gratis lopende FR bankrekening

Dit onderwerp bevat 45 reacties, 18 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196265
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zijn er in FR ook banken waarbij je een lopende bankrekening kunt openen zonder 😐 dat daar maandelijkse kosten aan zijn verbonden?

    Welke banken vragen de laagste maandelijkse kosten voor een lopende bankrekening?

    Zijn er banken waar de forumleden slechte of juist goede ervaringen mee hebben? We willen de rekening alleen gebruiken om onze rekeningen automatisch op af te kunnen schrijven + cheques te verzilveren (we hoeven zelf dus geen cheques) en het is onze sport om onze maandelijkse lasten zo laag mogelijk te houden. Welke bank raden jullie ons aan?

    #196287
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Uw sport is de mijne niet, maar probeer eens ING Direct, la Banque Postale en Boursarama of zoiets. Allemaal gratis.

    Peter (en “jullie” is “u”, niet?)

    #196288
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Kijk ook eens naar Groupama. Extra handig als u daar ook uw verzekeringen afsluit.
    Niettemin een kleine waarschuwing. Mijn goede vader zei het al, “Sinterklaas is al jaren dood, en als anderen met kadootjes komen aandragen is het oppassen geblazen”.

    Salutations, Jos

    #196289
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ’t Is zoals de Jos typt : “Extra handig als u daar ook (…)”
    Daarvan hebt u bij ING noch bij la Banque Postale last.

    Peter.

    #196290
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sinds wanneer is de Banque Postale gratis ??? Informeer u, vooraleer u reageert !

    #196291
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij het Crédit Agricole is een “kale” rekening met chèqueboek gratis, net zoals bij de meeste banken, de kosten komen met extra voorzieningen, en rood staan.
    De reputatie van een bank is vaak lokaal, zo heb ik nog nooit een probleem gehad met de CA van Autun+regio, noch mijn klanten, en ik heb er toch zo’n 500 daar een rekening bezorgd, met of zonder lening, verzekering, credit-card etc.

    #196292
     Noë
    Sleutelbeheerder

    !!!

    #196293
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En bij Groupama bank ben ik er zonder enige verklaring (ook na vragen van mijn kant) uitgegooid, vermoedelijk omdat ze vonden dat er te weinig geld op stond gedurende korte tijd.
    Die club komt er bij mij niet meer in.

    #196294
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tussen “Daisyp” en mij is er discussie omtrent de kosteloosheid van ’t hebben van ’n rekening bij la Banque Postale.
    Wie zal zich verontschuldigen voor al die malle uitroeptekens? Ik denk “Daisyp”, want ik heb – aantoonbaar – gelijk.

    En vergeef me wanneer ik u zeg dat dit soort reacties me weer doen terugtrekken in m’n schulp. Mariella, Wim B., hebt u ’n beetje in de gaten wat er aan toon en stijl is veranderd op dit forum ?
    Zo ja, ik deel uw zorg.
    Zo neen, jammer dan.

    Peter.

    #196295
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij het openen van een rekening bij ING Direct wordt o.a. naar kopieën van de inkomstenbelasting gekeken. En er geldt een minimum storting van € 750 per maand; meer wordt zeer op prijs gesteld en natuurlijk willen ze dat je een of andere spaarrekening aanhoudt. Voor mij allemaal begrijpelijke zaken, want voor niets gaat de zon op.
    Ik heb bij deze bank overigens sinds jaar en dag een rekening en tot volle tevredenheid. Maximaal gebruik van internet, alertes per mail of sms en mocht je eens iemand nodig hebben: ik trof aan de telefoon altijd deskundige mensen. Hetgeen bij de lokale CA zeker niet altijd het geval was.
    En de oranje leeuw in beeld wekt bij mij vaak een glimlach op.

    #196296
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat zijn uw ervaringen met het aanhouden van bestaande Nederlandse bankrekeningen als je (permanent) vertrekt naar LDF? Gewoon even een adreswijziging..?

    https://infofrankrijk.com/leven-2/geldzaken/bankzaken zegt er niks over.

    #196297
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het kan allemaal heel gezellig en informatief zijn. Dus -pfm- niet meteen happen en beginnen over het gebruik van ‘jullie of u ‘en posten met alleen uitroeptekens. Zeker voor een ervaren gebruiker zoals jij, dat kan leuker, maar dat geldt voor iedereen.

