Hout olien – lijnzaad en tung olie

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201581
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De vorige eigenaar van mijn huis is een timmerman. Met een voorkeur voor het behandelen hout met olie in plaats van lak of vernis. Kasten, deuren, aanrechtblad, luiken, kozijnen, alles is ge-olied. Wat ik van de vorige eigenaar meekreeg was dat ie “danish oil” gebruikte. Ik heb dus maar een beetje gestudeerd op het olien van hout.

    “Danish oil” blijkt niet erg specifiek te zijn. Het kan een wat de Engelsen noemen “wiping varnish” zijn, gewoon een verdunde vernis, of “iets” met lijnzaadolie, of tung-olie. Nou is een lak of vernis een in een oplosmiddel opgelost mengsel van harsen en olien, al dan niet synthetisch, dat al naar gelang de samenstelling meer of minder vlug uithardt door oxydatie door zuurstof uit de lucht en polymerisatie. Ouderwetse verf was vaak gemaakt met lijnzaadolie, dat ook uithardt tot een beschermende laag. Stiopverf en linoleum zijn verwant, en olieverf voor schilderijen is nog steeds van lijnzaadolie gemaakt.

    In China heeft men al duizenden jaren “tung” olie, de olie van een noot van een boom, die net als lijnzaadolie uithardt tot een mooi glimmende beschermlaag, mits goed aangebracht.

    Het lijkt erop dat “danish oil” in het algemeen een met oplosmiddel verdunde BLO is – “boiled linseed oil”, een bewerkte lijnzaadolie, die door toevoeging van bepaalde stoffen snel uithardt (24 uur/dagen i.p.v. weken voor onbehandelde lijnzaadolie.)

    Tung olie geeft een vergelijkbaar resultaat als lijnzaadolie, al zeggen sommigen dat het een “mooiere” afwerking geeft, beter waterbestendig is, en minder aanleiding tot schimmelvorming. Met tung-olie moet je weer wel méér en dunnere laagjes aanbrengen.