"Ik neem wel de bus"

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #187817
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Valt openbaar vervoer ook onder ‘nutsbedrijven’ ? Ja ja ja, want wat ik vandaag heb geleerd is ’t vermelden waard.

    Door allerlei omstandigheden had ik iets te doen te Châteauroux (Indre, 36). En m’n vervoermiddel zou daar blijven, maar ik wilde wel naar huis.

    Het stedelijk busvervoer is er gratis, dat was nieuw voor mij.

    En bovendien : ’t departement Indre hecht erg veel aan de ontsluiting van ’t platteland, dat ’t réseau interurbain l’Aile Bleue zwaar wordt gesubsidieerd. Zo kost ’n buskaartje slechts twee euros, ongeacht de afstand. En ik wilde helemaal naar Culan (in de Cher, 18). Ook twee euros. Wel op verzoek, u moet zich vooraf melden.

    Ik neem voortaan wel de bus.

    Peter.

    P.S. De Indre noemt zich “redelijk uniek” met deze regeling. Zijn er meer departementen waar ’t openbaar vervoer zo is geregeld ?

    #187818
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En hoe lang duurde de reis? Of is dat niet van belang in genoemde situatie?
    In ‘ons’departement is het zeker niet zo geregeld, maar het wordt al beter als je binnen het departement één van de grotere steden weet te bereiken. Helaas is dat met het openbaar vervoer nauwelijks te doen…

    #187819
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, Rimke, zo’n bus heeft natuurlijk nadelen. Je moet er op tijd zijn, dat ding vertrok om 1825. En dan nog overstappen in La Châtre bovendien, om rond 1945 aan te komen te Culan. Ruim zeven kwartier met zo’n twaalf vreemden in ’n enorme bus, die dan onderweg nog eens drie keer stopt. Als je pech hebt, zijn er bij die nog ’n praatje met je willen maken bovendien.
    En dat voor twee euros.

    Straks moet ik m’n Eend weer ophalen bij de eendendokter. Ik neem de bus, ha !

    Peter.

    #187820
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier in de Ardèche rijdt ook zo’n bus, tussen Le Cheylard en Valence. Het is 65km, duurt ca 1.5 uur en ze rijden een keer of 5 per dag. Met de auto gaat het iets sneller, tenminste als er geen bus of vrachtauto voor me rijdt. Voor 3 euro mag je mee, ongeacht de afstand. Misschien zijn er wel meer van die buslijnen, maar dit is de enige die ik ken.
    wimb

    #187821
     Noë
    Sleutelbeheerder

    🙂
    Jammer dat er niet meer reacties komen. Ik zou graag eens in zo’n bus zitten…
    Ik geloof dat in ons dorp twee keer per dag een bus gaat. Eén vertrekt voor dag en dauw (dacht 6.30) richting Nice. Als je daar om 14.00 een afspraak hebt, ben je waarschijnlijk op tijd. De ander vertrekt rond 18.00 richting Digne waarvan ik niet goed weet wat je er ’s avonds nou moet. In beide gevallen kost het wel meer dan drie euries.
    Vanuit een nabijgelegen dorp vertrekt vijf keer per dag een treintje, gaat in dezelfde richtingen. Kost ook meer dan drie euries maar het is behalve een belevenis een leuk dagtochtje. Dat nabijgelegen dorp is 26 km ver, daar moet dan naartoe op de fiets, lopend of, jawel, met het voiture.
    Ter vergelijk: met de auto rijd je in ongeveer 2 uur naar Nice en in 3 kwartier naar Digne. Men is hier op de welwillendheid van dorpsbewoners aangewezen bij afwezigheid van een auto. Ook dat gaat prima en levert mooie verrassingen op.

    #187822
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zowat alle landelijke departementen en regio’s hebben ondertussen zo’n soort dienstverlening. Meestal is het concept vergelijkbaar, en wordt het georganiseerd door de Region om hun hinterland te ontsluiten. Je rijdt voor een euro of 1-2, ongeacht de afstand, maar je moet wel op voorhand bellen of reserveren. Een soort belbus als het ware. Bretagne is een gekend voorbeeld, daar kan de fiets zelfs mee op de bus. En vorige maand zag ik het nog in de Corrèze (Limousin). Maar, het is wel iets voor mensen met tijd uiteraard. Vaak rijdt de bus maar één of twee keer een bepaald trajekt per dag.
    Er zullen wellicht websites zijn die al de verschillende diensten per regio opsommen, maar ik heb er geen bij de hand. Even googelen dus.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?