IBAN en verzekeraar

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197493
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Besten,

    Europese integratie schrijdt voort. Da’s mooi. Sedert twee jaar hebben we allemaal in Europa een IBAN om internationaal betalen makkelijker te maken.
    Mijn Franse internet verzekeraar Amaguiz schrijft al een paar jaar mijn jaarlijkse premie voor mijn opstalverzekering af van het rekeningnummer van een Franse vriend.Drie jaar geleden hebben we die optie gekozen omdat Amaguiz niet aan Ibans en andere moderne fratsen deed op hun site. Amaguiz besloot toen eenzijdig om daar maar meteen een automatische afschrijving van te maken.

    Vriend is inmiddels verhuisd naar Chicago en vindt het niet meer zo fijn dat hij nog steeds, en wel automatisch, jaarlijks mijn premie van zijn rekening ziet verdwijnen. Ik heb getracht via de site mijn bankgegevens aan te passen en zie hieronder het antwoord.

    “Les coordonnées bancaires saisies ne sont pas valides.
    Seuls les IBAN français (FR) et monégasques (MC) sont autorisés”

    Juist vanwege dit soort acties heb ik na 12 jaar mijn CA rekening opgezegd en doe verder alles via internetbankieren. Wat voor tips kan iemand me geven. Eerdere correspondentie met Amaguiz, bijna drie jaar geleden leverde me het advies van de verzekeraar op om dan de verzekering maar op te zeggen.

    Jeroen B, 62

    #197494
     Noë
    Sleutelbeheerder

    (…) leverde me het advies van de verzekeraar op om dan de verzekering maar op te zeggen.

    Dat lijkt me ’n heel erg goed advies.

    Peter.

    #197495
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, la France! Ik heb hierover, via een Vlaams parlementslid, een klacht ingediend bij het Europese Parlement en ook gelijk gekregen. Frankrijk ging op de vingers getikt worden. Maar ja, Dat duurt blijkbaar lang en Frankrijk trekt er zich geen snars van aan… Misschien moet er ook een Nederlandse klacht geformuleerd worden?

    #197496
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb zeker 5 keer gebeld met de EDF voor iemand mij het IBAN nummer wilde geven, maar nu heb ik het en het werkt prima zo lang ik handmatig overschrijf.
    Blijven proberen zou ik zeggen. 🙂
    Overigens heb ik voor de lokale belastingen ook een IBAN nummer gekregen en kreeg na 2 jaar toch een aanmaning omdat ze dat zonder het te melden hadden opgeheven…

    #197497
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Yves en @ Timo

    Dank voor de reacties. Lokale belastingen betaal ik al een aantal jaren per IBAN. Ik kreeg de nummers op aanvraag toegemaild met uitleg welk nummer voor welke soort heffing was. Perfecte service dus.

    Het is misschien inderdaad een goed idee een klacht in te dienen. Ik zat zelf te denken aan Que Choisir omdat dat een consumenten organisatie is. Maar een parlementslid is wellicht ook een goed idee.

    En op het risico af dit draadje te vervuilen: Ik wilde een Europees Parlementslid aanschrijven met de vraag of het niet geregeld kan worden dat de verlichting van windmolens alleen omhoog zichtbaar is en niet op de grond. Maar dat is een vraag van een andere orde.

    Jeroen B, 62

    #197498
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier kun je je klacht kwijt, een instantie door de EU in het leven geroepen om problemen op te lossen. veel effectiever dan het aanschrijven van ministers of parlementsleden meestal krijg je niet eens antwoord zelf niet als je een aangetekend verstuurd.

    http://ec.europa.eu/solvit/

    Opzeggen so wie so een goed idee en een ander zoeken.

    Als bank kan ik aan raden ING Direct France (goedkoop/snel en gratis Masterkaart) of La Banque Postal die (binnen europa) alles naar behoren afwikkelen is mijn ervaring met heen en weer sturen van geld naar diverse rekeningen.

    #197499
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goedemorgen Krasseknar,

    Dank voor de tip. Ik bankier al bij de ING en ben niet van plan opnieuw een buitenlandse rekening te openen. Ik blijf nog even stug Europeaan spelen.

    De link die je stuurde lijkt me inderdaad handig als ik wat met een overheid wil. Als consument kun je bij solvit jammer genoeg niet terecht,maar voor mijn lampjesvraag wellicht wel. Bedankt!

    Wanneer kan SOLVIT u niet helpen?
    als uw bedr?f problemen heeft met een ander bedr?f
    als u als consument een probleem hebt
    als u een schadevergoeding wilt
    als u met uw zaak naar de rechter stapt (informele bemiddeling zoals SOLVIT biedt, is niet mogel?k als er al een formele of juridische procedure loopt).

    Jeroen B, 62

    #197500
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben al sinds januari bezig om een bedrag te ontvangen van AXA, nadat er bij ons was ingebroken. Om een of andere reden schijnt de uitkering van de verzekering niet via Iban en Bic naar onze nederlandse bank overgeschreven te kunnen worden. Klopt dat? Ik vind dat nogal vreemd. Nu is het zo dat wij ons huis binnenkort verkopen en ik vraag me dan ook af hoe het zit met de opbrengst hiervan. We willen graag dat het direct op onze nl bankrekening gestort wordt, en anders op onze Credit Agricole-rekening. Maar als nu blijkt dat er echt niet overgemaakt kan worden van Fr naar NL (zoals AXA dus beweert) vraag ik me af hoe het dan moet. Bovendien: wat gebeurt er met de franse rekening als je geen huis meer in Frankrijk hebt? Wie heeft de antwoorden?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?