Dit onderwerp bevat 22 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 2 maanden geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #188644
     Anoniem
    Inactief

    Een vraag;
    Voor het huis hebben we in 2006 de grond omgespit en opnieuw ingezaaid.
    Alleen de huisgans loopt er en twee krielkipjes.
    Vorig jaar was ik al van plan om het onkruid er weg te spuiten, maar het kwam er niet van.
    Dit jaar staat er alleen maar rotzooi, oneindig veel klavertjes, van die stekelige planten, en “carotte sauvage?” zo hoog dat je de gans niet meer ziet.
    De vraag is, hoe komt het dat er geen grassprietje meer staat en alleen maar onkruid.
    De tuinder zegt komt door de gans, maar een gans eet geen onkruid zei iemand.
    Komt door de kippen, zei de tuinder later, kan ook niet want die lopen er niet.
    De tuinder is dierenfoob, ziet alleen het nut van ganzen en kippen om ze te slachten.
    Het gekke is dat onder de vijgenbomen prachtig gras ligt, een meter ervandaan staat het onkruid.
    De huisgans loopt ook achter het huis waar geen onkruid staat.
    Zit deze rommel diep onder de grond? komt het aanwaaien van andere velden?

    #188645
     bosbess
    Deelnemer

    Toen ik hier vier jaar geleden kwam wonen, stond de hele tuin vol met hoog gras en onkruid. Het eerste jaar heb ik dat gewoon gemaaid, maar het volgende jaar schoot al dat hoge onkruid, waar jij over schrijft Cees, veel sneller dan het gras en het mooie onkruid omhoog. Sindsdien trek ik met de hand gewoon alles er uit wat me niet bevalt, vóór of terwijl het nog bloeit (de prikkels uiteraard met handschoenen). De eerste keer was dat veel werk, maar omdat het zich dan niet meer uitzaait wordt het steeds minder. Het gras herstelde zich overal vanzelf weer, want dat is heel taai. Op de openbare weg staat nog heel veel onkruid, dus daarvan krijg ik ieder jaar wel weer wat aangewaaid, maar het is veel minder dan eerst. Ieder voorjaar speur ik m’n gazon af naar alles wat ongewenst omhoog probeert te komen, waaronder stinkende gouwe, judaspenning, iets wat ik voor mezelf knoopkruid noem en alles wat prikt. Paardebloemen, vergeet-me-nietjes en allerlei andere bloemige gewasjes laat ik staan, want die vind ik leuk en ze trekken vlinders en insectjes aan. Dit jaar is er zomaar een tulp omhoog gekomen. Kennelijk hebben de tulpen uit de bakken tegen mijn huis zich verspreid.

    Buurman Michel vindt m’n gras nu veel te hoog. Ik moet maaien, vindt hij. Maar ik vindt het zonde van m’n bloemenpracht. Nog even, dan is de tulp uitgebloeid en zijn alle paardebloemen in witte bollen veranderd, zodat ze zich kunnen verspreiden en mijn grasveld volgend jaar nóg kleuriger zal zijn.

    #188646
     Anoniem
    Inactief

    Het is een nogal groot gazon om even de planten er uit te trekken, en als het nu de distel was of zoiets dan gaat het nog wel, die steken we uit en klaar.
    Maar de carotte sauvage en de klavertjes groeit als een gek, laat geen gras toe en is alleen maar dood te spuiten.
    Zoals gezegd, we hebben al een keer de hele bende omgeploegd, waarom komt het dan zo massaal terug?
    Doe ik iets verkeerd, zijn het vogels, is het de wind, moet ik alles doodspuiten want omploegen heeft geen zin?
    Komt gelijk weer een vraag; kan ik onkruid spuiten en de twee kippen en de gans er op laten lopen, want die laten zich niet opsluiten.
    Ik lees nogal wat berichten dat het geen kwaad kan voor de dieren, maar de verkoper zegt niet erop voor een week.
    Nu denk ik dat de verkoper bang is voor een procedure en schuift het probleem wat er (nog) niet is gewoon van zich af door te adviseren de tuin te ontruimen.
    Zo moet ik ook de gietijzeren tafel en twee stoelen onder de kersenboom weghalen want bij diefstal ben ik er niet voor verzekerd.
    Overigens, de blaadjes van de paardenbloem eten we op, die zijn heerlijk als salade op een pizza, of bij eendenborst.

