Hygiène in openbare en andere gelegenheden

Dit onderwerp bevat 22 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #194061
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik was vanmorgen (te) lang in de plaatselijke clinique en moest even naar het toilet. Ik heb de gewoonte mijn handen na gebruik van deze ruimte te wassen en controleer vooraf altijd of zeep en handdoek aanwezig zijn. Heb in totaal 4 toiletten bezocht en constateerde dat in twee gevallen zelfs geen wastafel aanwezig was en in beide andere gevallen zeep noch handdoeken.

    Dezelfde situatie tref je hier in de buurt vaak aan in restaurants en ook bij mensen thuis is zelden een wastafel in of bij het toilet. En om het hier fris te houden, zal ik niet beginnen over de situatie in- en rond het porcelein 8O.

    In het ziekenhuis heb ik een opmerking gemaakt bij de receptie. Met mijn opmerking wordt vast niets gedaan, want ik leek niet voor serieus te worden aangezien.
    Een opmerking of vraag over de geschetste thuissituatie wordt meestal afgedaan met: handen wassen kan ook in de keuken.

    Ben ik de enige die mij hierover, zelfs na 12 jaar nog verbaasd ?

    #194083
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vandaar de jaarlijkse uitbraak in geheel Frankrijk van gastero enteritis (buikgriep) die voorkomen had kunnen worden met handen wassen…

    #194063
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Andere landen zijn er veel vooruitstrevender. Kijk eens in Italië. De meest luxe WC- en handwas (en handdroog) installaties, ook in kleine gastronomische bedrijven, bijv. in de Dolomieten.

    #194064
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De openbare toiletten van het ziekenhuis waar ik werk zijn ronduit goor. Ik denk niet dat dat aan het onderhoud ligt want gepoetst wordt er regelmatig. Het heeft meer te maken met de bezoekers denk ik.
    Ik ga wekelijks naar een universitair ziekenhuis ten noorden van les Landes. Aldaar de openbare toiletten: turkenzooi. Zo een twintig jaar geleden toerde ik rond op de fiets in Frankrijk. En ja, je drinkt wat op een terrasje en je moet eens een plas doen. In het plaatselijke café was uberhaupt geen toilet, dat was in Nontron. Normaal zijn er toiletten maar zo vies. De pisbak staat er naast. Dus plassen vrij en blij in de natuur. Mocht er een Wc à la turque zijn dan ben ik ziels gelukkig.
    Wat de gastro enteritis betreft, dat heeft ook te maken dat veel kinderen in collectivité leven. En ja, het nieuws besteedt er veel meer aandacht aan dan in Nederland.
    Ingrid

    #194082
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Prinsesje op 24/04/2014 19:49
    Ik ga wekelijks naar een universitair ziekenhuis ten noorden van les Landes. Aldaar de openbare toiletten: turkenzooi….

    Wat de gastro enteritis betreft, dat heeft ook te maken dat veel kinderen in collectivité leven. En ja, het nieuws besteedt er veel meer aandacht aan dan in Nederland.
    Ingrid

    1ste allinea van de quote: Pardon??
    2de allinea van de quote: waar slaat dat nu weer op? Wat is het verband?

    #194072
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ken je de opmerking niet ´zo vies als een turk´ of ´wat heb jij een turkenpoten ´ ? Verder ben ik heel netjes opgeVoed en het voorbeeld van een geintegreerde multi culti.
    Verder reageerde ik op de opmerking van Jako dat vele GEAs voorkomen kunnen worden door goed handen te wassen en daar ontbreekt het hier wel eens aan.
    Goedenavond, Ingrid

    #194070
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “We can’t camp here, in these unhygienic circumstances; we’re not French!”
    – Bottom

    #194071
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Ken je de opmerking niet ´zo vies als een turk´ of ´wat heb jij een turkenpoten ´ ?

    Gelukkig ken ik die uitdrukkingen niet. En als ik ze zou kennen, zou ik ze ook niet gebruiken. Erger nog, nu ik ze wel ken, wil ik dat ze niet gebruikt worden.

    Frans

    #194069
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “je ziet er uit als een Turk” is een heel oud gezegde, mijn ouders en zelfs de grootouders gebruikte dit om aan te geven dat je er vies uitziet.
    Niks mis met zo’n uitdrukking die al een paar honderd jaar in het Nederlands taalgebruik te horen is….

