Goed nieuws: hele snelle vrijstelling Loonbelasting en premie AOW

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 1 maand geleden door Wim Bavelaar.

  • Auteur
    Berichten
  • #191686
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op 1 juni 2013 is een vriendin van mij verhuisd naar Frankrijk. Ze is gepensioneerd en heeft naast haar AOW een pensioen.
    Op 16 juni 2013 heeft ze in “Heerlen” vrijstelling gevraagd voor betaling loonbelasting en premie AOW; deze vrijstelling is op 22 juli (!) 2013 verleend.

    Volgens de inleiding op het formulier van de belastingdienst mocht ze zelf bepalen met welke bewijsstukken ze kon aantonen dat ze fiscaal inwoner is van Frankrijk.
    Daartoe heeft ze zich beroepen op artikel 4B van de Franse wet op de inkomstenbelasting (le Code Général des Impôts). Daarin staat o.a dat iemand die permanent in Frankrijk woont, beschouwd wordt als fiscaal inwoner. Ze hoefde dus alleen nog maar te bewijzen dat ze permanent in Frankrijk woont en dat heeft ze gedaan door een kopie van haar huurcontract mee te sturen bij haar aanvraag.
    Dit bleek voldoende: haar redenering is gevolgd door “Heerlen”.

    Het is dus niet meer nodig om eerst aangifte te doen bij de Franse belastingdienst om daarmee aan te tonen dat men fiscaal inwoner van Frankrijk is.

    #191688
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #191690
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Wim (in Frankrijk), begin oktober 2008 heb ik aan mijn plaatselijke NL belastingkantoor meegedeeld dat ik per 1 januari 2009 naar Frankrijk zou emigreren. Daarna moest ik mededeling doen aan “Heerlen” en vervolgens heb ik nooit meer iets hoeven bewijzen of aantonen. Eenmaal in Frankrijk heb ik me hier gewoon bij de belastingdienst gemeld. Van “Heerlen” nooit meer iets gehoord. Ik denk dan ook dat het probleem vooral ligt bij de emigranten die pas ná hun emigratie daarvan melding maken bij de NL belastingdienst. Voor hen kan jouw oplossing van artikel 4B een uitkomst zijn.

    #191691
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ….en @Bosbess …. heb je nu ook “vrijstelling loonbelasting en sociale premies” over je nederlandse AOW en/of pensioen?? Want daar gaat het hier om.

    NB: ook ik had begin 2013 de beschikking van de ned. belastingdienst binnen 1 maand binnen.

    #191692
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Zoals Bosbess en de andere Wim het schetsen is correct. De vrijstelling geldt dan inderdaad voor de AOW en pensioenen.

    Wim

    #191689
     Noë
    Sleutelbeheerder

    geldt dat ook als je een pensioen ontvangt van het ABP ???

    #191687
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja het geldt ook voor pensioen van het ABP, maar alleen voor het gedeelte dat je krijgt voor de periode dat je niet in overheidsdienst bent geweest (voor haar was dat ongeveer 65%)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?