Grande Maison XIXe

Dit onderwerp bevat 31 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200724
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik open deze thread om in te gaan op feiten en vragen die JSwaal in een andere discussie ter berde bracht.

    Mijn eerste reacties kunt u vanavond of morgen verwachten.

    #200743
     Noë
    Sleutelbeheerder

    JSwaal,
    Gefeliciteerd met dit huis!

    Dat er veel werk is betekent toch dat u de vrijheid hebt alles zo te doen als u dat wilt. Ik vind niets lastiger dan met de (foute) moderniseringen van vroegere eigenaren te moeten leven en mijn werkzaamheden steeds weer hierop aan te moeten passen. Dus tabula rasa, met een schone lei (in dit geval een tot casco gesloopt huis) beginnen. Bekijk eens dit verhaal van ene Bentley.

    Geen badkamer, geen keuken van betekenis?
    Dan hebt u dus de vrijheid alle riolering binnenshuis, alle waterleidingen en alle elektra (in deze volgorde) volgens uw behoeften en met de huidige materialen en inzichten te plannen en aan te leggen, en de keukenkasten en badkamercomponenten volledig volgens eigen smaak te kiezen en te plaatsen. Als keuken, badkamer en WC goed ten opzichte van elkaar liggen kan men heel handige oplossingen voor leidingkanalen vinden.
    Dat de muren gepleisterd en niet behangen zijn is meegenomen, maar een nieuwe of verplaatste muur pleisteren is ook geen groot probleem.
    Het logeren tijdens de restauratie is op verschillende manieren op te lossen, door diverse forumsleden beproefd:
    – In een bewoonbaar en stookbaar vertrek een provisorische slaapkamer inrichten
    – een caravan of camper in de tuin zetten
    tuinhuisje uit een bouwpakket als slaapvertrek gebruiken (dat kan later als tuinberging, kinderhuisje of zoiets dienst doen).
    – in een gîte of pension dichtbij wonen.

    Quote:
    Zonder elektra is dat nog best een uitdaging, want elektra en water kan je pas serieus aanleggen als je er kan wonen. En ik zie wel gebeuren dat EDF je een paar maanden links laat liggen met je zelfaangelegde elektra. (Màg je in Frankrijk eigenlijk wel zelf je installatie aanleggen als niet-gecertificeerde niet-elektricien?)

    Er bestaat de beroemde boîte de chantier, ook coffret de chantier genoemd, voor de elektra aansluiting, water kan men ook provisorisch aan laten leggen (en dan een campingwasbak of tuinaansluiting plaatsen).
    Hoe het met de elektra dan verder gaat is op deze website beschreven onder wonen\klussen\elektriciteit. Een optie is de groepenkast door een erkende installateur aan te laten leggen en van daaruit elk vertrek dat opgeknapt wordt te bedraden.
    Men mag in Frankrijk zelf zijn installatie aanleggen, ik weet van een aantal forumsleden die dat gedaan hebben, zie bijv. dit verhaal van Ratatouille.
    Men moet zich wel strikt aan de Franse regels houden die op bepaalde punten toch van de Polderlandse afwijken; sommigen vinden die regels té uitgebreid en gedetailleerd, maar ik heb de (veiligheids-)logica ervan ingezien.
    En een nieuw of compleet vernieuwd huisnet moet door de Consuel gekeurd worden. Maar als men bij nul begint en alle regels in acht neemt kan niet veel mis gaan.

    Over de juistheid van de budgetposten kan ik niet veel zeggen. Alleen dit:
    Bij veel dingen is het mogelijk het moeilijke gedeelte uit te besteden en de rest zelf te doen. Voorbeelden uit eigen praktijk:

      – Ik heb de CV ketel door een vakbedrijf laten plaatsen, de capaciteitsberekening en lay-out samen met hen gemaakt, alle leidingen zelf geïnstalleerd en de radiatoren zelf geplaatst.
      – De Meterkast/groepenkast hebben wij door een elektricien laten vervangen, en van daar uit alles andere zelf gedaan, een kamer na de andere.
      – Wij hebben een gedeelte van ons dak door een aannemer laten vernieuwen, het binnenwerk (isolatie, gipsplaten) heb ik zelf gedaan.

    De genoemde stelpost voor ramen vind ik erg hoog (of gaat het om 25 ramen?); het zou goed zijn bij bouwmarkten of aanbieders zoals Lapeyre eens naar hun ramen en deuren te kijken. Daar zijn diverse kwaliteits- en prijsklassen te vinden.

