klussen 101 voor jullie maar blijkbaar niet voor mij

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #213020
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor de meeste onder jullie ervaren klussers hoort mijn probleem/vraag waarschijnlijk tot ‘klussen 101’, maar ik slaag er niet in een gat te boren in een oude muur exact op het punt waar het hoort te komen. Het huis heeft van die dikke oude muren en de stenen zijn half harde zandsteen (ik woon in het zuiden van de Gers). De binnenmuren zijn bezet met natuurkleurige enduit. Als ik een gat probeer te boren zit ik ofwel op de zachte kalkmortel en geeft het gat geen houvast, op een schuine kant van een steen en dan verloopt mijn boor of op een steen en dan heeft die neiging om te barsten en is het gat meteen veel te groot. ‘stevig vasthouden’ is niet voldoende (voor mij) als oplossing. Ik heb op internet gezocht of er een soort hulpstuk bestaat om de boor op exact dat punt te houden waar het gat geboord moet worden, maar kan nergens iets vinden. Ik hoop dat jullie ervaren klussers hier een oplossing voor hebben. Mijn ‘opdrachtgever’ zal blij zijn als ik uiteindelijk een aantal spullen op de muren zal kunnen ophangen. Met dank.

    Guy

    #213029
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Oepsss, dat kan erg vervelend zijn.

    Er zijn verschillende opties, ik zal ze voor een leek beschrijven.

    Optie één : Vraag een vakman, maar dat is meestal te duur voor een schilderijtje.

    Optie twee: Ik begrijp dat het iets te maken heeft met iets ophangen, dus gewoon een klein gaatje, ik bedoel, geen wasdrogerslang.
    Je kunt dan eerst met een heel klein steenboortje voorboren, en dan steeds een maatje groter.

    Optie drie: Een malletje maken waardoor je boor niet kan weg glijden, maar dan moet je de mal wel goed vast houden.

    Optie vier: Als het voor bijvoorbeeld een schilderijtje is, gewoon boren, daarna het grote gat opvullen met vulstof, en dan opnieuw in de veel zachtere muur boren.

    Optie vijf: Als er serieus iets zwaars aan moet hangen. Als het gat te groot is kun je chemische ankers gebruiken, die verkopen ze in de doe-het-zelluf.

    Als je echt op het randje zit van een keiharde steen en een zachte voeg dan kun je boren tot je een ons weegt, dat krijgt zelfs de beste vakman niet voor elkaar.

    Optie zes: Ik heb het echt een keer meegemaakt….. het lukte maar niet om dat schilderijtje precies op de hoogte van die andere te krijgen, en na wel vijf gaatjes was de lol er af.
    Ik heb ze uit de brand geholpen door het touwtje va het schilderijtje iets in te korten 🙂

    Cees.

    #213060
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zorg in ieder geval dat je een goed en niet versleten boortje hebt. Dan is de kans op het wegglijden aanmerkelijk minder. En, zoals Cees al zegt, begin met een klein boortje en dan steeds groter. Er zijn echter ook hulpmiddelen zoals een mobiele boorstandaard die ook horizontaal ingezet kan worden. Deze bijvoorbeeld.
    Frans

    #213128
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Guy,

    als het alleen om het ophangen van schilderijen etc. gaat dan heb ik een simpele oplossing:
    Schroef een ophangrail vlak onder het plafond aan de muur en hang de schilderijen met ophangdraden en klemhaken hieraan op.
    Het probleem van een verlopende boor kan men hierbij als volgt oplossen:
    Gebruik een tweedelige ophanglat van hout.
    – Teken de boorgaten op de muur af en boor deze.
    – Als de boor 5 à 10mm verloopt dan is dat niet erg,
    – bij meer dan 10mm probeer ik het 40 of 50mm meer naar links of rechts.
    – Dan neem ik de boorgaten van de muur op mijn lat (1) over, boor de gaten in deze lat en breng een verzinking aan.
    – Nu kan ik de lat makkelijk tegen de muur schroeven
    – Ik spijker de multiplexstrook op de lat.
    Hieraan kan ik mijn schilderijen etc ophangen met de ophangdraden en -klemmen die bij IKEA en alle Brico’s verkrijgbaar zijn.

    Het is een beetje werk, maar ik hoef noooit meer gaten in de muren te boren, en als ik mijn schilderijen verplaats heb ik geen lelijke gaten in de muur die ik moet wegwerken.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?