Grond kopen, wat is een diagnostique

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #202330
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wie weet hier van?
    Wij willen een stuk grond kopen van onze buurman, buurman is behulpzaam en akkoord. Geometre is geweest en zijn plan de division is door koper en verkoper goedgekeurd zodat eea geregistreed kan gaan worden bij het kadaster. Dinsdag a.s. zouden we naar de notaris om een akkoord te ondertekenen zodat de notaris de definitieve acte kan opmaken en wij allen tekenen.
    Nu zegt de notaris ineens dat we voor dinsdag a.s een diagnostique moeten laten doen en hij beveelt tegelijkertijd iemand aan die dat wel urgent zou kunnen regelen. Ik heb hier nog nooit van gehoord. Wie wel? Voor ons ruikt het naar nog meer geld trekkerij bij de aan- verkoop van een stukje grond. Wat is dit? Onzin van de notaris?
    Alvast dank voor de reacties,
    Rimke

    #202335
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Rimke,

    Het begrip Diagnostic ken ik van de hele verzameling onderzoeken die een verkoper moet laten uitvoeren als hij een onroerend goed verkoopt. Zie hier een handig overzicht.

    Voor een stukje grond zijn die diagnostics niet van toepassing, met één uitzondering. Als het gaat om bouwgrond en het betreffende terrein ligt in een zone waarin termieten voorkomen, zoals geregistreerd bij de Préfecture, kan om een termietenverklaring gevraagd worden. Dat heb ik hier in de Gers zien gebeuren.

    Je zou het documentje van DEKRA uit de link hierboven aan de notaire kunnen laten zien en hem vragen welke diagnostics hij bedoelt.

    Salutations, Jos

    #202333
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Jos,
    Dat is zéér handige informatie, ik had zelf al mijn twijfels bij dit bericht (per mail) van de notaris. Het gaat niet om bouwgrond en dat zal het in de toekomst ook nooit worden gezien de ligging en de beperkingen om te bouwen in het hele gebied.
    Tot nu toe heeft ook geen van de betrokkenen het ooit over een diagnostique gehad.
    Ik zal hier laten weten wat de reactie van de notaris was (en ook of het dan uiteindelijk om termieten ging).
    Bedankt voor je informatie.
    Gr. Rimke

    #202331
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even ter info (misschien heeft iedereen er wat aan…). Na het bericht van Jos had ik ook nog navraag gedaan bij bevriende macon en wegenbouwer. ook zij vonden een diagnostique onzin. Omdat ik van de notaris geen antwoord kreeg op mijn vraag in een e-mail vandaag maar even gebeld. Zijn secretaresse verbond mij direct door met een nogal nukkige en onvriendelijke notaris. Dat van die diagnostique was al van de baan, hij wist al hoe het zat, het ging alleen maar om de risques op catastrophes naturelles…

    #202332
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Rimke,

    Hartelijk dank voor de terugkoppeling en goed om te weten hoe het nu zit. Succes met de transactie!

    Salutations, Jos

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?