    #194068
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat geeft alleen maar aan wat de verhoudingen zo’n 100 jaar geleden waren.
    Jodenlijm, jodenkoeken, negerzoen, zwarte Piet etc zijn op de laatste na ook volledig en terecht verdwenen uit onze taal. Uitspreken over turken zijn alleen maar een teken dat de kleinburgerlijkheid aangeeft van het milieu waarin ze bekend zijn.

    Maar weet zeker, dat er veel mis is met dit soort uitdrukkingen, alleen al omdat ze mensen kwetsen.

    #194080
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vind al dit soort uitdrukkingen herlijk. Het geeft kleur aan een taal. Joden duur is ook zoiets. Mijn vader was een echte Amsterdammer en zijn taal kon doorspekt zijn van amstel jiddisch. Wij Nederlanders komen er in het buitenland ook niet best af met ´going double Dutch´ en Drunken as a Dutchie en zo zijn er wel meer.
    Ik zing nog altijd graag Moriaantje zo zwart als roet, ging uit wandelen zonder hoed. Maar de zon scheen op haar bolletje en nu draagt zij een parasolletje. Kunnen de blanken nog wat van leren die de hele dag in de zon bakken.
    Ingrid

    #194081
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Helemaal afgezien van de herkomst en gebruikscultuur van deze racistische (en dus overbodige) uitdrukkingen:
    Ooit in een Turks badhuis geweest?
    Daar zou menig westeuropees land een voorbeeld an kunnen nemen!

    #194079
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Ingrid,
    Verwijzen naar jouw afkomst is geen excuus. Ik zou zeggen: neem deze opmerkingen ter harte en zand erover en kuis jouw heerlijke Amsterdamse culturele erfenis.

    #194078
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Maar ik blijf met Ingrid negerzoenen negerzoenen noemen.

    #194077
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Boze Wolf,

    Heeft u zichzelf uitgeroepen tot het moreel kompas van dit forum of heeft een mij onbekende “Infofrankrijk Commissie Ethiek” u op deze post benoemd?

    Of het nu gaat om belasting betalen over je pensioen, het Nederlandse karakter, het schrijven van een boek of je dagelijks taalgebruik, de Boze Wolf zal het wel even duiden en heeft de oplossing al klaar: pensioenpremies niet aftrekken (wat is er op tegen gewoon de regels toe te passen), Nederlanders zijn klagers (vooral als ze in het buitenland wonen), een schrijfhobby hoeft niet beloond te worden (en jouw boek haalt de markt niet) en eeuwenoude Nederlandse uitdrukkingen zijn ineens beledigend (géén excuus, neem deze opmerkingen ter harte!). Et cetera, ad nauseam.

    Mijn ouders zijn al lang overleden, religie heb ik afgezworen en een baas heb ik niet meer. Het láátste waar ik nu nog behoefte aan heb is een soort zelfbenoemde opvoeder die hier op dit forum iedereen de maat komt nemen en vervolgens voorschrijft wat wel of niet mag worden gezegd, geschreven, gedaan of gedacht. Om nog maar te zwijgen van de arrogante, badinerende en niet zelden generaliserende toonzetting van uw terechtwijzingen.

    U bederft mijn plezier in dit forum.

    #194075
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos,
    X2

    Peter

    #194076
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik verzoek jullie om geen racistische uitdrukkingen te bezigen, hoe gangbaar ook, vanuit het principe van de hoffelijkheid.
    Vanuit ditzelfde principe verzoek ik jullie er met zijn allen voor zorg te dragen dat ook de hoek ‘entre bavards’ een beetje aangenaam blijft.
    Een goedenavond.

    #194067
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Jos le Conseiller

    De voorgestelde commissie zou een goed plan zijn.
    Ik zie het allemaal als een teken van niet geintegreerd zijn in Frankrijk. Uit pure verveling, omdat je geen contacten hebt met de Fransen en hun cultuur, ga je dan maar achter de PC zitten om je uit te leven. Het gaat hier om info die mensen kunnen gebruiken en baat bij hebben. Niet om publicité over Islam of weet ik veel wat.
    Goed gezegd Jos, helemaal mee eens.

