houten gevelbekleding onderhoud

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201317
     Noë
    Sleutelbeheerder

    hallo wijze mensen hier, ik heb een probleem. mijn houten huis (gevel van overnaadse gewolmaniseerde planken) heb ik ooit op advies van de bouwer een paar jaar ongemoeid gelaten omdat ik het wilde laten vergrijzen. dat zou een jaar of 5-7 gaan duren. nu een jaar of 10 later zijn de oost/zuid/west-kant zwart uitgeslagen. de zon staat er de hele dag pal op en ik zit midden in de morvan, dus veel nattigheid. de noordkant, waar minder vocht en geen zon komt, ziet er nog prima uit, al is het vergrijzen een illusie.
    de zuidgevel heb ik 4 jaar geleden met ontweringswater behandeld.
    naast het huis staat nu sinds 2 jaar een houten schuur, onbehandeld hout bij de bouw.
    voor de schuur en de schoongemaakte buitengevel heb ik een lazure gehaald, geschikt voor extreme omstandigheden en 12 jaar garantie. mooi niet dus! het bladdert er aan alle kanten af. zowel de schuur als de zuidgevel zien er inmiddels niet meer uit.
    nu heb ik even geen idee meer wat te doen. in ieder geval weer met ontweringswater aan de gang. maar dan?
    ik zoek een product dat makkelijk kan worden opgebracht en dat niet geschuurd hoeft te worden als er een nieuwe laag op moet ivm onderhoud.
    ik heb al over carbolineum gedacht (dat is inmiddels verboden begrijp ik, en ik denk dat de DDE niet blij is met een zwart huis midden in het regionaal park). zweedse houtverf moet toch geschuurd.
    donkerbruin of groen wil ik absoluut niet en ook geen eikenkleur… een kleur mag best maar dan kom je snel in een dekkend product en dus moet er dan weer geschuurd worden.

    wie heeft er ervaring met een product dat gemakkelijk in onderhoud is, goed bestand is tegen extreme omstandigheden, lang weerbestendig is, en niet geschuurd hoeft te worden?

    #201318
     Noë
    Sleutelbeheerder

    gevel van overnaadse gewolmaniseerde planken

    Marjorie, van wat voor hout zijn die ‘gewolmaniseerde’ planken ?

    Peter.

    #201319
     Noë
    Sleutelbeheerder

    wie heeft er ervaring met een product dat gemakkelijk in onderhoud is, goed bestand is tegen extreme omstandigheden, lang weerbestendig is, en niet geschuurd hoeft te worden?

    En : afgewerkte olie, maar of ‘men’ daar blij men is.

    Peter.

    #201320
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gewoon omdat het er is: archief

    Heb je daar wat aan?

    #201321
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ha Marjorie. Ik heb goede ervaringen met een Nederlands product, gebaseerd op gekookte lijnolie.
    Je hoeft niet te schuren, sterker nog, dat mag niet, en je kunt het na een aantal jaren opnieuw opbrengen. Het dekt prima en je krijgt een egale kleur. Ik heb de keuze voor dit product gemaakt omdat ik ooit oud en der dagen zat, toch ook zal moeten schilderen en dan misschien wat minder precies zal zijn.
    Het zit er nu bij mij 9 jaar op en is in de tussentijd eenmaal opnieuw opgebracht. Ecoleum als zoekterm kan je helpen.
    Wat de verkleuring betreft, ik heb begrepen dat alleen bepaalde soorten hout mooi grijs worden. Cederhout bv. Wijkt jouw houtsoort af?

    succes Jeroen B, 62

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?