france24.com

Dit onderwerp bevat 22 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #193312
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zal wel hebben zitten slapen, maar zijn er hier mensen die de Franse “CNN kloon” http://www.france24.com en beetje volgen?
    (Via internet in mijn geval, ik was op zoek naar een News Stream uit Frankrijk)

    #193313
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor de link, Timo.
    Ik heb het gevoel dat iedereen z’n adem momenteel inhoudt.

    #193314
     Noë
    Sleutelbeheerder

    idd, ik ben gewoon aan het werk maar schakel het steeds weer naar het nieuws..

    #193315
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zag net beelden van een cameraman waarbij je precies kon volgen waar twee “special forces” stonden (en iets aan het doen waren op een dak). Dan snap je meteen waarom ze schijnbaar het mobiele telefoonverkeer storen.
    Ik wil graag weten wat er aan de hand is, maar dat soort beelden die die terroristen kunnen helpen liever niet.

    #193316
     Noë
    Sleutelbeheerder

    France24 is meer de propagandazender van Frankrijk, bedoelt om de Franse zienswijze aan de wereld te tonen. Om op de hoogte te blijven van gebeurtenissen in Frankrijk zijn de 24-uurs nieuwszenders BFMTV en I>tele beter geschikt. Beide zenders zijn gratis te zien via TNT, satelliet en internet via de livestream op de eigen website.

    #193320
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank Jako,

    Dat France24 niet helemaal neutraal is was mij duidelijk.. 😉

    Nou is natuurlijk geen enkele zender dat, maar het is goed om de achtergrond van een zender te weten.

    Misschien zou een lijst met zenders en een (uiteraard nooit helemaal objectieve) duiding geen slechte toevoeging voor deze site zijn?

    Ik wel moet zeggen dat ik sterke twijfels heb bij het feit dat BFM de gijzelnemers heeft gebeld. Het mag uiteraard, maar of je dat nou moet doen?
    Iets te veel sensatie (en risico) naar mijn mening.

    #193328
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Timo, BFM is natuurlijk ’n commerciële zender maar overdag wel continu bemand èn in de lucht. Met ’n aardig bereik.
    De gijzelnemers Cherif Kouachi en Coulibaly hebben BFM gebeld. Dat zou ik ook gedaan hebben.

    Dus in deze hoeft u niet te twijfelen aan de integriteit van BFM.

    Peter.

    #193329
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De gijzelnemers Cherif Kouachi en Coulibaly hebben BFM gebeld. Dat zou ik ook gedaan hebben.

    Ok, ik had begrepen dat de zender naar de drukkerij had gebeld.

    #193330
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wel moet zeggen dat ik sterke twijfels heb bij het feit dat BFM de gijzelnemers heeft gebeld. Het mag uiteraard, maar of je dat nou moet doen?
    Iets te veel sensatie (en risico) naar mijn mening.

    Uw “Ok” vind ik dan wat mager om uw ‘onbegrip’ goed te praten. U oordeelde gewoon te snel èn te duidelijk zonder de naad van de kous te weten.

    Is dat erg ? Ach, velen hebben hier last van. Ik blijf ’t mijn taak vinden mensen hierop te wijzen, tot vervelens toe. Want valse argumenten leiden tot onbegrip, en onbegrip leidt tot verwerping van andermans ideeën. En we weten inmiddels allemaal waartoe dat kan leiden.

    Peter.

    #193331
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vooruit, nog ’n anekdote om de angel eruit te halen.

    ’t Was tijdens de Eerste Iraq-oorlog, satelliettelefoons waren nogal prijzig. De N.O.S.-correspondent ter plekke beschikte er in ieder geval niet over.
    De Ussische collega’s hadden er wel één, ’t was dus dringen om dat apparaat.
    Rond drieën in de ochtend was ’t dan eindelijk de beurt aan onze N.O.S.-correspondent om z’n stukkie door te bellen op ’t dak van dat hotel te Bagdad. Hij toetste ’t goede nummer, maar kwam uit bij de dienstdoende portier van dat Huilversumse mediapark. En die verbrak gewoon de verbinding, “want er was immers niemand.”

    Zenders als BFM – maar er zijn ook zat andere – doen ’t dan beter dan semi-staats- of publieke omroepen waar ieders salaris gewoon betaald wordt ongeacht de inspanning. Die zijn gewoon bereikbaar, 24h/24, 7j/7.

    Peter.

