fouten in de website

Dit onderwerp bevat 33 reacties, heeft 8 stemmen, en is het laatst gewijzigd door

 ratatouille 1 jaar, 3 maanden geleden.

  • Auteur
    Berichten
  • #204027
     ratatouille 
    Bijdrager

    https://infofrankrijk.com/leven/dagelijks-leven/consumentenzaken/#anker2

    Op deze plek staan verwijzingen naar links van sites van tweedehands artikelen, zoals leboncoin en ebay, echter deze en 22 andere links verwijzen naar een niet bestaande site… 1000-annonces.com

    #204028
     bosbess 
    Bijdrager

    Rata, zoals we hebben kunnen lezen is de website-beheerder bezig om de inhoud van de site up-to-date te brengen. Op de pagina waar jij naartoe linkt staan veel meer fouten. Zo is bijvoorbeeld Pacitel allang verleden tijd en inmiddels vervangen door Bloctel. Ook is de retourperiode voor aankopen per internet allang geen 7 dagen meer maar 14 dagen (loi Hamon).

    Wanneer je de stofkam door de “bibliotheek” van deze website haalt, kom je ongetwijfeld veel meer fouten tegen en artikelen die inmiddels zijn achterhaald. Dat moet allemaal worden hersteld, geactualiseerd en/of herschreven. Dat is niet van de ene op de andere dag gebeurd.

    Het is trouwens wenselijk dat ieder onderwerp wordt voorzien van een datum waarop het artikel is geschreven.

    #204029
     Noë 
    Sleutelbeheerder

    Hartelijk dank voor het opsporen en benoemen van onjuiste, achterhaalde of onvolledige informatie.

    Infofrankrijk is een “social community”, een “réseau social” op het internet. Er wordt veel informatie aangeboden die veranderlijk en dynamisch is. Wat vindt u? Moeten we verouderde informatie gewoon verwijderen? Vindt u, met mij, dat de kracht van een sociaal netwerk mede wordt bepaald door de contributies van de deelnemers aan dat netwerk?

    #204030
     ratatouille 
    Bijdrager

    Noë, het was een voorbeeld van foutieve info, die zonder werkgroep is te verbeteren. Fouten die er al lang instaan, ook in de tijd van de vorige beheerders. Maar gelijktijdig een oproep er een meldpunt van te maken.

    Waarom zou je geen gebruik maken van de kracht van de gebruiker? Meld een probleem. Als je gaat verwijderen blijft er niet veel over, en vallen er gaten. Maar in die links kunnen er wel een aantal weg.

    Misschien kunnen we webpagina’s onderverdelen en mensen vragen zich er op in te schrijven? Zoek de fouten op, en geef ze aan? Allemaal kleine redacteuren? Er zijn genoeg slimme mensen hier, die er misschien wel wat tijd in willen stoppen.

    Overigens zijn Ebay.fr en Leboncoin.fr (uit mijn voorbeeld) de grootste websites die prima werken als de link klopt. Dat is nu niet het geval. Het is geen update, maar een fout in de verwijzing. Of een hack.

    #204031
     Noë 
    Sleutelbeheerder

    Helemaal eens met deze suggestie! Kunnen we het richten op specifieke domeinen? Dat is namelijk de aanpak die ik overweeg, het benoemen van logische kennisclusters (domeinen) en het betrekken van domeinredacteuren.
    In het geval van consumentenzaken lijkt het me moeilijk om te spreken van een domeinredacteur. Wordt dat dan een “specialist boodschappen doen? ;/)”.

    Naar aanleiding van je terechte opmerking heb ik de pagina natuurlijk bekeken. Een paar zaken vallen op:
    1) Lettertype; divers, onrustig en springerig. Ik ontdek geen logica.
    2) Veel verouderde informatie. Een supermarktonderzoek uit 2013, of het nu wel of niet achterhaald is, komt niet betrouwbaar over. Ik verwijs dus in dat gedeelte naar Ofcourse (een recente start-up) en Que choisir. Er zijn inmiddels in de betreffende pagina al een paar storende fouten en verouderde informatie.
    3) er zijn lange woordenlijsten, vlees, vis en wildsoorten (coupes), Dat is prima, maar staat het wel op de juiste plaats? Zouden we op termijn niet een thesaurus toegankelijke woordenlijst (thesaurus en taxonomie) moeten hebben waar we vanuit de diverse domeinen naar kunnen verwijzen? Ieder domein heeft namelijk woorden- en begrippenlijsten. Ik denk dat een slimme* database hier uitkomst kan brengen.
    Wie zou bereid en in staat zijn om die pagina aan te passen? We zijn bezig met een een z.g. zandbak; een exacte kopie van de site waar we kunnen experimenteren en van alles in kunnen wijzigen en aanpassen voordat we dit ook doen in “de echte” site

