Fransen willen niet naar Duitsland

Dit onderwerp bevat 13 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 2 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #194398
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bron:http://daskapital.nl/2013/08/fransen_willen_niet_naar_duits.html
    holla.jpg
    Mooi vooroordeelbevestigend artikel op de website van persbureau Bloomberg vandaag. Daar wordt beschreven hoe in de Elzas projectjes worden opgezet om werkloze Fransen in deze grensstreek bij Duitse bedrijven aan de slag te laten gaan. Want aan de Franse kant in deze regio is de werkloosheid 10% en aan de Duitse maar 4%. Hoe dat komt? In Duitsland is de arbeidsmarkt geflexibiliseerd en in Frankrijk telt de arbeidsmarkt een boek met 3200 regels, zegt Bloomberg. Regels die in Frankrijk onlangs zijn aangenomen gaan niet ver genoeg om de arbeidsmarkt in Frankrijk aan de gang te krijgen. Maar net zo goed is het moeilijk om Fransen aan de slag te krijgen aan de Duitse kant van de grens. Zo hebben de Fransen een hekel aan Duitsers vanwege de gevoerde oorlogen. Maar zeker zolang het Franse socialezekerheidsysteem niet wordt aangepakt worden werklozen daar niet gemotiveerd om aan het werk te gaan, zegt een Franse medewerker van een Duits uitzendbureau in de streek. Zij vindt dat het hele systeem van arbeidsmarktregels in Frankrijk op de schop moet. Nu heeft ze 30 Polen moeten inhuren om banen te vervullen die ook door Fransen hadden kunnen worden gedaan. Al met al een klassiek voorbeeld waarom zoiets als een muntunie niet werkt. Zelfs niet in de typische grensstreek waar één van de hoofdsteden van Europa is gevestigd.

    #194405
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo, vele honderdduizenden werklozen in elk land. En dan wordt er gesproken over het motiveren van werklozen. Men zou patroons moeten verplichten om mensen aan te werven, maar daar hoor ik niets van. Gemakkelijke ontslagregeling, er worden nu al overal mensen ontslagen onder het mom van minder winst. Er kan nooit genoeg zijn voor zij die veel hebben. Het zijn altijd de werkmensen. De werkende mens betaalt al de bankencriminaliteit. Als je naar de winsten kijkt die multinationals en grote bedrijven maken, die altijd maar groter worden, dan zie je toch dat dit systeem van neo-liberalisme dat de laatste 30 jaar overal in Europa gevoerd wordt aan de rand van het failliet staat. En dat zijn niet alleen liberalen maar ook sociaal-democraten die allen dezelfde politiek voeren.In dienst van het grootkapitaal. Maar ja, afgeven op werklozen is nu eenmaal makkelijker dan het over de echte grote schuldigen te hebben. Groetjes.

    #194406
     Anoniem
    Inactief

    Wat bedoel je precies met een muntunie Paul?
    Bedoel je daarmee; het is de schuld van de euro, terug naar de gulden/franc?

    Het probleem in Frankrijk is, en daar heb ik in een eerdere discussie al op gehamerd (40 jaar doodstrijd…) dat men de “verzekering dat mocht gij in de problemen komen met de afbetaling van uwen huiske, omdat ge door den baas naar buyten bent gekieperd en toch den bank moet betalen” niet meer als een tijdelijke oplossing ziet die de staat u aanbied, maar als een inkomen, een salaris.
    Iedere laatste donderdag van de maand wordt ik betaald, zei iemand me eens.
    Ik verbeterde hem (we stonden in een groepje) “iedere laatste donderdag van de maand wordt u uitbetaald, dat is iets anders.
    Uw uitbetaling is van tijdelijke aard, althans, dat mag ik hopen.
    Loon is wat anders dan een uitbetaling door de staat beste man.”

