In Memoriam: Christian von Klösterlein

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #213765

    In Nederland is op 6 juli jl. Christian von Klösterlein – Christian le Bricoleur – op 82-jarige leeftijd overleden. Het afscheid heeft in familiekring plaatsgevonden.

    Hij was bij de start van deze website rond 2003 al duidelijk aanwezig met uitstekende verhalen over de Franse bouwpraktijk. Forumvragen werden door hem serieus en technisch onderbouwd, oplossingen afwegend, beantwoord. In die kwaliteit hebben veel Nederlanders hem leren kennen en naderhand zijn website “Klussen-in-Frankrijk” weten te vinden.

    Iets minder bekend is zijn liefde voor de NSU Ro 80 gebleven, die vooruitstrevende ingenieursprestatie met onder de motorkap een Wankelmotor. Jarenlang was hij de spil van de Duitse vereniging die dit industrieel erfgoed in ere houdt. En werd hij later – vanwege zijn talenkennis – gevraagd om bij internationale  autotentoonstellingen aanwezig te zijn bij de AUDI stand om tekst en uitleg te kunnen geven.

    In juni 2018 schreef hij daar nog een uitvoerig bericht over, voor de “Ro80 club”. Met daarin ergens één veel betekenende zin, bijna terloops gebracht: “…wurde dann im Februar 2018 konstatiert daß ich an einer heimtückischen Krankheit leide”.  In één van zijn emails bracht hij ook mij op de hoogte en sloot af met de mededeling: ….laten we het verder maar over interessantere dingen hebben. Daar zijn we dan ook mee doorgegaan. Op twaalf mei schreef hij me nog: “Rob, naar aanleiding van je advies in The New French Forum heb ik een oud schema geüpdatet. Voor je archief.”

    Een hulpvaardigheid waarmee hij velen van ons heeft geholpen en hopelijk met zijn website nog lange tijd zal kunnen blijven doen.

    Vanaf deze plek wens ik zijn vrouw Hannelore, zijn kinderen en verdere familie sterkte met het verwerken van dit verlies.

    #213766
     bosbess
    Deelnemer

    Ach hemel, wat een onverwacht vreselijk bericht. M’n hele franse forumleven lang heb ik Christian gekend. En nu is hij er niet meer. Wat een gemis voor zijn vrouw en kinderen en iedereen die hem heeft gekend en bevriend met hem was. Ik heb van mensen die hem hebben gekend gehoord dat hij een zeer beminnelijke persoon was. Zo schreef hij ook. Nu wordt zijn bekende klussenwebsite, zijn levenswerk en nalatenschap, dus niet meer geupdate. Maar middels die website en zijn vele bijdragen aan de fora zal hij nog velen postuum van advies dienen. Tot heel recent heeft hij nog bijdragen geleverd aan deze website en aan Nederlanders.fr. Altijd vriendelijk en met goede raad. Ik zal hem missen.

    Ook ik wens zijn familie veel sterkte met het verwerken van het verlies van echtgenoot, vader en grootvader.

     

    #213767
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben je zeer erkentelijk voor het plaatsen van deze droevige mededeling Rob. Ook ik sluit me aan bij je woorden van medeleven voor Hannelore, de kinderen en de verdere familie.

    Christian was een veelvuldig geraadpleegde kennisbron op het gebied van bijna alles wat met (ver- en aan-)bouwen en klussen voor een groot aantal Nederlandstalige) immigranten en huiseigenaren in Frankrijk. Zij kennis deelde hij onzelfzuchtig, zeer zorgvuldig en altijd volledig. Als het nodig was kon hij – was hij bereid – om echt vakkundig in te zoomen op de specifieke vragen en probleemstellingen van forumleden.

    Ik ben Christian zeer erkentelijk voor deze prettige, constructieve en altijd open manier van kennis delen, meedenken en de goede richting wijzen.

    Gebruikers van de forums van Infofrankrijk.nl en Nederlanders.fr en zeker ook de vele bezoekers van zijn website http://www.klussen-in-frankrijk.eu/ werden door zijn kennis en kunde op weg geholpen en geïnspireerd.

    #213772
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik herinner mij Christian als een van de meest integere deelnemers op dit forum.

    Mijn codoleances gaan uit naar de familie en vrienden.

    Veel sterkte.

     

    Cees.

    #213773
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ik ben zeer geschokt door deze droevige tijding.

    Hoewel ik Christian nooit persoonlijk heb ontmoet, was hij in cyberspace een van mijn grote voorbeelden: ter zake kundig, buitengewoon correct, en onvoorwaardelijk sympathiek.

    Wat mij betreft is hij onvervangbaar.

     

    #213775
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Triest, zoals andere heb ik Christian als een zeer correcte persoonlijkheid met veel kennis van zaken leren kennen.
    Hij zal zeer worden gemist.
    Mijn condoleances aan de familie!

    #213790
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Triest bericht! Veel van Christian geleerd, dank. Sterkte aan de familie!

    JS

    #213801
     Anoniem
    Inactief

    Vroeger (20 jaar geleden) was ik nog actief op het forum en had altijd veel aan Christian le bricoleur, zoals ik meen hoe hij zich noemde. Maar zo nu en dan kijk ik weer even en lees dat Christian is overleden.

    Ik ben er stil van en wil allereerst zijn familie, wel een beetje laat, mijn condoleances aanbieden. Ik zie nog steeds bekende namen in het forum en dat doet me plezier. Ik wens hen ook sterkte.

    Hans

    #213842
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Na een tijdje afwezig te zijn geweest op dit forum, zag ik als eerste het overlijdensbericht van Christian. Er ging een schok door mij heen. Op een of andere manier hield ik er geen rekening mee dat zo’n actieve persoonlijkheid er ineens niet meer zijn kan.

    Al lang geleden kwam ik, op internet, met hem in aanraking. Eerst met betrekking tot de gedeelde interesse voor de Porsche 924 en de NSU R080, later voor het klussen.

    Ondanks dat we bij elkaar in de buurt woonden in LDF is het nooit gelukt elkaar persoonlijk te ontmoeten: we waren nooit op hetzelfde moment ergens aanwezig.

    Ik denk aan hem terug als contentieus en altijd hulpvaardig medemens.

    Ook van mijn kant mijn condoleances aan zijn familie.

     

    Wim

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?