    #188647
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik krijg problemen met de aanliggende boeren, want die hebben een grote hekel aan graadland met al die lieve bloemetjes. Niet goed voor de koeien. Ze komen het zelfs nog gratis maaien in het voorjaar. Niet voor het gras, want daarvoor komen ze in het najaar. Bosbess: Is jouw buurman Muchel soms ook een boer?

    #188648
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Om te voorkomen dat je tuin wordt overwoekerd: laag maaien, laag maaien en nog eens laag maaien.

    #188649
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit HansPiet op 18/04/2013 11:27
    … laag maaien, laag maaien en nog eens laag maaien.

    Heb ik ook gedaan. En met een mulch-maaier kan je dan ook zonder grasvangbak werken. Maar dat vindt mijn vrouw niet mooi. En er is ook geen huisvesting meer voor diverse lieve beestjes.
    Nu laat ik een stuk van 4 x 6m hoog groeien (maaien om de paar weken op 10cm), de rest is praktisch vrij van ongewenst kruid.

    #188650
     bosbess
    Deelnemer

    Ja Cees, dat onkruid komt aanwaaien en ook de vogels spelen waarschijnlijk een rol. Ik heb geen idee hoe groot je gazon is, maar omdat je het had over de tuin voor je huis, dacht ik dat het misschien te vergelijken was met de oppervlakte van mijn (hele) tuin, zo’n 300m2 (plus plaats van 100m2). En aangezien ik 22,5 jaar ouder ben dan jij, klein van stuk en alleen, dacht ik dat twee sterke jonge kerels toch ook wel een paar planten konden uittrekken en vervolgens jaarlijks een beetje bijhouden. Maar misschien hebben jullie wel 3 ha voortuin?

    Nee HansPiet, in deze streek van de Cevennen wonen geen boeren. Het is een oud mijngebied en Michel is heel vroeger onder meer mijnwerker geweest. Bovendien woont hij in het eerste huis aan de andere kant van de brug, in een ander gehucht (en een andere gemeente). Maar ja, in deze hameaux is iedereen buur.

    Christian, hoe groot jouw tuin is weet ik ook niet, maar ik vind wel dat je je vrouw maar een zeer karig lapje als zoethoudertje gunt… En als je een mulchmaaier gebruikt zal je toch wel over een flink stuk grond beschikken. Van een mulchmaaier had ik trouwens nog nooit gehoord, dus gegoogeld. Mooi systeem, maar voorlopig hark ik mijn tuintje nog aan na het maaien en het gras voer ik aan de paarden die ze ergens op een stuk kaalgegraasd zandgrond laten verkommeren. LDF, jaja.

    #188651
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit bosbess op 19/04/2013 11:03Christian, hoe groot jouw tuin is weet ik ook niet, maar ik vind wel dat je je vrouw maar een zeer karig lapje als zoethoudertje gunt…

    Het stukje, overigens niet vierkant 4x6m, maar ovaal, komt juist bijzonder op zijn recht door de ligging in een groot grasveld. Net als een oase op een presenteerblaadje. Bijna à la Pückler-Muskau (googelen, Bosbess!).

    #188652
     bosbess
    Deelnemer

    Nog nooit van Pückler-Muskau gehoord. Dus gegoogeld. Helaas geen afbeeldingen van zijn tuinen gevonden. Gelukkig zie ik je ovale oase wel voor me. Lijkt me best mooi (en knap als dat echt een ovaal is…). Ik dacht een paar jaar geleden een leuke manier van maaien te hebben gevonden: met de maaimachine maakte ik allerlei kronkels in het gazon door stukken gras in bepaalde vormen gewoon te laten staan. Helaas heb ik er geen foto’s van gemaakt, maar het stond heel leuk. Alleen maaide ik de ontstane stroken helemaal niet, waardoor allerlei onkruid ging verhouten. Op een gegeven moment heb ik maar afstand gedaan van m’n kunstzinnige ideeën en alles platgemaaid. Door jouw ovaal bedenk ik nu dat ik het nogmaals zou kunnen proberen, maar dan de stroken met de grastrimmer wat lager kan houden (wel hoger dan 10 cm). Als het me opnieuw lukt, zal ik er een foto van maken.