    #193332
     Noë
    Sleutelbeheerder

    <div class=”d4p-bbt-quote-title”>Timo Breumelhof wrote:</div>
    Ik wel moet zeggen dat ik sterke twijfels heb bij het feit dat BFM de gijzelnemers heeft gebeld. Het mag uiteraard, maar of je dat nou moet doen?
    Iets te veel sensatie (en risico) naar mijn mening.

    Uw “Ok” vind ik dan wat mager om uw ‘onbegrip’ goed te praten. U oordeelde gewoon te snel èn te duidelijk zonder de naad van de kous te weten.

    Is dat erg ? Ach, velen hebben hier last van. Ik blijf ‘t mijn taak vinden mensen hierop te wijzen, tot vervelens toe. Want valse argumenten leiden tot onbegrip, en onbegrip leidt tot verwerping van andermans ideeën. En we weten inmiddels allemaal waartoe dat kan leiden.

    Peter.

    Om eerlijk te zijn ben ik er helemaal niet van overtuigd dat ze niet zelf hebben gebeld. Op meerdere plaatsen wordt namelijk bevestigd dat BFM de drukkerij heeft gebeld en niet andersom. Het leek mij niet heel relevant om daar hier een discussie over te voeren, dus was mijn reactie “neutraal” bedoeld.

    #193333
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn beurt om door ’t stof te gaan, Timo. Volgens de BFM-site (http://www.bfmtv.com/societe/bfmtv-a-ete-en-contact-avec-les-terroristes-856576.html) heeft hun journalist Igor Sahiri de drukkerij gebeld (“C’est en essayant de joindre à 10 heures des témoins dans l’imprimerie de Dammartin-en-Goële, où s’étaient retranchés Saïd et Chérif Kouachi, que notre journaliste Igor Sahiri a été en contact avec celui qui est considéré comme le meneur de l’attaque contre l’hebdomadaire satirique. La conversation a duré deux minutes.”).

    De andere gijzelnemer heeft BFM gebeld (“De son côté, Amedy Coulibaly, le terroriste de la porte de Vincennes, a contacté lui-même BFMTV vers 15h, pendant la prise d’otages.”).

    Peter.

    #193319
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vanmorgen was de redactiechef van BFM TV Hervé Béroud te gast in ’t programma “l’Instant M” (France Inter). Er waren immers wat vragen te beantwoorden (BFM zou de gegijzelden in de koelcel hebben verraden, ze hebben contact gezocht met de gijzelnemers, ze maakten in ’t heetst van de crisis dingen bekend die oplossingen in de weg zouden zitten).
    ’n Boeiend gesprek, met heldere antwoorden. Hier na te luisteren : http://www.franceinter.fr/emission-l-instant-m-attentats-la-question-bfm-tv.

    Peter.

    #193334
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vanmorgen was de redactiechef van BFM TV Hervé Béroud te gast in ‘t programma “l’Instant M” (France Inter). Er waren immers wat vragen te beantwoorden (BFM zou de gegijzelden in de koelcel hebben verraden, ze hebben contact gezocht met de gijzelnemers, ze maakten in ‘t heetst van de crisis dingen bekend die oplossingen in de weg zouden zitten).
    n’ Boeiend gesprek, met heldere antwoorden. Hier na te luisteren, vanaf morgen).

    Peter.

    Hmm.. interessant, bedankt.

    #193321
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Misschien zou een lijst met zenders en een (uiteraard nooit helemaal objectieve) duiding geen slechte toevoeging voor deze site zijn?

    Dat zijn er een hoop… ik ga kijken.

    #193322
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ken de afzenders van deze site niet, maar misschien dat dit overzicht ’n begin is : http://www.allez-allier.com/spip/IMG/article_PDF/Franse-televisiezenders_a1329.pdf.

    Peter.

    #193323
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het zijn er inderdaad veel…
    Op de Engelse wikipedia staat ook een lijst.
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_television_stations_in_France

    Op de NL versie met links & korte omschrijving 🙂
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_televisiekanalen_in_Frankrijk

    #193324
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik bloemlees uit Marc Chavannes, Frankrijk achter de schermen; de stille revolutie van een trotse natie (Amsterdam/Rotterdam, 2000), pp. 283-285 :

    Radio en tv. Waar de markt heerst

    Terwijl de landelijke gedrukte pers door de minister van cultuur en communicatie als een herstellende patiënt wordt begeleid, zijn de elektronische massamedia sinds het presidentschap van François Mitterand zo goed als overgelaten aan het vrije spel van commerciële krachten. Tientallen nieuwe radio- en tv-stations zijn de markt op gegaan. De resultaten zijn gemengd (…)”

