Grote tegels perfect in een vlak

Dit onderwerp bevat 12 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200183
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zag een paar Poolse tegelzetters grote tegels zetten met een hulpmiddel dat ik nog niet kende:
    tegellevellers.
    Met een beetje googelen vond ik deze twee video’s.

    Iemand ervaring hiermee? In LDF of elders?

    #200185
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor mij helemaal nieuw, komt precies op tijd.

    Bij Knauf.nl vind ik er niets over, wel bij Knauf.be

    Knauf pdf

    Prijs voor een emmer met: tang, clips (100), spies – herbruikbaar – (100). ongeveer €70,00

    en Siri system zonder tang

    janv

    #200186
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Silex,
    kunnen wij tezijnertijd een ervaringsbericht verwachten?
    Had ik die dingen maar gehad bij mijn badkamerproject!

    Ik vind overigens Siri Easy Level het handigste systeem.

    #200187
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben ook erg benieuwd, maar op voorhand sceptisch om twee redenen.
    1. een tegel die al gelegd is, en dus ook al geleveld is, wordt met deze systemen omhoog getrokken of omlaaggedrukt, is dus per definitie niet meer waterpas.
    2. persoonlijk ben ik niet gek op hulpmiddeltjes die in de voegen achterblijven, het vormt altijd een zwakke plek. Op de video breken als die spacers mooi af en zie je (op één keer na!) er niets meer van. Maar is de praktijk ook zo? Breken ze laag genoeg af om er zeker van te zijn dat de voeg mooi volloopt met specie?

    Dus Silex, ook ik ben benieuwd.

    Succes,
    Wilm

    #200188
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hela, mag je de tegels aankloppen met een hamer? Ik heb altijd begrepen dat het bij metselen van muren nooit mag, omdat je met dat kloppen een waterlaagje veroorzaakt, net als op het strand, als je met je voet op het zand klopt, en dat dat de hechting verprutst..

    #200189
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ja, je mag tegels aankloppen maar met mate. Beter is om met de vacuumzuiger de tegel in één keer in positie te draaien.

    #200190
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In eerste instantie ligt de tegel vol in de lijm, maar als je dan een kant iets ‘optilt’ dan komt er toch een beetje lucht onder? En de andere zijde kantelt in de lijm.

    #200191
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De lijm is flexibel, dus je zuigt die iets omhoog met het licht omhooghalen van de tegel. Kan heel goed, zolang het verschil niet te groot is natuurlijk. Bovendien zit er altijd iets van lucht onder. Ik heb nog nooit een tegelvloer weggehaald waar een vlakke lijmvloer onder tevoorschijn kwam. Ik deel overigens de scepsis van Wilm

    Frans

    #200193
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op de video ziet het er vrij drastisch uit; die liftbeweging, ik kan me de lucht voorstellen. Het is toch de bedoeling de tegels vol in de lijm te zetten. Maar even iets anders: dit systeem kopieert de ondergrond, het bovenvlak (de tegels) neemt overal het niveaus van de ondergrond over. Prima als je tegelt over een bestaande vloer die perfect vlak en horizontaal is.

    Maar als een clip in een kuiltje staat of hobbel dan neem je die maat gewoon over. Voor een afwerkvloer die niet geheel vlak is lijkt het me beter om gewoon met de waterpas te leggen en dan te corrigeren.

    #200194
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het onderste dwarse gedeelte van de clip wordt door de wig tegen de onderkant van de tegel aangetrokken.
    Als je zorgt dat de lijmlaag dikker is dan de dikte van de clip zijn er geen problemen met oneffenheden in de vloer.

    janv

    #200195
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog een keer gekeken: je hebt gelijk. je steunt met de clip niet op de ondergrond maar ‘klemt’als het ware de tegels tegen elkaar aan.

    #200192
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heren,
    toch nog eens alle video’s bekeken, die over dit onderwerp beschikbaar zijn, en alle aangevoerde argumenten nageplozen.

    1. Lucht onder de tegels?
    Als de lijm met een kam aangebracht wordt hebben de ‘lijmwallen’ ongeveer evenveel volume als de tussenruimtes; dit verandert een beetje door het aankloppen: minder volume van de tussenruimtes, maar er zijn nog steeds tussenruimtes. Neemt u eens een vers gezette tegel op en bekijk de onderkant! Het iets optillen van een tegel door de klemmetjes vervormt de ‘wallen’ een beetje en brengt meer lucht in de tussenruimtes, maar de tegel laat niet van de wallen los, want de lijm hecht ontzettend sterk aan de onderkant van de tegel en de ondergrond.

    2. Tegels egaliseren
    Als ik de video’s goed bekijk wordt de reeds genivelleerde tegel bijna niet meer van zijn plaats gehaald, het is de nieuwe, die meestal een beetje te hoog ligt en omlaag gehaald wordt. Volges mij is de eerste stap van het nivelleerwerk dan al gedaan, en door het aanhalen van de clips wordt dit alleen nog een beetje bijgewerkt. Het is dus een soort tweetrapsbenadering.

    Mijn conclusie:
    Ik denk niet dat door deze tegelzetmethode tegels los komen te liggen.

    #200184
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat een prachtig filmpje. Het lijkt me echt een fantastisch systeem.

    Inderdaad oppassen met lucht lijkt me. Ik heb meegemaakt dat tegels zelfs braken als de lijm niet egaal verdeeld was.

    Je mag verwachten dat dit een prachtig vlak resultaat geeft maar ik denk wel dat het veel tegellijm kost als je niet al heel vlak is.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?