Franse benaming voor underlayment

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199732
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waarschijnlijk een simpele vraag, maar ik heb het antwoord niet kunnen vinden. Ook Google vertalen bracht geen uitkomst.
    Wat is de Franse benaming van underlaymentplaten?
    Bij onze bouwmarkt al eens gekeken, maar het enige dat ze aan groot plaatmateriaal hebben is OSB3 en spaanplaat. Ook in de catalogus van Bricodepot geen underlayment kunnen vinden.
    Ik mag toch aannemen dat ze dat in Frankrijk wel kennen.

    Wim3

    #199733
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Volgens mij bedoel je die speciale OSB-platen met dicht oppervlak en randprofilering, die als underlaymentplaten gebruikt worden. Dit is eigenlijk een speciaalvorm van OSB.
    Ik ben voor gewone OSB-platen de volgende aanduidingen tegengekomen:
    – paneau de grandes particules orientées
    – panneau structural orienté
    – panneau à copeaux orientés,
    maar bij deze moet je erop letten dat ze ook werkelijk de echte randprofilering hebben (messing en groef, languette et rainures) die bij underlayment nodig is.
    Voor de echte underlaymentplaten ben ik als aanduiding alleen dit tegengekomen:
    – panneau OSB ‘underlayment’
    – sous-toîture OSB.
    Die heb ik overigens niet bij de een of andere Brico gezien maar bij een echte bouwstofhandel, mijn Doras.

    Met een beetje goochelen ben ik ook dit tegengekomen.

    #199734
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Wim,

    De FR benaming voor underlayment zoals we dat in NL kennen, met andere woorden ruw afgewerkte multiplex platen met mes en groef rondom, is contreplaqué à rainure et languette. En nee, hoe verbazingwekkend ook, in FR kennen ze dat niet. Ik heb mij er in het recente verleden ook blauw naar gezocht. De zoekresultaten die je krijgt komen allemaal uit Canada. 🙁

    Je alternatieve plaatmaterialen zijn de OSB die Christian noemt, of de FR multiplex genaamd contreplaqué volgens norm EN-314 classe 2. Die laatste hebben echter geen mes en groef rondom en zijn in vergelijking met de “echte” underlayment heel erg duur. Dan kun je nog beter op zoek naar gewone groef-en-messing vloerplanken. Dat laatste heb ik uiteindelijk gedaan en kwam toen uit op ongeveer 8 euri per m2. En wat meer werk, natuurlijk. 🙂

    Salutations, Jos

    #199735
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Plaques d’agensement lijkt erop.

    #199736
     Noë
    Sleutelbeheerder

    probeer eens bij http://www.xella.fr

    #199737
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Xella? die levert alleen producten waar op een of andere wijze cement in is verwerkt, toch?

    #199738
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goede kwaliteit,in grote maten en dikte en betaalbare contreplaque (multiplex,) is lastig te vinden in de FR bouwmarkten. Dit in tegenstelling met NL. Men gebruikt vaak hout of die verschrikkelijke agglomere marine.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?