    #194066
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Enkele van bovenstaande uitdrukkingen staan in de nl- VanDale. Ik stel voor dat de mogelijk ‘ongepaste’ uitdrukkingen tussen aanhalingstekens worden gezet, zodat je weet dat het om een citaat gaat, waar de schrijver niet zelf achter hoeft te staan.

    #194073
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, Dit, er staat heel veel in de Van Dale maar dit woordenboek is géén normatief woordenboek. Slechts ’n beschrijving van wat er zoal gezegd en geschreven werd en wordt.
    (Zo werd ik enige tijd geleden op dit forum gekapitteld omdat ik ’t woord ‘hork’ had gebezigd. Aïe ! Maar dit terzijde en dus tussen haakjes.)

    Bovendien : die blonde Mozart in Het Noorden spreekt zeer Algemeen Beschaafd Nederlands, daar zal iedereen ’t over eens zijn. Z’n evenknie in F en d’r vader kunnen daar nog iets van opsteken.

    Ik deel Marietta’s zorg.

    Peter.

    #194074
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bovendien : die blonde Mozart in Het Noorden spreekt zeer Algemeen Beschaafd Nederlands, daar zal iedereen ‘t over eens zijn. Z’n evenknie in F en d’r vader kunnen daar nog iets van opsteken.

    Spreken die een beetje ABF?

    En, wil het FN eigenlijk ook inwonenden uit europese landen kwijt? Of horen “wij” er wèl gewoon bij?

    #194065
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De kronkelwegen van de mensemijle geest.
    Iemand heeft wat over vieze toiletten.
    Vervolgens noemt iemand anders dat een turkenzooi.
    En is er iemand die dat niet zo’n geslaagde uitdrukking vidt.
    En ja hoor – vervolgens hebben Blonde Mozart uit het Noorden en zij evenknie in F en haar vader het weer gedaan.
    Die hebben daar helemaal geen van allen iets mee te maken.
    En als je ergens een probleem mee hebt dan mag je die mensen gerust bij hun naam noemen.
    Marine Le Pen met haar lijst Marine Bleu heeft een historische overwinning behaald.
    En dat heeft zij nu juist kunnen doen door haar partij grondig te hervormen.
    Zij heeft geen enkele antisemitische, of islamofobe uitspraak gedaan en juist daarom is zij met haar lijst Marine Bleu de grootste partij in Frankrijk geworden.
    Omdat zij kennelijk de enige is die grote delen van het Franse volk nog vertrouwen om minder EU, minder Brussel, minder ongecontroleerde immigratie en meer banen te leveren.
    Hierdoor is de gevestigde orde wat in paniek aan het raken. En moeten allerlei uitspraken zodanig verdraaid worden zodat zij Marine in discrediet zouden kunnen brengen.
    En als de “Mozart uit het Noorden” – waarbij wij mogen aannemen dat daarmee de Heer Wilders bedoeld wordt – zou zeggen dat het een Turkenzooi ergens is dan zou heel Nederland over hem heen vallen en dan zou hij duizenden processen aan zijn broek krijgen.
    Dus om de 3 vragen te beantwoorden :
    Marine spreekt zeer beschaafd Frans en onthoudt zich van scheldpartijen en racistische uitspraken. Dit goede voorbeeld verdient navolging. OQ.
    En niet noodzakelijk alleen het FN wil ongecontroleerde immigratie aan banden leggen OOK uit de EU. Bij een recente enquete bleek 75 % van de Fransen dat te willen.
    Die willen een einde maken aan bijstandstourisme en vele andere uitwassen van het ongecontroleerde vrije verkeer vooral de import van criminelen.
    En dat is dus hun democratisch recht en daar hebben zij gebruik van gemaakt.
    En of wij “er bij” horen hangt geheel van “ons” af en hoe wij ons gedragen.

    #194062
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad is hier wel ver van het onderwerp ‘hygiene’ etc afgedwaald.
    Het forum van deze website is niet de plaats om uw politieke meningsverschillen uit te vechten; doet u dat op de daarvoor bedoelde websites of in het stemlokaal.
    Ik sluit de draad.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Het onderwerp ‘Hygiène in openbare en andere gelegenheden’ is gesloten voor nieuwe reacties.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?