    #204032
     ratatouille 
    Bijdrager

    Logische kennisclusters, onder die noemer voelen minder mensen zich aangesproken. Voor elektra en juridische zaken lijkt het me een goede methode, maar je moet vooral enthousiasme kweken om te participeren.
    En, het formeren duurt langer, kan je genoeg specialisten vinden?
    Er is veel informatie die ook door de ‘gewone’ redacteur kan worden verbeterd. Mits nagekeken door de eindredactie, die specifieke vraagstukken naar de kennisredacteur kan doorspelen. Wellicht een snellere oplossing.

    Daarbij staat veel informatie verspreid, je ziet het al bij je thesaurus voorbeeld. Sommige informatie vervalt niet snel, een wildgerecht is een wildgerecht, je verwacht die informatie bij LEVEN/DE FRANSE KEUKEN en niet echt bij consumentenzaken. Maar ik weet niet in hoeverre je bestaande structuren wil omgooien, voor dat je het weet, verlies je het.

    Het gevoel met je ook behouden, je wilt recepten lezen en daarbij meteen een verklarende woordenlijst, het zijn gebruikers die zich oriënteren op het Franse leven. Verwijzen stoort de beleving. Ook het commerciële dakdekkers.com sausje moet er af. Enthousiasmeren.

    Er is ook een enorme lijst met Franse bouwtermen en gereedschappen.
    Een slimme database zou wellicht handig zijn,op welk moment verklaar je in een wildrecept de FR betekenis naar de NL? Of doe je dat direct. Ik vind database vooral handig als begrippen diverse malen voorkomen -oproepen- en je die ook moet kunnen onderhouden, dat is met woordenlijsten minder het geval.

    #204033
     bosbess 
    Bijdrager

    1. Ratatouille schreef:

    “Er is veel informatie die ook door de ‘gewone’ redacteur kan worden verbeterd. Mits nagekeken door de eindredactie, die specifieke vraagstukken naar de kennisredacteur kan doorspelen. Wellicht een snellere oplossing.”

    Precies hetzelfde voorstel (in andere bewoordingen) heb ik na bekendmaking van de plannen met deze website gedaan. Daarbij heb ik aangeboden om (voorlopig) als eindredacteur te functioneren, omdat ik van mening ben dat de bibliotheek in (vrijwel) foutloos Nederlands en in klare taal moet zijn geschreven. Het voorstel is niet geaccepteerd.

    2. Iedereen, zonder uitzondering, is consument. Consumentenrecht is dus voor iedereen belangrijk. Een rubriek Consumentenzaken houdt dan ook wel iets meer in dan “Boodschappen doen”, bijvoorbeeld

    – koop (al dan niet op afstand)
    – colportage (al dan niet per telefoon/sms)
    – abonnementen (en het opzeggen ervan)
    – energie- en telecom-contracten
    – boeken van vakanties
    – verzekeringen
    – consumentenorganisaties.

    Enkele onderwerpen kunnen in aparte rubrieken worden ondergebracht. Naast de nationale wetgeving speelt ook de EU-wetgeving op het gebied van consumentenrecht een rol, evenals de jurisprudentie. Zowel wetgeving als jurisprudentie verandert voortdurend. Zij moeten dus worden bijgehouden. Dat is wel degelijk een specialisme.

    #204034
     ratatouille 
    Bijdrager

    Ik zie je voorstel niet? Maar het is ook lastig zoeken in de vele posts. Het is aan Noë om een vorm te bedenken, de eindredactie in de hand te houden, en te zoeken naar redacteuren en specialisten voor de kennisredactie.
    (oud) Vakspecialisten zijn niet altijd geschikt om te functioneren in een communicatief traject. Maar met een goede eindreactie kan je er wellicht gebruik van maken.

    #204035
     bosbess 
    Bijdrager

    Je kunt lang zoeken Rata, want ik heb mijn voorstel per email (adres via Nederlanders.nl) gedaan.