    Paul, of je nu de euro hebt of de franc, het zou niets uitmaken, want dan krijgen ze gewoon hun chômage in francen uitbetaald.
    Bonnet Blanc, Blanc bonnet.
    Die discussie is afgelopen omdat men loopt te blaten dat in een derdewereldland wel alles kan en hier niet.
    Je kunt niet één land in europa met een andere Europees land vergelijken, zelfs Nederland en Duitsland hebben veel verschillen.
    Was het vroeger (80tiger jaren) ook niet zo dat men een heel hoog werklozen aantal had in Nederland? En hoe kwamen ze daar van af?
    Ten eerste hebben de Nederlanders een heel andere kijk op werken dan de fransen, namelijk, een Nederlander ziet zijn werk als een sociaal deel van zijn leven, en daarom is het leuk om te werken.
    Een fransoos is niet sociaal gebonden bij zijn werk, en werken is een doodzonde.
    Als je terug kijkt in de geschiedenis zie je dus ook dat gemeenten projecten installeerde om werkelozen te helpen, simpel gezegd, voor het geld dat je “kreeg” kon je ook best wat werken en in een sociaal ritme blijven alsmede in een arbeidsfeer.
    Uiteindelijk liep je een grote kans dat je vanuit jouw “vrijwilligerswerk” zomaar de arbeidsmarkt werd opgesluisd.
    Moet je in Frankrijk eens proberen, ze lynchen je!
    Ik ben werkzaam geweest als vrijwilliger op de batavia-werf, daar leerden we werkelozen mensen de moed er in houden, we leerden ze eventueel een ander vak, en we hadden contact met de bedrijven.
    Op deze werf zijn tussen 1985 en 1996 vijftienduizend mensen geschoold, omgeschoold, begeleid, en allemaal zijn ze op de arbeidsmarkt terecht gekomen.
    Let wel deze mensen kwamen gedeeltelijk vrijwillig naar de werf en anderen werden door gemeenten gestuurd onder vermelding “als je niet gaat korten we de uitkering”.
    In 2007 ben ik zo’n zelfde project hier begonnen, het is afgestoten omdat men a. in Frankrijk niet wil werken en b. omdat men iemand met een uitkering niet kan verplichten tuintjes te gaan wieden bij een bejaardenhuis.
    Kortom, flink snoeien in de uitkeringen en dan eens kijken hoe graag ze gaan werken.
    Iemand die nu voor smic (1100 euro) elke ochtend zijn bed uit moet, en de buurman die 939.53 in t’ handje krijgt voor uitslapen, potje vissen, potje petanque, en tv kijken.
    Wat denk je dan?

    #194407
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit PaulGJ op 8/08/2013 18:04
    Zo hebben de Fransen een hekel aan Duitsers vanwege de gevoerde oorlogen.

    Hallo Paul. Ik kon niet nalaten bovenstaande zin eens aan te halen, want dat is een behoorlijk staaltje rommeljournalistiek vanwege de Nederlandse kant. Die zin staat er namelijk in het originele Bloombergartikel helemaal niet. Wel dat “de demonen van het verleden” een rol spelen. Maar da’s nog iets anders dan doen alsof alle Fransen een “hekel” zouden hebben aan Duitsers, want da’s complete onzin. Toch zeker voor de jongste twee generaties. Daarboven ligt het iets moeilijker, begrijpelijk.

    #194408
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo,
    Duitsland goed? Als je werken voor enkele euro’s per uur goed noemt. De armoede stijgt er zoals overal. Contracten voor 1 uur, om uit de werkloosheid te geraken. Zo een gedachten zijn zeker niet de mijne. Ik ben voor een eengemaakt Europa, maar niet voor het Europa zoals ze het nu willen doen. Op sociaal vlak de minst goede als voorbeeld stellen zegt mijn inziens alles. Duitsland gaat alleen goed voor de groten, de beelden onlangs op de Nederlandse tv hebben mij al genoeg gezegd.

    #194409
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ha, dat is een stukje vooringenomen journalistiek. Als er één regio in Frankrijk is waar hard en goed gewerkt wordt, dan is het in de Elzas, ik weet dit, want ik woon hier inmiddels ruim 20 jaar, na een vijftientaljaren in andere delen van Frankrijk. De koffie wordt pas gedronken als de klus helemaal geklaard is. Er staan hier langs de Rijn verschillende grote fabrieken, men is er trots op om daar te werken,vaak van vader op zoon, en er wordt geproduceerd, niet in de neus gepeuterd!! Bovendien werken er 1 op de 12 Elzassers in Duitsland of Zwitserlend (bron: http://www.insee.fr/fr/themes/document.asp?reg_id=15&ref_id=18092
    Bij het lezen van sommige commentaren op dit forum had ik ook altijd het idee dat ik in een ander land woon.
    De werkloosheid is hier nog niet zo lang geleden begonnen te stijgen, voorheen was het om en nabij de 5%. Ik ken die programmaatjes waar over gechreven wordt niet, wel weet ik dat op het gebied van salarissen, zorgverzekering (zeker als frontalier) het niet zo aantrekkelijk meer is…..http://www.liberation.fr/economie/2013/07/30/modele-allemand-la-ou-le-bas-salaire-blesse_921809