    #188653
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #188654
     bosbess
    Deelnemer

    Dankjewel Jan, ik had wel afbeeldingen gevonden, maar niet waarop je kon zien wat Christian bedoelt. In jouw link staan er wel een paar, zoals deze:

    14176847zb.jpg

    14176861rn.jpg

    ’t Ziet er wel wat verzorgder uit dan mijn gazonnetje. Toch tieren de mollen er zo te zien welig. Kennelijk worden ze ongemoeid gelaten.

    #188655
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit bosbess op 20/04/2013 07:44
    ( … ) wel afbeeldingen gevonden, maar niet waarop je kon zien wat Christian bedoelt.

    Bosbess, ik bedoelde zoiets:
    14182245xx.jpg

    Oeps,
    afbeelding verschijnt erg klein.
    Maar vergelijk het met jouw afbeelding. Even geen tijd dat uit te zoeken.

    edit 21-04-2013:
    Nu is het gelukt, dankzij de tip van Bosbess. Overigens, Bad Muskau, aan de Poolse grens gelegen, ist stets eine Reise wert.

    14189171sy.jpg

    En hieronder nog een afbeelding uit het boek, dat de vorst Pückler-Muskau 1834 publiceerde om zijn tijdgenoten de Engelse manier van tuinen aanleggen duidelijk te maken. Wij gebruiken de herdruk uit de vorige eeuw als inspiratiebron voor onze tuinen, die overigens een stuk bescheidener zijn dan die van Bad Muskau.

    14189536ys.jpg

    Men zegt dat de vorst ca.50 man in dienst had om zijn tuinen aan te leggen en 24 om deze te onderhouden. Tegenwoordig werken er 18 man men machines.
    Pückler-Muskau heeft ook de parks van Potsdam, Dresden, Weimar en Cottbus ontworpen of heringericht.

    Om weer op Frankrijk terug te komen:
    dit was een reactie op de geometrische Franse tuinen uit de 17e en 18e eeuw.

    #188656
     bosbess
    Deelnemer

    Dat is inderdaad dezelfde foto als mijn tweede plaatje. Dat hij bij jou zo klein is komt doordat je er niet op hebt geklikt. Als je dat wél doet, verschijnt de foto in een groter formaat. Die kan je dan opslaan en via picr.de hier plaatsen.

    Eigenlijk hoopte ik op een foto van het ovaal in je eigen grasveld, omdat dat alleen maar gras is en niet zoals in het park een soort bloemperk.

    #188657
     Anoniem
    Inactief

    Willen we echt een golfterrein? Daar ben je dag en nacht zoet mee. Ben de menig va

    #188658
     Anoniem
    Inactief

    Even hernemen:
    Willen we echt een golfterrein? Daar ben je dag en nacht zoet mee. Ben de menig van Hans Piet toegedaan: maaien.
    Ik heb me een Toro grasmaaier aangeschaft. Een soort alleterrein zitmaaier die als een razende gek over het golvende terrein scheurt. Op een uur heb ik 60a gladgeschoren, zoa

    #188660
     bosbess
    Deelnemer

    Nou Oldie, dat hernemen lukte ook niet al te best. Van je scheurende zitmaaier gevallen? Of van je fiets? Van je barkruk misschien? Maar dankzij jou zie ik nu voor het eerst dat Christian zijn eerdere bericht van 20-4 heeft aangevuld op 21-4. (Dat is het nadeel van Edit.) Mooi plaatje, Christian, uit dat oude boek. Lijkt me leuk om zo’n boek te bezitten. Inderdaad zijn die oude, stijve franse tuinen mij ook altijd een doorn in het oog geweest (en ik heb ongelooflijk de pest aan buxushagen). Ze zeggen ook wel iets over de franse hofmentaliteit in die dagen, maar dat is misschien een beetje uit de losse pols hineininterpretieren.

    #188661
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Over smaak valt nog steeds niet te twisten. De plaatjes van Pückler-Muskau geven me niet echt een Engels tuinaanleggevoel. In de ‘context’ van de situatie is elke met zorg en gevoel voor smaak aangelegde tuin interessant, Frans, Duits, Italiaans, Engels, Nederlands, Belgisch, Spaans enz enz. Om over Oosterse vormen nog maar te zwijgen.