    Ik heb een aantal jaren bij een krant gewerkt: je had redacteuren, de eindredactie en de hoofdredacteur. Op basis van mijn ervaringen zie ik anders dan jij de redacteuren als degenen die schrijven (en in dit geval verbeteren en up-to-date brengen), de eindredacteur als een veredelde corrector en de hoofdredactie als degene die het algemene beleid bepaalt. De hoofdredactie wordt uiteraard gevormd door Anton, die nu de eigenaar is en deze website van de ondergang heeft gered.

    Wim Bavelaar verenigde al deze functies in één persoon, hoewel ook hij voor bepaalde onderwerpen een beroep deed op gespecialiseerde redacteuren. Daarnaast schreef hij regelmatig een nieuwsartikel op de voorpagina, wat door Anton nu adequaat is vervangen door de lopende band. Want hij is “geen begenadigd schrijver”, zoals hij zelf hier liet weten. Dat maakt hem naar mijn mening ongeschikt voor de eindredactie.

    Wie die eindredactie ook gaat doen, het zal een persoon moeten zijn die foutloos en helder Nederlands schrijft. Die schrijf- en spelfouten corrigeert, de indeling van de tekst verbetert en in overleg met de redacteuren zonodig de inhoud verduidelijkt of laat verduidelijken. Aangezien ik mijn loopbaan ruim een halve eeuw geleden ben begonnen als corrector bij een medische uitgeverij en mede gezien de gevarieerde rest van mijn werkende leven, dacht ik Anton én deze website een dienst te bewijzen door in de allereerste en moeilijkste periode mijn hulp aan te bieden.

    Dat is mijn visie op mijn (en nu ook jouw) voorstel.

    #204036
     ratatouille 
    Bijdrager

    /OT
    Dat is niet mijn voorstel.
    Een krant is geen interactieve media, daarom misten ze ook de boot bijna.
    Ze snapten het niet, (hoe je je avatar moet veranderen.) En die klassieke krantenopzet is ook niet geschikt voor de nieuwe tijd. Een eindredactie voor een correctie op d/t, dat kan geen nieuwe job zijn, een nieuwe laag. In de nieuwe media zijn journalisten ook cameraman en barst het van de schrijf en spelfouten.
    Einde OT/

    Terug naar: Fouten in de website.

    #204037
     bosbess 
    Bijdrager

    Nee Rata, een krant is geen interactief medium. En deze website is geen krant.

    Jij begon over redacteuren en over een eindredactie. De nieuwe eigenaar van deze website en, om in jouw terminologie te blijven de “hoofdredacteur”, wil er een bibliotheek van maken. Dat was deze site al, maar de bibliotheek is lang verwaarloosd en daardoor sterk verouderd. Hij wil hem nu bijwerken. Dat is niet alleen een loffelijk streven maar ook een enorme klus.

    Persoonlijk ben ik van mening dat deze bibliotheek in goed Nederlands moet zijn geschreven. Ik geef toe dat het in allerlei fora stikt van de taalfouten, maar dat is geenszins het geval met internetkranten of overheidswebsites en zelfs de artikelen in de Wikipedia (ook een soort bibliotheek) zijn over het algemeen in foutloos Nederlands, Frans of Engels geschreven. Dat is ook wel nodig, want informatie die vol met taalfouten staat, maakt een minder betrouwbare indruk. Denk je werkelijk dat aan genoemde media geen eindredactie te pas komt? Natuurlijk wel.

    Mijn vergelijking met een krant was bovendien alleen bedoeld om duidelijk te maken wat het verschil is tussen een eindredacteur en een hoofdredacteur. Nu wordt mij min of meer voor de voeten geworpen dat ik een oud wijf ben en dat de moderne tijd heel anders is. Ik kan je vertellen dat ook in de tachtiger jaren je als verslaggever soms je eigen foto’s moest maken. En de regioverslaggever van de Midi Libre heeft hier nog steeds een persfotograaf bij zich, behalve wanneer deze is verhinderd.

    Een foutloze tekst is een visitekaartje. In een forum is dat niet nodig, maar in een “bibliotheek” of in welke informatievoorziening dan ook wel degelijk. Daarin is sinds “mijn tijd” niets veranderd. Een eindredacteur is daarom nog steeds onontbeerlijk.

