Hout olien – lijnzaad en tung olie

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201581
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De vorige eigenaar van mijn huis is een timmerman. Met een voorkeur voor het behandelen hout met olie in plaats van lak of vernis. Kasten, deuren, aanrechtblad, luiken, kozijnen, alles is ge-olied. Wat ik van de vorige eigenaar meekreeg was dat ie “danish oil” gebruikte. Ik heb dus maar een beetje gestudeerd op het olien van hout.

    “Danish oil” blijkt niet erg specifiek te zijn. Het kan een wat de Engelsen noemen “wiping varnish” zijn, gewoon een verdunde vernis, of “iets” met lijnzaadolie, of tung-olie. Nou is een lak of vernis een in een oplosmiddel opgelost mengsel van harsen en olien, al dan niet synthetisch, dat al naar gelang de samenstelling meer of minder vlug uithardt door oxydatie door zuurstof uit de lucht en polymerisatie. Ouderwetse verf was vaak gemaakt met lijnzaadolie, dat ook uithardt tot een beschermende laag. Stiopverf en linoleum zijn verwant, en olieverf voor schilderijen is nog steeds van lijnzaadolie gemaakt.

    In China heeft men al duizenden jaren “tung” olie, de olie van een noot van een boom, die net als lijnzaadolie uithardt tot een mooi glimmende beschermlaag, mits goed aangebracht.

    Het lijkt erop dat “danish oil” in het algemeen een met oplosmiddel verdunde BLO is – “boiled linseed oil”, een bewerkte lijnzaadolie, die door toevoeging van bepaalde stoffen snel uithardt (24 uur/dagen i.p.v. weken voor onbehandelde lijnzaadolie.)

    Tung olie geeft een vergelijkbaar resultaat als lijnzaadolie, al zeggen sommigen dat het een “mooiere” afwerking geeft, beter waterbestendig is, en minder aanleiding tot schimmelvorming. Met tung-olie moet je weer wel méér en dunnere laagjes aanbrengen.

    Dat lijkt nog het grootste nadeel van olien i.p.v lakken: het drogen en uitharden duurt langer, en je moet meer laagjes aanbrengen. En, na aanbrengen de overtollige olie er weer af vegen met een doek. (Uitkijken met doeken met dit soort olien: ze harden uit aan de lucht en worden dan warm. Een prop lappen met tung of lijnzaadolie kan broeien en zelfs vlam vatten.)

    Wat ga ik doen met mijn hout? Ik heb in de lokale brico dit spul gevonden: Xylazel Tung Oil Huile pour Teck – tung olie in een oplosmiddel, bedoeld voor teak. Nou is tung tung, dus… Ik heb een nieuwe dennenhouten deur eerst een paar keer behandeld met dit spul, en dat geeft al een netjes resultaat. Maar nog niet erg “lak” achtig.

    Op diverse plekken lees ik van mensen dat ze hun eigen mengsels maken van BLO, tung, en oplosmiddel. Vervolgens heb ik een blik pure BLO gekocht (boiled linseed oil), en die deur met een half-half “xylazel” en BLO verder bewerkt. Dat geeft wel degelijk een glimmend oppervlak. Ik heb het wat te dik aangebracht, en niet erg goed afgeveegd, dat levert een paar dagen een wat plakkerige deur op. Uiteindelijk komt het wel goed.

    BLO is makkelijk verkrijgbaar, en niet duur (10 euro per liter). Tung-olie is lastiger, en het is duurder (20 euro per liter). Ik heb ’t via internet moeten bestellen.

    Je moet nieuw hout eerst behandelen met een mengsel van olie in een oplosmiddel. Ik ga nu verder met het “xylazel” als dat “oplosmiddel”, met telkens een groter volume tung-olie, en als laatste een laagje pure tung-olie.

    Als je hout met olie hebt behandeld kan je niet verder met lak, tenzij je de geoliede laag er helemaal afschuurt, en speciale primers gebruikt. Daar heb ik verder niet veel over kunnen vinden, dus ik ga verder met olie.

    Het aardige van oliën is dat je niet heel erg hoeft te schuren voor een nieuw laagje. Liever niet zelfs. Gewoon een nieuw laagje aanbrengen, uitwrijven met een doek, en klaar. (Naar verluidt.)

    Doet een van u aan het olien van hout?

    JS

    #201582
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben teak- en eikenmeubels met tungolie gedaan. We hebben het idee dat het minder vettig aanvoelt dan wanneer je lijnolie gebruikt. En het is goed beschermend. Ook wij hebben het via internet besteld.

