Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #186517
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou in Frankrijk Nederlandse radio stations als Radio 1 (NPO 1) en BNR Radio willen ontvangen, en omgekeerd in Nederland stations als France Info en France Inter.
    Dat kan zonder probleem via de laptop, maar een losse radio die je overal even neer kan zetten (waar Wifi dekking is) lijkt veel handiger.
    Er zijn internetradio’s te koop die duizenden stations via internet beloven (naast FM en DAB). Zag ik b.v. bij bol.com en op de site van Boulanger. Maar uit reviews begreep ik dat het vinden van bepaalde zenders lastig (of zelfs onmogelijk) kan zijn. Ik krijg de indruk dat men b.v. kiest op type muziek, maar dat is voor mij niet van belang.
    Heeft iemand ervaring met een (wifi) internetradio, en hoe daarmee specifieke zenders te ontvangen? Vast bedankt voor tips.
    Maxandr

    #186518
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb zelf al sinds 2006 een internetradio, een van de eerste toen, een Linksys WML11B. Ondertussen zijn die veel geëvolueerd, maar het principe blijft hetzelfde. Qua zenders steunen die meestal op een internetdienst die de lijst met radiozenders aanlevert. En zo zijn er maar een paar van. De namen ontsnappen me, maar die lijsten zijn zeer compleet en de gangbare zenders zoals u die noemt zitten er wellicht in.

    Ik doe het zelf anders en heb mijn eigen stations voorgeprogrammeerd staan. Daarvoor ga ik via een browser gewoon naar de instellingen van mijn radio, en lever daar de URL van de zenders aan. Meestal zijn dat links die eindigen op .mp3 of om .m3u, enzovoort. De gekende zaken. Die links zijn voor de meeste zenders vrij makkelijk te achterhalen. Bovendien heb ik die links ook op mijn bureaublad staan, zodat ik ze ook op m’n computer makkelijk kan beluisteren.

    Als u nog specifieke vragen zou hebben, hoor ik het wel.

    Groeten
    Wouter

    #186521
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op http://www.vtuner.com staan heel veel internetradiozenders.
    Om b.v. BNR-nieuwsradio te beluisteren en op te slaan, zoek je deze op in de lijsten op vtuner.com (per taal, land, alfabetisch). Klik op de naam van de betreffende zender en dan krijg je een bestandje en bij BNR is dat bnr-m3u7774.m3u. Dit bestandje plaats je dan in de zenderlijst van je internet-radio. Hetzelfde doe je met Radio-1.
    Om die bestanden toe te voegen moet je natuurlijk wel toegang hebben tot de instellingen van je internet-radio via je laptop. In de handleiding van de internet-radio staat welke url/admin/ww e.d. b.v. http://150.0.0.151 of http://192.168.1.100, maar mogelijk weet je dit al.

    #186520
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb mijn voorkeurszenders (bijvoorbeeld radio 1, bbc 3, folkalley), als app op mijn Iphone geïnstalleerd. En de app van de NPO bijvoorbeeld biedt toegang tot alle publieke NL radiozenders. Iphone met een snoertje aan de versterker en spelen maar. Werkt perfect.

    Groeten,
    Wim

    #186519
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Veel dank voor de adviezen. Ik ga toch maar voor een internetradio om op allerlei verschillende plekken te kunnen luisteren, onafhankelijk van computers of versterkers. Ik ben van plan tzt nog even te laten horen hoe het bevalt.
    Maxandr

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?