    Over wat jij “dakdekkers.com” wenst te noemen nog het volgende: een website overnemen, op orde brengen en onderhouden kost geld. Wanneer de eigenaar dat geld wil terugverdienen (en waarom zou hij dat niet willen?) kan dat op twee manieren: óf bezoekers en leden betalen een bijdrage óf de site verdient zichzelf terug met advertenties. De eerste mogelijkheid is geen optie, want mensen willen niet betalen. Blijven over de advertenties. Daar wordt de eigenaar niet rijk van, maar wel verdient hij er zijn onkosten mee terug. Dat is in de moderne tijd (!) en op internet zeer gebruikelijk. Waarom zou deze website daarop een uitzondering vormen? En waarom zou Anton Noë geld moeten toeleggen op een site waaraan hopelijk binnenkort weer steeds meer mensen plezier aan beleven, waar ze hun informatie kunnen halen en vragen kunnen stellen?

    #204038
     ratatouille 
    Bijdrager

    Blijf aub je lange verhalen bij de rubriek entre bavards. Dit heeft niets met het onderwerp te maken.

    #204039
     Petrus, Mr Petrus 
    Bijdrager

    En ziet de fout, de principiële denkfout : waar deze site mèt dit forum ooit ’n – zeg – communistisch hulpmiddel was om elkaar van dienst te zijn (“de één helpt de ander”; “heden ik, morgen gij”), is deze – ooit – Gigantische Mer à Boire verworden tot ’n marketing-tool.

    Aan de ene kant : de huidige eigenaar van deze site Noë snapt dit verleden in ’t geheel niet.
    Aan de andere kant : de bijdragers – sinds jaren her – aan deze ‘bibliotheek’ voelen zich verwaarloosd.
    Ten derde : de huidige eigenaar heeft geen idee waarom die bijdragers van jaren her zich verwaarloosd voelen.

    En dan moet ’n Bosbeß solliciteren als ‘eindredacteur’ ? En wordt dan kennelijk afgewezen ? Eigenaar Noë heeft al meer bokken geschoten.

    Neen, voor wat ’t waard is : beste Anton Noë, zit niet te kloten met idiote ‘verfraaiïngen’ van deze site, richt u zich op de inhoud. U beschikt immers over de rechten daarop, dus alle belang is aan u. En waar u doorgaat op deze ingeslagen weg, zult u slechts verliezen.
    En waar u aast op bijdragen van zo genoemde domeinredacteuren, zonder daar iets tegenover te stellen, bent u verliezer. ‘We’ kijken wel uit, ik meen te mogen stellen dat uw toon niet bevalt.

    Peter.

    #204040
     Noë 
    Sleutelbeheerder

    Het structureren van content rondom de betrokkenheid en inbreng van domeinredacteuren is gangbaar in (nieuwe) media. Ik hoop deze mogelijkheid nader te verkennen met deskundigen. Mij lijkt het een logische en werkbare basis te bieden.

    De door Bosbess aangeboden (eind-)redactionele diensten worden erg op prijs gesteld. Ik hoop oprecht dat meerdere abonnees/leden actief betrokken willen zijn en blijven bij de doorontwikkeling en actualisering van de bibliotheek.

    Heel concreet, deze bijdrage van ratatouille begon met de terechte opmerking dat er in de pagina “Consumentenzaken” nogal wat verouderde “fouten” verwijzingen en linkjes zitten.

    Inmiddels hebben we een paar onderdelen van de betreffende pagina up-to-date gebracht. Maar daarmee zijn we er nog niet, allerminst. Is er iemand die het leuk vindt om dit “domein” –consumentenzaken– op te pakken?

    Als eindverantwoordelijk beheerder sta ik ervoor open om constructief overleg “en publique” in het forum te voeren maar het staat geïnteresseerden natuurlijk ook vrij om mij te benaderen via info@infofrankrijk.com

    Verder wil ik de deelnemers aan dit forum verzoeken om input met betrekking tot de etiquette. Persoonlijk voel ik me niet echt prettig met de toon en inhoud van reacties van een enkele deelnemer aan deze discussie. Is het in dit forum gebruikelijk dat de moderator stelselmatig beledigt wordt? Welke vorm van verweer zou u mij als beheerder en in de toekomst de moderatoren adviseren?

    #204041
     ratatouille 
    Bijdrager

    Bij deze laatste opmerking wil ik me aansluiten, Peter dat slaat op jou.
    Moet hij je blokken? Wees kritisch zonder je te verliezen. Je schiet te ver.

    Ja, ik zag een ad voor dakdekkers.com, mij bevalt dat niet, want het heeft geen verband met Frankrijk. Het is een keuze waar ik niet blij van kan worden, maar ik probeer wel een positieve draai te vinden.