    En dan de septic tank. Hier is het belangrijk naar de ter plaatse geldende voorschriften te informeren, die aan de bodemgesteldheid aangepast zijn.

    Het allerbelangrijkste punt bij zo’n karwei, en dat is gelukkig ook uw inzicht, is de harmonie met de partner. Ik heb het geluk dat ik alles met mijn vrouw kan bespreken. Vaak denk ik een goed idee te hebben, maar met haar input komen wij toch vaak tot een betere oplossing, of zij weet aan iets net een andere draai te geven – en dan werkt zij enthousiast mee! Wij noemen dat ‘de formule 1 + 1 is meer dan twee’.
    Overigens, dat betreft niet alleen technische en esthetische vraagstukken, maar vaak ook budgettaire kwesties: moet ‘t het beste en duurste zijn? Wat kunnen wij uitstellen, wat heeft prioriteit?

    Quote:
    Ik mis in de klussite nog, of heb er overheen gelezen:
    – eau-de-source
    – cheminées en alles dat daarbij hoort
    – zonnepanelen+converters voor elektriciteit
    – piscines

    Dit ligt in eerste instantie daaraan dat ik op mijn website voornamelijk dat beschreven heb wat ik zelf gedaan heb:

      – Eau-de-source speelde bij ons geen rol omdat wij goedkoop stadswater (naja, dorpswater) hebben en de grondwaterspiegel door topografische gegevens bij ons heel laag ligt.
      – Cheminées – bedoelt u de schoorsteen of de openhaarden? Inderdaad, mijn

    menupunt 12.1 kan nog met openhaarden/inserts uitgebreid te worden; ik heb er inmiddels twee gerestaureerd.
    – Over zonnepanelen is hier het nodige te lezen.
    – Over zwembaden heb ik niets geschreven, want vanwege de strikte veiligheidsvoorschriften in Frankrijk hebben wij er geen, en wij hebben goede badder- zwem- en roeimogelijkheden bij een stuwmeer bijna op loopafstand.

    Quote:
    Ietwat zorgelijk vind ik dat het onderwerp “Architecten en aannemers” verdacht leeg is. Is het een èrg moeilijk hoofdstuk?

    Stomweg omdat ik niet met een architect heb gewerkt . Het belangrijkste uit mijn ervaringen met aannemers, namelijk het omgaan met offertes, is in het menupunt 5 (vergunningen en offertes) verwerkt

    En verder:
    Alle informatie van deze en andere websites opvragen en bestuderen/evalueren/toepassen.

    #200742
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit le bricoleur op 23/12/2013 19:21
    Gefeliciteerd met dit huis!

    Voor de goede orde: het is nog niet gekocht!

    Quote:
    Bekijk eens dit verhaal van ene Bentley.

    Hemel! Dat huis was een echte ruïne vergeleken bij waar ik naar kijk. Nu is het wel zo dat dat huis een schijntje kostte (“places to look at ranging from 5,000 to 15,000 pounds”), en er dus wellicht ruim kapitaal over was om te verbouwen. Ons budget zou met de huidige(!) vraag(!)prijs slechts enkele tienduizenden euro’s overlaten, en daar zijn we niet gerust over.

    Quote:
    Over de juistheid van de budgetposten kan ik niet veel zeggen. Alleen dit: Bij veel dingen is het mogelijk het moeilijke gedeelte uit te besteden en de rest zelf te doen.

    Dat is natuurlijk waar. Het artikel waar ik de cijfers op baseer gaat voor een groot deel over uitbesteden van de betreffende klus. Ik zou ook de cv-ketel (liever: warmtepomp) en de meterkast laten doen, en de rest zelf. Arbeidsloon is het kostbaarst. En we zijn ook niet op zoek naar super-luxe, een goede douchekabine is goed genoeg, er hoeft voor ons geen glimmende Italiaanse badkamer te komen. (Of zelfs maar een bad.) Hoewel dit huis het lampetkan-stadium nooit ontstegen lijkt.

    Quote:
    De genoemde stelpost voor ramen vind ik erg hoog (of gaat het om 25 ramen?)

    Minstens 12, waaronder enkele dubbele buitendeuren met glas. De stelpost gaat over alle ramen vervangen door dubbel glas. Alternatieven als de ramen laten als ze zijn en achterzetramen plaatsen vind ik echter ook alleszins acceptabel. En in de winter vind ik het ook niet gek om ’s avonds één of ander isolatiemateriaal tegen een ruit te plaatsen, achter het gordijn, in de ruimten waar je het meest verblijft.

