keuring BE rijbewijs

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192514
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Allemaal.
    Ik wordt binnenkort 60 en daardoor zou ik gekeurd moeten worden voor het E gedeelte (aanhanger) op mijn rijbewijs. Met de nodige rompslomp van doktersbezoek en papieren in vullen, kosten en een reis naar de sous-prefectuur.
    Zoals de meesten weten is B onbeeberkt geldig, maar is na 60 jaar voor E om de 2 jaar een keuring nodig. Achter E staat dan dus een geldigheidsdatum.
    Na lang wikken en wegen, want het is niet zo erg leuk je rechten te verliezen, heb ik besloten om dan toch maar E te laten vervallen, ik rij toch nooit met grote aanhangwagen.
    Toen heb ik de sous-prefecture gebeld om mijn besluit mede te delen en te vragen of ik dan gewoon met het huidige rijbewijs door zou kunnen rijden, of dat het vervangen moest worden.
    En toen bleek dat sinds een maand de wet veranderd is!
    We hoeven niet meer op keuring, en zelfs geen nieuw rijbewijs meer aan te vragen, ook al staat er een datum op. Die meneer zei mij dat de politie daar van op de hoogte is, mocht je met aanhangwagen aangehouden worden.
    Een van de redenen van die afschaffing is dat de productie van die nieuwe ‘kaartjes’ ver achter loopt.
    Dit wilde ik jullie even laten weten.
    Groetjes, AnneMiek

    #192515
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Interessant Annemiek.

    Ik heb in mei j.l voor de vierde keer de procedure doorlopen via keuringsarts en prefecture. Ik wil mijn BE graag wel houden. Ik wordt dit jaar 70. De geldigheid op het rijbewijs voor de E-regel vermeld mei 2017. Dus maar voor één jaar geldig.
    De mevrouw op de prefecture moppelde inderdaad iets over de wet die veranderd zou zijn, maar daar begreep ik slechts uit, dat ik nu elk jaar op keuring moet. NIET dat het helemaal niet meer nodig zou zijn.

    Welke prefecture heb jij het over en kan er een link naar de formele regelgeving worden aangereikt, die toont, dat wat je prefecture beweert, juist is?

    Jaap

    #192516
     Noë
    Sleutelbeheerder

    een link naar formele regelgeving heb ik niet voor jullie.
    Ik woon in de Lot et Garonne en mijn sous-prefecture is Marmande.
    Misschien dat er nog meer mensen reageren die dit kunnen bevestigen?
    Ik zou het idd in jullie geval zeker vooraf verifiëren bij jullie eigen préfecture. Een mailtje zou al kunnen bevestigen.
    Voor mijzelf is het duidelijk. Ik kan me goed telefonisch redden en heb hier voldoende aan.

    #192517
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #192518
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank Jos voor deze verduidelijking en de links.

    Hebben ze me nog net mooi te pakken gehad op 18 mei. Op 31 mei was het niet meer nodig geweest.

    Uit het verhaal begrijp ik dus, dat een B gewoon OK is voor een aanhanger mits je onder de PTAC van 4250 kg blijft.
    Voor de zekerheid ga ik even rekenen met de totaalgewichten van mijn auto en mijn aanhanger.
    Desnoods kan ik de aanhanger naar een lager totaalgewicht laten registreren.

    Overigens, op het nieuwe rijbewijs (het plastic kaartje) staat dus een einddatum algemene geldigheid 5 jaar na afgifte. Dus niks altijd geldig zoals met het oude rose papiertje. Schijnt te maken te hebben met de levensduur van die plastic kaartjes.

    Dus toch elke 5 jaar even langs de prefecture.

    Jaap

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?