    #194410
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Cees, Mijn vermelding ben ik begonnen met:
    “Bron:http://daskapital.nl/2013/08/fransen_willen_niet_naar_duits.html”
    Het is derhalve niet mijn artikel, maar ik heb het hier geplaatst om reacties hierop te krijgen.
    Ik ondersteun je gedachten waar je stelt;“Iemand die nu voor smic (1100 euro) elke ochtend zijn bed uit moet, en de buurman die 939.53 in t’ handje krijgt voor uitslapen, potje vissen, potje petanque, en tv kijken.Wat denk je dan?”
    Dit is precies waar de werkende Franspersoon tegenaan loopt, en niet alléén in Frankrijk, dit speelt ook in Nederland.
    Zolang er nog werklozen zijn in NL,FR of D en er werknemers gehaald moeten worden uit Oost Europa, dan is er duidelijk iets niet goed!

    SMIC is bovendien geen 1100€ maar 1400€ bruto.

    #194411
     Anoniem
    Inactief

    1100 netto tegen 939.53 uitkering netto 😉

    #194400
     bosbess
    Deelnemer

    Allereerst even de echte cijfers:

    SMIC bruto 1430, netto 1120
    Allocation chômage bruto 923, netto 880.

    Een verschil van netto 240 euro per maand. Modaal en hoger vinden dat natuurlijk niks, maar als je van dit soort bedragen alleen al je huur, je nuts en je verzekeringen moet betalen, dan blijft er toch bar weinig over voor je levensonderhoud, laat staan voor dat van je kinderen. ’t Is weer zó makkelijk om vanuit je eigen luxe financiële positie te oordelen over anderen die het minder hebben getroffen en levenslang veroordeeld zijn tot laagbetaald, maar o zo noodzakelijk werk. Dat werk ligt in deze tijd niet voor het oprapen. In heel Europa gaan bedrijven failliet, grote ondernemingen krimpen, de bouw ligt overal stil. Je zal maar 50 zijn en op straat komen te staan. Ik had pas vrienden uit NL op bezoek. “Ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik ambtenaar ben,” zei hij (57), “anders had ik nu waarschijnlijk ook op straat gestaan.”

    Fransen willen niet werken? Als ik eens ’s morgens vroeg ergens naartoe moet, zie ik ondanks de crisis overal bosjes mensen bij bushaltes staan wachten, duidelijk op weg naar hun werk. Mijn post wordt bezorgd, het vuilnis wordt opgehaald, overal wegomleggingen vanwege onderhoud door mannen die de hele dag in de brandende zon staan. Ik kan eten in restaurants, kan naar de dokter en het ziekenhuis, ik doe m’n boodschappen. Overal zijn mensen aan het werk, als werknemer of als kleine zelfstandige. Ik heb daar respect voor. En met werklozen heb ik medelijden: heel de basis valt weg onder hun bestaan, ook al was het maar een minimale basis. Bovendien is de allocation chômage aan een maximale duur gebonden, afhankelijk van hoe lang je ervóór hebt gewerkt. Daarna ontvang je teveel om dood te gaan en te weinig om te leven.

    Via de eerste link van Louise kwam ik op een interessante site met veel cijfers en grafieken over grensarbeid. ’t Gaat voornamelijk over de Elzas, maar onderaan staan ook cijfers over alle franse grensgebieden. Daaruit blijkt bv dat vanuit Le Nord-Pas-de-Calais in verhouding tot alle andere grensregio’s maar weinig Fransen in België gaan werken…

    De tweede link van Louise maakt duidelijk waardoor het duitse bedrijfsleven concurrerend kan werken. Het artikel vindt dat te danken aan het ontbreken van een (wettelijk) minimumloon. Veel werkgevers kunnen daardoor hun werknemers een schijntje betalen. Dit hongerloontje wordt door de duitse staat aangevuld tot een sociaal minimum. Dat betekent niets meer of minder dan dat de staat indirect het duitse bedrijfsleven subsidieert. Dat is binnen de EU verboden.