    Ook was dit draadje een voorbeeld van zaken die ZONDER tussenkomst door de beheerder zelf kunnen worden opgelost en zo zijn er nog veel meer. Ik wil ook inhoud en geen verfraaiing, stimulans van de oude en nieuwe garde met ideeën en geen ‘marketing taal’, maar ik geef het allemaal een kans. Niet voor eeuwig.

    Eigenlijk zag ik zit draadje als communicatielijn tussen nieuwe eigenaar en de gebruikers. Met als doel om dingen te verbeteren. Al mijn kritiek is onderbouwd maar -probeer ik toch- ook opbouwend, met nieuwe denkrichtingen en mogelijkheden. Onderlinge discussie tussen gebruikers past hier niet zo, dat vervuilt naar mijn idee. Al snel zie je door de bomen het bos niet meer. Een bekend probleem, sommige gebruikers kunnen dat beter doen in de Entre Bavards groep.

    Dus dit is een plek voor communicatie tussen webmaster en actieve leden die proberen dingen te veranderen, zodat het beter gaat worden voor ons allemaal. Om omissies aan te geven.

    Nabrander: Als je Peter zijn bijdrage 4x leest, begrijp je het wel,of voel je het wel aan, alleen door sommige woorden te gebruiken, gaat zijn zuur over naar wrang. Terwijl het zoet ook helpt.

    #204042
     ratatouille 
    Bijdrager

    Even de moeite genomen me een beetje te verdiepen.
    Het werken met kennisclusters is inderdaad een goede methode.
    Maar dan ben ik benieuwd welke clusters je benoemd, of je
    uitgaat van bestaande indeling van de website of een andere op het oog hebt. Er zijn regelmatig in een onderwerp twee specialismen.

    Kenniscluster WONEN/bouwen-en-de-regels/regelgeving, dan denk je aan makelaardij, de notaris, regelgeving subsidie en bouwvergunningen,

    Maar daar zit dan ook huurbescherming in en recht. (wet Alur van 24 maart 2014) Ga je dat dan splitsen voor twee specialisten? Of weet de notaris in je kenniscluster(jurist) ook alles van huurbescherming?
    /wonen/huizenprijzen-huren/#bescherming

    Leven/erfrecht-huwlijk-pacs/ daar heb je privaatrecht, ga je dus een onderdeel van LEVEN en een onderdeel van BOUWEN bij de zelfde kenniscluster leggen? Kortom trek je alles uit elkaar, heb je dat al gedaan en welke indeling heb je gemaakt? Ik weet niets van je plan.

    Helemaal onderaan in Leven/erfrecht-huwlijk-pacs/ subkop heb je:

    Belastingaangifte na het overlijden van de (huwelijks-)partner,
    Dat is belastingrecht, een andere discipline, (overigens verwijst het onderwerp nu naar /Leven/#eerste). Een foutje.

    Wie weet er alles van Huisarts, specialist, tandarts?
    Voor je het weet zit je weer bij de specialist van verzekeringen.

    Kennisclusters, dan moet je alles uit elkaar trekken, en later als eindredactie weer invoegen om er een totaal van maken. Hoofdstuk redactie vraagt aan de specialist om specifieke kennis bij een onderdeel en vormt en voegt dat zelf in. Een keuze om over na te denken.
    Succes. Mijn 15 minuten.

    #204043
     Petrus, Mr Petrus 
    Bijdrager

    De eindverantwoordelijk beheerder heeft gelijk, neem me niet kwalijk.

    Peter.

    #204044
     bosbess 
    Bijdrager

    Alle onbeschoftheden en sjacherijnigheden die hierboven zijn geuit komen voort uit dezelfde mentaliteit: deze website en met name dit forum zijn van ons. Wie mee wil doen moet zich houden aan ónze regels, ónze taal en ónze manieren. En anders rot je maar op of ga je maar kletsen in een andere rubriek. Helaas voor de heren: the times they are a changin’.

    Het doet me goed dat Peter zijn excuses aanbiedt. Daar hoeven we verder dus geen woorden aan vuil te maken. Waarom Rata verordonneert dat alleen hij en Anton met elkaar mogen communiceren en niet de forumdeelnemers onderling is mij een raadsel. Ook uit onderlinge discussies kunnen zaken naar boven komen waarmee de beheerder zijn voordeel kan doen. Wanneer Rata ongestoord en zonder kritiek zijn eigen ideeën wil spuien, moet hij dat niet in een forum doen. Anton heeft hierboven het emailadres gegeven. Wanneer je per se publiek nodig hebt, moet je ook tegen inspraak en kritiek kunnen.

