Hoe een raam te plaatsen

Dit onderwerp bevat 18 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198734
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In het archief, de site en internet kan ik geen duidelijke info vinden over het plaatsen van een raam. Situatie: een open gat van natuursteen (bxh) 90×180 en een te plaatsen fenetre bois en pin neuve 80×173. Mijn idee is: ik bevestig zodanig een houten frame (bijv 4,5×4,5) tegen de natuurstenen, dat ik het raamkozijn daar tegenaan kan schroeven ter plekke van de scharnieren (en bovenaan 1x en onderaan 1x). Daarmee kan ik het raamkozijn wel goed vast krijgen, maar hoe werk ik het waterdicht af?
    Graag ideeën. Merci en avance. Groet, Jean

    #198735
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Jean,

    Voor dit soort afwerking gebruikt men liefst compriband.

    Salutations, Jos

    #198736
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jean,

    hangt alles ervan af hoe het gat eruit ziet, wil zeggen welke profilering er aanwezig is.
    Zoeken met de termen

      pose d’une fenêtre en applique
      pose d’une fenêtre en tunnel

    levert veel info op.
    En natuurlijk compriband tussen hout en steen!

    #198737
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat Jos schrijft is helemaal waar, maar ik denk niet dat je een recht haaks gat kan maken in natuursteen, tenzij je een diamantschijf gebruikt. Dus je gat is brokkelig en rafelig en moet worden dichtgezet met sluitstenen op maat, of met cement/beton in een hulpkader. En natuurlijk heb je een latei nodig.

    Dus het kozijn zelf plaatsen (gewoon pur.. en een enkele plug) in een kader wat is gemaakt uit beton of hulpstenen, ipv in een kader van hout.

    #198738
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik was in mijn eerste posting niet volledig: het ‘gat’ bestaat reeds (was een oude, slecht vastgezette deur) en heeft dus een latei. Het te plaatsen raam is kleiner dan de opening.
    De oplossing van ratatouille is: eerst een bijv. betonnen kader maken.
    Zou ik het ook als volgt kunnen doen? => ik voorzie de buitenrand van het kozijn van Compriband en plaats het kozijn d.m.v. klosjes of stenen op de juiste plaats in het gat. Dan maak ik een coffrage voor het onderste 1/3 deel en giet dat vol met cement/beton, zodat het na uitharding gefixeerd is. Dat herhaal ik voor het bovenste deel (voor zover het ingieten gaat) en daarna kan ik het allerbovenste deel wel met de troffel afwerken.
    Ik denk eraan om steeds delen van de coffrage te vullen om niet een te grote binnenwaartse kracht op het kozijn te krijgen. (Misschien nog als extra een op maat gemaakt balkje plaatsen aan de binnenkant van het kozijn)
    Door de buitenzijde van het kozijn kan ik nog enkele schroeven plaatsen om beton/cement beter houvast te geven?
    Dank aan allen voor het nogmaals meedenken.

    #198739
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is nu duidelijker. Ik zou eerst met planken en stutten en klemmen een hulpkader maken, (goed meten) daar het beton in scheppen/gieten. Dat kan best in delen, eerst onder bijvoorbeeld. Door goed te trillen en te porren haal je de lucht eruit, en dan zet je er weer een plankje bij. Met een ril kit zorg je dat het water niet kan weglopen uit je beton. Pas als dat betonkader klaar en droog is zet je je mooie kozijn erin.

    Het werkt uiteindelijk schoner, je kan spijkers slaan in je hulplatten en het hulpkader, en je beschadigt je kozijn niet. Als je kiest voor witte cement kan je ook hier op kleur werken door gekleurd (oker) zand te gebruiken en als het beton nog enigszins zacht is het te bestrijken met borstel en kwast en er iets vorm aan geven. Je kan ook kleurstof gebruiken.

    Och ik vergeet helemaal een alternatief: met een frisse rode baksteen metselen!
    Dat gaat steentje voor steentje, je hebt het zelf in de hand, het is leerzaam en als het mis gaat dan is een zetje voldoende…

    De combinatie fris rood en natuursteen is eerlijk, je laat zien waar je hebt ingegrepen, maar je kan er ook een afwerklaag op zetten.