    Quote:
    Het allerbelangrijkste punt bij zo’n karwei, en dat is gelukkig ook uw inzicht, is de harmonie met de partner. Ik heb het geluk dat ik alles met mijn vrouw kan bespreken.

    Haha, dat zie ik ook in het verhaal van die meneer Bentley, zowel hij als z’n vrouw zijn helemaal idolaat van hun huis. Dat hebben wij op dit moment nog niet. Ik wél, maar ik ben ook nuchter genoeg om geen dingen door te drijven die niet haalbaar zijn. Ik studeer verder op de haalbaarheid, ik “ken” het nog maar een week…

    Wel bijzonder: het huis van die meneer Bentley heeft 3D Escher-achtige vloertegels, precies dezelfde heeft dit huis ook, in een hal.

    Een optie is natuurlijk ook maar de helft van het huis aan te pakken, bijvoorbeeld alleen de begane grond, en de etage en zolder voorlopig te laten zoals het is. Zolang het dak in orde is en blijft wordt het daar niet slechter. Maar blijkbaar is er wel schade geweest bij twee stormen dit jaar. Bij een onbewoond huis is dat natuurlijk extra vervelend, de nattigheid heeft dan weken vrij spel.

    Het is ook de reden dat het onderwerp van het vastzetten van de dakpannen mijn oog aantrok. Ook als ik er wèl woon wil ik geen dak waar de hele tijd de pannen vanaf vliegen… De dakpannen op dit huis zijn van die ouderwetse “canal” halve pijpen, zonder “ecran” eronder.

    Nogmaals veel dank voor alle ideeen en tips en info op de klus-site! Ik studeer, reken en puzzel vrolijk verder, en het is interessant te zien hoe dingen in elkaar zitten. (Vaak simpeler dan ik dacht.)
    Vooral de vloeren hebben nu mijn aandacht, daar heeft dit huis nogal wat m2 van.. Ik ken tot nu toe alleen huizen van beton, ik ben heel benieuwd of het huis mes-en-groef vloeren heeft, en wat de staat is. Het ziet er wel oud uit, maar dat hoeft niet te betekenen dat de staat slecht is. Op de begane grond is er wel ergens een vloer ingezakt, maar balken kunnen vervangen worden, en andere vervelende vloerproblemen zijn ook oplossingen voor, heb ik nu geleerd 😉

    JS

    #200736
     Noë
    Sleutelbeheerder

    JS,

    In aanvulling op de opmerkingen van Christian, waar ik het geheel mee eens ben; overweeg ook om 1 werkende en moderne wc en een prettige badkamer te hebben. Niets zo lekker als in een ogenschijnlijk voltooide ruimte jezelf op te frissen na een dag hard klussen.
    Waar ik mezelf op heb verkeken bij aanvang van ons project: de bijkomende kosten die ongemerkt aardig kunnen oplopen. Heb je al een aanhanger? een betonmolen? In de loop der jaren verzamel je een aardige hoeveelheid broodnodig gereedschap. Ga je zelf solderen: soldeerset, pleisterenL: ook redelijk wat gereedschap, metselen valt erg mee qua benodigd gereedschap. Steigers? kopen, huren of zelf bouwen? De laatste optie is door mij bij voortduring gebruikt omdat ik het prettig vind met hout te werken en omdat hout en licht en herbruikbaar is voor andere doeleinden. Ik neem aan dat de post dak isolatie en een paar ramen betreft en geen vernieuwing van het tachtiger jaren dak. Als dat wel het geval is, dan lijkt de begroting wat aan de lage kant. Op openhaarden kun je leeglopen. Bon Coin en marktplaats hebben mij erg geholpen om de kosten te drukken. En bouwbesluit conform bouwen houd niet in dat je klakkeloos allerlei dwingende adviezen hoeft na te volgen. Eigen verstand is goud waard. (open haarden zijn daarvan een mooi voorbeeld!)
    Belangrijkste: informeer jezelf goed, laat je door nuchtere constateringen niet ontmoedigen en houd je droom vast. Dat doe ik inmiddels al dertien jaar met elke klus en met reuze plezier.

    Jeroen B, 62
    Over een mogelijk noodzakelijke aanschaf van motormaaier, kettingzaag en bosmaaier heb ik het dan nog niet gehad. (door mij inmiddels alledrie aangeschaft) Nog leuke plannen met de omheining van het terrein?

