Het probleem van Europa heet: Groot Brittannië

Dit onderwerp bevat 16 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 10 maanden geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #190796
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik begrijp niet waarom Jako nu wordt beschuldigd van “kapstok-politiek”. Hij levert altijd zeer interessante bijdragen en dit onderwerp gaat alle europese landen en dus ook Frankrijk aan. Het bericht in The Telegraph waar hij naar verwijst is afkomstig van de Telegraph-correspondent in Brussel. Daar heeft niemand De Gaulle voor nodig als kapstok. Integendeel, met zijn verwijzing naar de opvattingen van De Gaulle in dit verband plaatst Jako wat er momenteel in Europa gebeurt in een historisch perspectief.

    Wat ik eventueel zou kunnen begrijpen is een suggestie om het onderwerp te verplaatsen naar de rubriek Entre Bavards.

    #190800
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Charles de Gaulle is dan weliswaar de ‘kapstok’ voor je posting, maar hier een discussie voeren over een mogelijk falende Brits crisisbeheersing, gaat me voor dit forum wat te ver.

    Wim

    #190809
     bosbess
    Deelnemer

    Ik begrijp niet waarom Jako nu wordt beschuldigd van “kapstok-politiek”. Hij levert altijd zeer interessante bijdragen en dit onderwerp gaat alle europese landen en dus ook Frankrijk aan. Het bericht in The Telegraph waar hij naar verwijst is afkomstig van de Telegraph-correspondent in Brussel. Daar heeft niemand De Gaulle voor nodig als kapstok. Integendeel, met zijn verwijzing naar de opvattingen van De Gaulle in dit verband plaatst Jako wat er momenteel in Europa gebeurt in een historisch perspectief.

    Wat ik eventueel zou kunnen begrijpen is een suggestie om het onderwerp te verplaatsen naar de rubriek Entre Bavards.

    #190810
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het was inderdaad eigenlijk de bedoeling om dit te posten in ‘entre bavards’. Maar het heeft niets te maken met een mogelijk falende crisisbeheersing door de Britten, integendeel. De Britten behalen eigen voorspoed juist door de voortgang van de EU zo veel mogelijk te torpederen en het was de Gaulle die daar destijds al voor waarschuwde.

    #190799
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit jako op 9/11/2013 15:37
    Lees het artikel in de Britse krant ‘The Telegraph’:

    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/eu/10435297/Britain-is-the-major-problem-for-the-EU-says-Gerhard-Schroder.html

    Het artikel in de Telegraph roept bij mij het dorps/kerkplein op in Caudeval op zondag morgen: je hoort de klokken luiden maar je weet alleen niet waar de klepel hangt, sterker je ziet zelfs geen klok in de toren. Alleen ergens stiekem een ouderwetse luidspreker.

    Het verhaal in de krant zou ook in de Metro niet misstaan.

    De houding van Engeland is even opportunistisch als die van Frankrijk, ‘voor’ zolang het Nu meer cash opbrengt dan het tot het in de verre toekomst meer opbrengt dan het heeft gekost. Europees graaien hebben we van Frankrijk geleerd.

    #190812
     bosbess
    Deelnemer

    Dat kan wel zijn, HansPiet, ik heb er de ballen verstand van, maar Jako beweert nu juist dat de Engelsen buiten-europees of sterker nog, anti-europees graaien. Bedoel je misschien de landbouw-subsidies die Frankrijk in overmatige mate ten deel vallen? Ik ben maar een leek. Als je die inderdaad bedoelt, staan daar wel al die andere EU-landen achter. Graaien hoeft trouwens niemand van niemand te leren. Het is het basis-principe van het heersende neo-liberalisme. Alleen al om daar ooit de onvermijdelijke reactie op mee te mogen maken zou ik 100 willen worden. Niet: Napels zien en dan sterven, maar eerst de reactie zien en dan sterven.

    Wim, kan je dit onderwerp niet naar Entre Bavards verplaatsen of moeten wij dat zelf doen?

    #190797
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het gaat niet om graaien, maar concurrentievervalsing door regels niet na te leven en de vooruitgang in buurlanden actief tegen te werken teneinde daar zelf van te profiteren. Het VK ziet de EU slechts als concurrent van de eigen ‘Commonwealt’. De grootste ontvanger van landbouwsubsidies in het VK is overigens koningin Elisabeth ( paarden), over graaien gesproken…

    De nieuwe Duitse coalitie zal door de zienswijze van Gerhard Schroeder waarschijnlijk de relatie met het VK bekoelen ten gunste van Frankrijk.

    #190798
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Commonwealth zul je bedoelen.
    Ingrid

    #190811
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Bosbess

    Ik reageerde niet op jou, maar als ik aan graaien en Frankrijk denk, dan denk aan landbouwsubsidies, de botte eis van Straatsburg als 2de hoofdstad. Inderdaad dezelfde strategie als die de UK toepast.

    #190801
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aangaande Europa kwam ik dit artikel tegen https://www.burgerforum-eu.nl/waterscheiding-in-de-drie-grote-eu-landen-ligt-nu-referendumoptie-op-tafel/ ik vind het een interessante gedachte dat wanneer het er naar uit gaat zien dat men steeds meer anti Europa gaat stemmen de traditionele partijen ineens aan referenda willen gaan doen.

    #190802
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben benieuwd. Wel gemakkelijk om ‘Europa’ overal de schuld van te geven in plaats van de eigen fouten aan te pakken. Het verhaal ‘Straatsburg’ is natuurlijk ridicuul, echter in het grote geheel gaat het om broodkruimels. Dit kost jaarlijks tientallen miljoenen, waar de houding van de Britten goed is voor een jaarlijkse derving aan inkomsten van tientallen miljarden voor de EU.

