Frankrijk en Duitsland, het blijft tobben

Dit onderwerp bevat 15 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 8 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #193213
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Hoe lang lijkt het niet geleden dat de leiders van Frankrijk en Duitsland eendrachtig optrokken in de fameuze “Merkozy” opstelling. Daar is inmiddels wel duidelijk verandering in gekomen. Dat wordt nog eens aardig geïllustreerd door dit artikel in de Financiële Telegraaf.

    Één ding is in elk geval duidelijk, de Europese toekomst is ook niet meer wat ie geweest is…

    Salutations, Jos

    #193218
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Één ding is in elk geval duidelijk, de Europese toekomst is ook niet meer wat ie geweest is…

    Een toekomst die is wat die geweest is, noemen we het verleden.

    Frans

    #193219
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit is het verschil tussen begrijpend lezen en lezend begrijpen.

    janv

    #193220
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heftig stuk. Ik ben ooit hier naar toe gekomen en heb een groot deel van m’n bezittingen “daar” gelaten.
    Ik ben steeds meer overtuigd dat dat een goede beslissing was.
    Vandaag ligt La Rochelle op slot, ook zo’n debiele reden; staking.
    De bus is tegen de nieuwe Code du travail.
    Maar dat zijn toch functionaires? die hebben daar toch niets mee te maken?
    Of zit ik er naast?

    Cees.

    #193221
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Cees,

    Volgens mij begrijpt helemaal niemand meer wat er nu werkelijk aan de hand is. Maar dit is Frankrijk, en het simpele feit dat er “iets” dreigt te veranderen is genoeg om de boel plat de gooien. Zoals gewoonlijk.

    Voor zover ik kan nagaan wilde president Hollande een Schrödertje doen. Op zichzelf een prima idee en ik ben positief verrast door de politieke moed en realiteitszin van de man, maar zijn poging Les Républicains rechts in te halen wordt duidelijk niet gewaardeerd. Dus nu valt iedereen en zijn moeder over hem heen.

    Tegelijkertijd voeren figuren als Valls en Macron allerlei lugubere manoeuvres uit om zowel de negatieve fallout te vermijden, als de eventuele positieve uitkomsten op hun naam te schrijven. Dus wordt mevrouw El Khomri als katvanger ingezet om de maatregelen voor het voetlicht te brengen en krijgt Hollande nu de meeste flak.

    Natuurlijk worden in dit politieke spel alle oorspronkelijke voornemens weer zodanig verwaterd dat er uiteindelijk niets dan een slap aftreksel overblijft. Zodat, behalve dat er wéér meer fonctionnaires voor deze “veranderingen” zullen “nodig” zijn, er uiteindelijk niets van betekenis zal veranderen.

    Ondertussen blijft de economische toestand in Frankrijk stabiel, de zaken gaan nog steeds in hetzelfde tempo achteruit.

    Salutations, Jos

    #193222
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vond Alexander Sassen van Elsoo’s biografie boeiender, vooral de :
    Disclaimer
    Alexander Sassen van Elsloo is directeur van Sassen Research & Consultancy Company. Deze onderneming verleent een divers scala aan financiële diensten aan particuliere en professionele cliënten. De gepubliceerde analyses zijn bedoeld als achtergrondinformatie over de financiële markten en vormen geen beleggingsadvies of aanbeveling tot het doen van transacties. Sassen Research en Alexander Sassen van Elsloo aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor eventuele onvolledigheid, onjuistheid of gevolgen van informatie die in de analyses wordt weergegeven. (…) Raadpleeg meerdere bronnen en neem zelf beslissingen.”

    Peter.

    #193227
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou moe ?

    Dit is ’n test…

    Peter.

    #193228
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ziet “Over het forum en de website”.

    Peter.

    #193214
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Peter,

    Ik vond Alexander Sassen van Elsloo’s biografie boeiender, vooral de disclaimer

    En uw punt is….??

    Salutations, Jos

    #193215
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Whoups, Jos, dat zijn wel vijf puntjes.

