelijk niet over wisselende inkomsten maar over incidentele betalingen, die plaatsvinden in de periode dat er al recht op bv AOW bestaat, zoals een bonus, eindejaarsuitkering enz. Bovendien was de betrokken persoon in dat geval nog steeds in loondienst, waaruit ze inkomen genoot. Toch ging het in die zaak alleen om de eindejaarsuitkering.

    Ik zal proberen om het voor AnneMiek even duidelijk samen te vatten:

    In principe zijn van toepassing de artikelen 4.1.3, 4.1.6 en 4.1.9 van het Algemene Inkomensbesluit Sociale Verzekeringswetten (met dank aan Jan de Voogd):
    Art. 4.1.3: Bij de toepassing van het eerste lid wordt het loon door de uitkeringsgerechtigde geacht te zijn genoten in het aangiftetijdvak waarover de werkgever of de inhoudingsplichtige van dat loon opgave heeft gedaan.
    Art. 4.1.6: De SVB of het UWV kunnen op basis van een geschat inkomen een gemiddeld inkomen per kalendermaand bepalen, waarna per periode van ten hoogste twaalf maanden een herberekening plaatsvindt en het gemiddeld inkomen per periode kan worden toegerekend aan maanden in die periode.
    Art 4.1.9: Indien toepassing van dit artikel leidt tot een kennelijk onredelijk resultaat, bepaalt de SVB of het UWV het inkomen op een andere wijze.

    Op grond van de SVB beleidsregels (zie onder artikel 4.1) worden incidentele betalingen (eindejaarsuitkering, bonus enz.) toegerekend aan de maand waarin ze worden genoten. Als dat tot een onredelijk resultaat leidt doordat de opbouw al plaatsvond vóór het recht op AOW bestond, mag de opbouw vóór dat tijdstip volgens de CRvB niet worden meegerekend.

    De vraag is nu of jouw inkomsten uit 3,5 maand seizoenwerk zijn te beschouwen als incidentele inkomsten. Ik vrees van niet. Zoals ik hierboven al opmerkte verwacht ik dus dat inderdaad de SVB het verdiende loon zal willen verrekenen over het kalenderjaar waarin het is verdiend. Toch valt ook in jouw geval te verdedigen dat dit tot een onredelijk resultaat zou leiden en dat je loon alleen mag worden toegerekend aan de maanden oktober t/m december 2013, dus maar voor een vierde mag worden meegeteld. En wie weet doen ze dat ook al.

    Zes maanden voor het recht op AOW ingaat zouden jullie de benodigde papieren voor de aanvraag AOW automatisch toegestuurd moeten krijgen. Je kunt dan ook zien wat ze van je willen weten en wat de toelichting erover zegt. Nogmaals: zelf zou ik nu al de SVB raadplegen om te weten wat ze in gevallen als het jouwe doen. Daar kan je dan je plannen op afstellen, op welke manier dan ook.

    #196977
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “De vraag is nu of jouw inkomsten uit 3,5 maand seizoenwerk zijn te beschouwen als incidentele inkomsten. Ik vrees van niet. Zoals ik hierboven al opmerkte verwacht ik dus dat inderdaad de SVB het verdiende loon zal willen verrekenen over het kalenderjaar waarin het is verdiend.”

    @ bosbess. Volgens mij is je analyse onjuist omdat je art. 4.1 van het Inkomensbesluit en de beleidsregels daarbijbehorend onjuist interpreteert.
    Ik beperk me tot dit jaar 2013: stel dat Barbeau loon uit dienstbetrekking heeft (wekelijks of maandelijks gecontracteerd en uitbetaald bijv.) in de periode juni- oktober , zijnde seizoenswerk maar in de vorm van een tijdelijk arbeidscontract implicerende loon uit dienstbetrekking, dan wordt volgens mij dat loon gewoon aan elke kalendermaand op basis van art. 4.1.3. toegerekend. In dat geval is er nog geen recht op partnertoeslag AOW want haar partner heeft nog geen AOW: hij krijgt dat pas in oktober.
    Bij sterk wisselende inkomsten zou SVB dat mogen gaan middelen over het tijdvak juni- oktober, ware het dat er recht op partnertoeslag zou zijn (dat er dus niet is). Echter: niet over het gehele jaar 2013, zolang het althans om loon uit dienstbetrekking gaat. Dat laat art. 4.1.3. namelijk niet toe.