    #200730
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jeroen B,

    en als je dan thuis in NL ook nog klust kan je al je gereedschappen in het voorjaar op je aanhangwagen naar Frankrijk sjouwen en in het najaar weer terug. Of je schaft van elk gereedschap twee aan …
    En dan als advies dat ik al twintig jaar naleef: Schaf nooit een vaderdagsaanbieding in de trant van ‘121 gereedschappen in een handige doos’ aan. Ik koop liever per karwei de benodigde gereedschappen, en dan van goede kwaliteit, want bij gereedschappen kent de vakman maar een kwaliteit: de beste.

    #200735
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook ik heb leergeld betaald en weet dat je beter goed in plaats van goedkoop gereedschap kunt kopen. Dat hoeft weliswaar niet het duurste te zijn, maar het zal zeker niet het goedkoopste zijn. Er zijn overigens uitzonderingen. Zo koop ik wel de goedkoopst mogelijke elektrische schaaf. En na een ontmoeting met een verzonken spijker, koop ik er weer een.

    Frans

    #200734
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wil nog dit bijvoegen (kwam op toen ik dit onderwerp met een vriend besprak):
    Vaak is het mogelijk een bestaande oude elektriciteitsaansluiting door EDF weer in bedrijf te laten nemen, dus zonder aanvrage van een branchement provisoire met daarna de noodzakelijke, maar gevreesde Consuel keuring.
    Men heeft meteen elektriciteit, ik zou natuurlijk alle onveilige bestaande bedrading stil leggen en dan in eigen tempo de installatie aanleggen. Wel volgens de Franse normen natuurlijk.

    Lees eens hier waar iemand beschreef hoe de EDF een huis kwam aansluiten met een kapot dak waar bomen doorheen groeiden.
    Nee heb je, ja kun je krijgen.

    #200733
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Alweer dank! De Franse normen vind ik tot nu toe niet raar, behalve dat ze overal aansluitingen voor telefoon en televisie eisen. Nou ja het kost wat extra werk, en een hoop kabel, maar het is te overzien. Liever een strenge keuring en veilige installatie dan ongelukken.

    Voorlopig heb ik een harder hoofd in het overtuigen van mijn lief dan van EDF. Maar ja, zo gaat dat met huizen. Soms val je als een blok voor een huis. En soms staat het je gewoon tegen, soms om onduidelijke redenen. (Daar hebben we allebei wel eens last van.) Nou ja, de redenen zijn niet onduidelijk, er zijn best redelijke argumenten tégen. (Kosten, werk,…)

    #200740
     bosbess
    Deelnemer

    Ik word steeds nieuwsgieriger. Heb je geen foto’s?

    #200741
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit JSwaal op 25/12/2013 19:14
    Soms val je als een blok voor een huis. En soms staat het je gewoon tegen, soms om onduidelijke redenen. … de redenen zijn niet onduidelijk, er zijn best redelijke argumenten tégen. (Kosten, werk,…)

    Mag ik even vertellen hoe het bij ons ging:
    Wij hadden drie jaar lang gezocht, steeds weer in de vakantie een gîte in een andere streek gehuurd en van daar uit met plaatselijke makelaars huizen bekeken. Toen wij het bijna hadden opgegeven (ach wij kunnen toch steeds weer een gîte huren) begeleidde mijn vrouw een vriendin die in de Champagne-Ardennen een oude vriend bezocht. En daar vond mijn vrouw het huis dat wij dan gekocht hebben (nadat wij er nog eens samen naar toe gereisd waren en ik een bouwkundige inschatting* gemaakt had).
    Wij zijn er nog steeds gelukkig mee, alle twee.

    * die dan toch niet klopte, want toen wij in het huis zaten en de sfeer ervan in ons opgenomen hadden hadden wij toch andere ideeën en ontdekten andere dingen

    #200739
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit bosbess op 26/12/2013 07:08
    Ik word steeds nieuwsgieriger. Heb je geen foto’s?

    Rustig, rustig, mevrouw Besse,
    of zou jij een foto van een huis waarvan je nog niet weet of je het wilt kopen, hier publiceren?
    Misschien achteraf een leuk verhaal in de trant van zo begon het.

    #200732
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Haha! Mm, ik moet zeggen dat ik de vraag ook een tikje moeilijk vond. Maar een paar min of meer discrete foto’s van de binnenkant durf ik wel. (Ik verwijder ze weer over een paar dagen.)