    14660665zk.jpg
    OUD, gapende taps lopende kier

    14660666gi.jpg
    NIEUW, beton kader + baksteen

    #198740
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jean,

    er bestaat ook de methode met des alèses en pattes à sceller te werken.
    Ik heb dit bij een raam dat ik in een bestaande nis moest plaatsen zo gedaan:

      – Het kozijn van het raam met

    des alèses (profielen die precies op het kozijn passen en ook dezelfde stijl hebben) op de nodige breedte gebracht,
    – dit verbreedde kozijn met behulp van wiggetjes in de raamnis gesteld, en dan van pattes à sceller voorzien,
    – de gaten die ik op de plaatsen van de pattes gemaakt had met cementspecie opgevuld (goed indrukken met een passend stukje hout)
    – en de resterende spleet met kalkmortel opgevuld.
    Omdat mijn raamnis een aanslag had heb ik op het kozijn aan die kant compriband geplakt.
    Dan heb ik de resterende spleet rondom met kalkmortel opgevuld, steeds weer een stukje ingeduwd.

    #198741
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is ook kiezen tussen de Belgische of de Nederlandse methode: In België zet meer eerst de muur neer en dan plaatst men het profiel (de ramen of de deurposten),in Nederland plaatst men eerst de posten en bouwt daar de muur tegen aan.

    #198742
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ratatouille,

    wat jij als Belgische methode beschrijft ken ik al de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse methode.
    De methode Kapla, die in NL nu opgang maakt, is een middending tussen de twee.

    #198743
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kijk aan, er is meer geëxporteerd naast friet. :>)

    #198744
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “Kapla” verwijzing geeft een risico site melding door mijn viruschecker. En dus geen info door blokkering.
    Andere route naar die informatie mogelijk?

    #198745
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je kunt het gewoon vergeten, het is onbelangrijk. Bouw is traditioneel.

    #198746
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jaap,

    Probeer het dan eens met deze Kapla link.

    #198747
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit ratatouille op 30/05/2013 19:22
    Je kunt het gewoon vergeten, het is onbelangrijk. Bouw is traditioneel.

    Maar soms wordt er toch iets vernieuwd. Het kan tien of vijftig jaar duren voor iets nieuws geaccepteerd wordt.
    Heel IJburg (de nieuwe woonwijk ten oosten van Amsterdam, even buiten de A10) is met Kapla gebouwd.

    #198748
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank Christiaan. Leuk product.

    #198749
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk dat Jemig niets heeft aan verwijzingen naar een prefab bouwmethode of grootschalige bouw methoden. En verbouwen, of een enkel huis bouwen gaat toch nog steeds traditioneel? Als je dan elke noviteit van de beurs wil benoemen, maar ja, eh, beter… ?

    #198750
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als ik de tijdstippen van de verschillende reacties bekijk, hebben jullie werkelijk dag en nacht aan mijn probleem gedacht. Allemaal reuze bedankt! Mijn plannen zien er nu als volgt uit: ik metsel van brique of baksteen een stenen kader (goed meten!). Plaats vervolgens het kozijn voorzien van Compriband. Later bekijk ik of ik de stenen omlijsting eventueel afwerk met enduit.
    Nu ben ik nog in NL, maar als ik deze zomer eraan begin, zal ik na afloop hier enkele foto’s plaatsen.

    #198751
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ratatouille,

    ik verbouw mijn huis ook op de traditionele manier, grotendeels volgens de principes die tijdens de bouw gebruikt werden. Mijn aanbevelingewn voor Jemig gingen ook in die richting.
    Alleen je opmerking van 19:22 leek me te summier. Ik had die (mijn fout?) als universeel geldend opgevat 😉
    Ik wilde niemand deze kant op sturen; als dat zo overkwam: mijn excuses!
    In de bouw gaan traditie en vooruitgang hand in hand, en ik laat iedereen zijn/haar keuze maken.

    #198752
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog even een toelichting op het plaatsen van een raam met alèse en patte à sceller .
    Ten behoeve van mijn website had ik deze schets gemaakt (horizontale doorsnede, niet op schaal):
    14681420gw.jpg
    1 = raam
    2 = kozijn
    3 = alèse
    4 = patte à sceller
    5 = muur
    6 = aanzicht van (4)
    7 = compri band

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?