Gereedschap als hobby: le scie cloche

Dit onderwerp bevat 41 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #194745
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Om een heel ander onderwerp te berde te brengen in “entre Bavards” met een hoofdletter voor de Bavards van stand 🙂

    Velen hier zijn noodgedwongen of bewust gekozen dhzelver geworden na de aankoop van een huis of bouwval in Frankrijk. De rubriek bouwen, verbouwen en klussen is naar mijn bescheiden mening nog steeds de meest geraadpleegde rubriek binnen het forum. Met altijd uitgewerkte antwoorden van Christian, Jos en vele anderen.
    Zo nu en dan verschijnen berichten over het aantal schuurmachines dat je nodig hebt, idem troffels, maaigereedschap enzovoort.
    Zo vlak voor Pasen, met de klokken in het vooruitzicht, wil ik een keer de aandacht vestigen op de scie cloche, de gatenzaag op zijn nederlands. Iedere dHZelver heeft er een set van, maar wie kent dit exemplaar dat dankzij zijn cloche zorgt voor een stofvrije boorsessie in gipsplaat en houten plafonds.

    Misschien kunnen we hier een serie andere bijzondere (ook handige) gereedschappen de revue laten passeren…

    51ry9-20140417_095143.jpg

    #194748
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Leuk onderwerp!

    Ik zet er maar gelijk mijn favoriete vondst bij, de Easyscribe.
    Ideaal voor het aftekenen/schrijven van plaatmateriaal, deuren, plinten en wat al niet.

    504045_inset3_xl.jpg

    En werkt plezieriger dan een passer!

    Salutations, Jos

    #194749
     Anoniem
    Inactief

    Geweldig initiatief. Heerlijk om te weten waarom je leven nooit compleet geweest kan zijn zonder deze onmisbare attributen.
    Maar is het bij wijze van uitzondering dan ook mogelijk om er bij te vermelden waar de producten in NL of FR te verkrijgen zijn? De EasyScribe bijvoorbeeld zou ik liever vandaag nog dan morgen in huis hebben maar die is kennelijk alleen in GB te verkrijgen?

    Aart

    #194750
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #194751
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Easyscribe in FR.
    Concurrerende prijs, gratis bezorging.

    Overigens, als u bijvoorbeeld een Easyscribe in FR zoekt: Google, Advanced Search, Region France.
    Dan krijgt u vrijwel uitsluitend hits in Frankrijk.

    Salutations, jos

    #194752
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Leuk al die bavards aan het klussen te zien.
    Hier mijn bijdrage:
    17996212ou.jpg
    De deurlifter.
    Omdat dit model met twee parallelogramarmen werkt blijft de opname, die men onder de deur schuift, steeds horizontaal. En als de deur uit de paumelles gelift is kan men deze met een lichte draai op zij zetten.
    Prijs en verkrijgbaarheid. Er zijn ook andere.
    Met deze deurlifter plaats ik ook in mijn eentje gipskartonplaten, ook die van 120x240cm.
    Meer afbeeldingen (op deze laatste website heb ik overigens 26 afbeeldingen geteld die van mij zijn en die ik ooit ergens op het internet gebruikt heb).

    #194753
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En nog een simpel, maar o zo fijn stukje gereedschap: de kabelstripper. Wie ooit heeft lopen klooien met de dikke zwarte kabels en hun mantels: voilà de Jokari Robur. Aan de kop onder de klip een zeer scherp mesje, even ronddraaien en daarna naar het einde van de kabel trekken. Geen zere vingers, noch beschadigde kabel. voor minder dan twee tientjes.

    671.png

    @ Christian: na de ellenlange (overigens door mij opgestarte) discussie over de politiek werd het hoogtijd een luchtig, doch nuttig item te verzinnen 🙂

    #194754
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Messieurs les bricoleurs,
    hier nog een door mezelf gemaakt gereedschap, de kierenmeetwig:
    17996227py.jpg
    Als ik een kier wil meten en ik kan er met een schuifmaat niet bij, dan gebruik ik deze wig. Gewoon van een afvalstuk hardhout gezaagd en met de schuifmaat gekalibreerd.