    Deze zijn van het dak, waaronder een lage zolder hoort, maar waarvan de vloer deels weg is vanwege oude lekkages. De spinrag zal me verder worst wezen, maar ik heb geen idee wat je kan verwachten van een pannendak als dit. Ik ken alleen maar betonnen huizen met bitumen daken die je eens in de 20 jaar moet vernieuwen. Op de fotos zie ik verder geen vocht.

    (plaatjes verwijderd)

    Dit is de vloer op één plek begane grond die ik zorgelijk vind, want deels ingezakt.
    (De rest van de vloeren ziet er goed uit, op het eerste gezicht.)

    (plaatjes verwijderd)

    JS

    #200729
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jan (JSwaal),
    Dak
    het belangrijkste van het dak, de houten constructie (les fermes, les pannes et chevrons), is toch in goede staat; en die te vervangen of repareren is het duurste. Pannen moeten toch om de 60 of 80 jaar vervangen worden, tenminste gedeeltelijk. Als ik het goed zie gaat het om tuiles romanes (op zeshoekse chevrons), en daar bestaat niet het probleem van tuiles mécaniques dat men precies hetzelfde model moet gebruiken om een goede aansluiting te waarborgen.
    Vloerplanken
    Van die paar weggezakte vloerplanken alleen zou ik niet wakker liggen. Belangrijk is dat de balkconstructie eronder OK is! Het lijkt hier om oude relatief dikke planken te gaan, en opvallend is dat er met stukken van minder dan een meter gewerkt is, dus van balk tot balk. Ooit iets stuksgewijs gerepareerd?
    Ik heb bij ons in drie vertrekken de oude vloerplanken opgenomen, alle goede in een van de vertrekken weer gebruikt, en in de andere nieuwe geplaatst.

    #200731
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Met gemak kan ik meerdere plaatsen op de foto aanwijzen waar ik de vloer verdacht vind. Bij voorbeeld de zone onder de tafel (niet voor niets staat een tafelpoot op ene plaat plex o.d.) en er ontbreekt daar wat hout. En nabij de haard zie ik donkere randen aan de planken.

    Wat mij betreft hoeft er niemand wakker te liggen maar dit zijn wel signalen dat er méér aan de hand is!
    Ik denk aan een vide sanitair met onvoldoende of geen ventilatie, waardoor de hele vloer in meer of mindere mate aangetast kan zijn.

    #200738
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    en ik een bouwkundige inschatting* gemaakt had).
    Wij zijn er nog steeds gelukkig mee, alle twee.

    * die dan toch niet klopte, want toen wij in het huis zaten en de sfeer ervan in ons opgenomen hadden hadden wij toch andere ideeën en ontdekten andere dingen

    *filosofen-modus:aan* Zo gaat dat in het leven. Ik heb nog nooit meegemaakt dat huizen/werkkringen/opleidingen/relaties/… ook zo waren/zijn als ik me vantevoren had voorgesteld. Het is àltijd ànders. Niet noodzakelijk slechter, maar wel altijd anders. Wellicht pleit dat niet voor mijn vermogen de wereld in te schatten? 🙂 De kunst is denk ik zo flexibel te zijn met je verwachtingen dat het leuk blíjft.

    Ik heb in een oud draadje in “huizen en makelaars” een jaar geleden eens gemopperd over franse makelaars en online huis vinden.. Wij willen over een jaar of twee een permanente plek gevonden hebben. Nu moet er nog fulltime gewerkt worden, dus we kunnen nog niet op een persoonlijke zoektocht, en beperken we ons tot die tijd tot “online”. Als we nu een huis zien dat he-le-maal te gek is/lijkt gaan we er speciaal kijken. Dit huis is dus nog in de op-afstand-snuffel-fase, en is best een moeilijk geval. Het is veel groter dan gepland, en mogelijk niet geheel in de gewenste staat, aan de grens van het budget, maar heeft weer wel fantastisch land, en nog wat andere dingen die het interessant maken (da’s voor later).

    #200737
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Na rustig bestuderen van de foto’s van het dak moet ik concluderen dat ik er niet direct blij van word.
    Hoewel het altijd lastig is om op foto’s af te gaan, lijkt het dak me van naaldhout balken in standaard Brico afmetingen, en bovendien samengesteld met spijkers en niet met pen-en-gat verbindingen. Het dak is dus zéker niet “restoré à l’ancienne” zoals in het begin van deze historie wordt opgemerkt, want dan was het van eikenhout geweest en samengesteld met pen-en-gat verbindingen.

