hoe kieren dichten?

Tags: 

Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #213253
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hi!

    Allereerst  mijn dank en complimenten voor het super handboek van Christian. Wat een werk en wat een berg aan goed gedocumenteerde info. ik kijk er regelmatig in en droom dan van ooit handiger te worden.

    In Bretagne heb ik een jaar geleden een bouwval uit 1508 aangeschaft, dikke stenen leistenen/granieten muren met daarop leien daken.

    Ik heb als zoldervloer een OSB vloer gelegd op zg solives, die op de balken gelegd zijn. Nu zitten er nog kieren tussen de stenen wanden en de vloer. En er zitten enorme openingen tussen de bovenzijde van de muren en de leien daken, waar zij elkaar ontmoeten. Hoe kan ik deze kieren vullen en met welk materiaal? De muren bevatten vnl stenen die met elkaar verbonden zijn met een mengsel van vermoedelijk zand en leem/chaux. Hoe weet je overigens welk mengsel er is gebruikt?

    Tevens zijn de bovenzijdes van de muren nogal brokkelig geworden en hangt e.e.a. van los zand aan elkaar;) Wat voor laag kan ik bovenop de muren leggen om meer stevigheid te bieden en tegelijkertijd de kieren te dichten zonder het leien dak te beschadigen qua materiaal? Ik wil het liefst geen cement gebruiken.

    Dank voor het meedenken!

    hrgr Lidy

     

    #213254
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Lidy,
    ten eerste gefeliciteerd met uw ‘bouwval’ van 1508!

    Bij een huis uit die tijd kan men er zeker van zijn dat de stenen met zand en leem op elkaar gezet zijn. Als test kan men een beetje van dat voegmateriaal eruit krabben; als het met een beetje water weer een soort pasta vormt die na een paar dagen hard is, dan is het zeker leem (want kalk die een keer afgebonden heeft en dan gepulveriseerd is bindt nooit meer af).
    Ik zou de bovenkant van de muren met kalkspecie repareren en daaraan een beetje leem toevoegen, als die bij jullie in de buurt voorkomt. Zie ook mijn verhaal over muren voegen.
    Bij de rand van de zoldervloer zou ik eerst een plank plaatsen die de contour van de muur zo goed mogelijk volgt, zoals hier aangegeven. Op deze plank zou ik een tweede als plint zetten, op een zekere afstand van de muur. In de kier tussen deze plank en de muur zou ik stukken schuim-buisisolatie stoppen; die bestaat voor buizen van 10 tot 28mm, men kan dus die afmeting kiezen die net past. Zie mijn schets.

    Wij hebben bij onze zolderverbouiwing de spleet tussen muurkroon en dak open gelaten, voor goede luchcirculatie onder het dak – de zoldervloer is geïsoleerd tegen de woonruimte. Zie ook hier afb.6.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?