    #188662
     Anoniem
    Inactief

    Bosbess, je komt soms vreselijk bedillerig over, is het slecht weer bij jou?
    Je insinueert dat Oldie een kroegganger is, franse tuinen een doorn in het oog?
    Ik heb het even opgezocht – een doorn in het oog ; Iets is een doorn in iemands oog, wanneer het hem bij voortduring ergernis of afgunst veroorzaakt; de uitdr. is ontleend aan Num. 33, 35: ‘Maer indien gy de inwoonderen des lants niet en sult voor u aengesichte uyt de besittinge verdrijven, soo sal ’t geschieden, dat, die gy van hen sult laten overblijven, tot doornen sullen zijn in uwe oogen’
    Je kunt een smaak van iemand niet veroordelen tot iets wat niet deugd, ik vind Franse tuinen wel mooi, maar niet bij onze boerderij, ik vind golfterreinen wel mooi als het bij een mooie statige villa is, en ik vind engelse tuinen voor ons het mooiste, het ruwe niet georganiseerde, een onverwachte kleurenpracht, maar een franse tuin bij mijn buurman mag nimmer een doorn in het oog zijn.
    Ik ben bezig met het doodspuiten van de rommel, en geleidelijk aan gaan we gras zaaien.

    #188663
     bosbess
    Deelnemer

    Hallo! ’t Is toevallig wel mijn doorn in m’n eigen oog hoor! Bedillerig? Kijk naar de balk in je eigen oog! De tuin van m’n buurman interesseert me niet. Die van míjn buurman is toevallig één grote puinzooi, waar een autosloperij een park bij is. Het hele dorp spreekt er schande van. Hij heeft me wel eens gevraagd of ik het niet erg vind (zó erg is het dus). Maar ik heb gezegd dat het me worst zal wezen wat hij met z’n eigen tuin doet, zolang hij de rotzooi niet bij mij deponeert.

    Maar als we het in het algemeen over tuinen hebben, dan moet ik toch normaal kunnen vinden dat oude franse stijve tuinen me absoluut niet bevallen en hoe ik dat zeg is mijn zaak en niet de jouwe. Ik bemoei me ook niet met jouw schrijfstijl.

    Wat die barkruk betreft: ik verdom het om bij ieder grapje van die stomme smileys of rare tekentjes te plaatsen. Wie per se niet wil begrijpen dat het een grapje is, heeft pech gehad. Nogmaals: je moet er hier altijd van uitgaan dat iemand het niet kwaad bedoelt, tenzij uitdrukkelijk het tegendeel blijkt. Dag Cees. PS Het is hier inderdaad koud en nat, al dagen.

    #188664
     Anoniem
    Inactief

    Vandaar, ik zal wat blazen in de tuin en misschien komt de zon dan snel.

    #188665
     Anoniem
    Inactief

    Zo zie je maar, reacties posten en voetbal op livestream volgen gaan blijkbaar moelijk samen. En ja Bosbess, misschien zat die derde Orval er ook voor iets tussen.

    #188666
     bosbess
    Deelnemer

    Nu je zo sportief reageert, Oldie, zal ik ook maar even uitleggen hoe ik op m’n grapje kwam: ik maakte me in eerste instantie eigenlijk een beetje ongerust! Maar toen bedacht ik gelukkig dat iemand die iets onverwacht ernstigs overkomt, waardoor hij midden in een zin en een woord stopt, ook niet meer op Verzenden zal klikken. Toen moest ik eigenlijk een beetje opgelucht om mezelf lachen en daar kwam mijn grapje uit voort.

    Eh, ik durf het bijna niet meer te vragen, maarre: kon je nog wel tellen? (DITIS EEN GRAPJE!!!)

    Een belangrijker vraag: wat wilde je verder nog zeggen? Of ben je dat vergeten? (DIT IS EEN GRAPJE!!!)

    #188659
     Anoniem
    Inactief

    Nou laten we deze draad maar sluiten, ’t wordt een hoop geouwehoer om niets en ik ben er niks wijzer mee geworden dan kort maaien, dat deed ik dus al.
    fini.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?