    @JP: hopelijk blijven de lui hier bij de leest.

    #194755
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Al eerder geplaatst.

    eigengemaakte boor van 100mm PVC-buis, om door de tempex onder een vloer te boren.

    hn3m0-100mm-boor.jpg

    janv

    #194756
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Schuurbanden zijn vaak bij Lidl en Aldi in de aanbieding.

    Erg handig in gebruik is het volgende stukje gereedschap.

    sjawc-Sanding-Block.jpg

    klik op afbeelding voor vergroting.

    Bron “Shopnotes 1, jan 1992”

    janv

    #194757
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Onmisbaar voor het plaatsen van gipsplaat: “een paar extra handen” om de muurplaten strak tegen het plafond te houden. Daarna schroeven maar.
    Cloison-11.jpg

    #194758
     Noë
    Sleutelbeheerder

    JP,
    een kleine toelichting op het gebruik van die ‘extra handen’ zou op zijn plaats zijn, wat mij betreft.

    Frans

    #194759
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De kleine hef voor gipsplaten werkt als volgt:
    je plaatst een plaat voor de montants, de staanders waar hij tegenop zal worden geschroefd.
    je schuift het kleine metalen deel van de pied de platrier onder de plaat.
    je zet je voet in de steun om de plaat tegen het plafond te drukken; het rode plastic onderdeelschuif je van beneden naar boven totdat het de plaat zelf tegenhoudt (dat zijn de extra handen).
    daarna kun je in alle rust de plaat vastschroeven.
    De gipsplaat blijft een paar milimeter van de grond (vocht !) en aan de bovenkant heb je een vrijwel naadloze aansluiting.
    (eerst de plafonds en daarna de muurplaten plaatsen; deze tip staat vast in Christians handleiding)
    Dit hulpje kost iets van € 30; verkrijgbaar bij iedere vakleverancier.

    #194760
     Noë
    Sleutelbeheerder

    JP,
    Ik kende alleen die zonder extra ‘hand’. Lijkt me praktisch!

    18002906zf.jpg

    #194761
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Christian: jij vond het plaatje dat ik zocht -). En het is juist die extra hand, die het mogelijk maakt de plaat van boven naar onderen zonder spanning vast te schroeven ! Op een gegeven moment haal je je “derde hand” weg en hangt de plaat dus vanzelf mooi strak.

    #194762
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit JP op 18/04/2014 16:47
    … eerst de plafonds en daarna de muurplaten plaatsen; deze tip staat vast in Christians handleiding

    Dit is inderdaad de normale manier van werken, vooral als het om een doorlopend plafond gaat, dat niet door balken onderbroken is.
    Maar in een geval, waar ik plafondplaten tussen de balken gelegd heb, die dus in het zicht bleven, heb ik het andersom gedaan, zie hier afb.3-5 en ook dit afb. 11, en vergelijk dat met afb.12.
    Voor meer informatie zie ook dit hoofdstuk over plafonds .

    Addendum 19-04-2014:
    JP, zie zijn reactie hieronder, heeft gelijk. Veeel te serieus voor de bavards!

    #194763
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Christian: we moeten oppassen om hier niet een nieuwe rubriek bouwen etc te starten. -))
    Ik vind de score van aardige, bijzondere gereedschappen niet slecht voor de eerste 24 uur. Het was mij al langer duidelijk (minstens 12 jaar volg ik dit forum) dat er door de Nederlanders en Belgen bergen worden verzet. En dat de meeste verbouwingen erg fraai en doordacht worden uitgevoerd.

    #194764
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, JP, niet al te serieus in deze kletsrubriek. Daarom hier twee compleet overbodige gereedschappen:

    18009135ek.jpg [1]

    18009136gf.jpg [2]

    Kent iemand die?
    [1] heb ik uit de grabbelton van een brico, waar niemand wist wat dit is, voor € 2,50
    [2] was een relatiecadeau van het merk dat erop staat.