    Als iedereen gewoon probeert mee te denken, aanvullingen geeft, en de teentjes intrekt, dan gaat het vanzelf prima. Nu weer verder met bankieren, gratis? het mag van mij best wel een bescheiden bedragje kosten, hier of in Nederland. Ik heb er ook gemak van.

    #196298
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Quote:
    Quote uit JSwaal op 7/05/2014 10:26
    ..Gewoon even een adreswijziging..?

    Ik ben destijds (2006) gewoon even langs het lokale kantoor van mijn RABO bank gegaan en heb het daar persoonlijk geregeld. Volgens de vriendelijke bankmeneer was dat verstandig, omdat er soms sprake kan zijn van noodzakelijke aanpassingen als uw status verandert van NL-ingezetene naar niet-ingezetene. Denk daarbij aan zaken als verzekeringen. Ook mogelijkheden tot “rood staan” kunnen moeten worden aangepast omdat de voorwaarden voor kredietverlening verschillen tussen wel- en niet-ingezetenen. Sindsdien nooit problemen gehad.

    Overigens ben ik tot op de dag van vandaag blij dat ik mijn NL rekening heb aangehouden. Opzeggen als u naar FR verhuist kan ik ten sterkste afraden.

    Salutations, Jos

    #196299
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De vraag is natuurlijk niet alleen wat kost zo’n bankrekening maandelijks maar ook wat krijg je daar dan voor. En ook wie zitten er bij die lokale bank in je eigen dorp of in het volgende dorp of stadje. Ik persoonlijk zweer bij mijn Credit Agricole en ik krijg daar een service waar ik heel graag wat voor wil betalen.
    Nederlandse rekeningen aanhouden moet niet meer nodig zijn. Per 1 februari 2014 is er SEPA (single European payment area); De bank mag dan geen onderscheid meer maken tussen een binnenlandse en een binnen Europese (EU) betaling. Het is een paar maanden uitgesteld omdat nog niet iedereen er klaar voor was op 1-2-2014. Deze SEPA houdt dus onder andere in dat als bij een bank een binnenlandse overboeking/betaling gratis is deze ook binnen de hele EU en Zwitserland gratis moet zijn.
    En tenslotte zou ik het voordeel en het belang van een bank met een kantoortje om de hoek – zoals die CA – niet onderschatten.
    Bijvoorbeeld als je ooit tweedehands een auto koopt en je een “cheque de banque” nodig hebt.
    Of als je wat te investeren/beleggen hebt en je wilt eens brainstormen. Als die mensen je kennen valt er ook vaak wat te regelen. Bij het afsluiten van een “assurance vie” kost het afsluiten geen paar procent maar regelen ze het voor je voor een half procentje.
    En werken met de lokale bedrijven en entrepreneurs hoort ook een beetje bij het proces van inburgeren.
    Dus niet superkrenterig doen.

    #196300
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bijna off-topic, maar toch:
    Mijn ervaring met de lokale CA is dat er vertrouwelijkheid met een korrel zout wordt genomen. Men weet veel meer van je dan je zou willen en dat blijft niet binnen de muren van de bank.
    En bij de echte kleine kantoren zou ik nooit te rade gaan voor een beleggingsadvies.

    Ik zie de laatste maanden (eindelijk) complete rekeningnummers op facturen van leveranciers verschijnen, waardoor het steeds eenvoudiger wordt om via de rekening en niet meer via cheques (uitgevonden in de 15e eeuw) te betalen. Dat maakt het voor de mensen, die slechts een deel van het jaar in LdF wonen, een stuk gemakkelijker en daarmee neemt de noodzaak van een franse rekening erbij af.

    Nog meer off-topic: Ik heb hier in Frankrijk geleerd te onderhandelen, niet alleen bij de bank, maar zelfs bij Leroy Merlin kun je bij een flink devis flink handje klappen. Ik heb ooit drie filialen tegen elkaar op laten bieden (of is het dan afdingen) -))

    #196301
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Quote:
    Quote uitOEVVD op 7/05/2014 14:28
    …Nederlandse rekeningen aanhouden moet niet meer nodig zijn…

    Prachtig theorieverhaal maar naar mijn ervaring is de praktijk toch wat weerbarstiger. Ja, ik heb in FR ook een Crédit Agricole rekening en ben daar tevreden over. En ja, de CA zal ongetwijfeld aansluiting vinden bij de SEPA standaard. Maar daarmee bent u er nog niet.