    Vooruit, ’n paar :
    1) Sinds de Revolutie van 1789 en de Slag bij Waterloo zit ’t scheef tussen Frankrijk en de rest van West-Europa.
    2) Dit zal nooit goed komen.
    3) Ik zou ’n andere krant lezen.
    4) Ha, ik kan ’n reactie typen, nu eens zien of-t-ie verschijnt.

    Peter.

    #193216
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De beste stuurlui staan natuurlijk altijd aan de wal. En je weet het de kapitein op het schip staat aan het roer en aldus komen we veilig aan in de haven.

    #193217
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rebonjour Peter,

    Ik kan niet buitengewoon veel met uw punten, behalve die over de krant. Welnu, het is mijn gewoonte om zo veel mogelijk kranten te lezen, mits die online beschikbaar zijn. Voor wat betreft de NL kranten reikt dat spectrum via kranten.com van De Telegraaf tot en met De Volkskrant. Ik ben wat men noemt een equal opportunity reader.

    Dus om de verwijzing naar de Telegraaf in mijn beginbijdrage te compenseren, hierbij nog één uit De Volkskrant, zodat het natuurlijk evenwicht weer wordt hersteld. (Helaas is dat Volkskrant artikel slechts in zijn geheel te lezen tegen betaling, dat dan weer wel)

    Overigens vind ik het belangwekkend dat twee artikelen uit twee zo héél verschillend georiënteerde kranten niettemin van zoveel overeenstemmende inzichten lijken te getuigen. Zou er dan toch iets van waarheid in schuilen?

    Salutations, Jos

    #193229
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Evert,

    En je weet het de kapitein op het schip staat aan het roer en aldus komen we veilig aan in de haven.

    …sprak Kapitein Edward John Smith. 😀

    Salutations, Jos

    #193230
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zou er dan toch iets van waarheid in schuilen?

    Ja, ja, ja ! Alle waarheid ! Zoals ik al zei, ’t komt niet goed tussen F en Duitsland noch tussen F en de rest van West-Europa noch tussen F en de rest van de wereld.
    Daarvoor hoef je geen dubbele achternaam voor te hebben, enig historisch besef voldoet.

    Dit als gegeven beschouwend, heeft ’t dan ook weinig zin om vanaf de zijlijn commentaar te leveren. Zoals Cruijff was er maar één, onnavolgbaar.

    Dus blijf lezen, van alles en van alles van achteren naar voren. En komt tot ’n oordeel, maar dat advies gaf Sassen van Elsloo reeds.

    Peter, die nu weer iets anders gaat doen want F is leuker dan sommigen willen doen geloven.

    #193231
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ha Peter ik zie dat het intussen is gelukt. Zeker een hik-upje.

    #193232

    Iets van de waarheid is ook terug te vinden in een stevige rij boeken en onderzoeken van Franse journalisten, schrijvers, politici, wetenschappers en gewone aardse stervelingen bij wie de gezondverstandskies nog niet is verwijderd. Op videgreniers wordt dit boek uit 1976 nog wel eens aangeboden voor un petit prix. Mocht u Alain Peyrefiitte te dichtbij het “rechtse” gedachtengoed vinden staan, dan heeft de OESO nog een hele reeks meer wetenschappelijke onderzoeken, rapporten, deelstudies en zg. landenexamens liggen. Deze uit 1982 is waarschijnlijk alleen nog in het archief van het OESO gebouw in Parijs, niet meer in de OESO bookshop aanwezig. Kon het zo en dan niet nalaten daar wat passages uit te citeren, vandaar dat u een afbeelding van een wat beduimeld exemplaar te zien kreeg. Altijd wat ongemakkelijk geschuif waarneembaar bij hen die achter het bordje “France” aan de vergadertafel zaten. Maar wanneer je om welke reden dan ook niet wilt erkennen dat er problemen zijn, dan blijft het perspectief op daadwerkelijk handelen ver achter de horizon van de toekomst verborgen.

    Oh ja, en wie zei dit ook al weer? In de beginjaren van de EGKS en het Verdrag van Rome. A propos de la politique européenne en de cooperation franco-allemande, « la France doit être le cavalier et l’Allemagne le cheval ». Werkpaarden moeten er zijn. Er is dus meer continuiteit in de politiek dan je soms zou vermoeden.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?