Fraude: geëmigreerde pensionados blijven ingeschreven in Nederland

Dit onderwerp bevat 33 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197918
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @OEVVD

    “Waar houdt het allemaal op ? Belangverenigingen moeten de belangen behartigen van hun leden en het CVZ zijn eigen boontjes laten doppen”
    Ter verduidelijking. Dit onderwerp is in het zogenaamde Alicante overleg met VWS en CVZ vorig jaar met de belangenverenigingen ICNG, Fanf, VNGS en SBNGB aan de orde geweest. De achtergrond is als volgt, waarbij het onderwerp vooral in Spanje speelt.
    Te constateren valt dat degenen die zich niet lieten uitschrijven uit het Nederlandse GBA, in het bijzonder gepensioneerden, toegang blijven houden tot kwalitatief goede particuliere gezondheidszorg in andere EU-landen, soms bemensd met Nederlandse artsen en verpleegkundigen. Dit geldt ook indien ze in feite grotendeels of het gehele jaar buiten Nederland verblijven. De kliniek Benidorm in Spanje is daarvoor vaak genoemd als voorbeeld. Dit in tegenstelling tot (gepensioneerde en als gezinslid met afgeleide rechten) verdragsgerechtigden die zich wel lieten uitschrijven uit het GBA bij vertrek naar een ander EU-land (waarvan velen voor 2006 ook nog toegang hadden tot de particuliere zorg in hun woonland). Pogingen van deze laatste groep om ook toegang te krijgen tot die particuliere zorg in hun woonland, desnoods met extra betaling aan Nederland onder toekenning van het ZVWpakket, zijn gestuit op onwil van Nederland. Het is begrijpelijk dat de belangenverenigingen geïrriteerd zijn dat er een dergelijk verschil in behandeling is tussen degenen die objectief gezien in dezelfde omstandigheden verkeren (dus tussen langverblijvende “overwinteraars” en officiele immigranten). De oproep aan VWS en CvZ om aan dit onderscheid een einde te maken komt daaruit voort en heeft dus geleid tot een werkgroep die dit probleem van uitschrijving uit het GBA zal onderzoeken. Mijn mening of deze werkgroep met maatregelen kan komen om strikter te controleren op feitelijke emigratie, heb ik op dit forum al gegeven.

    Een en ander zal in Frankrijk minder aan de orde zijn omdat daar een veel minder groot kwaliteitsverschil tussen particuliere en wettelijke zorg zal bestaan.

    #197919
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Jan, Bedankt voor je altijd rustige, deskundige en weloverwogen commentaar. Ik pik er één zinnetje uit ” zijn gestuit op onwil van Nederland “. DAT moeten de belangenverenigingen aanpakken en niet uit jaloezie diegenen die hun eigen weg hebben gezocht of nog zoeken. Hoe stout, ondeugend, en creatief die Nederlanders ook zijn.
    En dat denk ik moet iemand die in zo’n werkgroep gaat zitten zich wel realiseren. In Frankrijk is dit inderdaad volgens mij niet of nauwelijks aan de orde. Waar het wel aan de orde is moeten naar mijn mening de belangverenigingen zich richten op hun eigen belangen – die van hun leden. Zonder de (heksen)jacht te opnenen of althans daaraan mee te werken, op andere Nederlanders.
    De ZVW is een bedroevend stuk wetgeving – een wanproduct van bestuurlijke naiviteit van de wetgever ten opzichte van niet-ingezetenen maar omdat geen voorberachte rade kon worden bewezen bij het tot stand komen er van mocht het van de CRVB. Is het dan zo ook dat er mensen zijn die hun eigen weg zoeken ?
    En is het aan de belangverenigingen om er aan mee te werken die mensen te “pakken” ?
    Het lijdt namelijk niet tot verbetering van de situatie van de officiele immigranten maar slechts tot verslechtering van de situatie van langverblijvende overwinteraars.. En daarmede mijns inziens althans nog in het belang ven de ene groep, nog in het belang van de andere.
    Dat is mijn mening.
    OEVVD

    #197907
     Noë
    Sleutelbeheerder

    kijk ook eens op:
    FORUM » NEDERLAND EN ZIJN EMIGRANTEN » NEDERLAND EN ZIJN EMIGRANTEN » BEDREIGING NEDERLANDSE PENSIOENEN
    aardig om het eens naast elkaar te zetten

    #197908
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk er over om naar LDF te emigreren maar ik zie er als een berg tegenop om die rompslomp met het CVZ te regelen, en dan heb ik het nog geeneens over de kosten. Ik ben diabetus dus ik heb elke dag mijn medicijnen nodig.

4 berichten aan het bekijken - 31 tot 34 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?