    Ik heb als forumlid net zoveel rechten als ieder ander hier. Vrouwen, die in de loop der tijd allemaal zijn verdwenen uit dit forum, uiten zich nu eenmaal anders dan ouwe jongens onder mekaar. Dat kun je accepteren of niet, maar wie mij de bek wil snoeren moet vroeger opstaan.

    De nieuwe beheerder daarentegen lijkt zich het vuur uit de sloffen te lopen om het iedereen zo veel mogelijk naar de zin te maken. Koud is er (terechte) kritiek geuit, of genoemde zaken worden aangepast, hoewel het aanpassen en actualiseren van de bibliotheek maanden, zo niet jaren gaat kosten. Ik hoor trouwens niemand over de weldadig aandoende aanpassing van “het behang”, zonder schreeuwerige plaatjes. Persoonlijk vind ik het een verademing en veel beter passen bij de stijl van deze website.

    “Ik weet niets van je plan”, schrijft Rata. Het zou me niet verbazen wanneer Anton daar zelf ook nog geen idee van heeft, althans niet tot in details. De grote lijnen heeft hij uiteengezet. De nadere uitwerking komt, vermoed ik, aan bod in overleg met de diverse specialisten.

    #204045
     Noë 
    Sleutelbeheerder

    De komende 2/3 dagen ben ik veel op reis. Ik hoop nog voor maandag inhoudelijk in te kunnen gaan op de punten die Bosbess en Rata naar voren brengen, o.m. planning en domeinkadering.

    #204046
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour,

    Over de bestaande inhoud van de site en de noodzakelijke acties is in bovenstaande bijdragen al heel veel relevants geschreven. Daar heb ik niets aan toe te voegen.

    Wél stel ik mij vragen bij het traditionele model van een website als “information base”, gevuld en verzorgd onder leiding van een soort centrale autoriteit. Ook als je dat model uitbreidt door werk te delegeren aan redacteuren of onderverdeelt in clusters ontstaan toch allemaal varianten op een centraal geleide economie. Zeg ik iets vreemds als ik constateer dat in het huidige tijdsgewricht steeds duidelijker wordt dat centrale planning niet werkt?

    Toen Wim met InfoFrankrijk begon lag het Internet landschap er heel anders bij dan op dit moment. In die begintijd was het bouwen van een website met een lokale “information base” over Franse aangelegenheden een logische en nuttige stap. Echter, wat toen logisch was, is dat op dit moment niet altijd meer. Chargerend gesteld zou je de inhoud van InfoFrankrijk op dit moment vérgaand kunnen realiseren door middel van links naar externe informatie in combinatie met Google translate. En die ontwikkeling zet zich voort.

    Met andere woorden, het bouwen van een “information base” door informatie uit het Internet te distilleren, vertalen en lokaal op te slaan, raakt steeds meer uit de tijd. Het bijhouden van een lokale kopie of uittreksel van een steeds grotere en sneller veranderende wereldwijde informatieverzameling zal op steeds grotere problemen qua actualiteit en onderhoudbaarheid gaan stuiten. Dit model heeft nog slechts een beperkte houdbaarheidsdatum.

    Ik verstout mij daarom een steen in de vijver de gooien en een radicaal andere strategie voor te stellen. Een strategie die InfoFrankrijk onderscheidt van Nederlanders.fr, die recht doet aan de kennis en kunde van hen die zich hier verenigen en regelmatig bijdragen leveren, en die ervoor zorgt dat InfoFrankrijk weer méér de rol van vraagbaak kan waarmaken die het in het verleden ook had.

    Kern van mijn voorstel: maak van het informatiegedeelte van InfoFrankrijk een wiki. Een soort Wikipedia in het klein. Informele collaboratie die leidt tot een nuttige en actuele informatieverzameling. InfoFrankrijk kent al een forum, en de combinatie van forum en wiki blijkt in de praktijk zeer effectief te zijn. Als bewijs hiervoor mogen de vele “open source” software-ontwikkelingsprojecten dienen, die onveranderlijk via het wiki/forum systeem de bijdragen van talloze ontwikkelaars en deskundigen kanaliseren tot één bruikbaar programma.
    Terzijde, voor zover ik kan zien bestaat het Internet domein “WikiFrankrijk” nog niet 🙂

    Ik kan mij voorstellen dat het mogelijk is de hele “information base” van InfoFrankrijk zoals die nu reilt en zeilt, tot basis te maken van de nieuw op de zetten WikiFrankrijk, en alle bestaande forumleden de mogelijkheid te geven deze content aan te passen, onderworpen aan vrijgave via een moderator. Geen formele centrale planning van functies, clusters en dergelijke. Gewoon eens kijken of mensen vanuit hun expertise ertoe overgaan de in hun ogen meest pregnante fouten en missers te corrigeren. Het enthousiasme in de diverse bijdragen alhier om fouten te signaleren maakt mij optimistisch over de uitkomst van dit proces.