    #194765
     Noë
    Sleutelbeheerder

    le bricoleur het stukje gereedschap op de 2 foto wordt in ons werk als lasser pijpfitter heel vaak gebruikt om bochten in b v 30 graden te zagen in een lindzaag of voor het correct aftekenen van ij stukken in buizen
    de bocht word met de ronde zijde in de klem gezet waarna men met deze hoekmeter in de graden zet en afzaagt

    #194766
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rienk Ruiter,
    bijna goed. Maar hier gaat het niet om een hoekmeter maar om een hellingmeter. Was een relatiecadeau van Fakro, een van de grote merken van dakramen. Er zit een soort pendel in zodat de hellingshoek van een dak gemeten kan worden.
    Maar dat doe je toch veel eenvoudiger met een driehoeksmeting en een sinus- of tangenstabel!

    En nu foto [1]!

    #194767
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Is de nummer 1 een niveau, waterpas voor blinden of slechtzienden ? Eventueel voor kleurenblinden ?
    Ik merk overigens op dat de hellingshoek van de afvoer veel meer lijkt te bedragen dan de 1 cm per meter, waarvan men zegt dat dat de goede helling is om vloeibaar en meer solide fijn te laten glijden…

    #194768
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ik ken nummer 1 als hellingwaterpas of afschotwaterpas, in FR noemen ze dat een niveau d’angle. Zide bijvoorbeeld deze.

    Zo’n ding heeft meerdere libellen, elke correspondeert met een bepaald standaard afschot, bijvoorbeeld van 1 t/m 4 procent. Best wel handig maar om daar nu een speciaal gereedschap voor te hebben… mijn kist is al vol genoeg. 😮

    Nummer 2 heb ik overigens ook ergens in mijn gereedschapskist. Komt incidenteel van pas als ik met vakwerkconstructies in de weer ben. Daar zitten nu eenmaal nogal wat schuine balken in. En natuurlijk kun je meten en rekenen, maar even snel kijken is toch nét iets handiger. De nauwkeurigheid is niet geweldig, als je wilt meten om bijvoorbeeld een vervangend stuk te maken zul je toch met de arctangens aan de gang moeten.

    Salutations, Jos

    #194769
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En de winnaar is …
    Jos.
    Inderdaad een hellingwaterpas, die men bijv. voor de afschotmeting van rioleringen en drainages gebruikt. De mijne heeft libellen voor 0,5/1,0/1,5/2,0/2,5% helling. Men kan ook onder een lat van 1m lengte klosjes van 5, 10, 15, 20 of 25mm leggen.

    #194770
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ja of deze handige app even op je i phone zetten
    https://itunes.apple.com/us/app/carpenters-triangle/id483922209?mt=8
    en deze is ook heel handig
    http://android.metricscat.com/ihandy-carpenter/

    #194771
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoe voelt Pythagoras zich op een iphone thuis?

    #194772
     Noë
    Sleutelbeheerder

    om een sprong uit te rekenen in bv koper leiding bij 2 keer 45 graden nog een handig foefje
    spronghoogte is bv 100
    100 x 1.414 = 141,3 gestrekte lengte

    #194773
     Noë
    Sleutelbeheerder

    th_07210014_zps04a1f4f9.jpg

    erg handig om te hebben voor aftekenen van elipsen of rond op buis of plat materiaal

    #194774
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit ruiter op 19/04/2014 11:57
    100 x 1.414 = 141,3 gestrekte lengte

    … want de wortel uit 2 is 1,414.

    #194775
     Noë
    Sleutelbeheerder

    hai Christian zette hem er op voor de hobby klussers maar begrijp nu dat een ieder die hier op dit forum zit hoger geschoold is dus geen ezelsbruggetjes nodig is
    sorry voor de posting

    #194776
     Noë
    Sleutelbeheerder

    He, Rienk Ruiter,
    niet alles zo serieus nemen.
    De posting was wél nuttig.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?