    “Het eerste televisienet TF1 kwam na de privatisering in handen van Frankrijks grootste aanneemgroep Bouygues. Daar wordt het zuiverst soort kijkcijfer-tv gemaakt. Het achtuurjournaal van TF1 is verreweg het best bekeken; zijn vaste presentator Patrick Poivre d’Arvor is regelmatig in beroepsethisch drijfzand terechtgekomen, maar hij blijft populair en een geliefd onderwerp voor de omslag van roddelbladen.”
    (noot PG : sinds enkele jaren alweer is “PPDA” van ’t scherm verdwenen, z’n opvolgster en ex-geliefde Claire Chazal doet ’t niet slecht en is appetijtelijker, en beiden zijn geliefde onderwerpen voor de roddelbladen).

    (volgen enkele opmerkingen betreffende Canal+, M6 en andere commerciële zenders, PG)

    “De publieke omroep verzorgt de landelijke tv-zenders France 2 en France 3. Het onderscheid tussen die zenders is vaag, behalve dat 3 meer regionale programma’s doet. Men heeft nog niet een formule gevonden om zinvolle programma’s te maken en toch een kijkcijferantwoord op TF1 te geven. Het personeel heeft een ambtenarenstatus, een garantie voor overbemanning en een hoog percentage vakbondsleden. De taaie stakingen van najaar ’99 leidden tot weinig of geen reactie bij het publiek.”

    Vervolgens behandelt Chavannes de radio. Indien gewenst, typ ik nog wat.

    Nota bene : Chavannes’ boek verscheen in 2000, dat is inmiddels vijftien jaar geleden.

    Peter.

    #193325
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op de NL versie met links & korte omschrijving

    Kijk – daar heb je nog eens wat aan.

    #193326
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vervolgens behandelt Chavannes de radio. Indien gewenst, typ ik nog wat.

    Over de Franse radio hoor ik altijd mopperen dat er zo veel gekletst wordt – ik heb zelf de indruk dat dat niet meer is dan op de Nederlandse. Ben benieuwd wat Chavannes te melden heeft.

    #193318
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, natuurlijk wordt er veel gekletst. “This is radio, man”
    Maar je hebt gelijk : ik mag graag naar France Musique luisteren maar daar kan over ’n toontje korter of langer flink wat worden afgebept.

    Chavannes over de radio, in 2000 (!), pp. 285-287 :
    “Het radiolandschap in Frankrijk is druk, vol en vluchtig. In Parijs zijn tientallen FM-zenders in de lucht, van Radio Notre Dame, Radio J(uif) en Radio Beur (voor jongeren van Noord-Afrikaanse herkomst) tot Radio fip en Radio Soleil, met bejaardenpop. Wie het nieuws wil volgen heeft meer aan een radio dan aan een televisie. Teletekst is in Frankrijk bijna niet ontwikkeld.

    Topfuncties bij de publieke omroep worden nog steeds vervuld door geestverwanten van de regering, maar het is niet meer zo dat ministers bepalen wat er in het nieuws mag en wat niet. Politieke topfiguren bellen wel op als zij in het radio- of tv-journaal een exclusief interview willen weggeven. Weinig redacties zullen voor die twijfelachtige eer bedanken, al hebben de presenterende vedettes vaak weinig meer te doen dan een eerste vraag stellen.

    Hoewel Frankrijk geen persbaronnen en tycoons van het Angelsaksische type kent, maken veel media wel deel uit van een van de grote groepen die een mediabelang bezitten. Dat betekent dat veel media over bepaalde onderwerpen niet vrij zijn te berichten wat zij nieuwswaardig vinden. Deze groepen hebben ook een aantal bekende uitgeverijen overgenomen, waardoor ook het in Frankrijk veel voorkomende journalistieke boek is onderworpen aan de beperkingen die deze machtige imperia hun opleggen. Het kostte de schrijver van een niet-geautoriseerde biografie van de fascinerende zakenman Francois Pinault bijvoorbeeld veel moeite een uitgever te vinden: een flink deel van de boeken in Frankrijk worden via de FNAC-keten verkocht, een van de paradepaarden van Pinaults PPR-groep.