    Dankzij mijn NL RABO rekening kan ik internetbankieren met mijn random calculator en online geld overboeken naar NL en buitenlandse rekeningen. Ik kan mij vergissen, maar ik heb bij mijn FR CA deze functionaliteit nog niet kunnen ontdekken. Of heb ik iets gemist?

    Dankzij mijn NL RABO rekening kan ik met iDeal betalen bij NL webwinkels en bedrijven en op marktplaats.nl, wat met mijn FR bankpas of Paypal niet altijd mogelijk is. En als Bataaf wil ik toch wel eens van die NL zaken gebruik maken.

    Dankzij mijn NL RABO rekening heb ik geen problemen om mijn diverse NL pensioenen en lijfrentes overgemaakt te krijgen, wat tot dusverre best wel eens problemen wilde opleveren als je niet over een NL bankrekening beschikte.

    Kortom, ik ben blij dat ik mijn NL bankrekening indertijd heb aangehouden, en ik ben allerminst van plan die binnen afzienbare termijn op te zeggen. Eerst maar eens afwachten of alle snorkende beloften van de eurocraten omtrent SEPA transparantie ook inderdaad werkelijkheid gaan worden. Tot die tijd kijk ik lekker de kat uit de boom. Temeer omdat het aanhouden van een NL bankrekening bij emigratie eenvoudig is, maar het openen van een nieuwe NL bankrekening ná emigratie vrijwel onmogelijk.

    Voorlopig blijf ik dus bancair gezien voorzichtigheidshalve met 2 benen in 2 landen staan.

    Salutations, Jos

    #196302
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja Jos, misschien heb je wel wat gemist. Ik denk dat het ook van de credit Agricole afhangt waarbij je een rekening hebt. Want dat zijn allemaal zelfstandige bankjes trouwens net als de RABO.
    In ieder geval voor alle SEPA betalingen bij mijn CA in de Haute Garonne is het zo dat je dat allemaal on-line kan regelen.
    Je kan on-line “een beneficiaire creëren”. Daarbij komt geen random reader te pas met een code die je zelf genereert maar krijg je (naar keuze) een sms-je of een telefoontje van de code die de bank genereert. Dat is in real-time dus je hoeft nergens op te wachten en het gaat dus net zo snel en net zo makkelijk en het is net zo veilig als de random reader.
    En wat het overmaken van Nederlandse pensioenen en lijfrentes betreft – met IBAN en BIC – kan dat geen verschil meer maken of het nu naar een NL of een Franse bankrekening gaat. De SVB maakt trouwens al heel veel jaren onze AOW direct op onze Franse bankrekening over.
    Dit mag dus eigenlijk ook voor andere pensioenbetalers geen enkel probleem meer zijn en onder SEPA is dit verplicht op straffe van een boete.
    Maar een ieder moet natuurlijk doen waar hij of zij zich goed bij voelt dus als dat met nog een extra NL bankrekening is dan moet je dat beslist doen.

    En JP Ik ga mee met je “bijna off topic – maar nog niet helemaal off topic”.
    Als je in La France profonde woont dan weet iedereen in principe alles van je.
    De dokter praat met de notaris, de pharmacie belt eens met de dokter, de véterinaire komt zijn cheques binnenbrengen bij de Credit Agricole en daar is de cheffin de vrouw van de garagiste, en de burgemeester praat met iedereen enzovoort.
    Dus als je de anonimiteit zoekt dan moet je in de grote stad zijn waar je negen jaar dood in huis kan liggen zonder dat iemand er iets van merkt maar niet in de campagne.
    En ik ben – juist omdat ze bij die CA alles van je weten – zeer tevreden met hun beleggingsadviezen.
    Om eens een voorbeeld te geven regelt de CA hier een rendement van 4.2 % op spaargeld (carré vert) wat je nergens anders krijgt en regelen ze ook keurig netjes dat daar niet meteen belasting op wordt ingehouden.
    Als ik eens een dikke cheque krijg bijvoorbeeld van de opbrengst van de zonnepanelen en ik reik hem aan bij de CA dan is het geld al op mijn rekening bijgeschreven als ik een kwartier later thuis kom.
    En daarom zei ik dus al – ik wil er best wat voor betalen (en het is trouwens minimaal) als ik er veel voor terug krijg.
    En daarom staar je niet blind op tabelletjes uit Que Choisir van banken die het zogenaamnd voor niets doen. ” Pay peanuts and get monkeys ” zoals de Britten zeggen.