    WikiFrankrijk. Klinkt goed, “out of the box” en een originele toevoeging aan de verzameling websites van het type “iets met Nederlanders en Frankrijk”. Het lijkt mij een serieuze overweging waard.

    Salutations, Jos

    #204047
     le bricoleur 
    Bijdrager

    Ik ben geen expert op het gebied van internet zoals Jos. Maar zijn redenatie spreekt me wel aan. Wij leven in een andere wereld dan 15 jaar (?) geleden toen deze website ontstond.
    Ik juich het idee van een WikFrankrijk toe.

    Christian von Klösterlein - bricoleur par passion, pas par necessité.
    http://www.klussen-in-frankrijk.eu/

    #204048
     bosbess 
    Bijdrager

    Terug van de ochtendwandeling lees ik enigszins perplex het voorstel van Jos. Simpel, goed beargumenteerd en met kennis van zaken geschreven.

    Ook mij spreekt het idee bijzonder aan. Het ei van Columbus! Niet alleen vanwege Jos’ argumenten maar ook omdat het mensen actiever bij de website betrekt. Daarnaast zal het een taakverlichting betekenen voor Anton en voor de aan te zoeken specialisten.

    Aan “WikiFrankrijk” zullen ongetwijfeld nog enige haken en ogen zitten, maar ik vertrouw erop dat deze met behulp van deskundigen kunnen worden opgelost. Zo snel mogelijk de domeinnaam vastleggen en vervolgens kijken hoe een en ander praktisch kan worden gerealiseerd.

    #204049
     ratatouille 
    Bijdrager

    Nee bosbess, Je begrijpt het niet, je gaat niet in op de inhoud. Een onderlinge discussie (zoals deze) waarin je mensen aanvalt, (mij 5 keer) maakt het uitdiepen van het onderwerp lastig. Nergens heb ik geschreven dat ik de enige moet zijn die zijn mening over een onderwerp geeft. Lees het opnieuw.

    Een beetje wilde bosbes is prima, maar het gaat snel woekeren en dan is het een plaag. Vandaar dat de vorige eigenaar je dwingend heeft verzocht van het forum op te hoepelen. Je bemoeit je met iedereen en alles, zonder het onderwerp verder te helpen. Ik begrijp heel goed dat Noë je aanbod heeft verworpen om hier eindredacteur te worden.

    #204050
     ratatouille 
    Bijdrager

    Het wikiplan is fris, het gaat nog een stuk verder. Daarom ook de vraag voor Noë naar het plan, is het opfrissen? Mogen er andere indelingen worden gemaakt? Een andere structuur? Hoe regel je het eigenaarschap?

    Helemaal bovenin deze discussie had ik voorgesteld: ‘Misschien kunnen we webpagina’s onderverdelen en mensen vragen zich er op in te schrijven? Zoek de fouten op, en geef ze aan? Allemaal kleine redacteuren? Er zijn genoeg slimme mensen hier, die er misschien wel wat tijd in willen stoppen.”

    Da gaat al richting de wiki, het is een tussenstap waarin je werkt met vele redacteuren en vele verantwoordelijkheden die binnen de context van een ‘publiek’ domein hun aandeel uitvoeren.

    Met kennisclusters werken aan een bestaand model (zoals het nu is) is best wel lastig! Je zit te werken in het uitgevoerde project van een ander, daardoor moet je uit elkaar trekken en samen voegen. Makkelijker om vanaf scratch te beginnen. En met geheel open geest, kan er zelfs een wikiplan op tafel komen. Zo had ik dit draadje bedoeld.

    #204051
     Noë 
    Sleutelbeheerder

    Ik ben met jullie enthousiast over de gedachte om “Wonen en Leven in Frankrijk” in een WIKI-ordening te presenteren. Ik moet dienaangaande nog wel uitzoeken of dit verenigbaar is met de forumfunctie.

    Deze site heeft een prima “identiteit”, “Wonen en Leven in Frankrijk”. De inhoud daarvan wordt ontsloten via infofrankrijk.com. Dat kan in de toekomst ook (!) via wikifrankrijk.nl. Beide domeinnamen verwijzen dan naar dezelfde website en inhoud.
    Het opheffen van de naam/URL https://www.infofrankrijk.com zou een soort digitale harakiri van onze ranking bij Google (onze SEO) zijn.