    Anders zou het zijn indien het (naar nederlands recht) om ‘resultaat uit werkzaamheden” zou gaan. Dan MOET de SVB op grond van een ander lid van art. 4.1. zelfs middelen over twaalf maanden (met dus mogelijk een korting van de partnertoeslag ten gevolge vanaf oktober dit jaar als de AOW van de partner ingaat).

    Je haalt er incidentele betalingen bij. Dat lijkt me zinloos. Dat zijn zaken als eindejaarsuitkering, bonus, etc. Als dat al aan de orde zou komen bij Barbeau (of Annemieke??) dan wordt dat alsnog toegerekend aan de periode van het seizoenswerk, en dus heeft ook dat geen invloed op de partnertoeslag AOW. En wel: omdat zo’n inceidentele betaling nu eenmaal opgebouwd is ten tijde van het seizoenswerk.

    Tenslotte voor vakantietoeslag/ vakantiebonnen (in feite vaak ook een incidentele betalingen) is nog een aparte regeling genoemd in art. 4.1., die evenmin invloed heeft op de partnertoeslag.

    Een ieder die, als jongere partner van een AOWer, naar Nederlands recht inkomen uit zelfstandige arbeid, uit onderneming of resultaat uit werkzaamheden heeft (en er komen nogal wat chambres d’hotes activiteiten, pensions, campings , etc, op dit forum voorbij), dient er echter rekening mee te houden dat ter berekening van de korting op de partnertoeslag dan gemiddeld dient te worden over 12 maanden (niet altijd een kalenderjaar overigens: SVB zal rekening houden met startdatum en einddatum van dergelijke werkzaamheden).

    En dus is het antwoord aan Barbeau wel duidelijk: “zorg dat uw seizoenswerk tot oktober gebaseerd is op een contract dat naar Nederland srecht “loon uit dienstbetrekking”impliceert, en je hoeft niet te vrezen voor een korting op de partnertoeslag nadat het arbeidscontract is afgelopen als daarna pas de AOW van je man ingaat.”

    Voor volgend jaar valt voor Barbeau te overwegen om het juist voor eenzelfde periode te gieten in de vorm van “resultaat uit werkzaamheden”(als uw baas akkoord gaat, omdat er dan wel gemiddeld wordt over 12 maanden, en u mogelijk daardoor beter kunt profiteren van de maandelijkse vrijstelling op de het te korten arbeidsinkomen.

    #196978
     bosbess
    Deelnemer

    Dank je wel Jan, nu is het volledig duidelijk, hopelijk ook voor AnneMieke. Je schrijft af en toe namelijk een beetje gecompliceerd en ik ben wat dat betreft toch heel wat gewend. Maar nu je gedwongen bent om mij te corrigeren, druk je je heel helder uit. Het was dus niet alleen goed zoekwerk maar ook je deskundigheid.

    De vraag van Annemieke betreft vooral het jaar 2013. Daar hoeft ze dus volgens jou niet bang voor te zijn. Prima. Dat je haar waarschuwt voor 2014, als dat ter sprake mocht komen, is mooi meegenomen.

    #196979
     Noë
    Sleutelbeheerder

    GEWELDIG! DANK JULLIE WEL! dat jullie zo snel en uitgebreid geantwoord hebben.
    Heel fijn dat dit forum er is!
    Nu is het voor mij ook veel duidelijker, en kan ik met een gerust hart nog een seizoen werken.
    Omdat het werk betreft op een Nederlands vakantiepark, dat wil zeggen van Nederlandse eigenaren, maakt het de situatie wat makkelijker voor me, in die zin dat ik volgend jaar, in mijn eigen taal, de situatie aan ze voor kan leggen, mocht er dan nog belangstelling bestaan van beide kanten. Dus ook daarover maak ik me verder maar geen zorgen.
    Nogmaals dank en tot een volgende keer, groetjes AnneMiek

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?