    #196303
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik probeer zeker niet in anonimiteit te leven. Daarvoor woon ik te opzichtig -)).
    Maar als je meemaakt dat tijdens een feestje door “mijn bankman” over mijn persoonlijke situatie met vele ins- en outs wordt gesproken, dan worden wat mij betreft limieten ver overschreden. Eerder vernam ik van de betreffende persoon ook al hoe geweldig (slecht) de voormalige eigenaar van mijn huis ervoor stond toen ik het kocht. Ik heb daar destijds mijn verbazing over uitgesproken. Na de openbare bespreking van mijn vermogen heb ik het hele depôt de volgende dag – zonder kosten, want ik weet te onderhandelen) laten overboeken naar een filiaal van een andere landelijk werkende bank. In een grote plaats uiteraard.

    #196304
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Iedereen bedankt voor de reacties,

    CA kostte mij destijds 35 Euro p/mnd en mijn vragen per brief werden doorgaans niet goed en/of onvolledig beantwoord. Vaak ook een wat arrogante bankemploytees.

    ING vereist een FR GSM voor de SMS en voor mijn 2e huis in FR wil ik geen minimaal 750 p/mnd storten dus die valt ook af.

    Banque Postale kan je aanvragen door langs te gaan lees ik op hun website. Alleen, waar staan hun tarieven voor de diensten want ik kan er niet goed uit opmaken dat het gratis is?

    #196305
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sinds onze vestiging in Frankrijk in 2006 hebben wij tot onze tevredenheid een rekening bij La Banque Postale. Hier wordt o.a. de AOW van mijn man op gestort en betalen wij alle vaste maandelijkse lasten van via automatische afschrijvingen. Andere overschrijvingen gaan via internet. Ook hebben wij chèques, maar geen carte bleu of iets dergelijks. Hier betalen we € 1,- per kwartaal voor en krijgen wij maandelijks een overzicht thuisgestuurd. Indertijd wilde o.a. het ABP het pensioen alleen maar op een Nedelandse bankrekening overmaken, zodat wij onze Nederlandse rekening gewoon hebben aangehouden.
    Zie voor de tarieven :https://www.labanquepostale.fr/particuliers/tools/tarifs/Tarifs.html

    #196284
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt allen.

    Beste Corridor,

    Ik heb op 26 mei bij het lokale postkantoor een afspraak gemaakt. Er was al (!) dinsdag 10 juni een rendez-vous mogelijk met de Conseiller Bancaire. Niet ter plaatse maar in de nabij gelegen wat grotere gemeente. Deze charmante jonge vrouw wilde echt alles over mij weten komen. 🙂 Wat verdien ik? Hoeveel huizen bezit ik? Hoeveel hypotheek zit er nog op deze huizen? Wat doen mijn vrouw en ik voor de kost? Bij welke bank zit ik in NL… Enfin, de meeste lezers op dit forum kennen dit Franse ritueel waarschijnlijk wel. En inderdaad een sympathiek laag tarief van 1 Euro per kwartaal. En voortaan een bankfiliaal vlak bij ons in de buurt.

    Trots dat mijn taalkennis inmiddels zo goed is dat ik dit soort dingen zelf kan afhandelen wachten we nu op de brief van de post met onze definitieve RIB van La Banque Postale. Alleen vergeten te vragen hoe lang het duurt voor die brief in de bus ligt. Weet u dat toevallig nog?

    #196277
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ’t Is ’n schande ! La Banque Postale heeft voor nieuwe klanten kennelijk z’n laagste tarief verhoogd van gratis naar wel ’n centime per dag !

    Peter.

    #196272
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jean de le Cour,

    Heb even teruggezocht in de ontvangen stukken indertijd en hebben ons rekeningnummer en chèqueboek al tussen de 5 à 10 dagen na opening ontvangen. Heb jij ook al een -symbolisch- bedrag gestort op de rekening bij opening ?
    Kan me inderdaad herinneren dat ze nogal wat persoonlijke info wilden weten alvorens tot opening over te gaan. Wij woonden toen overigens nog niet in Frankrijk.

