Klep in de open haard plaatsen

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200196
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij stoken onze open haard nu al een paar jaar met veel plezier. Niet zo effectief als een kachel, maar wel zo gezellig.

    Afgelopen najaar vonden we een aantal keren de sejour vol met as uit de open haard. Het had gewaaid ’s nachts 🙁

    Ik denk dat de enige oplossing hiervoor een klep in de open haard is.
    Ik heb er al even op ge google’d maar ik kan er weinig over vinden. Kan ik zo’n klep kopen en zelf inbouwen? Moet ik hem op maat laten maken?
    Zijn er mensen die ervaring hebben met het achteraf inbouwen van een klep?

    Alvast bedankt!

    Groeten, Leon (63)

    #200197
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Recentelijk gelezen dat een klep in de rookgasafvoer in LDF verboden zou zijn. Reden hiervoor (dat men te veel zou kunnen smoren met) het gevaar van Koolmonoxide die niet wordt afgevoerd maar het huis binnendringt. Klinkt plausibel.

    Ik kan me een alternatieve oplossing voorstellen waarbij je een metalen plaat in de haardopening plaatst die voorkomt dat de wind as de séjour inblaast terwijl rookgassen nog gewoon door de schoorsteen naar buiten kunnen.

    Jan Joost

    #200198
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ?????????? mijn Franse open haarden bouwer, gerenommeerd in de wijde omtrek, doet niets anders dan kleppen in open haarden bouwen (bij nieuwbouw dus. Heb hem nooit gevraagd hoe dat met bestaande zou kunnen)

    #200199
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Ik heb nog nooit gehoord dat een afsluitklep in een rookgasafvoer in FR verboden zou zijn. Ik heb zelfs de norm er even op nagekeken maar ik kan er niets over vinden. Doch ik leer altijd graag wat nieuws.

    Mocht u inderdaad tot afdichting willen overgaan dan ziet deze oplossing er best aantrekkelijk uit. Als u de schoorsteen niet gebruikt kan er ook niets in komen. Overigens vind ik ook hier niets over een eventueel verbod.

    Mocht u zelf op zoek willen, een klep in het rookkanaal heet in FR een trappe d’obturation of een volet d’obturation. Het is maar dat u het weet.

    Salutations, Jos

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?