    Naar mijn persoonlijke mening is dit weer zo’n typisch Franse “grote-stappen-snel-thuis-renovatie” in dezelfde categorie als kunststof kozijnen in een vakwerkhuis of met cement afgesmeerde kalksteenmuren.

    Ik zou er niets van moeten hebben. Maar nogmaals, dat is mijn persoonlijke inzicht.

    Salutations, Jos

    #200728
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Jos le Conseiller op 26/12/2013 19:15
    Bonsoir,

    Na rustig bestuderen van de foto’s van het dak moet ik concluderen dat ik er niet direct blij van word.
    Hoewel het altijd lastig is om op foto’s af te gaan, lijkt het dak me van naaldhout balken in standaard Brico afmetingen, en bovendien samengesteld met spijkers en niet met pen-en-gat verbindingen. Het dak is dus zéker niet “restoré à l’ancienne” zoals in het begin van deze historie wordt opgemerkt, want dan was het van eikenhout geweest en samengesteld met pen-en-gat verbindingen.

    Naar mijn persoonlijke mening is dit weer zo’n typisch Franse “grote-stappen-snel-thuis-renovatie” in dezelfde categorie als kunststof kozijnen in een vakwerkhuis of met cement afgesmeerde kalksteenmuren.

    Ik zou er niets van moeten hebben. Maar nogmaals, dat is mijn persoonlijke inzicht.

    Dank! Precies dezelfde gedachten had ik ook bij het zien van de fotos. Ik was wat verbaasd dat het zulke moderne balken waren, en of spijkers wel goed zijn op deze plek. Ik had al gedachten over roestvrijstalen bouten extra ernaast aanbrengen. Het dak is wel uit 1983, dus je zou kunnen zeggen dat het al 30 jaar “goed” is. Aan de andere kant zijn er deze zomer lekkages geweest na storm.

    Onderhand denken we dat we het niet moeten doen. De indeling is ook niet fijn, met 6 kamers van 5×6 per etage, terwijl we liever een héél grote sejour willen. En om in dit huis muren te gaan slopen… Het groeit ons boven ’t hoofd.

    Ik vermoed dat dit huis de eigenaren ook boven het hoofd is gegroeid. Ze wonen er duidelijk niet, maar hebben wel geprobeerd het te onderhouden zodat het niet helemaal ten onder gaat. De lekkages van de zomer kunnen de druppel (haha!) geweest zijn. De gangen liggen vol ladders en planken, zo te zien hebben ze er veel werk aan gehad. Het is ook wel erg lastig als je er niet woont, en het alleen onderhoudt omdat je het hebt geërfd, of zoiets.

    #200744
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit huis is toch nog niet uit ons hoofd verdwenen. Het is nog niet verkocht, en helemaal verbazen doet me dat niet, want er is èrg veel werk aan. Ook het feit dat er geen elektra is (zelfs geen EDF punt op het terrein, wel staan er palen langs de weg), geen waterleiding (wel een bron), geen sanitair (wel een droog toilet), etc, zal de verkoop niet versnellen, tenzij er idioten langskomen. En hallo, daar ben ik weer.

    Onderhand denk ik iets meer te begrijpen van de staat van het huis, en die lijkt minder akelig dan we dachten, en komt het weer wat dichterbij. We gaan er binnenkort gewoon maar eens kijken. De vloer is op een plek wel ingezakt, maar volgens de eigenaar is dat niet te wijten aan vocht of rotte balken, en is het fundament van de vloer… steen. Het is een begane grond vloer, dus eventueel zouden we die kunnen vervangen door een stenen vloer, met vloerverwarming.

    Bij het huis hoort nog een aanbouw (werkruimte, geen woning) met een pannendak uit 1983 van “tuiles canal”, en daar zou ik graag iets van willen laten zien:

    pannendak.jpg

    Is het gebruikelijk dat je tussen de pannen door licht kan zien schijnen? Het geheel ziet er niet uit alsof het er binnenregent, dus misschien is dit wel “normaal”?

    #200745
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij mij was dat ook het geval. Tot mijn verbazing was het wel zo goed als waterdicht. Ik had alleen lattages en niet die horizontale latten, die ik hier op de foto zie.

    Frans

    #200746
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het dak zal waarschijnlijk wel “waterdicht” zijn maar ’s winters met stuifsneeuw zul je niet alleen buiten maar ook binnen moeten sneeuwschuiven.

