Extra kosten aankoop grond

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #202250
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wie het weet mag het zeggen:
    Wij kopen een stuk grond grenzend aan ons terrein, de toegang tot ons terrein wordt daardoor beter. Verkoper en wij dik tevreden over onze overeenkomst. Tegenwoordig bestaan er vaste tarieven bij de notarissen, als het aankoopbedrag zoveel is, bedragen de noraiskosten zoveel en dat is vastgesteld bij wet.
    Over één week passert de definitieve acte. Vandaag bericht ontvangen van de notaris dat ik een extra bedrag moet betalen voor een extra document. Er wordt niet uitgelegd waar het over gaat. Dus bericht terug waarin ik om uitleg vraag. Nu blijkt het om een document voor de Safer te gaan.
    Ik dacht dat bij de vastgestelde notariskosten, die maar liefst 25% van het aankoopbedrag zijn, dergelijke kosten waren inbegrepen.
    Weet iemand of het klopt dat we nu iets moeten bij betalen, mag dat door de notaris gevraagd worden?
    Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

    Rimke

    #202253
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, Rimke, dat mag want ’t zal om grond met ’n agrarische bestemming gaan (anders bemoeit die Safer zich er niet mee). En dan waarschijnlijk ’n bedragje extra vanwege ’n versnelde procedure.
    En weest bovendien blij dat die grond dan niet groter is dan ’n halve hectare (uit m’n hoofd), anders zullen anderen (agrariërs en ook de Safer zèlf) prioritair zijn.

    Peter.

    #202251
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor je reactie Peter… Maar het gaat niet om een versnelde procedure en al helemaal niet om grond met een agrarische bestemming, immers, wat kan men verbouwen op een rots waar ook al niets te grazen valt? Het gaat om iets meer dan een halve hectare, het bedrag is voldaan, ik ben gelukkig want we gaan de rots opblazen (laten we doen) en dan eens eindelijk een weg naar ons huis aanleggen….Hoe leuk is dat!

    #202252
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ben ik toch benieuwd om wat voor ’n document voor de Safer ’t dan gaat.

    Peter.

    #202254
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Peter, ik weet het. De notaris was zo boos dat hij zijn hele gedachtengang over de stagnerende franse economie er maar even bij heeft uitgelegd…. De Safer vindt tegenwoordig blijkbaar ieder stuk grond landbouwgrond (ook grond die nooit een agrarische bestemming zal krijgen), en dus ja, jij had gelijk. Zo worden er dus nóg meer papieren toegevoegd die niet alleen betaald maar ook getekend moeten worden. Iedereen bemoeit zich dus gewoon met alles.
    Om precies te zijn hebben wij er 11 maanden en een paar dagen over gedaan om een stukje grond waar niemand iets mee mag of kan op te kopen. De officiele papieren laten nog een stuk of zes maanden op zich wachten, maar het bewijs van aankoop hebben we. De verkoper is blij, hij kan met het geld zijn septic tank aanleggen. Wij zijn blij want we kunnen eindelijk een weg realiseren. De aannemer is ook blij want hij regelt zowel de septic tank als onze weg :-). De burgemeester is ook tevreden want er komt nu een eind aan een probleem dat al meer dan 10 jaar speelt.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?