    De belangrijkste media (radio, tv en gedrukte bladen) zijn in handen van enkele groepen. Vivendi (vroeger Générale des Eaux) bezit onder meer: de weekbladen L’Express en L’Expansion, de uitgeverijen Larousse, Nathan, Pion en Laffont, op het gebied van tv, film en internet: aanzienlijke belangen in Canal Plus, Canal Satellite, 13 themakanalen op de kabel, reclamebureau Havas, UGC-bioscopen, AOL Europe. De Groupe Lagardère (die ook een hoofdrol speelt in Aerospatiale, Airbus en het Europese vliegtuigbouwconsortium EADS) heeft belangen in: populaire radiozenders als Europe 1, Europe 2, rfm en Skyrock, bladen als Paris Match, Télé 7 Jours (het grootste omroepblad), Elle, Journal du Dimanche, en uitgeverijen als Hachette, Fayard, Grasset, Stock, Livre de Poche en Grolier (ook actief met internet). Verschillende grote groepen, waaronder Pinault Printemps Redoute (ook eigenaar van het weekblad Le Point), Fimalac en Sagem hebben kleine belangen in Le Monde genomen. De voorbeelden zijn uit te breiden. Deze onvolledige lijst suggereert dat men moet weten wie wat bezit om de kwaliteit van nieuws te kunnen taxeren.

    Het is geen wonder dat premier Jospin graag zou willen dat in Europees verband de vrijheid van de pers zou worden vastgelegd, ‘om het pluralisme van de pers te bewaren’ en haar in staat te stellen haar rol als ’tegenwicht van de macht’ te vervullen (noot van de schrijver : 7 april 2000 in Parijs gezegd ten overstaan van de organisatie van 360 Europese kranten, geciteerd in Le Monde, 11 april 2000).
    Vooralsnog zijn het de kranten met hun betrekkelijk geringe commerciële gewicht, die het beste een onafhankelijke kritische rol in de Franse samenleving vervullen. Maar de Angelsaksische wind waait stevig over het Franse medialandschap. Internet roept. Ook hier verandert Frankrijk ingrijpend.”

    Tot zover Chavannes (nota bene : in 2000 na Chr.), met dank aan m’n scanner en m’n ocr-software.

    Wellicht tijd voor ’n persoonlijke noot : welke tv- en radio-programma’s zijn uw favoriet ?
    Mijn dag begint met TéléMatin op France2. Ontbijttelevisie gemaakt door ’n redelijk goede maar vooral hechte redactie. Prettig om de dag mee te beginnen, al doet de ene medewerker ’t beter dan ’n ander. Zo vind ik die “Laura van ’t web” ’n verschrikkelijke verschijning.
    Vervolgens de journaals vanaf 1200 : eerst France3 voor de regio, om 1300 TF1 voor ’t echte nieuws.
    ’s Avonds dezelfde volgorde : vanaf 1900 France3, om 2000 TF1.
    Naar de zenders M6 en Arte kijk ik regelmatig. Arte vanwege de aangeboden docu’s en films, M6 vanwege de onderzoeksjournalistieke programma’s als Envoyé spécial, Capital en Zone interdit. Waaraan m’n Franse herderinnetje dan natuurlijk L’Amour est dans le pré toevoegt want sinds eergisteren is er weer ’n nieuw seizoen begonnen.

    Naar de radio luister ik graag naar France Inter en France Musique. De lokale zender hier (RMB) doet me denken aan die Amsterdamse piratenzenders in de jaren tachtig. Hun nieuws komt voor negentig procent uit de regionale krant, La Montagne, gelardeerd met wat telefoongesprekjes.
    Overigens mijd ik France Inter op werkdagen van 1100 tot 1300, wat ’n amusement.

    Door mij graag gevolgde programma’s, bij voorbeeld : L’Instant M, Service public, La Marche de l’histoire, La Tête au carré, Affaires sensibles en Rendez-vous avec X.
    France Musique doet ’t goed met jazz en concerten. Vooral uitvoeringen van ’t Kon. Concertgebouworkest worden vaak uitgezonden (kwade tongen beweren dat Frankrijk geen goede orkesten meer heeft).

    “Welke tv- en radio-programma’s zijn uw favoriet ?”, zouden ze nu bij de NCRV’s babbelbox vragen.

    Peter.

    #193327
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op de site van Journalisten zonder grenzen komt Frankrijk op plaats 39 tussen El Salvador en Samoa.
    Zie http://rsf.org/index2014/fr-index2014.php

    Steven

    #193317
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, als je daar de score van de landen van sommige staatshoofden bij de herdenking van Charlie Hebdo bekijkt wordt je ook niet blij…

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?