    #200747
     Noë
    Sleutelbeheerder

    even een reactie over gereedschap.
    Fransco had het over een goedkope electrische schaaf die hij weggooit na ontmoeting met een spijker,
    nou ik heb een duurdere(festool)alleen na ontmoeting met een spijker slijp ik de beitel en als dat niet meer kan koop ik een nieuw mesje dat is toch goedkoper dan een nieuwe van een goedkoop merk.Bovendien werkt die duurdere schaaf net even zuiverder en prettiger dan een goedkope.
    Soms laat het budget het ook niet toe om duurder gereedschap te kopen maar dan heb je altijd noch veilingen en marktplaats.

    #200748
     Noë
    Sleutelbeheerder

    nog even in reactie op le bricoleur ook ik heb een oud pand gekocht,jaren geleden wel met water en electra,maar heb toen eerst een fosse laten plaatsen en daarna een WC Douche en keukenblad in de schuur geplaatst en pas daarna aan het huis begonnen,en nu nog worden deze regelmatig door gasten gebruikt.
    Wel op aanraden van een bevriende aannemer opnieuw elctrameter laten aansluiten maar zelf de electra aangelegen.Kwestie van goed naar vakkundige mensen luisteren en af en toe naar de website van christiaan
    surfen en niet alleen voor dit.Hulde voor deze prima website met al zijn tips,ook voor vele andere met heel goede raadgevingen.Ik ga uit van het standpunt niet 2 keer het wiel uitvinden.

    #200749
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Robert (joebar),
    gefeliciteerd met deze aanpak.
    En: Dit forum leeft van het uitwisselen van ervaringen.
    Dus: Vragen stellen, over geslaagde projecten rapporteren!

    #200750
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Fransco op 17/03/2014 11:00
    Bij mij was dat ook het geval. Tot mijn verbazing was het wel zo goed als waterdicht.
    Quote:
    Quote uit de Mereltjes (26) op 17/03/2014 12:08
    Het dak zal waarschijnlijk wel “waterdicht” zijn maar ’s winters met stuifsneeuw zul je niet alleen buiten maar ook binnen moeten sneeuwschuiven.

    Wat zou je bij zo’n bestaand dak het beste kunnen doen om dat te voorkomen? Tussen de balken onder de pannen een folie spannen, met wat ruimte voor beluchten? Bestaat er folie speciaal voor dit doel?

    #200751
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je moet juist speciale folie gebruiken, zogenaamde dampdoorlatende folie. Die houdt de sneeuw tegen en laat, de naam zegt het al, damp naar buiten gaan voor een goede vochthuishouding. Het is wel een klus om het aan te brengen die vanwege het ontbreken van een beschot ook wat evenwichtskunst (van de dakdekker) vraagt omdat je niet zomaar op de pannenlatten kunt staan.

    Frans

    #200752
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb nog nooit een dak van romeinse pannen (tuiles canal) met dampdoorlatende onderdakfolie (soustoîture) gezien. Kan iemand hierover iets vertellen resp. foto’s laten zien?
    Ik ken alleen de hier op afb.9 getoonde oplossing: chevrons, soustôiture, contrelattage, lattage, tuiles mécaniques.

    #200753
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die folies zie ik meestal aangebracht meteen onder de dakpannen, tijdens de bouw. Wat ik bedoel is aan de onderkant van de schuine balken een folie aanbrengen, dus op een 20 cm afstand onder de pannen. Stuifsneeuw en stof krijg je dan in ieder geval niet op je hoofd of op je auto, terwijl de lucht kan blijven circuleren.

    Ik kan me voorstellen dat je niet zo maar een willekeurige plasticfolie aan de binnenkant van een dak moet spijkeren, dat zal ongetwijfeld een rot dak opleveren.

    #200754
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Christian,

    Quote:
    Quote uit le bricoleur op 19/03/2014 07:51
    Ik heb nog nooit een dak van romeinse pannen (tuiles canal) met dampdoorlatende onderdakfolie (soustoîture) gezien.[/i]

    Naar mijn ervaring ligt het er een beetje aan de wijze waarop deze tuiles canal traditioneel gelegd worden. Dat verschilt per streek.