    #201583
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Besten,
    Ik heb met beide gewerkt. Eerst, naar volle tevredenheid met lijnolie. En daarna op aanraden van mijn broer ook met Tung olie.
    Gekookte Lijnolie kan plakkerig zijn bij te royale verwerking, lappen kunnen broeden, maar is zeer betaalbaar. Ik heb lijnolie nooit gebruikt op oppervlakten die moesten glimmen. Bij mij telt slechts de bescherming.
    Met Tungolie ben ik snel opgehouden: erg duur, verwerkt inderdaad meer als een soort vernis omdat ie een lagere viscositeit heeft dan lijnolie. Grootste nadeel in vergelijking met lijnolie, vond ik naast de prijs, de verkleuring die na enige tijd optrad. Bij mij werden oppervlakten met Tung olie erg donker. Veel donkerder dan oppervlakten die met lijnolie waren bewerkt. Terwijl een lijnolieoppervlak op den duur weer lichter wordt, werd een Tungolie oppervlak alleen maar donkerder.

    Jeroen B, 62

    #201584
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Grootste nadeel in vergelijking met lijnolie, vond ik naast de prijs, de verkleuring die na enige tijd optrad. Bij mij werden oppervlakten met Tung olie erg donker.

    Aha, maar daar ben ik dan juist blij om! Mijn kozijnen moet ik stevig schuren om de verdroogde toplaag te verwijderen, en het hout wordt dan blank. De delen die niet verdroogd zijn zijn behoorlijk donker, voornamelijk aan de binnenkant dus. Maar het stuit me tegen de borst om ook die kaal te schuren, want ik vind die kleur best mooi. Als wat ik nu met tung-olie ga behandelen donker(der) wordt vind ik dat juist prima! Ik heb zelfs gedacht of ik die delen eerst zou beitsen o.i.d., maar dat doe ik nu maar niet.

    JS

    #201585
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij gebruiken al eeuwen Owatrol Deksolje.
    Een beter product bestaat er niet.
    Geen geknoei met zelf olie mengen en verdunnen, gewoon een bus D1 voor de behandeling en als je glans wilt D2.
    Belangrijk, nat op nat aanbrengen.

    Cees.
    (scheepsbouw en meubelmaker)

    #201586
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @capitaine: Owatrol Deksolje is geen olie, maar bestaat uit oplosmiddel en alkyd-urethaan harsen. Een synthetische lak dus. Zie het technisch datablad: http://owatrol.com/media/ften_deksoljed1__087335600_1037_18092014.pdf

    D2: http://owatrol.com/media/ften_deksoljed2__098167500_1037_18092014.pdf

    Waarom ze het spul marketen als “wood oil” is me niet duidelijk..
    JS

    #201587
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Klopt, ’t is niet echt olie, maar ook niet echt lak.
    Je brengt het met de poetsdoek aan en het overtollige veeg je weg.
    Ik werk er al meerd an 25 jaar mee en er kan geen olie noch lak tegenop, geloof mij.
    ik heb voor een klant ooit een grenenhouten keukentafel gemaakt ne behandeld met D1 en 2, die is nu meer dan 10 jaar oud en nog net zo mooi als toen.

    Owatrol is groot geworden in de jacht en scheepsbouw, dekken en allerhanden houtwerk werd er mee gedaan, het was zo’n goed spul dat andere bedrijven het ook gingen gebruiken, en nu is het zelfs particulier te koop.
    Als je ergens slechte weersinvloeden hebt is het wel op een boot 😉

    Cees.

    #201588
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @capitaine: met respect, alkyd en urethaan in oplosmiddel is ècht lak, en echt géén olie. En een mooie lak ook, zo te lezen. Het is blijkbaar wat de Engelsen een “wiping varnish” noemen. Dat je het aanbrengt met een poetsdoek maakt het nog geen olie.

    Maar ja, ik heb de keus niet, ik moet verder met olie. Al vind ik dat geen bezwaar. Ik moet het alleen wat vaker olien in de toekomst, minstens elk jaar, maar tot nu toe vind ik het erg leuk werk. (En dat is maar goed ook, want er is nog wel eea te doen.)

    Een lak als deze Owatrol kan je vast een paar jaar laten zitten zonder onderhoud.

    Het aardige van olie is dat je verder niet hoeft te schuren, je poetst er gewoon een laagje overheen. En als je met de pure olie werkt, geen oplosmiddel dus, dan stinkt het helemaal niet meer, en dat is ook fijn. En, het wordt erg mooi!

    JS

    #201589
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat krijg je er van als je altijd in het Engels Googled: dan zie je soms de Nederlandse info over het hoofd. Hier een bedrijf dat tung-olie heeft, en zelfs de verkookte tung-olie die ik verder nergens heb gevonden, à la de BLO (boiled linseed oil). Het hardt sneller uit. http://www.hout-olie.nl.

    Specifiek de tung-olie: http://www.hout-olie.nl/contents/nl/d316_tung_olie.html

    Ze hebben ook kunststof zakjes om hout-olie luchtloos in te verpakken, zodat niet een rest in een fles of blik gaat polymeriseren, en dus goed blijft.

    JS

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?