Johnny for ever

Dit onderwerp bevat 33 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 3 maanden geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #193691
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Verder stel ik ook op dit forum vaak vast dat, waar de Vlamingen zich over het algemeen goed integreren in Frankrijk, dat slechts voor een zeer klein gedeelte van de Nederlanders geldt.

    Gautier, waar is deze observatie op gebaseerd?

    Steven

    #193692
     bosbess
    Deelnemer

    Hiha Albert, het was een leuke bypass en ook een leuk gebaar naar onze vlaamse mede-forummers. Maar hoewel ik nationaliteit op zich eigenlijk onbelangrijk vind, wil ik toch even een paar puntjes op de i zetten.

    In het algemeen kent men in het nationaliteitsrecht twee verschillende beginselen: het afstammings-beginsel en het geboortegrond-beginsel. Angelsaksische landen bv. hanteren het laatste: je nationaliteit wordt bepaald door het land van geboorte, ongeacht de nationaliteit van je ouders. Nederland en ook België hanteren een strikt geboortebeginsel: je nationaliteit wordt bepaald door de nationaliteit van je ouders, meestal de vader, ongeacht waar je wordt geboren. (In NL telt sinds 1985 ook de NL nationaliteit van de moeder.) Er zijn ook landen die de een of andere mengvorm hanteren. Frankrijk is daar een voorbeeld van.

    Frankrijk kent een lange geschiedenis van wisseling van het ene naar het andere beginsel. Sinds 1889 hanteert het land het afstammingsbeginsel. Maar als een kind op frans grondgebied wordt geboren en een van beide ouders heeft de franse nationaliteit, dan krijgt ook het kind de franse nationaliteit. Kinderen die in Frankrijk worden geboren en waarvan de ouders beiden een buitenlandse nationaliteit hebben en die in Frankrijk zijn opgegroeid, kunnen na hun meerderjarigheid zelf de franse nationaliteit aanvragen.

    Terug naar Johnny Halliday. Hij werd in Parijs geboren uit een belgische vader en een franse moeder. Op grond van zijn geboorteplaats plus het feit dat zijn moeder Française was, werd hij bij zijn geboorte Fransman. Naar belgisch recht zou hij ook de belgische nationaliteit moeten hebben, maar die kreeg hij niet omdat zijn vader tijdens Johnny’s geboorte niet met zijn moeder maar met een andere vrouw was getrouwd.

    In 2006 vroeg Johnny op grond van de nationaliteit van zijn vader alsnog de belgische nationaliteit aan. Die werd hem geweigerd omdat men vermoedde dat er belastingtechnische redenen achter zijn verzoek zaten! Zijn Belgen principiëler dan Nederlanders?

    #193693
     Anoniem
    Inactief

    Nee hoor, maar Belgie en Frankrijk klikt niet en belgie en Nederland klikt niet, zo simpel ligt het.
    Veeg die “waar de Vlamingen zich over het algemeen beter integreren in Frankrijk” dus ook maar van tafel.
    Het voordeel wat belgen hebben is dat ze al frans spreken, dat helpt waarschijnlijk.
    Ik ken belgische situaties waar de Vlamingen eisen dat er een Vlaams sprekende chef aanwezig is, anders gaat de vergadering niet door,let wel, dat geld andersom ook, maw, ze weigeren zich over te geven aan een beetje fatsoen hun franse mede-belg tegemoet te komen.
    Hoewel ik Belgie een geweldig land vind blijft het tobben daar, en dat zal het blijven ook denk ik.
    Maar goed, iig kreeg depardieu wel een knipkaartje omdat hij zeer goed bevriend is met enkele lieden, en johny had dat kruiwagentje waarschijnlijk niet.
    Of was er in die tijd een andere reden om belastingvluchtende vogels te weren?

    #193694
     bosbess
    Deelnemer

    Ach Cees, mijn vraag was maar een grapje. Een grapje dat Oldie zonder twijfel meteen begrijpt, ook zonder smiley. Oldie, volg je dit nog? (Dit is geen grapje.)

4 berichten aan het bekijken - 31 tot 34 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?