    Overigens blijkt uit het artikel ook dat de totale arbeidskosten in de industrie in Duitsland en Frankrijk nauwelijks verschillen. Duitsland 34,40, Frankrijk 35,50 per uur (in de duitse industrie gelden minimumlonen via cao’s, bb). Maar in het voor de economie zo belangrijke midden- en kleinbedrijf ligt het verschil op 25% in het nadeel van Frankrijk. Daar vind je de grote groep zwaar onderbetaalde werknemers en dus de grote groep bedrijven, die door de staat indirect worden gesubsidieerd via toeslagen aan de werknemers.

    #194401
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog even een aantekening bij het artikel van Bloomberg: het gaat hier om de werving van lager opgeleid fabriekspersoneel (alhoewel, op dit niveau moet je tegenwoordig ook minimaal een technische opleiding hebben gevolgd). Aan het eind van het artikel wordt opgemerkt dat de taalbarrière bij deze groep het grootste struikelblok is. Dit komt omdat de jongere generatie het dialekt niet spreekt en de basis voor de Duitse taal niet heeft meegekregen. Het tweetalige kleuter- lager- en middelbaar onderwijs is voornamelijk weggelegd voor de beter bemiddelden want privé. Men heeft in het Nederlandse artikel wel heel snel de conclusies getrokken, en van enige onderbouwing of onderzoek is geen sprake.

    #194404
     Anoniem
    Inactief

    Zucht bosbess,
    Ik heb deze gegevens van pole emploi, ik werk met die lui dus een telefoontje van drie minuten was genoeg.
    Sinds januari is de smic weer een paar centen omhoog gegaan en betaald men 1430.22 bruto per maand.
    Dat is 1122 euro netto per maand.
    De chomage keert 939.53 euro uit.
    Als bosbess het beter weet dan pole emploi in Aytre zij dat zo.
    Overigens beweer ik niet dat je arme mensen nog armer moet maken, noch rijke mensen nog rijker.
    Het verschil tussen werken en banken is te klein, en het is helemaal geen publieksgeheim dat er mensen zijn die het wel goed vinden zo, waarom zou ik gaan werken.
    Het is ook geen publieksgeheim dat mensen een bepaalde tijd gaan werken om daarna weer de chômage in te gaan, en alle eerder genoemde voorbeelden in andere discussies zijn eveneens geen publieksgeheim, net zo min als het feit dat men het bizar vind dat in Nederland gecontroleerd kunt worden op zwart werken, schending van de privacy heeft dat hier.
    Soms moet je maatregelen treffen om in een betere situatie terecht te komen, dan kun je twee dingen doen a- de lonen optrekken, of b- de uitkering verlagen.
    De lonen optrekken zal gedeeltelijk helpen, echter alleen als je de uitkering niet mee omhoog laat gaan, want volgens dezelfde meneer bij pole-emploi heeft iemand met een salaris van 2000 euro netto slechts 550 euro meer als zijn buurman die uitslaapt.
    De uitkeringen laten dalen is mijns inziens de enige manier om die vele duizenden die niet bij de bushalte van bosbess staan te wachten een duwtje in de rug te geven werk te gaan zoeken.
    Wel stel ik voorop dat ook het bedrijfsleven aan verandering onderworpen moet worden, ondermeer dor het ontslagrecht te versoepelen zodat we niet met angst en beven zitten te kijken of we toch niet die ene aan moeten nemen of niet.
    Het beschermen van uitkeringen heeft nog nooit geleid tot een goede oplossing, en dat zal het ook nooit doen ook.

    #194399
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Alle tegemoetkomingen, subsidies, voordelige leercontracten en nog zo een hoop deugnieterij ten spijt zijn de meeste werkgevers niet van plan om veel aan te werven. Integendeel zelfs. Mijn inziens zijn de grote profiteurs de grote banken en multinationals die overal heel veel geld opslokken want over verdienen kan ik het niet hebben. Nu wordt de “crisis” aangesproken om veel van de verworven rechten van de werkende mens af te schuimen om zodoende nog meer winsten te kunnen hebben.