    Maar het gaat niet om de naam. Het gaat om de ordeningsprincipes die een WIKI-opzet afdwingt. Dit pas prima in de strategische kaders; werken met domein-(eind-)redacteuren.

    In dat kader herhaal ik nog maar even dat ik de door Bosbess aangeboden (eind-)redactionele diensten erg op prijs gesteld. Ik hoop oprecht dat meerdere abonnees/leden actief betrokken willen zijn en blijven bij de doorontwikkeling en actualisering van de bibliotheek.

    #204052
     bosbess 
    Bijdrager

    Anton heeft mijn aanbod niet verworpen en dat schreef ik ook niet. Hij heeft het niet geaccepteerd. Dat is iets anders. Ook is mij nooit gevraagd om op te hoepelen, dat is in flagrante strijd met de waarheid. En ik bemoei me met veel zaken omdat ik een zeer brede belangstelling heb. Bovendien ben ik aan niemand verantwoording verschuldigd over waar ik me mee wens te bemoeien.

    Ik ben bijzonder blij dat Jos met een positief voorstel is gekomen en deze positiviteit wil ik in dit forum graag behouden. Ik zal dan ook niet meer op Ratatouille reageren.

    #204053
     ratatouille 
    Bijdrager

    Fantastisch, je draait aan de waarheid, maar ik weet aantoonbaar beter. De vorige beheerder was overigens ook vrouw. Het aanbod wordt op prijs gesteld, maar niet geaccepteerd, iemand anders?

    Een wiki naast de website, dan blijven de vragen rondom de strategische kaders openstaan.

    #204054
     ratatouille 
    Bijdrager

    Als ik uit openbare bron mag doorlinken, dan is hier de linkedin pagina van Noë. Je zou zeggen dat hij geschikt is om als manager internet communities te functioneren. Met uitzicht. En met gedeelde ervaringen in hetzelfde gebied.

    https://www.linkedin.com/in/serieondernemer

    #204055
     wannox 
    Bijdrager

    Nu mijn “Internet illimité” goed werkt, heb ik eens een linkchecker op deze site losgelaten.

    Resultaat :

    OK	    32949 URLs	93.95%
    not found   1212 URLs	 3.46%

    Het is een heleboel werk om alles tot in detail te controleren en te corrigeren.

    Voorbeeld :
    http://deesblogt.blogspot.fr/2013/08/getekend.html
    error code: 404 (not found), linked from page(s):
    https://infofrankrijk.com/leven/geldzaken/bankzaken/

    nog een :
    http://download.hager.com/fr/guide_technique_habitat/GuideTechnHabitat_QZD218l_08.pdf
    error code: 404 (not found), linked from page(s):
    https://infofrankrijk.com/forum_old/archief.infofrankrijk.com/post/3543/20/index.html

    Omdat ik toch bezig was heb ik ook eens gekeken naar http://www.klussen-in-frankrijk.eu
    Ruim 2000 links waarvan er zo’n 50 “not found” geven.

    Mijn eigen site geeft ook een paar honderd broken links. Misschien toch eens wat aan doen, of toch maar eerst de keuken afmaken ?

    Enkele link checkers :
    voor Windows
    Xenu’s Link Sleuth
    On line
    http://www.deadlinkchecker.com/
    http://www.brokenlinkcheck.com/

    wimb

    Zoals het hamertje thuis tikt, tikt het nergens

    #204056
     Noë 
    Sleutelbeheerder

    Hallo Wim (en andere deelnemers aan dit draadje)

    Deze analyse is zeer gewaardeerd. Er is inderdaad veel te doen, gebroken linkjes repareren is één van de stappen.

    Ik ben momenteel ook aan het kijken naar een WP thema dat we kunnen gebruiken. Het voorgaande thema en ook het huidige thema zijn freeware. deze4 thema’s bieden een “adequaat” platform maar zijn complex in beheer en beperkt in de functies. Ik overweeg een thema dat zich optimaal leent voor kennismanagement.

    < < KLIK HIER >>

    Een voordeel is dat je eenvoudig afbeeldingen (schema’s e.d.) kunt plaatsenin berichten.

    Zie ook deze pagina met specs.

    INLOGGEGEVENS:
    Naam: infof
    Wachtwoord: infof

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2019 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account