Grote verschillen in huizenprijzen: waarom?

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192928
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zoals al eerder verteld zoek ik samen met mijn man een huis in Frankrijk. Wij hebben momenteel en goedlopende B&B in Jordanië en willen dit voortzetten in Frankrijk.

    We zoeken een boerderij met land (en liefst water) in de Vogezen. Nu is het ons opgevallen dat de prijzen nogal verschillen per regio. Een huis is soms wel dubbel zo duur dan een huis in een andere omgeving. Natuurlijk ligt dit aan onderhoud, eventuele renovaties, grootte van het terrein etc. Ondanks dat snappen wij toch niet waarom huizen in de hogere Vogezen, veelal rond de ski-oorden, soms goedkoper zijn dan die op het platteland. Wij verwachten hier juist een veel hogere prijs.

    Is er iets dat wij niet weten? Ligt het toerisme in de Vogezen op z’n gat? Trekken inwoners daar weg? Zijn er hogere woonlasten/belastingen? Iets anders dat de lagere vraagprijs kan verklaren?

    Voor ons lijken de hogere Vogezen interessanter dan het vlakke land richting de E31 aangezien we dan ook in de winter gasten kunnen aantrekken.

    #192929
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn ervaring is toch anders.
    De prijzen zijn naar mijn ervaring, afgezien van een piek rondom Epinal en Vittel, in de hoge Vogezen het hoogst.

    Hier wordt dat bevestigd: http://www.boursorama.com/patrimoine/immobilier/prixaumetrecarre.phtml

    Toch zal ook in de hogere delen uiteraard ook de ligging, staat, uitzicht en bereikbaarheid (vooral ook in de winter) meespelen.
    Sommige huizen zijn in de winter amper te bereiken als er sneeuw ligt.
    Dat drukt te prijs. Verder zijn er vaak ook panden waar structureel erg veel aan moet gebeuren.
    Er zijn dus ook in de hoge Vogezen panden die minder duur zijn, maar dat heeft meestal ook een reden.

    Ook zijn de huizenprijzen zijn de laatste jaren gedaald.
    Tot voor de crisis van 2007 waren er behoorlijk wat Duitsers en zelfs ook Engelsen die huizen kochten in de Vogezen.
    Een deel daarvan heeft zijn huis weer verkocht, wat in combinatie met de crisis tot een daling van de prijzen heeft geleidt.
    Bij huizen die al langer te koop staan is soms de prijs nooit of amper aangepast en er zijn verkopers die denken dat ze de prijzen van 5 jaar geleden kunnen vragen.

    Verder zijn er in de Vogezen een aantal makelaars actief die zich specifiek op buitenlanders richten waar de huizen ook weer een stuk duurder zijn.
    Op leboncoin.fr zijn te meestal het goedkoopste 🙂

    #192930
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Overigens is wel de vraag wat je verstaat onder de Hoge Vogezen.
    Ons huis ligt op 45 km rijden van la Bresse.
    Dat is voor ons een prima afstand om te rijden als we een keer willen snowboarden, maar voor de meeste toeristen is dat te ver. Die willen dichter bij de pistes zitten.

    Je moet dus wel echt dicht bij de skigebieden gaan zitten wil je daar voordeel uit kunnen halen. Dus verder van de skigebieden af zijn de prijzen lager.

    #192931
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Timo,

    Dank voor je reactie. Het zal misschien aan de sneeuw liggen (onbereikbaar in de winter), goed om dat eens met eigen ogen te gaan bekijken. Ik ben zelf helemaal niet van de wintersport maar als je een zaak begint is het toch handig om naar alle mogelijkheden te kijken.

    Dank voor de link, die hadden we nog niet gevonden. We hebben nu een huis op het oog dat van Nederlanders is die een Nederlandse makelaar hebben ingeschakeld… Zo op het eerste gezicht lijkt de vraagprijs inderdaad veel te hoog. Maar ik heb gelezen dat je met gemak 30%-40% onder de vraagprijs kan bieden. Eerst maar eens gaan kijken 🙂

    #192932
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die huizen via een Nederlandse makelaar zijn naar mijn ervaring veel te duur (in ieder geval in de Vogezen) en staan soms al heel lang te koop .
    Ik ken ook voorbeelden (2 bij ons in het dorp) van “buitenlanders” die destijds te veel voor hun huis hebben betaald en dat geld nu terug willen.
    Die raken hun huis dus niet kwijt zeker niet omdat de prijzen ook nog zijn gedaald..

    Het is niet de bedoeling dat we hier makelaars gaan bespreken geloof ik, maar
    als je meer wil weten over mijn ervaring met makelaars (van drie jaar geleden), dan kun je hier contact met mij opnemen:
    http://www.devogezen.nl/Home/Contact.aspx

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?