    #194403
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De doorgeschoten verworven rechten veroorzaken nu recessie. Het was destijds in Duitsland niet anders hoor:1 keer gewerkt kon een Duitse arbeider nooit zijn uitkering meer verliezen. Toen was Duitsland de ‘zieke man’ van Europa en er moest drastisch ingegrepen worden. Het heeft goed geholpen en dat medicijn wordt uitgerold over de wereld.

    In Frankrijk is zelfs het besef nog niet doorgedrongen dat men zich de huidige welvaartsstaat met ongedekt pensioenstelsel en sociale zekerheid helemaal niet kan veroorloven.

    De industriële productie in Frankrijk is deze maand ‘onverwacht’ opnieuw gedaald.
    Niet vreemd, die verplaatst zich naar elders. Elk land in de ruime omtrek en gewoon binnen Europa zorgt beter voor z’n bedrijven dan Frankrijk die elk bedrijf als ‘profiteur’ behandelt en doodslaat met regels en belastingen.

    #194402
     Anoniem
    Inactief

    Etienne, je bent erg gefocust op multinationals die de oorzaak van de crisis zijn, ik zou wat verder kijken want dat is een beetje achterhaalde ouwe koek.
    Gedeeltelijk heb je gelijk, maar laten we eerst de hand in eigen boezem steken.
    De graaicultuur is niet alleen een zaak van de grote jongens, ook kleine en zelfs hele kleine hebben er lustig aan meegedaan.
    In een andere draad heb ik al eens geschreven “ik heb geen crisis maar ik heb me altijd gehouwen aan de woorden van m’n moeke, als ge een dubje verdiend, kunt ge geen kwartje uitgeven”.
    Dat is een van de genotsmiddelen geweest dankzij bijvoorbeeld de hypotheekrenteaftrek, het kon niet op, we kochten ons helemaal plof.
    Ik ken hier genoeg fransen die op een niveau leven wat ik niet kan, en hun ook niet want het is allemaal bank wat er klinkt.
    Natuurlijk hebben de banken en grote jongens gegraaid, maar zeg mij wie niet.
    Meubels worden niet meer gerepareerd, die worden weggegooid en nieuwe gekocht bij grote bedrijven die schijnboekhoudingen in amsterdam hebben.
    Autos mogen niet ouder dan drie jaar zijn wnat dan loop je een risico dat ze kapot gaan.
    Als een trien niet rijd vliegt iedereen de gordijnen in van woede want we zullen op tijd in de stad zijn.
    We zijn een consumerende geldverslindende maatschappij geworden waar van enig moraal niets meer over is, bij niemand.
    Of heb jij geen mobieltje, elektriciteit, water en gas?
    Ga jij nog staken voor de rechten van de mens? Zullen we eens met z’n allen de benzinepomp boycotten en niet tanken zodat het ze miljarden aan schade kost en ze wel naar het volk moeten luisteren?
    Neen, ook etienne piekert er niet over want hij moet en zal naar de stad met de auto.
    Zullen we dan de banken boycotten?
    Nee, want etienne is net als vele duizenden bang voor een bankrun en dan ben je alles kwijt.
    Het is te gemakkelijk de schuld te geven aan alleen de multinationals, we doen en deden er allemaal aan mee.
    Alleen nu moet je nadenken over de toekomst, en net als in het bedrijfsleven waar het niet op kon (leaseauto van de seack, telefoontje fan de seack, zelfs de vliegtickets voor elke weekend naar mijn partner werden door zijn werkgever betaald.
    Bedrijven weten dat dit over is, ze hebben die geldkraan dichtgedraaid.
    De overheid moet nu ook maar eens een paar geldkranen dichtdraaien lijkt me.
    Een klant van ons zoekt 26 man personeel voor een fabrieksbakkerij, kan ze niet vinden.
    En we hebben zoveel werklozen?
    Net als de mensen in de zomervakantie niet naar de dokter gaan (echt waar) is werkeloosheid iets voor de dag, niet voor de nacht.
    Ze gaat nu polen aannemen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?