    m.v.g. Corridor

    #196266
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb ook een rekening bij La Banque Postale. Over het algemeen ben ik daar wel tevreden over, alleen hun internetbankieren stelt niks voor. Eigenlijk kun je alleen maar je afschriften en mutaties bekijken en downloaden, betalingen ermee doen is mij nog niet gelukt. Je schijnt elke crediteur eerst met een formulier aan te moeten melden voordat je er via internet geld heen kunt sturen. Wat dat betreft zijn wij in Nederland (denk ik) behoorlijk verwend: je kunt geld overmaken naar n’importe welke crediteur, zeker binnen het Eurogebied. Je trekt een SEPA overboekingsformulier open, invullen, ondertekenen met je code en verzenden maar. Bij LBP is dit nergens te vinden, ik moest naar het postkantoor, daar papieren formulieren invullen voor een buitenlandse overboeking. Hallo mensen, dit is 2014! Toen ik vroeg of dat niet anders kon kreeg ik de kattige opmerking dat ik mezelf aan moest passen. Ik vraag me af of er andere banken zijn die internetbankieren hebben dat zich wel in 2014 afspeelt. Ik heb ook nog mijn Nederlandse rekeningen zodat ik makkelijk internetaankopen kan doen als ik dat wil.

    #196267
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Opmerkelijk, ik kan bij LBP gewoon bankieren zoals in Nederland, niks formulieren invullen op een postkantoor, overschrijven naar het buitenland. Inderdaad moet ik wel elke crediteur eerst een keer aanmelden, maar verder geen probleem, geen toestemming nodig (zoals bij de Banque Populaire) of wat dan ook.

    Veel Nederlanders bankieren overigens gratis bij de banque Boursorama. Daar hebben we ook een privé-rekening, bevalt ook prima.

    Wilm

    #196268
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Om in het algemeen bénéficiaires te kunnen invoeren, moet je bij de eerste keer een aanvraag doen, per formulier. Daarna gaat het met codes via SMS. Vraag een onderhoud aan met de conseiller financier, of zoek een andere dependence. Bij ons lukte het allemaal prbleemloos (midipyrenees). Wel heel eigenaardig dat er zulke verschillen tussen de kantoren zijn. Dat verwacht je bij CreditAgricole o.a., maar Labanquepostale is één bedrijf door heel Fr.

    #196286
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, Banjoiste, het is héél herkenbaar. Ik vroeg of er een soort ‘Internetbankieren voor Dummies’ bestond, (banque internet pour les nulles), men keek mij niet begrijpend aan. Van NL op de LBP overmaken is geen probleem. Maar andersom…alsof het jouw rekening met jouw geld niet is.
    Marie-Henriette

    #196269
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Opmerkelijk, ik kan bij LBP gewoon bankieren zoals in Nederland, niks formulieren invullen op een postkantoor, overschrijven naar het buitenland. Inderdaad moet ik wel elke crediteur eerst een keer aanmelden, maar verder geen probleem, geen toestemming nodig (zoals bij de Banque Populaire) of wat dan ook.

    Veel Nederlanders bankieren overigens gratis bij de banque Boursorama. Daar hebben we ook een privé-rekening, bevalt ook prima.

    Wilm

    Waarom kan ik dan geen overboekingsscherm vinden in mijn internetbankieren? Ik schijn toch echt eerst een crediteur aan te moeten melden met een formulier. Dat voelt voor mij zo’n beetje als met paard en wagen benzine gaan kopen om die dan in mijn auto te gooien waarna ik eindelijk auto kan rijden. Is er dan regionaal verschil in het internetbankieren van een landelijk opererende bank? Ik vat het niet meer!

    #196270
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, Banjoiste, het is héél herkenbaar. Ik vroeg of er een soort ‘Internetbankieren voor Dummies’ bestond, (banque internet pour les nulles), men keek mij niet begrijpend aan. Van NL op de LBP overmaken is geen probleem. Maar andersom…alsof het jouw rekening met jouw geld niet is.
    Marie-Henriette

    Daarom heb ik mijn Nederlandse rekeningen nog, want ik ben gewend aan het gemak, daar moet ik dan desnoods maar iets voor betalen. Ik zit niet op papierwinkels te wachten!

    #196271
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tsja, wij hebben in NL van die betaalijzers waar je je pas in moet stoppen.
    In LDF log je in met je rekeningnummer en een 6-cijferige code (CA).
    Dat systeem is zo lek als een zeef, als je iemand zijn bankrekening kent en je weet wanneer hij/zij jarig is dan zit je er in vele gevallen zo in. Daarom moet iedere overmaking eerst geregistreerd worden. Het is mij echter niet bekend bij welke bank in LDF je zo maar naar iedereen over kunt maken.

    groet/peter

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?