    #190803
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Traditioneel, zijn de Engelsen geen traders maar raiders. Dat blijkt ook in hun gedrag naar de EU toe. Bakellende zou dat VOC gedrag noemen.

    #190804
     bosbess
    Deelnemer

    Foule, na je link te hebben gelezen kreeg ik niet zo’n geweldige indruk van je Burgerforum. Googelen leverde onder andere dit artikel in Trouw op. De Nieuwe Realist waarnaar je artikel op Burgerforum.eu verwijst blijkt, eveneens via googelen, nóg onverdraagzamer dan Wilders wat Joden en Moslims betreft. Enge club. Je mag van mij alles wat je wil “een interessante gedachte” vinden, maar wat mij betreft gaat het verspreiden van zulk gedachtengoed via dit forum net een stap te ver.

    Jako, vele broodkruimels maken een brood. Het gaat om de mentaliteit. En daarin verschillen de EU-lidstaten niet zoveel van elkaar, ze azen allemaal op meer voordeel voor zichzelf. Daar is ook niets mis mee, het zou ook de grote stuwende kracht kunnen zijn achter de EU. Helaas staren ze zich allemaal blind op de kleine eigenbelangetjes van het moment en weigeren het grote geheel voor de (verdere) toekomst te zien.

    HansPiet, Balkellende noemde het de VOC-mentaliteit, die hij met zijn “normen en waarden” zeer prijzenswaardig vond.

    #190805
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Bosbess:
    1. Ik vind het niet terecht dat je spreekt over het blindstaren op kleine eigenbelangetjes. Ten eerste omdat het grote eigenbelangen zijn, en het is de plicht van iedere regering om daarop toe te zien. Bovendien moet jij niet spreken ‘het blindstaren op kleine eigenbelangetjes’, vooral als ik terugdenk aan jouw reacties op de maatregelen die in NL worden genomen inzake de buiten-nederlanders.
    Dat is geen kritiek hoor, maar wel een hint naar jouw selectieve ervaring van jouw omgeving.
    2. Jouw aanvulling op mijn opmerking over de VOC mentaliteit is een open deur. Wat Bakellende echter verzweeg was bijvoorbeeld het platbranden en uitmoorden van de nootmuskaat eilanden. Dat zijn de normen en waarden van onze fijn christelijke broeders. Ik schaam mij daarvoor zelfs nu noch. Dat maakt dat ik die man Bakellende noem, lager dan de dunste hondendrol in de goot.

    #190806
     bosbess
    Deelnemer

    Volgens mij, HansPiet, zijn we het volkomen eens, maar ik heb me kennelijk niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Ik vind/vond de normen en waarden (wormen in Naarden volgens Koot en Bie destijds) van Balkellende in schril contrast staan met zijn enthousiasme voor de zogenaamde VOC-mentaliteit. Dat probeerde ik hierboven uit te drukken.

    Wat betreft de kleine eigenbelangetjes: niet alleen Straatsburg is daar een (frans) voorbeeld van, maar inderdaad is de verdragsplicht die aan gepensioneerde Nederlanders wordt opgelegd ook een goed voorbeeld van het gebruik/misbruik maken van EU-mogelijkheden voor eigen financieel gewin. En zo gebruiken ongetwijfeld alle lidstaten de EU als grabbelton, waaruit ze graaien wat hun op dit moment financieel het beste uitkomt. Vergeleken bij de oorspronkelijke gedachte achter de EU zijn dat kleine eigenbelangetjes, die het grote geheel schaden. Het is niets meer of minder geworden dan een koehandel op het gebied van ieder onderwerp dat in het Europees Parlement ter tafel komt. Om van de graai-mentaliteit van EU-parlementariërs nog maar te zwijgen.

    De aanzwellende kritiek op de EU is er niet voor niets. Dat komt omdat er totaal geen echte eenheid bestaat en het oorspronkelijke basisprincipe van de EU geheel uit het oog wordt verloren: vrijheid van verkeer van personen, kapitaal en goederen, ten bate van alle lidstaten én van hun onderdanen. Dat is het échte eigenbelang, niet het binnenslepen van een miljoentje hier en een miljardje daar. Al die miljoentjes en miljardjes gaan binnen de kortste keren weer in rook op aan de meest nutteloze zaken, als tot mislukken gedoemde missies naar Verweggistan, JSF-projecten en noem maar op. Daar kan toch geen EU-burger meer een touw aan vastknopen? Behalve aan de eigen staat zijn we nu ook nog schatplichtig geworden aan de EU en als emigrant daarnaast nog aan het woonland. Tel uit je winst. Ik ben een groot principieel voorstander van de EU, maar ik zie met afgrijzen de langzaam groeiende bureaucratische en financiële uitwassen en misvormingen ervan.

    PS Hou eens op met het onsmakelijke tentoonspreiden in dit forum van je kennelijke fixatie op honden-uitwerpselen.

    #190807
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waarom dat de (PS) nou weer ?
    Ten eerste waar baseer je dat op.?
    Bij het formuleren van mijn mening heb ik iets gezocht waar ik sdtrafrechtelijk geen buil aan kan vallen, maar van fixatie is geen sprake, want dan moet dat op zijn minst herhaaldelijk door mij zijn worden gebruikt. Je zegt maar wat dus.

    #190808
     bosbess
    Deelnemer

    Ik ga hem niet opzoeken, maar ik herinner me dat je het pas geleden had over een grote hondendrol voor de ingang van een winkel. Het betrof iets wat ik had geschreven en dat je niet zinde. Lekker fris.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?