Kalk laag op oude muur, bijwerken of weghalen?

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199786
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Klussers,

    Ik heb in mijn huis een oude kalklaag op de muur zitten. De losse delen heb ik al verwijderd, de rest zit stevig vast. (zie foto) Wat kan ik het best doen om dit toch weer strak te krijgen?
    Kalk laag achter trap.

    #199788
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Gewoon strak aanwerken met een zelfgemaakte kalkmortel 350kg/m3, dus ongeveer 1 deel kalk op 3 delen fijn zand. Eventueel witzand gebruiken met een kleurstofje erdoor.
    De meest geschikte kalk is meestal hydraulische kalk NHL3,5. Vóór het werk de muren goed bevochtigen, liefst de dag ervoor al een keer kletsnat maken en net voor het werk begint nog eens besproeien. Als de kalk begint op te stijven, de overgangen tussen oud en nieuw met een stoffer vegen, de overgangen worden dan vrijwel onzichtbaar.
    Overigens kunt u nadien dergelijke muren prachtig wit maken met een badigeon van kalk, een mengsel van 1 kg kalk op 2 a 4 liter water. Hiervoor gebruikt u het beste luchtkalk oftwel chaux aérienne.

    Salutations, Jos

    #199789
     Anoniem
    Inactief

    In aansluiting op de laatste suggestie van Jos een vraag over de ‘badigeon met chaux aerrienne’.
    Ik heb een aantal gipsplaatwanden gestuukt met Knauf Goudband. Ik wil de meeste van die wanden niet verder behandelen omdat ik ze in deze staat mooi vind en ik er verder ook geen noodzaak toe zie. Behalve op een aantal plekken die wat vuil zijn geworden door het slijpen van tegels in de kamer. Had ik inderdaad buiten moeten doen, maar ja soms…
    Aangetrokken door Jos’ zinsnede ‘kunt u prachtig wit maken’ vraag ik me af of ik dat mengsel ook op de gestuukte muur zou kunnen aanbrengen.
    Dank alvast voor advies.

    Aart

    #199790
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Aart,

    Knauf Goudband is een produkt op basis van gips. Ik heb het zelf niet geprobeerd maar ik vrees dat dit zich niet goed laat combineren met een badigeon op basis van kalk. Gips en kalk, het lijkt mij een behoorlijk risico dat het resultaat uiteindelijk gaat schilferen en dan bent u nog verder van huis.

    Voor vergelijkbare problemen heb ik goede ervaringen met witte voorstrijk in een spuitbus. Daarmee nevelt men vervelende vlekken behoorlijk netjes weg. Tis maar een idee.

    Salutations, Jos

    #199787
     Anoniem
    Inactief

    Dankjewel Jos, dat behoedt me voor veel ergernis en extra werk. En dat van die spuitbus is ’n handige tip. Alleen in mijn geval niet bruikbaar omdat het vervuilde gebied iets te groot is. Vrees dat ik toch niet aan een extra schilderbeurt
    ontkom…

    #199791
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Jos,

    Dat witmaken met kalk en water. Zou je dat ook op buitenmuren kunnen toepassen?

    Hent

    #199792
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Overigens, voor plekken in stuukwerk zoals roet ed dergelijke die zie moeilijk laten bedekken door latex gebruik ik wegenwit. Verkrijgbaar in spuitbus. Werkt fantastisch.

    Hent

    #199793
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb wel eens kalk gebruikt op een met gips gestuukte muur. Is erg mooi geworden, ik had alleen wel een voorstrijkmiddel gebruikt waardoor de badigeon zou hechten (van les 3 matons). Als je gladde strakke muren wilt is dat alleen geen optie, er zitten miniscule kwartskorrels in de voorstrijk…
    En het witten met kalk en water kan ook op buitenmuren, het is dan wel handig om iets toe te voegen voor betere hechting, bijv. caseine, gewoon fromage blanc of een bindmiddel op latex basis.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?