    Bijvoorbeeld in de Languedoc legt men de tuiles canal op afgeschuinde balkjes in de vallijn van het dak. Er zijn geen sporen (chevrons) in de traditionele zin van het woord, de afgeschuinde balkjes zijn als het ware tegelijkertijd spoor en panlat. Hiermee liggen de onderpannen als het ware in een soort goot, gevormd door de afgeschuinde balkjes.

    tuiles-canal-terre-cuite-3050-6456841.jpg

    Bij deze werkwijze is het nooit mogelijk een onderdakfolie direct onder de pannen te gebruiken. De pannen zouden namelijk direct op de folie komen te liggen en dat is bouwtechnisch volslagen onverantwoord.

    Bij ons in de Gascogne liggen de tuiles canal van oorsprong op een zogenaamde lattage, dunne plankjes die parallel met de noklijn op de sporen zijn gespijkerd. Ook bij deze traditionele opbouw kan geen folie op de lattage worden aangebracht, want ook dan komen de pannen weer direct op de folie te liggen.
    Bij dakrenovaties waarbij de pannen eraf gaan, kan wel een folie worden aangebracht. Direct op de lattage als die nog goed is, of op een nieuw aan te brengen dakbeschot, of direct op de sporen. Boven de folie komen dan tengels en panlatten, net zoals bij elk “gewoon” pannendak.

    IMAGE_20120731_18717680.jpg

    De oude tuiles canal onderpannen worden in dit geval vervangen door nieuwe tuiles canal renovatiepannen “a tenon”, dus met nokjes waarmee ze achter de panlatten haken. Een selectie van de beste oude pannen wordt hergebruikt als bovenpannen.

    Overigens kun je bij een traditioneel tuiles canal dak altijd van binnenuit tussen de pannen door naar buiten kijken, het kiert overal. Zoals hierboven reeds opgemerkt geen enkel probleem bij regen, maar er kunnen inderdaad flinke hoeveelheden stuifsneeuw binnen komen.

    Salutations, Jos

    #200755
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het begin van deze draad was in “huizen kopen”, maar dat lijkt weggeraakt. Ook https://infofrankrijk.com/forum-2?mingleforumaction=viewtopic&t=992.1#postid-9281, de fosse septique, en de draad over de zone rouge / inondation betreffen dit huis. Ik kan nu ook nog een draad starten over “merule”, want ook die draad zou dit huis betreffen. Het heeft dus te lang onbewoond en nat gestaan. Ik moet het laten voor wat het is, met pijn in mijn hart.

    #200725
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Na nadere studie blijkt er geen mérule (dry rot, huiszwam) te zijn, maar oude “wet rot”, of kelderzwam. Ook niet fijn, maar minder vreselijk dan mérule. Mérule kan blijkbaar nog doorgroeien bij vochtigheisgraden waar dry rot allang dood gaat, en zelfs eigen vocht aanvoeren uit de grond.

    (Dit huis heeft een tijd een lek dak gehad waardoor dit probleem is ontstaan. De eigenaar zegt dat ze in geen 20 jaar verandering hebben gezien, sinds het dak is vervangen.)

    Al met al betekent het wel dat je alle houten vloeren uit het huis moet slopen, en de zolder, en de ouderwetse gipsen plafonds (jammer), om de troep uit het verleden echt kwijt te raken. Tussen het gipsen plafond en de erboven liggende vloer krijg je het anders nooit schoon(?). De schimmel is dan wel dood, en zo lang je zorgt dat de vochtigheid laag genoeg blijft groeit het niet, maar de sporen zijn er nog, en die kunnen jaren en jaren kiemkrachtig blijven.

    Op zich is het (laten) verwijderen van oude houten vloeren en gipsen plafonds niet eens heel kostbaar, op sites die ongeveer-kostenplaatjes schetsen is het iets van 5-8€ per m2 vloer, het zelfde voor gipsen plafonds. Als de balken nog goed zijn kan ik daar zelf wel weer een nieuwe houten vloer op leggen. Simpel dennenhout kost 8-10€ Per m2, kastanje ca 30-40, eiken 40-50. Tropisch hout wil ik uiteraard niet. Op de BG moeten betonvloeren komen met een geventileerde ruimte, dat kost rond 100€ per m2 als ik het doe met poutrelles en hourdis.

    Het klinkt niet onaantrekkelijk het huis te laten strippen en het zelf weer aan te kleden… Als we dan toch bezig zijn kan meteen de oude pleisterlaag van de natuurstenen muur af, alles fijn zandstralen..?

    Heeft een van u wellicht ervaring met het laten verwijderen van ouwe vloeren en plafonds?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?